Anotācija (ex-ante)

22-TA-3104: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Segto obligāciju likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījums Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā" (turpmāk - Likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā 2021.gada 23.septembrī pieņemtos grozījumus par Finanšu un kapitālas tirgus komisijas pievienošanu Latvijas Bankai, kuri stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Segto obligāciju likuma atbilstību finanšu sektora normatīvajiem aktiem saistībā ar 2021.gada 23.septembrī pieņemtajiem grozījumiem par Finanšu un kapitālas tirgus komisijas pievienošanu Latvijas Bankai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ņemot vērā, ka 2023.gada 1.janvārī stājušies spēkā 2021.gada 23.septembrī pieņemtie grozījumi par Finanšu un kapitālas tirgus komisijas pievienošanu Latvijas Bankai, tad nepieciešami virkne grozījumu Segto obligāciju likumā, lai nodrošinātu minētā likuma tiesību normu atbilstību finanšu sektora normatīvajiem aktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Segto obligāciju likumā nav veikti tehniski grozījumi, kas atbilstu reformai par Finanšu un kapitālas tirgus komisijas pievienošanu Latvijas Bankai, kā arī sankcijas nav nodalītas no administratīvajiem pasākumiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1., 2., 3. un 4.pants paredz tehniskus grozījumus, lai nodrošināt Segto obligāciju likuma atbilstību finanšu sektora normatīvajiem aktiem, proti, par Finanšu un kapitālas tirgus komisijas pievienošanu Latvijas Bankai.
Likumprojekta 5., 6., 7. un 9.pants paredz grozījumus ar kuriem sankcijas tiek nodalītas no administratīvajiem pasākumiem, proti, Segto obligāciju likuma 100.pants tiek papildināts ar 1.1 daļu, kura atsevišķi izdala administratīvos pasākumus, nodalot tos no sankcijām un uzraudzības pasākumiem. Administratīvos pasākumus piemēro par personas jau izdarītu pārkāpumu par kuru nav samērīgi piemērot sodoša rakstura sankciju, ja uz to nepieciešams reaģēt, lai ierobežotu vai novērstu iespējamo kaitējumu sabiedrības interesēm. Administratīvie pasākumi izdalīti no sankcijām un uzraudzības pasākumiem atbilstoši vispārējam finanšu sektora normatīvo aktu regulējumam par administratīvās atbildības piemērošanu finanšu sektora dalībniekiem.
Likumprojekta 8.pants paredz Segto obligāciju likumu papildināt ar 102.1 pantu, proti, noilguma termiņu lietu ierosināšanai par  pārkāpumiem, paredzot Latvijas Bankai terminētu laika posmu, lai reaģētu uz Segto obligāciju likuma subjektu pārkāpumiem. Piecu gadu termiņš lietas ierosināšanai no pārkāpuma izdarīšanas dienas un divu gadu termiņš sankciju un administratīvo pasākumu piemērošanai paredzēts, lai noteiktu samērīgus termiņus Latvijas Bankai īstenot tai deleģētās funkcijas finanšu sektora uzraudzībā, vienlaikus nodrošinot tiesisko noteiktību subjektiem, proti, noteikta laika robežu esamība stimulē reaģēšanu uz pārkāpumiem (lietas ierosināšanu) un lēmuma pieņemšanu, kas pārkāpumu gadījumā subjektiem ļauj rēķināties ar sekām paredzamā nākotnē. Minētie noilguma termiņi noteikti līdzīgi kā, piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā, Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā, Akciju atpirkšanas likumā, Privāto pensiju fondu likumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi