Anotācija (ex-ante)

24-TA-588: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumos Nr. 1104 "Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1) Likuma “Par autoceļiem” 8. panta pirmā daļa;
2) Eiropas parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra regula (ES) Nr. 1315/2013 par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai un ar ko atceļ Lēmumu Nr. 661/2010/ES (turpmāk – Regula Nr. 1315/2013);
3) Biedrības “4. maija Deklarācijas klubs” 2024. gada 28. februāra vēstule ministru prezidentei par “Baltijas ceļa” piemiņas iemūžināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt aktuālu informāciju par valsts autoceļu maršrutiem un valsts autoceļu maršrutā ietvertajiem pašvaldībām piederošajiem autoceļu posmiem, kā arī valsts autoceļu posmu iederību TEN-T tīklā un "Baltijas ceļa" maršrutā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumos Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1104) nepieciešams veikt grozījumus, ņemot vērā valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstos konstatētās izmaiņas pēc ikgadējās valsts autoceļu inventarizācijas datiem, kā arī valsts autoceļu maršrutu novietojumu izmaiņām un valsts autoceļu vai to maršrutu posmu nodošanu valsts vai pašvaldību īpašumā.
Valsts autoceļi pašvaldību īpašumā tiek nodoti bez atlīdzības. Valsts autoceļu vai to posmu nodošanai bez atlīdzības pašvaldības īpašumā, ir nepieciešams pašvaldības domes lēmums par autoceļu vai to posmu pārņemšanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības, pamatojoties uz Pašvaldību likuma 73. panta ceturto daļu, 4. panta pirmās daļas 2. punktu, 10. pantu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3. panta pirmās daļas 6. punktu un 42. panta pirmo un otro daļu.
Pēc pašvaldības lēmuma saņemšanas tiek veiktas nekustamā īpašuma formēšanas darbības, rīkojuma projekts par valsts īpašuma nodošanu bez atlīdzības pašvaldības īpašumā tiek sagatavots un virzīts apstiprināšanai Ministru kabinetā. Pēc Ministru kabineta rīkojuma izdošanas tiek sagatavots nekustamā īpašuma pieņemšanas - nodošanas akts. Iesaistītās puses šādos gadījumos ir attiecīgā pašvaldība, Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.
Šādi gadījumi neattiecas uz komersantu un māju ceļiem, jo tie ir konkrētas juridiskas vai fiziskas personas īpašums.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumu Nr. 173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 173) IV. nodaļu, pašvaldības, saņem valsts mērķdotāciju pašvaldību autoceļiem, savukārt atbilstoši V. nodaļai, saņemto mērķdotāciju, pašvaldības drīkst izmantot autoceļu un ielu uzturēšanai, kā arī būvniecībai.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 173 VIII. nodaļu, pašvaldības, var pretendēt uz noteikto valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmas tranzītielām paredzēto līdzfinansējumu.
MK noteikumu Nr. 173 9.1 punkts noteic, ka, Satiksmes ministrija pārskaita attiecīgajai pašvaldībai papildu mērķdotācijas finansējumu 1560 euro gadā par katru attiecīgās pašvaldības īpašumā pārņemto valsts vietējā autoceļa vai tā posma kilometru. Savukārt 9.2 punkts noteic, ka šo noteikumu 9.1 punktā minēto papildu mērķdotācijas finansējumu attiecīgajai pašvaldībai Satiksmes ministrija sāk pārskaitīt ar nākamā ceturkšņa otro mēnesi pēc valsts vietējā autoceļa vai tā posma pārņemšanu attiecīgās pašvaldības īpašumā.
Pilsētu tranzīta iela šo noteikumu izpratnē ir pašvaldības īpašumā esoša iela, kas ir valsts galveno vai reģionālo autoceļu sākums, turpinājums vai beigas, kas ir iekļauta Ministru kabineta apstiprinātajā valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstā un pa kuru atļauta kustība kravas automobiļiem un to sastāviem ar pilnu masu vairāk par 12 000 kg.

Grozījumi nepieciešami saistībā ar Regulas Nr. 1315/2013 prasību, ka dalībvalstīm, tostarp Latvijai, jāveic darbības, lai TEN-T autoceļu tīkls noteiktos termiņos tiktu attīstīts, atbilstoši Regulas Nr. 1315/2013 prasībām, tas ir, autoceļi tiktu pārbūvēti par atdalītu divu brauktuvju ceļiem, tiktu izbūvēti droši stāvlaukumi un atpūtas vietas u. tml.
Īstenojot ar autoceļiem saistītus Eiropas Savienības līdzfinansētus projektus, nereti ir prasība konkrēto darbību veikt TEN-T tīklā, jo sevišķi pamattīklā. Pašreiz Latvijas interneta vietnēs nav apkopotas detalizētas informācijas par valsts autoceļu piederību TEN-T tīklam. Šāda informācija pieejama vien Eiropas Savienības TEN-T interaktīvajā karšu pārlūkā (https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html), taču tas ir nespeciālistam grūti uztverams un atsevišķās vietās grafiskais attēlojums ir neprecīzs.

50 gadus pēc Molotova—Ribentropa pakta parakstīšanas, 1989. gada 23. augustā plkst. 19:00 apmēram divi miljoni cilvēku, sadevušies rokās, vismaz 15 minūtes veidoja ap 670 km garu dzīvo ķēdi, kas savienoja Baltijas valstu galvaspilsētas (Tallinu, Rīgu un Viļņu), lai pievērstu pasaules uzmanību vēsturiskajiem notikumiem, PSRS un Vācija sadalīja ietekmes sfēras Eiropas austrumu un ziemeļu daļā.
Šogad Latvija, Lietuva un Igaunija ar daudzveidīgu pasākumu programmu atzīmēs "Baltijas ceļa" 35. gadadienu un noteikumu projekts paredz papildināt autoceļu maršrutu posmu nosaukumus ar informāciju, ka tie atrodas "Baltijas ceļa" maršrutā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt izmaiņas autoceļu posmu sarakstos atbilstoši ikgadējās inventarizācijas datiem.
Risinājuma apraksts
Precizēti autoceļa maršruta parametri (km) (inventarizācijas dati), pašvaldībām piederošie posmi un maršruta nosaukums šādiem autoceļiem:
1) A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle);
2) P137 Lapenieki–Ķekava–Ģūģi;
3) V1 Valdlauči–Krogsils;
4) V2 Rāmava–Katlakalns;
5) V3 Rāmava–Baloži;
6) V6 Ķekava–Ganģi;
7) V17 Krustkalni–Krogsils;
8) V19 Plakanciems–Ozolkalni;
9) V47 Baltezers–Ataru ezers;
10) V49 Garkalne–Ošlauki;
11) V955 Zāģētava–Nereta.
Problēmas apraksts
Autoceļu posmu sarakstus ir jāprecizē pēc to pārņemšanas pašvaldību īpašumā.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību īpašumā nodoti šādi autoceļi:
1) P87 Bauska–Aizkraukle posms (Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta  rīkojums Nr. 487 “Par valstij piederošā nekustamā īpašuma “Mēmeles iela” Bauskā, Bauskas novadā, nodošanu Bauskas novada pašvaldības īpašumā”);
2) V46 Ādaži–Garkalne posms (Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojums Nr. 166 “Par valstij piederošā nekustamā īpašuma “Podnieku iela” Ādažos,  Ādažu novadā nodošanu Ādažu novada pašvaldības īpašumā”);
3) V184 Dumbrāji–Zeiboti (Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra rīkojums Nr. 626 “Par valstij piederošā nekustamā īpašuma “V184 Dumbrāji–Zeiboti” Kauguru pagastā, Valmieras novadā, nodošanu Valmieras novada pašvaldības īpašumā“);
4) V374 Mežslokas–Čonkas–Dūre posms (Ministru kabineta 2022. gada 9. novembra rīkojums Nr. 801 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V374” Ilzenes pagastā, “V385” Veclaicenes un Ziemera pagastā, “V393” Annas pagastā un “V394” Pededzes pagastā, Alūksnes novadā, nodošanu Alūksnes novada pašvaldības īpašumā”);
5) V375 Čonkas–Ilzenes muiža posms (Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra rīkojums Nr. 110 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V375” Ilzenes pagastā, “V395” un “V398” Jaunannas pagastā un “V395” Annas pagastā, Alūksnes novadā, nodošanu Alūksnes novada pašvaldības īpašumā”);
6) V385 Kaktiņi–Sauleskalns (Ministru kabineta 2022. gada 9. novembra rīkojums Nr. 801 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V374” Ilzenes pagastā, “V385” Veclaicenes un Ziemera pagastā, “V393” Annas pagastā un “V394” Pededzes pagastā, Alūksnes novadā, nodošanu Alūksnes novada pašvaldības īpašumā”);
7) V393 Kauļi–Papardes stacija (Ministru kabineta 2022. gada 9. novembra rīkojums Nr. 801 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V374” Ilzenes pagastā, “V385” Veclaicenes un Ziemera pagastā, “V393” Annas pagastā un “V394” Pededzes pagastā, Alūksnes novadā, nodošanu Alūksnes novada pašvaldības īpašumā”);
8) V394 Pededze–Kalnapededze (Ministru kabineta 2022. gada 9. decembra rīkojums Nr. 801 “Par valstij piederošā nekustamā īpašuma “V374” Ilzenes pagastā,  “V385” Veclaicenes un Ziemera pagastā, “V393” Annas pagastā un “V394” Pededzes pagastā, Alūksnes novadā, nodošanu Alūksnes novada pašvaldības īpašumā”);
9) V395 Jaunanna–Anna (Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra rīkojums Nr. 110 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V375” Ilzenes pagastā, “V395” un “V398” Jaunannas pagastā un “V395” Annas pagastā, Alūksnes novadā, nodošanu Alūksnes novada pašvaldības īpašumā”);
10) V398 Ķūderi–Jaunanna posms (Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra rīkojums Nr. 110 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V375” Ilzenes pagastā, “V395” un “V398” Jaunannas pagastā un “V395” Annas pagastā, Alūksnes novadā, nodošanu Alūksnes novada pašvaldības īpašumā”);
11) V438 Ūdrupe–Rankas stacija posms (Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra rīkojums Nr. 109 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V438” Rankas pagastā, Gulbenes novadā, nodošanu Gulbenes novada pašvaldības īpašumā”);
12) V735 Stabulnieki–Sīļukalns–Varakļāni posms  (Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta rīkojums Nr. 485 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V735”, Dekšāres pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā”);
13) V850 Grotūži–Klētskalns (Ministru kabineta 2023. gada 22. marta rīkojums Nr. 148 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V850”, “V882”, “V883”, “V890” un “V891” Madonas novadā, nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā”);
14) V882 Migļi–Vālēni (Ministru kabineta 2023. gada 22. marta rīkojums Nr. 148 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V850”, “V882”, “V883”, “V890” un “V891” Madonas novadā, nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā”);
15) V883 Meiteņkalns–Kalnamuiža (Ministru kabineta 2023. gada 22. marta rīkojums Nr. 148 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V850”, “V882”, “V883”, “V890” un “V891” Madonas novadā, nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā”);
16) V890 Pievedceļš Dzelzavas stacijai (Ministru kabineta 2023. gada 22. marta rīkojums Nr. 148 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V850”, “V882”, “V883”, “V890” un “V891” Madonas novadā, nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā”);
17) V891 Prauliena–Linājkalns (Ministru kabineta 2023. gada 22. marta rīkojums Nr. 148 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V850”, “V882”, “V883”, “V890” un “V891” Madonas novadā, nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā”);
18) V920 Koknese–Vērene–Madliena–Suntaži posms (Ministru kabineta 2023. gada 31. augusta rīkojums Nr. 550 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “Vērenes iela”, “Līga A” un “Pureņi A” Kokneses pagastā, Aizkraukles novadā, nodošanu Aizkraukles novada pašvaldības īpašumā”);
19) V1031 Pilsrundāle–Ādžūni posms (Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojums Nr. 393 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V1031” Rundāles pagastā, Bauskas novadā, nodošanu Bauskas novada pašvaldības īpašumā”);
20) V1131 Biksti–Apšenieki posms (Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra rīkojums Nr. 111 “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu “V1131” Bikstu pagastā, Dobeles novadā, nodošanu Dobeles novada pašvaldības īpašumā”);
21) V1136 Pievedceļš Garā kalna stacijai (Ministru kabineta 2023. gada 22. marta rīkojums Nr. 146 “Par valstij piederošā nekustamā īpašuma “V1136”, Bēnes pagastā, Dobeles novadā, nodošanu Dobeles novada pašvaldības īpašumā”);
22) V1428 Jurģi–Jostas stacija–Upenieki posms (Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojums Nr. 168 “Par valstij piederošā nekustamā īpašuma “V1428”, Bikstu pagastā, Dobeles novadā, nodošanu Dobeles novada pašvaldības īpašumā”).
Problēmas apraksts
Autoceļu posmu saraksts ir jāprecizē pēc autoceļa pārņemšanas valsts īpašumā.
Risinājuma apraksts
Valsts īpašumā pārņemts:
P63 Līvāni–Preiļi posms (Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra rīkojums Nr. 661 “Par nekustamā īpašuma “P63”, Preiļu pagastā, Preiļu novadā, pārņemšanu valsts pašvaldības īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā”).
Problēmas apraksts
Autoceļu posmu saraksti jāpapildina, iekļaujot datus par atsevišķu autoceļu iederību TEN-T pamattīklā vai visaptverošajā tīklā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. pielikums papildināts ar informāciju par TEN-T tīklā esošo valsts galveno autoceļu A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, A10, A11, A12, A13, A14, A15 posmiem.
Noteikumu projekta 2. pielikums papildināts ar informāciju par TEN-T tīklā esošo valsts reģionālo autoceļu P5, P79, P80, P137 posmiem.
Problēmas apraksts
Nepieciešams atjaunot sarakstā informāciju par valsts autoceļiem, kuru statuss nav mainījies 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. pielikumā "Vietējie autoceļi" iekļauta informācija par V1041, V1042, V1043.
Problēmas apraksts
2014. gadā, atzīmējot “Baltijas ceļa” divdesmit piekto gadskārtu, pie autoceļiem “Baltijas ceļa” maršrutā visās trijās Baltijas valstīs tika izvietotas piemiņas zīmes. Lai nosaukumu “Baltijas ceļš” piešķirtu autoceļu maršruta posmiem, to apzīmēšana ir jāiekļauj ārējā normatīvā aktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz iekļaut papildus informāciju, lai norādītu autoceļu posmus "Baltijas ceļa" maršrutā, pamatojoties uz publiski pieejamo informāciju : https://lv.wikipedia.org/wiki/Baltijas_ce%C4%BC%C5%A1#/map/0 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/3cdc867c-7afc-4327-bb17-4b19245ea224

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi