22-TA-3788: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese–Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta otrā daļa, 14. panta otrā daļa un 17. panta otrā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) noteic aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" (turpmāk – ainavu apvidus) teritorijas aizsardzības, izmantošanas un apsaimniekošanas tiesisko regulējumu, pamatojoties uz apstiprinātajā Eiropas platauša Barbastella barbastellus sugu aizsardzības plānā iekļautajiem priekšlikumiem, esošajiem dabas datu pārvaldības sistēmas datiem un citu pieejamo informāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Padomes 1992. gada 21. maija Direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk – Biotopu direktīva) 3. pantam un 4. panta 1. punktam, pamatojoties uz apstiprinātā Eiropas platauša Barbastella barbastellus (turpmāk – platausis) sugu aizsardzības plāna [1] (turpmāk – sugas plāns) priekšlikumu, ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Noteikumi par aizsargājamo ainavu apvidiem" (22-TA-3783) tiek izveidota jauna īpaši aizsargājamā dabas teritorija - ainavu apvidus platauša dzīvotņu aizsardzībai, kā arī vienlaikus citu ainavu apvidū esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un biotopu saglabāšanai.
Ainavu apvidus platība – 19 610 ha, atrodas Aizkraukles novada Aiviekstes, Bebru, Klintaines, Kokneses un Vietalvas pagastos starp Koknesi (to iekļaujot), Pļaviņām un Odzienu (to iekļaujot).
Sugas plānā (6.lpp.) norādīts, ka gada laikā sikspārņi izmanto dažādas atšķirīgas mītnes un biotopus, kas var atrasties ievērojamos attālumos viens no otra. Lai nodrošinātu sikspārņu sugu aizsardzību, prioritāte ir mītņu (ziemas un vasaras, jo īpaši vairošanās koloniju) un sugas izmantoto barošanās biotopu aizsardzība.
Aizsargājamo ainavu apvidos, kuriem nav individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu, piemēro Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr. 264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - Vispārējie noteikumi) 7. nodaļas "Aizsargājamo ainavu apvidi" vispārējie nosacījumi, kas platausim nenodrošinātu tam vitāli nepieciešamo elementu saglabāšanu un aizsardzību. Līdz ar to vienlaikus ar ainavu apvidus izveidošanu nepieciešams noteikt tā individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus.
[1] https://www.daba.gov.lv/lv/sugu-un-biotopu-aizsardzibas-plani#ziditaji-eiropas-platausis-barbastella-barbastellus-2021-2031 (apstiprināts ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2021. gada 11. maija rīkojumu Nr. 1-2/73).
Ainavu apvidus platība – 19 610 ha, atrodas Aizkraukles novada Aiviekstes, Bebru, Klintaines, Kokneses un Vietalvas pagastos starp Koknesi (to iekļaujot), Pļaviņām un Odzienu (to iekļaujot).
Sugas plānā (6.lpp.) norādīts, ka gada laikā sikspārņi izmanto dažādas atšķirīgas mītnes un biotopus, kas var atrasties ievērojamos attālumos viens no otra. Lai nodrošinātu sikspārņu sugu aizsardzību, prioritāte ir mītņu (ziemas un vasaras, jo īpaši vairošanās koloniju) un sugas izmantoto barošanās biotopu aizsardzība.
Aizsargājamo ainavu apvidos, kuriem nav individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu, piemēro Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr. 264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - Vispārējie noteikumi) 7. nodaļas "Aizsargājamo ainavu apvidi" vispārējie nosacījumi, kas platausim nenodrošinātu tam vitāli nepieciešamo elementu saglabāšanu un aizsardzību. Līdz ar to vienlaikus ar ainavu apvidus izveidošanu nepieciešams noteikt tā individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus.
[1] https://www.daba.gov.lv/lv/sugu-un-biotopu-aizsardzibas-plani#ziditaji-eiropas-platausis-barbastella-barbastellus-2021-2031 (apstiprināts ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2021. gada 11. maija rīkojumu Nr. 1-2/73).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ainavu apvidus ir plaša teritorija, ar iekļautām esošām apdzīvotām vietām (Kokneses pilsēta, Odzienas, Stukmaņu un Īvānu ciemiem), lauksaimniecības un mežu platībām, kam ir dažāds platausim būtisko elementu, kā arī citu dabas vērtību sastāvs, kā arī īpašumtiesību un līdzšinējās saimnieciskās darbības profils, līdz ar to būtu nosakāmi atšķirīgi apsaimniekošanas un aizsardzības nosacījumi.
Ainavu apvidū ir noteikti 7 mikroliegumi (5 - īpaši aizsargājamiem putniem, 1 - meža biotopam, 1 - īpaši aizsargājamam augam), kur 4 no tiem - ar buferzonu, kuros jau līdz ainavu apvidus izveidošanai ievērojamas Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 940 "Noteikumi par mikroliegumu izveidošanas un apsaimniekošanas kārtību, to aizsardzību, kā arī mikroliegumu un to buferzonu noteikšanu" attiecināmās prasības.
Platausim nepieciešama ievērojama specifisku struktūru daudzveidība mežā – liels vecu, kalstošu vai nokaltušu koku īpatsvars. Šādi koki nodrošina nepieciešamās mītņu vietas, kuras platausim galvenokārt ir spraugas aiz koku mizas. Mītņu vietas kokos vasarā tiek ļoti bieži mainītas (vidēji ik pa 2 dienām).
Barošanās vietas šai sugai parasti atrodas salīdzinoši netālu no mītnēm (līdz 7 km, retāk >10 km). Platauša barībā dominē naktstauriņi.
Kā galvenais sugas eksistences apdraudējums vairumā Eiropas valstu, tai skaitā arī Latvijā, tiek norādīta mežsaimnieciskā darbība (Latvijā arī veco muižu parku izkopšana, kuri pēc struktūras atbilst plataušu citur areālā izmantotajiem platlapju mežiem), kuras rezultātā notiek mežu biotopu fragmentācija, veco mežu īpatsvara samazināšanās, mirušās/kalstošās koksnes daudzuma un citu platausim nepieciešamo struktūru izzušana (Dietz & Kiefer, 2016).
Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā" (turpmāk - Koku ciršanas noteikumi) 54. un 55. punkts noteic, ka cērtot kokus, saglabā ekoloģiskos kokus (vismaz 8 (kailcirtē, ja mežaudze ir sasniegusi galvenās cirtes caurmēru) vai 5 kokus (pārējās cirsmās), rēķinot uz cirsmas hektāra) un dobumainos kokus, kuru dobuma diametrs ir lielāks par 10 centimetriem, kā arī cērtot sausos kokus, saglabā 4 vai 10 (kailcirtē, ja mežaudze ir sasniegusi galvenās cirtes caurmēru) resnākos kritušus, nolauztus vai stāvošus sausus kokus. Tāpat Koku ciršanas noteikumu 65. punktā paredz kailcirtes aizliegumu mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir ozols, liepa, kļava, goba, vīksna vai skābardis un mežaudzēs ūdensteču un ūdenstilpju palienēs.
Šādas vispārīgās dabas aizsardzības prasības koku ciršanai ir nepietiekamas platauša mītņu un barošānas biotopu aizsardzības nodrošināšanai.
Sugas plānā (37. lpp.) norādīts, ka nepieciešams nodrošināt vasaras mītņu (paslēptuves aiz atlupušas mizas) pastāvīgu pieejamību pietiekamā apjomā plataušu apdzīvotajos mežos plašākā – ainavu līmenī, īpaši mežaudzes nogabalos, kur valdošā suga ir priede. Tāpat kā būtiskākie barošanās biotopi minētas platlapju audzes, ūdenstilpju un ūdensteču piekrastes biotopi ar lapu kokiem, mazāk – vecas egļu audzes un citi meži. Tādējādi sugas plānā secināts, ka sugas aizsardzībai jānodrošina heterogēna ainava, kurā ir gan priežu meži ar nokaltušām/kalstošām priedēm šīs sugas mītnēm, gan vecākas lapu koku/platlapju audzes un, ārpus mežiem, – parki kā barošanās vietas.
Saskaņā ar sugu plāna ieteikumu (46. lpp.) nepieciešams saglabāt 50 % no pašreizējām priežu audzēm, kas vecākas par 70 gadiem, prioritāri saglabājot:
- lielākās vienlaidu audzes, kurās ir atrastas platauša mītnes;
- atrodas daudz, vai ir potenciāls arī turpmāk veidoties nokaltušiem kokiem ar sugai piemērotām slēptuvēm.
Kā būtiskākie barošanās biotopi sugas plānā (38. lpp.) minētas platlapju audzes, ūdenstilpju un ūdensteču piekrastes biotopi ar lapu kokiem, mazāk – vecas egļu audzes un citi meži, līdz ar to barošanās vietu saglabāšanai sugas plānā (45. lpp.) ieteikts jaunveidojamajā teritorijā aizliegt galveno cirti visās platlapju (ozoli, oši, liepas, kļavas, vīksnas, gobas, melnalkšņi) audzēs.
Ainavu apvidū ir noteikti 7 mikroliegumi (5 - īpaši aizsargājamiem putniem, 1 - meža biotopam, 1 - īpaši aizsargājamam augam), kur 4 no tiem - ar buferzonu, kuros jau līdz ainavu apvidus izveidošanai ievērojamas Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 940 "Noteikumi par mikroliegumu izveidošanas un apsaimniekošanas kārtību, to aizsardzību, kā arī mikroliegumu un to buferzonu noteikšanu" attiecināmās prasības.
Platausim nepieciešama ievērojama specifisku struktūru daudzveidība mežā – liels vecu, kalstošu vai nokaltušu koku īpatsvars. Šādi koki nodrošina nepieciešamās mītņu vietas, kuras platausim galvenokārt ir spraugas aiz koku mizas. Mītņu vietas kokos vasarā tiek ļoti bieži mainītas (vidēji ik pa 2 dienām).
Barošanās vietas šai sugai parasti atrodas salīdzinoši netālu no mītnēm (līdz 7 km, retāk >10 km). Platauša barībā dominē naktstauriņi.
Kā galvenais sugas eksistences apdraudējums vairumā Eiropas valstu, tai skaitā arī Latvijā, tiek norādīta mežsaimnieciskā darbība (Latvijā arī veco muižu parku izkopšana, kuri pēc struktūras atbilst plataušu citur areālā izmantotajiem platlapju mežiem), kuras rezultātā notiek mežu biotopu fragmentācija, veco mežu īpatsvara samazināšanās, mirušās/kalstošās koksnes daudzuma un citu platausim nepieciešamo struktūru izzušana (Dietz & Kiefer, 2016).
Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā" (turpmāk - Koku ciršanas noteikumi) 54. un 55. punkts noteic, ka cērtot kokus, saglabā ekoloģiskos kokus (vismaz 8 (kailcirtē, ja mežaudze ir sasniegusi galvenās cirtes caurmēru) vai 5 kokus (pārējās cirsmās), rēķinot uz cirsmas hektāra) un dobumainos kokus, kuru dobuma diametrs ir lielāks par 10 centimetriem, kā arī cērtot sausos kokus, saglabā 4 vai 10 (kailcirtē, ja mežaudze ir sasniegusi galvenās cirtes caurmēru) resnākos kritušus, nolauztus vai stāvošus sausus kokus. Tāpat Koku ciršanas noteikumu 65. punktā paredz kailcirtes aizliegumu mežaudzēs, kur valdošā koku suga ir ozols, liepa, kļava, goba, vīksna vai skābardis un mežaudzēs ūdensteču un ūdenstilpju palienēs.
Šādas vispārīgās dabas aizsardzības prasības koku ciršanai ir nepietiekamas platauša mītņu un barošānas biotopu aizsardzības nodrošināšanai.
Sugas plānā (37. lpp.) norādīts, ka nepieciešams nodrošināt vasaras mītņu (paslēptuves aiz atlupušas mizas) pastāvīgu pieejamību pietiekamā apjomā plataušu apdzīvotajos mežos plašākā – ainavu līmenī, īpaši mežaudzes nogabalos, kur valdošā suga ir priede. Tāpat kā būtiskākie barošanās biotopi minētas platlapju audzes, ūdenstilpju un ūdensteču piekrastes biotopi ar lapu kokiem, mazāk – vecas egļu audzes un citi meži. Tādējādi sugas plānā secināts, ka sugas aizsardzībai jānodrošina heterogēna ainava, kurā ir gan priežu meži ar nokaltušām/kalstošām priedēm šīs sugas mītnēm, gan vecākas lapu koku/platlapju audzes un, ārpus mežiem, – parki kā barošanās vietas.
Saskaņā ar sugu plāna ieteikumu (46. lpp.) nepieciešams saglabāt 50 % no pašreizējām priežu audzēm, kas vecākas par 70 gadiem, prioritāri saglabājot:
- lielākās vienlaidu audzes, kurās ir atrastas platauša mītnes;
- atrodas daudz, vai ir potenciāls arī turpmāk veidoties nokaltušiem kokiem ar sugai piemērotām slēptuvēm.
Kā būtiskākie barošanās biotopi sugas plānā (38. lpp.) minētas platlapju audzes, ūdenstilpju un ūdensteču piekrastes biotopi ar lapu kokiem, mazāk – vecas egļu audzes un citi meži, līdz ar to barošanās vietu saglabāšanai sugas plānā (45. lpp.) ieteikts jaunveidojamajā teritorijā aizliegt galveno cirti visās platlapju (ozoli, oši, liepas, kļavas, vīksnas, gobas, melnalkšņi) audzēs.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu (shēma 1. pielikumā) tiek noteikts ainavu apvidus funkcionālais zonējums:
1) neitrālā zona noteikta visiem valsts un pašvaldību ceļiem un dzelzceļam to nodalījuma joslas platumā, kā arī apdzīvoto vietu (Kokneses pilsētas, Odzienas, Stukmaņu un Īvānu ciemiem) apbūvētajām daļām. Aptuvenā platība - 844,34 ha jeb 4,3% no ainavu apvidus (neitrālā zona kartogrāfiskajā materiālā nav noteikta visiem pašvaldību ceļiem, kas nav izdalīti kā atsevišķas zemes vienības, līdz ar to faktiskās neitrālā zonas platība ir nebūtiski lielāka);
2) regulējamā režīma zonā iekļauti visi ainavu apvidū esošie 7 mikroliegumi, kopējā platība - 73,86 ha jeb 0,4 % no ainavu apvidus;
3) dabas lieguma zonā pamatā ietverti mikroliegumu buferzonas un daļa priežu audzes, kas vecākas par 70 gadiem (atbilstoši sugas plāna ieteikumam) ar kopējo platību 2231,6 ha jeb 11,4 %;
4) dabas parka zonā galvenokārt iekļautas teritorijas ar platlapju (ozoli, oši, liepas, kļavas, vīksnas, gobas, melnalkšņi) audzēm, priežu audzes, kurās pieļaujama nelielas intensitātes mežsaimnieciskā darbība, kā arī aizsargājamais dendroloģiskais stādījums "Kokneses parks" 1709 ha platībā jeb 8,7 %;
5) lielākajai daļai jeb 75,2 % ainavu apvidus teritorijai tiek saglabāts ainavu aizsardzības režīms, tas ir, ainavu aizsardzības zona 14751 ha platībā.
Noteikumu projekts paredz platausim nepieciešamo specifisko mežu un to struktūru aizsardzību visā ainavu apvidū:
1) 10.15. apakšpunkts noteic prasību saglabāt visus dobumainos kokus, arī tādus, kuru diametrs ir mazāks par 10 cm;
2) 10.16. apakšpunkts paredz galvenās cirtes (gan kailcirtes, gan izlases cirtes) liegumu visās platlapju (ozoli, oši, liepas, kļavas, vīksnas, gobas, melnalkšņi) audzēs atbilstoši sugas plāna ieteikumam. Pamatā šādas audzes iekļautas dabas parka zonā, tomēr atsevišķi nogabali ir arī citās zonās, tai skaitā, ainavu aizsardzības zonā.
Lai nodrošinātu veco koku saglabāšanu plašākā teritorijā, ainavu aizsardzības zonā, veicot koku ciršanu galvenajā un kopšanas cirtē, noteikumu projekta 29. punkts paredz 10 ekoloģisko koku (uz cirsmas hektāru) saglabāšanu, prioritāri, vecākās priedes.
Putnu ligzdošanas un platauša mazuļu (kas lidspēju iegūst jūlijā) aizsardzībai tiek noteikts sezonāls liegums (ar atsevišķiem izņēmumiem) mežizstrādes darbiem: ainavu aizsardzības zonā no 1. maija līdz 31. jūlijam (noteikumu projekta 28. punkts), dabas lieguma un dabas parka zonās - no 15. marta līdz 31. jūlijam (noteikumu projekta 16.7. un 19.3. apakšpunkti).
1) neitrālā zona noteikta visiem valsts un pašvaldību ceļiem un dzelzceļam to nodalījuma joslas platumā, kā arī apdzīvoto vietu (Kokneses pilsētas, Odzienas, Stukmaņu un Īvānu ciemiem) apbūvētajām daļām. Aptuvenā platība - 844,34 ha jeb 4,3% no ainavu apvidus (neitrālā zona kartogrāfiskajā materiālā nav noteikta visiem pašvaldību ceļiem, kas nav izdalīti kā atsevišķas zemes vienības, līdz ar to faktiskās neitrālā zonas platība ir nebūtiski lielāka);
2) regulējamā režīma zonā iekļauti visi ainavu apvidū esošie 7 mikroliegumi, kopējā platība - 73,86 ha jeb 0,4 % no ainavu apvidus;
3) dabas lieguma zonā pamatā ietverti mikroliegumu buferzonas un daļa priežu audzes, kas vecākas par 70 gadiem (atbilstoši sugas plāna ieteikumam) ar kopējo platību 2231,6 ha jeb 11,4 %;
4) dabas parka zonā galvenokārt iekļautas teritorijas ar platlapju (ozoli, oši, liepas, kļavas, vīksnas, gobas, melnalkšņi) audzēm, priežu audzes, kurās pieļaujama nelielas intensitātes mežsaimnieciskā darbība, kā arī aizsargājamais dendroloģiskais stādījums "Kokneses parks" 1709 ha platībā jeb 8,7 %;
5) lielākajai daļai jeb 75,2 % ainavu apvidus teritorijai tiek saglabāts ainavu aizsardzības režīms, tas ir, ainavu aizsardzības zona 14751 ha platībā.
Noteikumu projekts paredz platausim nepieciešamo specifisko mežu un to struktūru aizsardzību visā ainavu apvidū:
1) 10.15. apakšpunkts noteic prasību saglabāt visus dobumainos kokus, arī tādus, kuru diametrs ir mazāks par 10 cm;
2) 10.16. apakšpunkts paredz galvenās cirtes (gan kailcirtes, gan izlases cirtes) liegumu visās platlapju (ozoli, oši, liepas, kļavas, vīksnas, gobas, melnalkšņi) audzēs atbilstoši sugas plāna ieteikumam. Pamatā šādas audzes iekļautas dabas parka zonā, tomēr atsevišķi nogabali ir arī citās zonās, tai skaitā, ainavu aizsardzības zonā.
Lai nodrošinātu veco koku saglabāšanu plašākā teritorijā, ainavu aizsardzības zonā, veicot koku ciršanu galvenajā un kopšanas cirtē, noteikumu projekta 29. punkts paredz 10 ekoloģisko koku (uz cirsmas hektāru) saglabāšanu, prioritāri, vecākās priedes.
Putnu ligzdošanas un platauša mazuļu (kas lidspēju iegūst jūlijā) aizsardzībai tiek noteikts sezonāls liegums (ar atsevišķiem izņēmumiem) mežizstrādes darbiem: ainavu aizsardzības zonā no 1. maija līdz 31. jūlijam (noteikumu projekta 28. punkts), dabas lieguma un dabas parka zonās - no 15. marta līdz 31. jūlijam (noteikumu projekta 16.7. un 19.3. apakšpunkti).
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka ainavu apvidus veidots platauša aizsardzībai, vienlaikus tajā noteikti vairāki mikroliegumi putniem, vēja elektrostacijas var radīt būtisku tiešu (sadursmes) un netiešu negatīvu ietekmi uz tiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 10.10. apakšpunkts noteic vēja elektrostaciju izbūves aizliegumu visā ainavu apvidū.
Problēmas apraksts
Ainavu apvidū ietverti esošas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas - dabas pieminekļi:
- aizsargājamais dendroloģiskais stādījums "Kokneses parks" - robeža noteikta Ministru kabineta 2001. gada 20. marta noteikumu Nr. 131 "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem" 1. pielikumā;
- aizsargājamais ģeoloģisks un ģeomorfoloģisks dabas piemineklis "Rīteru sausgultne un karsta kritenes" - robeža noteikta Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 461 "Noteikumi par aizsargājamiem ģeoloģiskajiem un ģeomorfoloģiskajiem dabas pieminekļiem" 3. pielikumā;
- aizsargājamie koki jeb dižkoki (dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" reģistētri vairāki aizsargājamie koki);
- potenciāli arī aizsargājamie akmeņi (virszemes tilpums ir 10 un vairāk kubikmetru) jeb dižakmeņi - kā aizsargājamie dabas pieminekļi noteikti Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 461 "Noteikumi par aizsargājamiem ģeoloģiskajiem un ģeomorfoloģiskajiem dabas pieminekļiem" 1. punktā.
Ja īpaši aizsargājamai dabas teritorijai, tai skaitā, dabas piemineklim, nav individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu, to apsaimniekošanai un teritorijas izmantošanai jāpiemēro Vispārējie noteikumu 8.nodaļa "Dabas pieminekļi" un aizsargājamos kokus (dižkokus) pēc to apkārtmēra vai augstuma noteic to 2. pielikums.
- aizsargājamais dendroloģiskais stādījums "Kokneses parks" - robeža noteikta Ministru kabineta 2001. gada 20. marta noteikumu Nr. 131 "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem" 1. pielikumā;
- aizsargājamais ģeoloģisks un ģeomorfoloģisks dabas piemineklis "Rīteru sausgultne un karsta kritenes" - robeža noteikta Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 461 "Noteikumi par aizsargājamiem ģeoloģiskajiem un ģeomorfoloģiskajiem dabas pieminekļiem" 3. pielikumā;
- aizsargājamie koki jeb dižkoki (dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" reģistētri vairāki aizsargājamie koki);
- potenciāli arī aizsargājamie akmeņi (virszemes tilpums ir 10 un vairāk kubikmetru) jeb dižakmeņi - kā aizsargājamie dabas pieminekļi noteikti Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 461 "Noteikumi par aizsargājamiem ģeoloģiskajiem un ģeomorfoloģiskajiem dabas pieminekļiem" 1. punktā.
Ja īpaši aizsargājamai dabas teritorijai, tai skaitā, dabas piemineklim, nav individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu, to apsaimniekošanai un teritorijas izmantošanai jāpiemēro Vispārējie noteikumu 8.nodaļa "Dabas pieminekļi" un aizsargājamos kokus (dižkokus) pēc to apkārtmēra vai augstuma noteic to 2. pielikums.
Risinājuma apraksts
Lai ainavu apvidū būtu piemērojami vienoti nosacījumi un vieni Ministru kabineta noteikumi, noteikumu projektu VIII nodaļā "Dabas pieminekļi" tiek noteikti nosacījumi tajā ietverto dabas pieminekļu apsaimniekošanā, kā arī 3. pielikumā noteikti aizsargājamo koku (dižkoku) parametri (pēc augstuma vai apkārtmēra).
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Biotopu direktīvas 17. panta ietvaros sniegto Latvijas ziņojumu Eiropas Komisijai par 2013. - 2018. gadu visiem Eiropas Savienības (turpmāk – ES) nozīmes zālāju biotopiem aizsardzības statuss vērtējams kā nelabvēlīgs[1].
Ainavu apvidū dabas datu pārvaldības sistēmā "OZOLS" reģistrēti ES nozīmes zālāju biotopi 153 ha platībā.
Sugas plānā (46.lpp.) ieteikts lauksaimniecības zemēs īpaši atbalstīt ekstensīvo apsaimniekošanu (pļautas pļavas, ganības, bioloģiskā lauksaimniecība) ar minimālu pesticīdu pielietojumu.
[1] https://www.daba.gov.lv/lv/zinojumi-eiropas-komisijai
Ainavu apvidū dabas datu pārvaldības sistēmā "OZOLS" reģistrēti ES nozīmes zālāju biotopi 153 ha platībā.
Sugas plānā (46.lpp.) ieteikts lauksaimniecības zemēs īpaši atbalstīt ekstensīvo apsaimniekošanu (pļautas pļavas, ganības, bioloģiskā lauksaimniecība) ar minimālu pesticīdu pielietojumu.
[1] https://www.daba.gov.lv/lv/zinojumi-eiropas-komisijai
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 10.13. apakšpunkts paredz aizliegumu ainavu apvidū bojāt vai iznīcināt (arī uzarot, kultivējot vai ieaudzējot mežu) ES nozīmes zālāju biotopus, kas reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā un par kuriem informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, meža pļavas un lauces, izņemot gadījumu, ja tas nepieciešams īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai, saglabāšanai vai atjaunošanai.
Zemes īpašnieku (tiesisko valdītāju) individuāla informēšana tiks veikts par no jauna konstatētām un dabas datu pārvaldības sistēmā reģistrētām zālāju biotopu platībām, kas nav konstatētas iepriekš projekta „Priekšnosacījumu izveide labākai bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai Latvijā" jeb Dabas skaitīšanas ietvaros (īpašnieks tika informēts par projekta laikā konstatēto biotopu) vai kas nebija reģistrētas dabas datu pārvaldības sistēmā zemes īpašnieku (tiesisko valdītāju) informēšanas par šo noteikumu projektu laikā.
Tāpat informēšana netiks attiecināta:
- uz biotopu platību, robežu precizēšanu;
- gadījumos, kad pats zemes īpašnieks (tiesiskais valdītājs) ir pasūtījis biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vērtējumu un kura rezultātā konstatētā biotopa dati tiek reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā;
- īpašuma atsavināšanas gadījumā, kad atsavināšana veikta pēc iepriekšējā zemes īpašnieka (tiesiskā valdītāja) informēšanas par reģistrēto zālāju biotopu (atsavināmā īpašuma īpašniekam (tiesiskajam valdītājam) ir pienākums informēt nākamo zemes īpašnieku par nastām un apgrūtinājumiem, kas gulstas uz atsavināmo zemi).
Likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 7. panta trešās daļa paredz nekustamā īpašuma nodokļa papildlikmi par neapstrādātu lauksaimniecībā izmantojamo zemi. Nekustamā īpašuma nodokļa papildlikmes maksāšanas pienākuma mērķis ir veicināt lauksaimniecībā izmantojamās zemes uzturēšanu labā lauksaimniecības un vides stāvoklī. Prasība uzturēt zemi labā vides stāvoklī izrietot no tiesībām dzīvot labvēlīgā vidē un nodrošinot ilgtspējas principa ievērošanu. Līdz ar to zālāju neuzturēšana un aizaudzēšana ar krūmiem un kokiem jau šobrīd ir nevēlama bezdarbība. Atbalsts platību uzturēšanai un atjaunošanai ir pieejams gan caur Lauku atbalsta dienesta administrētajiem atbalsta maksājumiem, gan Latvijas vides aizsardzības fonda finansēto projektu veidā (īpaši aizsargājamo biotopu, sugu dzīvotņu atjaunošanai) u.c.
Zemes īpašnieku (tiesisko valdītāju) individuāla informēšana tiks veikts par no jauna konstatētām un dabas datu pārvaldības sistēmā reģistrētām zālāju biotopu platībām, kas nav konstatētas iepriekš projekta „Priekšnosacījumu izveide labākai bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai Latvijā" jeb Dabas skaitīšanas ietvaros (īpašnieks tika informēts par projekta laikā konstatēto biotopu) vai kas nebija reģistrētas dabas datu pārvaldības sistēmā zemes īpašnieku (tiesisko valdītāju) informēšanas par šo noteikumu projektu laikā.
Tāpat informēšana netiks attiecināta:
- uz biotopu platību, robežu precizēšanu;
- gadījumos, kad pats zemes īpašnieks (tiesiskais valdītājs) ir pasūtījis biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vērtējumu un kura rezultātā konstatētā biotopa dati tiek reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā;
- īpašuma atsavināšanas gadījumā, kad atsavināšana veikta pēc iepriekšējā zemes īpašnieka (tiesiskā valdītāja) informēšanas par reģistrēto zālāju biotopu (atsavināmā īpašuma īpašniekam (tiesiskajam valdītājam) ir pienākums informēt nākamo zemes īpašnieku par nastām un apgrūtinājumiem, kas gulstas uz atsavināmo zemi).
Likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 7. panta trešās daļa paredz nekustamā īpašuma nodokļa papildlikmi par neapstrādātu lauksaimniecībā izmantojamo zemi. Nekustamā īpašuma nodokļa papildlikmes maksāšanas pienākuma mērķis ir veicināt lauksaimniecībā izmantojamās zemes uzturēšanu labā lauksaimniecības un vides stāvoklī. Prasība uzturēt zemi labā vides stāvoklī izrietot no tiesībām dzīvot labvēlīgā vidē un nodrošinot ilgtspējas principa ievērošanu. Līdz ar to zālāju neuzturēšana un aizaudzēšana ar krūmiem un kokiem jau šobrīd ir nevēlama bezdarbība. Atbalsts platību uzturēšanai un atjaunošanai ir pieejams gan caur Lauku atbalsta dienesta administrētajiem atbalsta maksājumiem, gan Latvijas vides aizsardzības fonda finansēto projektu veidā (īpaši aizsargājamo biotopu, sugu dzīvotņu atjaunošanai) u.c.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Lai salāgotu platauša un citu dabas vērtību aizsardzību ar esošo un plānoto saimniecisko darbību, ainavu apvidū paredzētas dažādas funkcionālās zonas.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Sugas plāns - https://www.daba.gov.lv/lv/sugu-un-biotopu-aizsardzibas-plani#ziditaji-eiropas-platausis-barbastella-barbastellus-2021-2031
Apraksts
Sugas plānā norādīti priekšlikumi teritorijas apsaimniekošanas un izmantošanas nosacījumiem jaunizveidojamās īpaši aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000 teritorijas) Kokneses – Pļaviņu – Odzienas meža masīvā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Izvērtējot noteikumu projektā paredzētos ierobežojumus fizisko un juridisko personu nekustamo īpašumu izmantošanā ar īpašnieka tiesībām brīvi rīkoties ar savu īpašumu, secināts, ka šo tiesību ierobežojums noteikts ar mērķi aizsargāt un palielināt ainavu apvidus kopējo bioloģisko daudzveidību un īpaši aizsargājamo sugu, jo īpaši, platauša, dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību, kā to paredz Latvijas Republikas Satversmes 115. pants (valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu), līdz ar to noteikumu projektā noteiktie aprobežojumi uzskatāmi par izsvērtiem un samērīgiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Zemes īpašnieki, tiesiskie valdītāji un apsaimniekotāji, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas ainavu apvidus teritorijā.
Ainavu apvidus apmeklētāji, sabiedrība kopumā.
Ainavu apvidus apmeklētāji, sabiedrība kopumā.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Juridiskās personas, kuru īpašumā, valdījumā vai apsaimniekošanā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas ainavu apvidus teritorijā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts tieši neietekmē valsts un pašvaldību budžetus. Noteikumu projekta ievērošanu un citas normatīvajos aktos noteiktās darbības (piemēram, rakstisku atļauju izsniegšana) ainavu apvidū Dabas aizsardzības pārvalde un citas institūcijas veiks esošo budžetu ietvaros.
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēti dažādi mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi fiziskām un juridiskām personām aptuveni 1000 ha platībā:
- paredzēts, ka ikgadējie atbalsta maksājumi - kompensācijas par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem (no valsts vai Eiropas Savienības budžeta) tiks nodrošināti esošo budžetu ietvaros. Provizoriski aprēķinātās fiziskām un juridiskām personām izmaksājamo ikgadējo kompensāciju apmērs - 153 tūkst. euro.
- nedaudz samazināsies Aizkraukles novada pašvaldības ieņēmumi no nekustamā īpašuma nodokļiem, jo mežaudzēm, kurām tiks noteikti būtiski saimnieciskās darbības ierobežojumi, tiks samazināta kadastrālā vērtība (secīgi - aprēķināmais nekustamā īpašuma nodoklis). Vienlaikus jāpatur prātā, ka arī pēc kailcirtēm ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek meža zemi, kuru aizņem jaunaudzes.
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēti dažādi mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi fiziskām un juridiskām personām aptuveni 1000 ha platībā:
- paredzēts, ka ikgadējie atbalsta maksājumi - kompensācijas par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem (no valsts vai Eiropas Savienības budžeta) tiks nodrošināti esošo budžetu ietvaros. Provizoriski aprēķinātās fiziskām un juridiskām personām izmaksājamo ikgadējo kompensāciju apmērs - 153 tūkst. euro.
- nedaudz samazināsies Aizkraukles novada pašvaldības ieņēmumi no nekustamā īpašuma nodokļiem, jo mežaudzēm, kurām tiks noteikti būtiski saimnieciskās darbības ierobežojumi, tiks samazināta kadastrālā vērtība (secīgi - aprēķināmais nekustamā īpašuma nodoklis). Vienlaikus jāpatur prātā, ka arī pēc kailcirtēm ar nekustamā īpašuma nodokli neapliek meža zemi, kuru aizņem jaunaudzes.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Noteikumu projekts jāizskata Ministru kabinetā vienlaikus ar Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par aizsargājamo ainavu apvidiem" (22-TA-3783).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Dabas aizsardzības pārvaldeNevalstiskās organizācijas
konsultācijas ar sikspārņu aizsardzības jomā sertificētiem ekspertiemCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Informācija tiks aktualizēta pēc noteikumu projekta nodošanas publiskajai apspriešanai.
Veids
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 12. panta ceturto daļu Aizkraukles novada pašvaldībai 2023. gada 7. martā nosūtīta vēstule ar lūgumu sniegt atzinumu par noteikumu projektu.
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana tiks veikta atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta ceturtās daļas prasībām, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana tiks veikta atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta ceturtās daļas prasībām, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Informācija tiks aktualizēta pēc noteikumu projekta publiskās apspriešanas un zemes īpašnieku un pašvaldības informēšanas un viedokļu, kā arī pašvaldības atzinuma saņemšanas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Dabas aizsardzības pārvalde
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētās rakstiskās atļaujas vai atzinumus Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo bez maksas.
Pēc ainavu apvidus noteikšanas par Natura 2000 teritoriju (iekļaujot likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" pielikumā), atbalsta maksājumus - kompensācijas par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem varēs pieteikt Lauku atbalsta dienestā.
Pēc ainavu apvidus noteikšanas par Natura 2000 teritoriju (iekļaujot likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" pielikumā), atbalsta maksājumus - kompensācijas par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem varēs pieteikt Lauku atbalsta dienestā.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nosakot ainavu apvidus individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus, tiks nodrošināta platauša, kā arī citu īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzība.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Kompensāciju aprēķins par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem fizisko un jurdisko personu īpašumos (valdījumos).