Anotācija (ex-ante)

22-TA-3770: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva, kas izstrādāta saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) īstenošanas nosacījumos, kas saistīti ar pašvaldību projektu kopējo attiecināmo izmaksu apmēra izmaiņām.
Spēkā stāšanās termiņš
03.01.2023.
Pamatojums
Atbilstoši MK noteikumu Nr.871[1] 11.1 punktam 9.3.1.1. pasākuma ietvaros pašvaldības projekta kopējo attiecināmo izmaksu (Eiropas Reģionālā attīstības fonda, valsts budžeta finansējuma, valsts budžeta dotācijas pašvaldībām un pašvaldības finansējumu) apmēru var mainīt līdz 2022. gada 31. decembrim, ja tas atbilst plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānā (turpmāk – DI plāns) pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām.
Ņemot vērā, ka vairākos 9.3.1.1.pasākuma projektos turpinās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras objektu izveide/labiekārtošana (arī tādu, kas tikko uzsākti vai tiks uzsākti 2023.gadā), ir nepieciešams paredzēt iespēju arī 2023. gadā pašvaldībām palielināt projekta kopējās un kopējās attiecināmās izmaksas pašvaldības papildu ieguldījuma daļā (izmaksas, kas ir tieši saistītas ar plānotās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidi, bet izmaksu pieauguma, papildu veicamo darbu vai izvēlēto būvniecības risinājumu izmaiņu rezultātā pārsniedz projektā sākotnēji plānoto attiecināmo izmaksu apmēru), ja tas ir nepieciešams pilnvērtīgai sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei. Šāds steidzams risinājums ir nepieciešams, ņemot vērā joprojām neskaidrās būvniecības izmaksas, kā rezultātā infrastruktūras objektos, kuru izveide tikko ir uzsākta vai vēl nav uzsākta, var ievērojami palielināties sākotnēji projektā plānoto kopējo un kopējo attiecināmo izmaksu apmērs. Neparedzot steidzamu risinājumu – iespēju palielināt tieši pašvaldības attiecināmo izmaksu apmēru 9.3.1.1.pasākuma projektos, pašvaldībām 2023.gadā visas papildu izmaksas, kas projektā radīsies būvniecības izmaksu pieauguma dēļ, 9.3.1.1.pasākuma projektā būs jāplāno kā projekta neattiecināmās izmaksas un šo papildu izmaksu segšanai pašvaldības nevarēs saņemt Valsts kases aizdevumus.

[1] MK 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd 9.3.1.1.pasākuma ietvaros pašvaldības var mainīt (gan palielināt, gan samazināt) 9.3.1.1.pasākuma projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru (Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums, valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldības finansējums), ja kopējā attiecināmā finansējuma apmērs atbilst plānošanas reģiona DI plānā pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām. Šādas kopējā attiecināmā finansējuma apmēra izmaiņas projektos ir iespējams veikt līdz 2022.gada 31. decembrim. Šāds nosacījums MK noteikumos Nr.871 tika paredzēts, lai varētu veikt 9.3.1.1.pasākuma finansējuma un uzraudzības rādītāju pārdales starp pašvaldībām, kā arī ļautu pašvaldībām visas papildu izmaksas, kas pārsniedz pašvaldībai DI plānā noteikto attiecināmo 9.3.1.1.pasākuma finansējumu un ir tieši saistītas ar sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidi mērķa grupas personām projektā plānot kā attiecināmo finansējumu un tādējādi šo papildu izmaksu segšanai ņemt aizņēmumu Valsts kasē. Minētais termiņš – 2022.gada 31.decembris – tika noteikts ar pieņēmumu, ka visu projektu ietvaros iepirkumu līgumi par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides/labiekārtošanas darbiem uz šo brīdi būs noslēgti un projekta attiecināmās izmaksas zināmas. Tomēr dažādu objektīvu iemeslu dēļ (piemēram, objektu adrešu maiņa, īstenotie iepirkumi beigušies bez rezultāta, lauzti iepirkumu līgumi, materiālu piegāžu kavēšanās u.c.) atsevišķu projektu īstenošanu bija nepieciešams pārplānot un paredzēt ilgākā termiņā.
Lai gan 2023. gadā vairs netiks veiktas 9.3.1.1.pasākuma finansējuma (ERAF, valsts budžeta un valsts budžeta dotācijas pašvaldībām) pārdales starp pašvaldībām, šī brīža MK noteikumu Nr.871 nosacījums par projekta attiecināmo izmaksu apmēra izmaiņām nepieļauj iespēju pēc 2022. gada 31. decembra projektā palielināt attiecināmo pašvaldības finansējumu, ja tas nepieciešams, piemēram, būvniecības izmaksu pieauguma rezultātā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd 9.3.1.1.pasākuma ietvaros 11 no 72 projektiem ir viens vai vairāki sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras objekti, kuros vēl nav uzsākti būvniecības darbi vai tie ir uzsākti tikai 2022. gada nogalē. Kā minēts iepriekš, būvniecības darbu uzsākšana šajos infrastruktūras objektos ir iekavējusies vairāku apstākļu un iemeslu dēļ, tai skaitā pašvaldības meklēja optimālākus un izmaksu ziņā efektīvākus infrastruktūras objektus, kuros veidot sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus, kā arī pašvaldībām vairākkārt izsludinātie būvniecības iepirkumi ir noslēgušies bez rezultātā vai būvnieks ir atteicies pildīt uzņemtās līguma saistības u.c. Attiecīgi šajos projektos ir secināts paaugstināts risks kopējo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksu pieaugumam joprojām neskaidro un pieaugošo būvniecības izmaksu dēļ. Ņemot vērā, ka pašvaldības atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajiem mērķiem un nosacījumiem var saņemt Eiropas Savienības fondu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai aizdevumu Valsts kasē, kas nepārsniedz projekta attiecināmo izmaksu kopsummu, ir nepieciešams precizēt MK noteikumos Nr.871 nosacījumus attiecībā uz 9.3.1.1.pasākuma projektu pašvaldību attiecināmā finansējuma apmēra izmaiņām arī 2023. gadā. Izmaiņas iepriekšminētajā nosacījumā nepieciešamas, lai pašvaldības visas papildu izmaksas, kas tām var rasties 2023. gadā būvniecības izmaksu pieauguma rezultātā un ir tieši saistītas ar sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietu izveidi mērķa grupas personām 9.3.1.1.pasākuma projektā, varētu plānot kā pašvaldības attiecināmo finansējumu un attiecīgi pretendēt uz Valsts kases aizdevumu šo papildu izmaksu segšanai un 9.3.1.1.pasākuma mērķu un rezultātu sasniegšanai.   
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekšminēto problēmu, MK noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.871 11.1 punktu, nosakot, ka no 2023. gada 1. janvāra pašvaldības projekta pašvaldības attiecināmo izmaksu apmēru var palielināt, ja pašvaldības papildu ieguldījums sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei nav uzskatāms par neattiecināmajām izmaksām atbilstoši MK noteikumu Nr.871 28.4. apakšpunktam un 36. punktā minētajam, t.i., tās ir izmaksas, kas 1) nav tieši saistītas ar sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.2.2.1.pasākuma “Deinstitucionalizācija” mērķa grupai, bet ir nepieciešamas konkrētā infrastruktūras objekta izveidei, kas paredzēts pašvaldības funkciju nodrošināšanai; 2) pārsniedz MK noteikumu Nr.871  30., 31., 32. un 34. punktā minētos izmaksu ierobežojumus.

Vienlaikus 9.3.1.1.pasākuma projektā kopējā attiecināmā finansējuma palielinājumu pašvaldību papildu ieguldāmā finansējuma daļā pašvaldības varēs paredzēt bez atbilstības attiecīgā plānošanas reģiona DI plānā pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām, t.i., nebūs jāveic grozījumi plānošanas reģiona DI plānā, ja 2023. gadā būvniecības izmaksu pieauguma palielināsies pašvaldību finansējuma (attiecināmo un neattiecināmo) apmērs, kas nepieciešams DI plānā noteiktā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras risinājuma īstenošanai.

Izvēlētais risinājums nepasliktinās situāciju 9.3.1.1.pasākuma finansējuma saņēmējiem – pašvaldībām, jo tām arī 2023.gadā būs iespējas visas izmaksas, kas ir tieši saistītas ar sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidi mērķa grupas personām, bet pārsniedz 9.3.1.1.pasākuma projektos sākotnēji plānoto attiecināmo izmaksu apmērus, projektā plānot kā attiecināmās izmaksas. Savukārt neattiecināmo izmaksu apmēru, tāpat kā līdz šim, pašvaldības 9.3.1.1.pasākuma projektos varēs mainīt pēc nepieciešamības un atbilstoši faktiskajai situācijai projektos.

Ierosinātie grozījumi neietekmēs uzsākto 9.3.1.1.pasākuma projektu īstenošanu un noslēgtos līgumus par projektu īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

2022.gada decembrī Labklājības ministrija saņēma informāciju, ka 9.3.1.1.pasākuma projekta Nr. 9.3.1.1/19/I/021 “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai Krāslavas novadā" (turpmāk – projekts) ir ievērojami aizkavējušies būvniecības darbi šādu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidē:
1) ēkā, kurā plānots izveidot ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu, dažādu iepriekš neparedzamu apstākļu dēļ būvniecības uzsākšanas sākumposmā bija jāveic būvprojekta pārstrāde, kā rezultātā radās ievērojamas būvdarbu izpildes grafika nobīdes, kuru dēļ nav iespējams nodrošināt būvniecības pabeigšanu ziemas laika apstākļos un attiecīgi tika noslēgta vienošanās par būvdarbu pabeigšanu pēc tehnoloģiskā pārtraukuma beigām – 2023.gadā;
2) ņemot vērā ievērojamu būvniecības izmaksu pieaugumu, kuru ietekmēja nestabilā ģeopolitiskā situācija, Krāslavas novada pašvaldība ilgstoši meklēja izmaksu ziņā optimālākas alternatīvas grupu dzīvokļa pakalpoja izveides vietai, kas ļautu iespēju robežās iekļauties projekta budžetā, attiecīgi šī gada decembrī tika pieņemts lēmums, ka izmaksu ziņā optimālākais risinājums grupu dzīvokļu izveidei ir būvēt jaunbūvi tajā pašā adresē, kura jau bija apstiprināta Latgales plānošanas reģiona DI plānā kā grupu dzīvokļu pakalpojumu izveides vieta. Ilgstošie alternatīvas pakalpojuma izveides vietas meklējumi un ievērojami pieaugušais pašvaldības līdzfinansējums kavēja uzsākt pakalpojuma izveidi projektā plānotajā laikā.

Lai risinātu izveidojušos situāciju ar būvdarbu aizkavēšanos, Krāslavas novada pašvaldība 2022. gada 22.decembrī Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā ierosināja projekta grozījumus Nr.3, paredzot projekta īstenošanas termiņa pagarinājumu par 12 mēnešiem (līdz 2023.gada 31.decembrim).

Ņemot vērā, ka 1) pakalpojumu izveides vietas alternatīvu meklēšana un būvdarbu aizkavēšanas neatbilst nevienam no MK 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr. 784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” (turpmāk – MKN Nr. 784) 51.4 punkta 1. līdz 6. apakšpunktā norādītajiem izņēmuma gadījumiem, kas ļautu projekta īstenošanas termiņu pagarināt par periodu, kas ir ilgāks par sešiem mēnešiem; 2) projekts ir ar īpašu tautsaimniecības nozīmi, jo īpaši attiecībā uz grupu dzīvokļa pakalpojumu izveidi projekta mērķa grupas personām – cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem, kas ir vismazāk aizsargātākā sabiedrības grupas, Labklājības ministrija atbilstoši MK noteikumu Nr.784 51.47.apakšpunktam noteikumu projekta protokollēmumā iekļauj punktu, kas paredz atļaut sadarbības iestādei pagarināt projekta īstenošanas termiņu par 12 mēnešiem, t.i., līdz 2023.gada 31.decembrim, ja izvērtējot grozījumu lietderību, pamatotību un nepieciešamību projekta mērķa sasniegšanai, termiņa pagarinājums ir uzskatāms par pamatotu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
MK noteikumu projekts neietekmē sabiedrību un 9.3.1.1.pasākuma mērķa grupu. Vienlaikus veiktās izmaiņas uzlabo 9.3.1.1.pasākuma finansējuma saņēmēju - pašvaldību situāciju, atļaujot arī 2023.gadā palielināt projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru pašvaldības papildu ieguldījumu daļā un saņemt aizdevumu Valsts kasē šo papildu izmaksu segšanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi