Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-1908: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību vides aizsardzības jomā denonsēšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību vides aizsardzības jomā denonsēšanu" izstrādāts, atsaucoties uz Ministru prezidenta 2022. gada 19. maija rezolūciju Nr. 7.8.5./2022-DOC-1094-1456 un Saeimas Ārlietu komisijas 2022. gada 10. maija vēstuli Nr. 142.9/1-16-13/22, kurā pausts aicinājums izvērtēt Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības Vienošanās par sadarbību vides aizsardzības jomā (turpmāk - Vienošanās) darbības apturēšanu vai denonsēšanu un iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu tiesību akta projektu .
Izvērtējot situāciju secināts, ka Vienošanās zaudējusi aktualitāti.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir denonsēt Vienošanos.
Līdz ar Vienošanos spēku zaudēs 2010. gada 9. novembra noteikumi Nr. 1036 "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanos par sadarbību vides aizsardzības jomā" un Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija rīkojums Nr. 293 "Par Latvijas Republikas pārstāvju grupu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas jauktajā komisijā sadarbībai vides aizsardzības jomā".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Vienošanās parakstīta 2010. gada 20. decembrī Maskavā. Vienošanās apstiprināta ar 2010. gada 9. novembra noteikumiem Nr. 1036 "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanos par sadarbību vides aizsardzības jomā". Vienošanās mērķis ir attīstīt sadarbību starp abu valstu iestādēm, fiziskām un juridiskām personām, kas nodarbojas ar vides aizsardzību, kā arī nodrošināt juridisko pamatu dažāda veida praktiskās sadarbības veicināšanai vides aizsardzības jomā.
Vienošanās 11. panta otrā daļa nosaka, ka tā tiek noslēgta uz nenoteiktu laiku un paliek spēkā sešus mēnešus no dienas, kad viena no pusēm pa diplomātiskajiem kanāliem rakstiskā formā ir paziņojusi otrai pusei par savu nodomu izbeigt šīs vienošanās darbību.
Vienošanās 5. pants paredz izveidot Jaukto Latvijas un Krievijas komisiju sadarbībai vides aizsardzības jomā (turpmāk – Komisija), lai koordinētu vienošanās izpildi un nodrošināt regulāru abu valstu dialogu un sadarbību vides aizsardzības jautājumos. Latvijas pārstāvji darbam Komisijā apstiprināti ar Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija rīkojumu Nr. 293 "Par Latvijas Republikas pārstāvju grupu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas jauktajā komisijā sadarbībai vides aizsardzības jomā". Krievijas Federācija informēja par saviem pārstāvjiem Komisijā 2013. gada 10. janvārī.
Kopš Vienošanās stāšanās spēkā nav notikusi neviena Komisijas sēde un nav notikusi sadarbība Vienošanās ietvaros. Sadarbība un pieredzes apmaiņa vides aizsardzības jomā notikusi Latvijas – Krievijas starpvaldību komisijas ekonomiskās, zinātniski-tehniskās, humanitārās un kultūras sadarbības jomās ietvaros un starptautisko vides nolīgumu (konvenciju) ietvaros.
Saeimas Ārlietu komisija 2022. gada 10. maija vēstulē Nr. 142.9/1-16-13/22 aicinājusi izvērtēt Vienošanās darbības apturēšanu vai denonsēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 24. februārī Krievijas Federācija ir uzsākusi militāru iebrukumu Ukrainā. Krievijas Federācijas iebrukums Ukrainā ir uzskatāms par agresiju. Valsts īstenots agresijas akts ir definēts ANO Ģenerālās asamblejas 1974. gada 14. decembra rezolūcijā 3314 (XXIX). Krievijas Federācijas neattaisnojamais iebrukums Ukrainas teritorijā ir rupjš Ukrainas suverenitātes un teritoriālās integritātes pārkāpums, kas ir klajā pretrunā ar Krievijas saistībām, kuras izriet no ANO Statūtu 2. panta un imperatīvam starptautisko tiesību normām, kā arī ar tām saistībām, kuras Krievija ir uzņēmusies, parakstot Budapeštas memorandu un apņemoties garantēt Ukrainas teritoriālo integritāti un suverenitāti.
Krievijas Federācija tās īstenotajā agresijā Ukrainas teritorijā demonstrējusi rīcību, kas neatbilst Latvijas normatīvajos aktos noteiktajiem vides aizsardzības principiem.
Papildus, Vienošanās ietvaros sadarbība nav notikusi, līdz ar to Vienošanās zaudējusi aktualitāti.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši mūsdienu starptautiskajām tiesībām, jebkurai valstij ir tiesības veikt pasākumus pret valsti, kas pārkāpj saistības pret starptautisko sabiedrību kopumā, lai nodrošinātu pārkāpuma novēršanu un reparācijas cietušās valsts interesēs vai pārkāpto saistību labuma guvēju interesēs (sk. ANO Starptautisko tiesību komisijas 2001. gadā pieņemto Pantu par valstu atbildību par starptautiski prettiesisku rīcību (turpmāk - Panti par valsts atbildību) 54. pantu un arī 48. pantu). Agresijas aizliegums ir erga omnes pienākums, kā arī vispārējo starptautisko tiesību imperatīva norma. Tādējādi visām valstīm ir tiesības veikt pretpasākumus pret Krievijas Federāciju, ņemot vērā Krievijas Federācijas veikto pārkāpumu raksturu  Turklāt visām valstīm, gadījumos, kad kāda valsts rupji pārkāpj vispārējo starptautisko tiesību imperatīvajās normās noteiktās saistības, ir pienākums sadarboties, lai ar tiesiskiem līdzekļiem izbeigtu būtiskus un sistemātiskus starptautisko tiesību imperatīvo normu pārkāpumus, un valstis nevar atzīt par tiesisku nopietna pārkāpuma radītu situāciju vai atbalstīt šādas situācijas uzturēšanu (sk. Pantu par valsts atbildību 40. un 41.pantu). Tādējādi starptautiskajai kopienai, tostarp Latvijai, ir pienākums sadarboties, kā arī tiesības veikt pretpasākumus, lai motivētu Krievijas Federāciju pārtraukt veiktos starptautisko tiesību pārkāpumus un pilnībā atlīdzināt par jau izdarītajiem pārkāpumiem.
Ar noteikumu projektu plānots denonsēt Vienošanos tās 11. panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā.
Ārlietu ministrija iesniegs Krievijas pusei paziņojumu par Vienošanās denonsēšanu.
Vienošanās zaudēs spēku sešus mēnešus pēc Latvijas paziņojuma par Vienošanās denonsēšanu iesniegšanas.
Līdz ar Vienošanās darbības izbeigšanu, darbību beigs arī Vienošanās ietvaros izveidotā Komisija. Tādēļ līdz ar Vienošanos spēku zaudēs arī Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija rīkojums Nr. 293 "Par Latvijas Republikas pārstāvju grupu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas jauktajā komisijā sadarbībai vides aizsardzības jomā".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2010. gada 9. novembra noteikumi Nr. 1036 "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību vides aizsardzības jomā"

Pamatojums un apraksts
Zaudē spēku, jo Vienošanās tiek denonsēta.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija rīkojums Nr. 293 "Par Latvijas Republikas pārstāvju grupu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas jauktajā komisijā sadarbībai vides aizsardzības jomā"

Pamatojums un apraksts
Zaudē spēku, jo līdz ar Vienošanās denonsēšanu darbību pārtrauks Vienošanās 5.pantā paredzētā Komisija.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību vides aizsardzības jomā
Apraksts
Vienošanās tiek denonsēta tās 11.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par sadarbību vides aizsardzības jomā
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vienošanās darbības izbeigšana tās 11.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā
-
-
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Cita informācija
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts neparedz iniciatīvas, kas skar sabiedrību

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ārlietu ministrija iesniegs Krievijas pusei paziņojumu par Vienošanās denonsēšanu
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi