Anotācija

24-TA-1112: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Enerģētikas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 14. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 20 12. §) 3. punktā dotais uzdevums

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt izņēmumu Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma piemērošanā valsts naftas produktu drošības rezervju (turpmāk - drošības rezerves) izveidei, uzturēšanai un rotācijai, lai aizsargātu būtiskas valsts drošības intereses, kas, cita starpā, aptver tautsaimniecības un sabiedrības drošības intereses, enerģētiskās krīzes degvielas apgādē gadījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
[1] Drošības rezerves Latvijā tiek veidotas atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK prasībām. Latvijas normatīvajos aktos Direktīva 2009/119/EK ir pārņemta ar Enerģētikas likumu un Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumiem Nr. 29 "Noteikumi par valsts īpašumā esošo naftas produktu apmēru, pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību" (turpmāk - Noteikumi Nr. 29). 

Saskaņā ar Enerģētikas likuma 1. panta pirmās daļas 6. punktu drošības rezerves ir valsts īpašumā esošie naftas produkti noteiktā apjomā, ko uztur kā rezervi, lai enerģētiskās krīzes laikā Latvijā nodrošinātu apgādi ar naftas produktiem, vai Starptautiskās Enerģētikas aģentūras aktivizētu koordinētu ārkārtas reaģēšanas pasākumu gadījumā novērstu nopietnus piegādes traucējumus, kas ietekmē pasaules naftas tirgu. Savukārt Noteikumu Nr. 29 3. punkts nosaka minimālo drošības rezervēs pastāvīgi uzturamo naftas krājumu apjomu, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumiem 90 dienu laikā vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks. 

Sākot ar 2024. gada 1. janvāri Latvijā ir ieviests jauns drošības rezervju pārvaldības modelis, kas paredz pakāpenisku drošības rezervju iegādi valsts īpašumā līdz 2028. gada 31. decembrim, pilnībā atsakoties no līdzšinējā pārvaldības modeļa, kad valsts iepirka tikai drošības rezervju pakalpojumu.

Atbilstoši Enerģētikas likuma 72. pantam Centrālās krājumu uzturēšanas struktūras uzdevumus pilda SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk - Possessor), kuram, cita starpā, ir noteikts uzdevums izveidot drošības rezerves, kā arī nodrošināt drošības rezervju uzturēšanu un rotāciju.

Saskaņā ar Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 3. panta pirmās daļas 2. un 4. punktu, minētā likuma normas piemēro būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumiem, kuru priekšmets ir:
1) drošības mērķiem paredzētas preces, tajā skaitā to sastāvdaļas un detaļas, kuras ietver, apstrādā aizsargājamu informāciju vai citā veidā ir saistītas ar šādu informāciju;
2) būvdarbi vai pakalpojumi, kas tieši paredzēti militāriem mērķiem, vai tādi drošības mērķiem paredzēti būvdarbi vai pakalpojumi, kas saistīti ar aizsargājamu informāciju.

Ņemot vērā to, ka drošības rezervju izveide, uzturēšana un rotācija atbilst Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 3. panta pirmās daļas 2. un 4. punktā minētajam līgumu priekšmetam, drošības rezervju izveidei, uzturēšanai un rotācijai ir piemērojamas Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas.



[2] Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 4. panta ceturtā daļa nosaka, ka šo likumu nepiemēro, ja tā piemērošanas gadījumā pasūtītājam būtu jāsniedz tāda informācija, kuras izpaušana var radīt kaitējumu valsts drošībai, un ir saņemta attiecīga Ministru kabineta atļauja.

Konstatējot Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 4. panta ceturtās daļas piemērošanas pamatu, proti, ka šā likuma piemērošanas gadījumā pasūtītājam būtu jāsniedz tāda informācija, kuras izpaušana var radīt kaitējumu valsts drošībai, Ministru kabinets ar 2024. gada 14. maija rīkojumu Nr. 361 "Par Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma nepiemērošanu valsts naftas produktu drošības rezervju iegādes, uzturēšanas un rotācijas iepirkumam" (turpmāk - Rīkojums Nr. 361) deva atļauju drošības rezervju iegādes, uzturēšanas un rotācijas iepirkumam nepiemērot Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumu.

Tādējādi, lai arī Ministru kabinets ar Rīkojumu Nr. 361 ir devis atļauju drošības rezervju iegādes, uzturēšanas un rotācijas iepirkumam nepiemērot Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumu, tomēr Rīkojums Nr. 361 neparedz risinājumu drošības rezervju izveidei, uzturēšanai un rotācijai tādā veidā, lai pastāvīgi tiktu aizsargātas būtiskas valsts drošības intereses, kas, cita starpā, aptver tautsaimniecības un sabiedrības drošības intereses, enerģētiskās krīzes degvielas apgādē gadījumā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot pēdējo gadu notikumus globālajā enerģētikas tirgū, izmaiņas starptautiskajā drošības vidē, Latvijas ģeogrāfisko novietojumu un ģeopolitisko situāciju kopumā, valsts pašpietiekamība pēdējos gadus ir kļuvusi īpaši svarīga. Minētais arīdzan ir īpaši būtiski attiecībā uz drošības rezervju pieejamību, kas pēc būtības nodrošina dažādām lietotāju grupām naftas produktu pieejamību, kad valstī ir būtiski ierobežota to ikdienišķa apgrozība (piemēram, nepārvarami traucētas preču apgādes ķēdes un tirgus komersanti nespēj importēt jaunus apjomus; naftas produktu nepieejamības dēļ ir ierobežotas sabiedrības locekļu autonomas pārvietošanās iespējas, u.c.).

Ar mērķi palielināt Latvijas tautsaimniecības un enerģētisko drošību un ilgtermiņā izveidot izmaksu ziņā lētāku drošības rezervju izveides modeli, Latvijā ar 2024. gada 1. janvāri ir ieviests jauns drošības rezervju pārvaldības modelis, kas paredz pakāpenisku drošības rezervju iegādi valsts īpašumā. 

Turklāt Latvija ir uzaicināta kļūt par Starptautiskās enerģētikas aģentūras (turpmāk – SEA) biedru. Latvijas dalība SEA ir arī svarīga no nacionālās drošības apsvērumiem, jo SEA darbojas arī kā organizācija, kas koordinē reaģēšanas pasākumus ārkārtas situācijās. Viens no iestāšanās SEA nosacījumiem ir nodrošināt, ka valstī ir pietiekami drošības rezervju krājumi, tādējādi Latvija ir apņēmusies izveidot drošības rezervju krājumus noteiktos apjomus pēc iespējas īsākos termiņos.

Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas ietver noteiktas procedūras un informācijas sniegšanas prasības, kuras pasūtītājam ir jāievēro tādu preču un pakalpojumu iegādei, uz kurām ir piemērojams attiecīgais likums.

Attiecībā uz drošības rezervju veidošanu, ir konstatējami būtiski riski drošai un savlaicīgai drošības rezervju izveidei, uzturēšanai un rotācijai, tostarp:

[1] Ar Aizsardzības un drošības jomas iepirkuma likumu ir pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija direktīva 2009/81/EK, ar kuru koordinē procedūras attiecībā uz to, kā līgumslēdzējas iestādes vai subjekti, kas darbojas drošības un aizsardzības jomā, piešķir noteiktu būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumu slēgšanas tiesības, un ar kuru groza direktīvas 2004/17/EK un 2004/18/EK (turpmāk - Direktīva 2009/81/EK).

Lai arī kopumā Direktīvas 2009/81/EK normas un attiecīgi arī Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas ietver atsevišķus konfidencialitātes aspektus, kas var tikt ievēroti, organizējot publiskos iepirkumus, tomēr kopumā Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likums uzliek pienākumu nodrošināt augstu atklātības līmeni.

Minētais izriet no Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 2. panta 1. punktā definētā likuma pieņemšanas mērķa –  nodrošināt iepirkuma atklātumu.

Piemēram, saskaņā ar Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 6. panta ceturto un piekto daļu pasūtītājs, organizējot konkursa dialogu, slēgtu konkursu vai sarunu procedūru, publicē paziņojumu par līgumu. Turklāt atbilstoši Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 12. panta otrajai daļai uzaicinājumā iesniegt piedāvājumu slēgtā konkursā un konkursa dialogā un uzaicinājumā uz sarunām sarunu procedūrā, publicējot paziņojumu par līgumu, ietver vismaz šajā daļā minēto informāciju (tostarp, tehnisko specifikāciju).

Tādējādi, neatkarīgi no tā, ka Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas paredz dažādus konfidencialitātes izņēmumus, tomēr kopumā jebkurai informācijas neatklāšanai ir noteiktas stingras un pietiekami konkrētas robežas un definētā izņēmumu piemērošanas gadījumi.

Piemēram,  Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 6. panta sestā daļa paredz pasūtītājam tiesības piemērot sarunu procedūru, nepublicējot paziņojumu par līgumu. Tomēr šādu iespēju pasūtītājs ir tiesīgs izmantot tikai šā likuma 53. pantā minētajos gadījumos, kas nav tieši attiecināmi uz iepirkumu veikšanu drošības rezervju iegādei, uzturēšanai un rotācijai.

Šajā aspektā ir īpaši uzsverams uz  faktu, ka drošības rezervju nodrošināšana ietver ne tikai pašu naftas produktu iegādi, uzturēšanu un rotāciju šaurākā nozīmē, bet ietver arī atsevišķu saistītu pakalpojumu nodrošināšanu, piemēram, naftas produktu pārvadāšanas (transportēšanas) pakalpojumus, kas nesaraujami saistīti ar iegādi, un naftas produktu kvalitātes pārbaudes (laboratoriju) pakalpojumus, kas saistīti ar uzturēšanas pakalpojumu. 

Tādējādi, piemēram, publicējot paziņojumu par līgumu iespējama agresora rīcībā nonāk pietiekama informācija, lai tas varētu izsecināt visu informāciju par drošības rezervju pārvaldības procesa organizāciju pilnā tā ciklā (tostarp, iegūt informāciju par preču un pakalpojumu iepirkšanas faktu, preču un pakalpojumu iegādes organizāciju, prognozēt to pārvadāšanas laiku un veidu, izsecināt to glabāšanas vietu un veidu, u.t.t.).

Turklāt ir pamatoti uzskatīt, ka iespējamajam agresoram ir pietiekami augstas zināšanas, intelektuālās spējas un resursi, lai tas spētu pat pie fragmentāras informācijas pilnībā modelēt visu ar drošības rezervju pārvaldību saistīto informāciju un identificēt iespējamās kāda procesa ķēdes vājās vietas un izmantot to, lai vājinātu gan Latvijas, gan kopumā SEA dalībvalstu aizsargspēju.

Ievērojot minēto, pārskatot kopējos drošības rezervju sistēmas atklātības aspektus aktuālās starptautiskās drošības vides kontekstā, kā arī ņemot vērā Latvijas ģeogrāfisko novietojumu, preventīvi būtu pārskatāmi publiski pieejamās informācijas apjoms un raksturs attiecībā uz drošības rezervju veidošanu un ar to saistītajiem organizatoriskajiem aspektiem, kas tieši ietekmē valsts drošību iespējama valsts apdraudējuma gadījumā.

[2] Papildus atzīmējams, ka naftas produkti ir prece, kas ir pakļauta straujām cenu svārstībām. Tādējādi, lai cenu svārstību rezultātā netiktu radīti zaudējumi, pastāv iespēja, ka cenu svārstības risks tiek iecenots piedāvājuma cenā un publiskā iepirkuma rezultātā tiek piedāvāta cena, kas ir augstāka par tā brīža tirgus cenu, jo publiskais iepirkums šādā aspektā nenodrošina iespēju ātri un efektīvi reaģēt uz aktuālo situāciju tirgū. Tādējādi minētais process kopumā ir neefektīvs un rada pamatotu iespējamību, ka valstij ir jāpārmaksā par drošības rezervju izveidi, kas savukārt paaugstinātu drošības rezervju pārvaldības izmaksas, pakalpojuma maksas likmi un mazumtirdzniecības degvielas cenas, kā arī kopumā radītu negatīvu ietekmi uz tautsaimniecību.

Turklāt, ja pārvaldītājam ir iespēja ātri reaģēt uz tirgus situāciju gadījumos, kad naftas produktu cenas krītas, tas dod iespēju iepirkt iespējami lielākus drošības rezervju apjomus. Šāda rīcība atbilstu valsts drošības interesēm – tiktu nodrošināts lielāks drošības rezervju apjoms iespējami īsākā periodā.
 
Risinājuma apraksts
[1]  Direktīvas 2009/81/EK 16. apsvērumā ir sniegts skaidrojums, ka uz tādu līgumu slēgšanu, uz kuriem attiecas šīs direktīvas piemērošanas joma, šo direktīvu var neattiecināt, ja to pamato sabiedrības drošība vai arī dalībvalsts būtisku drošības interešu aizsardzība. Tas var attiekties uz tādiem līgumiem gan aizsardzības, gan drošības jomā, attiecībā uz kuriem ir nepieciešamas tik galēji augstas piegāžu drošības prasības un kuri ir tik konfidenciāli un/vai svarīgi valsts suverenitātei, ka pat šīs direktīvas īpašie noteikumi nav pietiekami, lai aizsargātu dalībvalsts svarīgākās drošības intereses, kuru noteikšana ir tikai pašas dalībvalsts ziņā.

Savukārt Direktīvas 2009/81/EK 16. apsvērumā ir papildus paskaidrots, ka  šīs direktīvas nepiemērošanai jābūt samērīgai ar sasniedzamajiem mērķiem jārada iespējami mazāki traucējumi brīvai preču apritei un pakalpojumu sniegšanas brīvībai.

Attiecīgi Direktīvas 2009/81/EK 13. pantā ir noteikti īpašie izņēmumi, kādos gadījumos šo direktīvu nepiemēro. Tostarp Direktīvas 2009/81/EK 13. panta a) apakšpunktā ir noteikts, ka šo direktīvu nepiemēro līgumiem, saistībā ar kuriem šīs direktīvas noteikumu piemērošana liktu dalībvalstīm sniegt informāciju, kuras izpaušanu tās uzskatītu par pretēju savām drošības pamatinteresēm. 

Atbilstoši Eiropas Komisijas ziņojumam Eiropas parlamentam un Eiropas padomei par to, kā ir transponēta Direktīva 2009/81/EK attiecīgās direktīvas 13. punkta a) apakšpunkts ir pamatots uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 346. panta 1. punkta a) apakšpunktu, saskaņā ar kuru tiek paredzēts, ka dalībvalstīm nav jāsniedz tāda informācija, kuras izpaušanu tās atzīst par būtisku savas drošības interešu apdraudējumu.

Tāpat atbilstoši Eiropas Komisijas Iekšējā tirgus un pakalpojumu ģenerāldirektorāta izstrādātajiem norādījumiem “Aizsardzība un drošība – īpaši izņēmumi” Direktīvas 2009/81/EK piemērošanā ir akcentēts, ka Direktīvas 2009/81 13. panta a) apakšpunktā ir skaidri noteikta saikne starp informācijas neizpaušanu un direktīvas nepiemērošanu. Direktīvas 2009/81/EK 13. panta a) apakšpunkta mērķis ir izslēgt no direktīvas piemērošanas konfidenciālus nemilitārās drošības līgumus. Kā arī atbilstoši Direktīvas 2009/81/EK 27. apsvērumam minētais izņēmums būtu attiecināms uz tāda veida līgumiem, kas ir tik sensitīvi, ka nebūtu lietderīgi tiem piemērot šo direktīvu, pat ņemot vērā tās specifiskumu. 

Lai arī Direktīvas 2009/81/EK skaidrojošos materiālos ir vērsta uzmanība uz šauru minētā izņēmuma interpretāciju,  no minētā ir skaidri secināms, ka dalībvalsts kompetencē ir identificēt tās drošības intereses, kuras tai ir nepieciešams īpaši aizsargāt un kuru rezultātā netiek piemērotas Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas, vienlaikus ievērojot Direktīvas 2009/81/EK 16. un 17. apsvērumā minētās izvērtēšanas vadlīnijas, tostarp - Direktīvas 2009/81/EK piemērošanas izņēmums vajadzīgs tādu interešu aizsargāšanai, kuras ar Līguma par Eiropas Savienības darbību noteikumiem ir atzītas par leģitīmām (piemēram, sabiedrības drošība vai arī dalībvalsts būtisku drošības interešu aizsardzība), Kā arī tie ir tāda veida līgumi, kas satur tik augstas piegāžu drošības prasības un kuri ir tik konfidenciāli un/vai svarīgi valsts suverenitātei, ka pat šīs direktīvas īpašie noteikumi nav pietiekami, lai aizsargātu dalībvalsts svarīgākās drošības intereses, kuru noteikšana ir tikai pašas dalībvalsts ziņā.

[2] Direktīva 2009/81/EK un attiecīgi arīdzan Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likums paredz drošības rezervju izveides gadījumā piemērot atsevišķus konfidencialitātes aspektus. Tomēr šī likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3. sadaļā “Problēmas” ir sniegts izvērtējums, ka, neraugoties uz  iespēju neatklāt atsevišķus konfidencialitātes aspektus, Aizsardzības un drošības jomas iepirkuma likuma normas neaizsargā informācijas aizsardzību tādā veidā, lai tā piemērošanas gadījumā valsts spētu nodrošināt tās nacionālās drošības interešu aizsardzību.

Nacionālās drošības likuma 1. pants nosaka, ka nacionālā drošība ir valsts un sabiedrības īstenotu vienotu, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvas attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte. Nacionālās drošības garantēšana ir valsts pamatpienākums.

Ievērojot minēto, tas ir valsts pamatpienākums īstenot visus nepieciešamos pasākumus, lai tiktu nodrošināta nacionālā drošība pret iespējamiem vai faktiskiem apdraudējumiem. 

Naftas produkti ir paaugstinātas bīstamības produkts, kura pieejamība sabiedrībai enerģētiskās krīzes degvielas apgādē laikā ir vitāli būtiska sabiedrības drošības nodrošināšanai, tostarp:
1) sabiedrībai primāri nepieciešamo preču piegādei;
2) degvielu sabiedrības vajadzībām (tostarp, lai nepieciešamības gadījumā sabiedrībai būtu iespējams arī autonomi pārvietoties no iespējami apdraudētas vietas);
3) kā lai radītu sabiedrībai drošības sajūtu arī miera apstākļos, ka valsts ir sagādājusi drošības rezerves iespējamas enerģētiskās krīzes degvielas apgādē gadījumā.

Tādējādi Drošības rezervju iegāde un droša to aizsardzība tiešā veidā ir saistīta ar valsts nacionālās drošības interesēm.

Arīdzan Direktīvas 2009/119/EK 8. apsvērumā ir noteikts, ka drošības rezervju pieejamība un enerģijas piegāžu saglabāšana ir Eiropas Kopienas un dalībvalstu būtiska valsts drošības sastāvdaļa.

[3] Ir pamats izdarīt secinājumu, ka iespējamo agresoru rīcībā esoša informācija par drošības rezervju iepirkuma veikšanu, naftas produktu piegādātājiem un glabātājiem, piegādes veidiem, naftas produktu glabāšanas vietām eventuāli var tik izmantota, lai vājinātu valsts nacionālo drošību. Kā arī tik paaugstinātas bīstamības produktam kā naftas produkti nonākot iespējama agresorā rīcībā, var tikt nodarīti neatgriezeniski zaudējumi Latvijas infrastruktūrai (tostarp, kritiskai infrastruktūrai) un sabiedrībai kopumā.

Tādējādi kopumā visi ar drošības rezervju izveidi saistītie jautājumi ir uzskatāmi par īpaši sensitīviem un aizsargājamiem un izņēmums no publisko iepirkumu piemērošanas ir saistīts ar leģitīmu interešu aizsardzību – ar sabiedrības drošību, kas ir uzskatāma par  būtiskām nacionālās drošības interesēm. Kā arī šī likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3. sadaļā “Problēmas” ir sniegts izvērtējums apliecina, ka pat Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma īpašie nosacījumi nav pietiekami, lai aizsargātu Latvijas svarīgākās drošības intereses, kuru noteikšana ir tikai pašas valsts ziņā.

Ievērojot minēto, ar likumprojektu tiek paredzēts risinājums drošības rezervju izveidei, uzturēšanai un rotācijai nepiemērot publisko iepirkumu regulējumu.

[4] Vienlaikus, lai kopumā tiktu aizsargātas sabiedrības intereses, Possessor, īstenojot minēto valsts pārvaldes uzdevumu, ievēro Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma normas, tostarp minētā likuma 3. pantu, kas nosaka, ka rīcībai ar publiskas personas mantu ir jābūt lietderīgai.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nepiemērojot Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas drošības rezervju iegādei, uzturēšanai un rotācijai kopumā tiek aizsargātas nacionālās drošības intereses, tautsaimniecības drošība un stabilitāte, kā arī kopējā sabiedrības drošība. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nepiemērojot Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas drošības rezervju iegādei, uzturēšanai un rotācijai kopumā tiek aizsargātas nacionālās drošības intereses, tautsaimniecības drošība un stabilitāte, kā arī kopējā sabiedrības drošība. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likums

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts paredz izņēmuma gadījumu Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normu nepiemērošanai drošības rezervju izveides, uzturēšanas un rotācijas iepirkumam
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32009L0081
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija direktīva 2009/81/EK, ar kuru koordinē procedūras attiecībā uz to, kā līgumslēdzējas iestādes vai subjekti, kas darbojas drošības un aizsardzības jomā, piešķir noteiktu būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumu slēgšanas tiesības, un ar kuru groza Direktīvas 2004/17/EK un 2004/18/EK (turpmāk - Direktīva 2009/81/EK)
Apraksts
Direktīva 2009/81/EK ir pārņemta Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā. Tostarp Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 4. pantā ir definēti likuma piemērošanas izņēmumi, kas ir pārņemti no Direktīvas 2009/81/EK 13. panta. 

Direktīvas 2009/81/EK 13. panta a) apakšpunkts paredz, ka šo direktīvu var nepiemērot līgumiem, saistībā ar kuriem šīs direktīvas noteikumu piemērošana liktu dalībvalstīm sniegt informāciju, kuras izpaušanu tās uzskatīta par pretēju savām drošības pamatinteresēm.

Ņemot vērā to, ka jautājumi kopumā par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu tiek regulēti ar atsevišķu likumu - Enerģētikas likumu, saskaņā ar  Direktīvas 2009/81/EK 13. panta a) apakšpunktu likumprojektā tiek definēts līguma veids - iepirkumi drošības rezervju izveidei un uzturēšanai, kuriem tiek noteikts Direktīvas 2009/81/EK piemērošanas izņēmums. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija direktīva 2009/81/EK, ar kuru koordinē procedūras attiecībā uz to, kā līgumslēdzējas iestādes vai subjekti, kas darbojas drošības un aizsardzības jomā, piešķir noteiktu būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumu slēgšanas tiesības, un ar kuru groza Direktīvas 2004/17/EK un 2004/18/EK (turpmāk - Direktīva 2009/81/EK)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
13. panta a) apakšpunkts
72. panta  2.1 daļa 
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekta sagatavošanas ietvaros ir izvērtēti Direktīvas 2009/81/EK 16. un 17. apsvērumā minētie kritēriji Direktīvas 2009/81/EK nepiemērošanai. Tostarp, vai konkrētajā gadījumā ir konstatējami Līgumā par Eiropas Savienības darbību minētās dalībvalsts intereses, kuru aizsardzība ir uzskatāma par leģitīmu.  Izvērtējums ir atspoguļots šī likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3. sadaļā. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms 
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalības pasākumi tiek organizēti vienlaicīgi ar likumprojekta nodošanu saskaņošanai institūcijām. 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi