22-TA-12: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtību, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk - Regula Nr. 2021/241), 20. panta 6. punktu Atveseļošanas fonda (turpmāk - AF) plāna uzraudzības un īstenošanas kārtību un grafiku, rādītājus, kas attiecas uz iecerēto atskaites punktu (no angļu – milestones) un mērķu (no angļu – targets) izpildīšanu, kā arī kārtību, kā Eiropas Komisija (turpmāk - EK) nodrošina pilnīgu piekļuvi lēmumu pamatojošajiem datiem, sīkāk precizē darbības kārtībā, par kuru vienojas attiecīgā dalībvalsts un EK pēc tam, kad Eiropas Savienības (turpmāk - ES) Padome pieņēmusi Regulas Nr. 2021/241 20. panta 1. punktā minēto īstenošanas lēmumu (turpmāk – Padomes Īstenošanas lēmums) par dalībvalsts iesniegtā AF plāna novērtējumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 2. punktu Ministru kabinets (turpmāk – MK) var izdot ārējus normatīvos aktus, lai apstiprinātu starptautisko līgumu vai tā projektu.
Saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 2. punktu Ministru kabinets (turpmāk – MK) var izdot ārējus normatīvos aktus, lai apstiprinātu starptautisko līgumu vai tā projektu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir apstiprināt AF plāna darbības kārtību, par kuru vienojas EK un Latvija (turpmāk – darbības kārtība). Darbības kārtība ir nepieciešama, lai detalizētu, kā uzraugāms AF plāna reformu un investīciju īstenošanas progress, kā arī, lai noteiktu maksājumu pieprasījumu grafiku Latvijai piešķirtā AF finansējuma saņemšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
AF ir jauna, EK centralizēti pārvaldīta budžeta programma, kas izveidota papildus 2021. – 2027. gada plānošanas perioda ES daudzgadu budžetam ar mērķi atbalstīt reformas un investīcijas, kas saistītas ar pāreju uz zaļo un digitālo ekonomiku, kā arī mazināt Covid-19 krīzes radīto sociālo un ekonomisko ietekmi.
Lai saņemtu AF finansējumu, Finanšu ministrija sadarbībā ar nozaru ministrijām, Valsts kanceleju, Iepirkumu uzraudzības biroju, Finanšu izlūkošanas dienestu un Valsts ieņēmumu dienestu izstrādāja AF plānu, saskaņojot to ar EK.
2021. gada 13. jūlijā AF plāns ir apstiprināts ES Padomē.
2021. gada 3.septembrī tika parakstīts finansēšanas nolīgums ar EK, lai Latvija saņemtu tai piešķirto ES AF finansējumu 1,82 mljrd. EUR apmērā, un avansa maksājums 13% apmērā no Latvijas piešķīruma (237 milj. EUR) saņemts 10. septembrī.
Lai saņemtu AF finansējumu, Finanšu ministrija sadarbībā ar nozaru ministrijām, Valsts kanceleju, Iepirkumu uzraudzības biroju, Finanšu izlūkošanas dienestu un Valsts ieņēmumu dienestu izstrādāja AF plānu, saskaņojot to ar EK.
2021. gada 13. jūlijā AF plāns ir apstiprināts ES Padomē.
2021. gada 3.septembrī tika parakstīts finansēšanas nolīgums ar EK, lai Latvija saņemtu tai piešķirto ES AF finansējumu 1,82 mljrd. EUR apmērā, un avansa maksājums 13% apmērā no Latvijas piešķīruma (237 milj. EUR) saņemts 10. septembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finansēšanas nolīgumā ir noteikts, ka darbības kārtību nepieciešams parakstīt pirms pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas EK. Saskaņā ar darbības kārtības projektā iekļauto maksājumu pieprasījumu grafiku pirmās finanšu iemaksas daļas maksājuma pieprasījums 231 milj. EUR apmērā iesniedzams ne vēlāk kā 2022. gada 2. ceturksnī.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz Ministru kabineta līmenī apstiprināt darbības kārtību pirms tās parakstīšanas starp Latviju un EK.
Ņemot vērā, ka Finanšu ministrija jau līdz šim ir veikusi koordinējošo funkciju AF plāna izstrādē un īstenošanā, ir būtiski nodrošināt darbību pēctecību un, ņemot vērā MK iepriekš lemto, pilnvarot finanšu ministru parakstīt darbības kārtību no Latvijas puses.
Nodrošinot darbības kārtības nosacījumu izpildi, AF plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas savlaicīgi izvērtē riskus un rosina priekšlikumus rīcībai FM pusgada ziņojumā vai, ja ir nepieciešama ātra rīcība AF investīciju ieguldījumu efektivizēšanā, virza atsevišķu informatīvo ziņojumu MK. Gadījumos, kad pēc minētajām rīcībām institūcijas konstatē, ka AF plānā un pielikumos noteiktos rādītājus nebūs iespējams sasniegt vai nepieciešamas izmaiņas AF plānā un tā pielikumos saistībā ar noteikto izmaksu aprēķina metodiku, kā arī jebkādas citas būtiskas izmaiņas, institūcijām jāinformē FM kā AF plāna koordinējošo iestādi par nepieciešamību gatavot grozījumus AF plānā. FM kā AF plāna koordinējošā iestāde izvērtēs rosināto grozījumu AF plānā nepieciešamības pamatojumu. Par būtiskām izmaiņām tiek uzskatītas tādas izmaiņas, kas nav iespējams bez attiecīgiem grozījumiem aktuālajā apstiprinātajā AF plānā un tā pielikumos.
Vērtējot priekšlikumus AF plāna un darbības kārtības grozījumiem, Finanšu ministrija izvērtēs iespējamību atskaites punktus un mērķus izpildīt līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai. Gadījumos, kad konkrētajam maksājuma pieprasījumam piekrītošos atskaites punktus un mērķus ir iespējams izpildīt indikatīvajā maksājuma pieprasījuma laika grafikā vai līdz attiecīgā kalendārā gada beigām, Finanšu ministrija izskatīs iespējas pielāgot konkrētā maksājuma pieprasījuma iesniegšanu Eiropas Komisijai, lai nodrošinātu attiecīgo atskaites punktu un mērķu izpildi un izvairītos no AF plāna un darbības kārtības grozījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- AF plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas.
Ietekmes apraksts
Darbības kārtības projekts, kuru ar šo noteikumu projektu apstiprina MK, nosaka detalizētu kārtību, kādā dalībvalsts atskaitās EK par nacionāli izvirzīto AF plāna mērķu sasniegšanu un nodrošina atbilstošas informācijas apmaiņas veikšanu AF plāna īstenošanas ietvaros. Minētā kārtība tiešā veidā skar AF plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
EK un Latvija par darbības kārtību vienojas saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 20. panta 6. punktu.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiešā veidā neskar sabiedrības pārstāvju intereses.
Darbības kārtības projekts, ko ar šo noteikumu projektu apstiprina MK, tiešā veidā attiecas uz Latvijas AF plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām.
Darbības kārtības projekts, ko ar šo noteikumu projektu apstiprina MK, tiešā veidā attiecas uz Latvijas AF plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām.
6.4. Cita informācija
Paša Latvijas AF plāna satura izstrādes pamatā ir nozaru politikas plānošanas dokumenti – to izstrādes stadijā ir notikušas publiskās apspriedes, kurās visām ieinteresētajām pusēm, t.sk. sociālajiem partneriem, ir bijusi iespēja izteikt savu viedokli par plānošanas dokumentu saturu un tajā definētajiem mērķiem.
Tāpat sabiedrības līdzdalība nodrošināta, organizējot tematiskās diskusijas 2020. gada 10. – 14. decembrī, kur pārstāvētas gan nozaru ministrijas, gan sociālie un sadarbības partneri, kā arī 2020. gada 18. decembrī ir notikušas diskusijas ar sociālajiem partneriem Nacionālā trīspusējās sadarbības padomē.
Papildus arī 2021. gada 13. janvārī ir notikusi politiska un ierēdnieciska līmeņa diskusija ar nevalstiskajām organizācijām.
Savukārt, no 2021. gada 8. februāra līdz 9. martam, piedaloties AF plāna projekta sabiedriskajā apspriešanā, ikvienam interesentam ir bijusi iespēja izteikt savu viedokli un komentārus par plāna projektu.
Tāpat tika organizētas atkārtotas tematiskās diskusijas 2021. gada 8. – 12. martā, kurās tika pārstāvētas gan nozaru ministrijas, gan sociālie un sadarbības partneri.
Tāpat sabiedrības līdzdalība nodrošināta, organizējot tematiskās diskusijas 2020. gada 10. – 14. decembrī, kur pārstāvētas gan nozaru ministrijas, gan sociālie un sadarbības partneri, kā arī 2020. gada 18. decembrī ir notikušas diskusijas ar sociālajiem partneriem Nacionālā trīspusējās sadarbības padomē.
Papildus arī 2021. gada 13. janvārī ir notikusi politiska un ierēdnieciska līmeņa diskusija ar nevalstiskajām organizācijām.
Savukārt, no 2021. gada 8. februāra līdz 9. martam, piedaloties AF plāna projekta sabiedriskajā apspriešanā, ikvienam interesentam ir bijusi iespēja izteikt savu viedokli un komentārus par plāna projektu.
Tāpat tika organizētas atkārtotas tematiskās diskusijas 2021. gada 8. – 12. martā, kurās tika pārstāvētas gan nozaru ministrijas, gan sociālie un sadarbības partneri.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests, Iepirkumu uzraudzības birojs, Finanšu izlūkošanas dienests, Iekšlietu ministrija, Tieslietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Videas aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Valsts kanceleja, Kultūras ministrija, Zemkopības ministrija, Labklājības ministrija, Ekonomikas ministrija, Satiksmes ministrija, Veselības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi