21-TA-978: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam tehniskās palīdzības īstenošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam tehniskās palīdzības īstenošanu” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar:
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060);
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013;
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu (ES) Nr.2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu;
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu;
- Eiropas Savienības fondu 2021. -2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 15.punktu;
- Finanšu ministrijas izstrādāto Informatīvo ziņojumu par Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus un Kohēzijas fonda ieviešanu 2021.-2027.gadā Latvijā (izskatīts Ministru kabineta 2019.gada 20.augusta sēdē (prot. Nr.35 173.§).
- Finanšu ministrijas izstrādāto Informatīvo ziņojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ieviešanai nepieciešamajiem resursiem (izskatīts un apstiprināts MK 2022.gada 11. janvāra sēdē (MK sēdes prot. Nr.2 50§).
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060);
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013;
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu (ES) Nr.2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu;
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu;
- Eiropas Savienības fondu 2021. -2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 15.punktu;
- Finanšu ministrijas izstrādāto Informatīvo ziņojumu par Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus un Kohēzijas fonda ieviešanu 2021.-2027.gadā Latvijā (izskatīts Ministru kabineta 2019.gada 20.augusta sēdē (prot. Nr.35 173.§).
- Finanšu ministrijas izstrādāto Informatīvo ziņojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ieviešanai nepieciešamajiem resursiem (izskatīts un apstiprināts MK 2022.gada 11. janvāra sēdē (MK sēdes prot. Nr.2 50§).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek īstenots Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības atbalsts Latvijā, laika posmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Republikā un pārējās Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstīs tiek uzsākts ES Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF), Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+), Kohēzijas fonda (turpmāk – KF) un Taisnīgās pārkārtošanās fonda (turpmāk – TPF) (turpmāk visi kopā – ES fondi) 2021.-2027.gada plānošanas periods, ko regulē jaunas regulas un nacionālie normatīvie akti.
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodā kārtību, kādā īsteno tehniskās palīdzības (turpmāk – TP) aktivitātes, regulēja/ē:
1. Ministru kabineta 2015.gada 25.augusta noteikumi Nr.485 “Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.10. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"", 2.11. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" un 2.12. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" projektu iesniegumu atlases pirmo kārtu”;
2. Ministru kabineta 2018.gada 4.septembra noteikumi Nr.562 „Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.10. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"", 2.11. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" un 2.12. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" projektu iesniegumu atlases otrās kārtas noteikumi”.
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodā kārtību, kādā īsteno tehniskās palīdzības (turpmāk – TP) aktivitātes, regulēja/ē:
1. Ministru kabineta 2015.gada 25.augusta noteikumi Nr.485 “Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.10. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"", 2.11. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" un 2.12. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" projektu iesniegumu atlases pirmo kārtu”;
2. Ministru kabineta 2018.gada 4.septembra noteikumi Nr.562 „Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.10. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"", 2.11. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" un 2.12. prioritārā virziena "Tehniskā palīdzība "Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai"" projektu iesniegumu atlases otrās kārtas noteikumi”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav izstrādāts normatīvais regulējums, kādā tiek īstenots ES fondu TP atbalsts Latvijā, laika posmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Izstrādāt normatīvo regulējumu kādā tiek īstenots ES fondu TP atbalsts Latvijā, laika posmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ņemot vērā ES fondu plānošanas periodu maiņu un ieviešanas statusu, kad ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros vēl notiek projektu īstenošana un paralēli tiks uzsākta ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda īstenošana, nepieciešams nodrošināt funkciju nepārtrauktību, kā ietvaros ir nepieciešams saglabāt tās darba vietas, tai skaitā tos esošos darbiniekus, kam pašlaik ir civildienesta vai darba tiesiskās attiecības uz noteiktu laiku. Lai saglabātu cilvēkresursus ar ES fondu pieredzi ES fondu sistēmā, arī pārejas posmā starp plānošanas periodiem – saglabāt kompetentus darbiniekus ES fondu sistēmā, tā nodrošinot akreditētās sistēmas tālāku veiksmīgu un efektīvu darbību, institūcijas pašas vērtē vai terminētās amata vietas kam pašlaik ir civildienesta vai darba tiesiskās attiecības uz noteiktu laiku, ir nosakāmas kā beztermiņa valsts civildienesta vai darba tiesiskās attiecības. Ņemot vērā iepriekšminēto, vēršam uzmanību, ka, neskatoties uz nodarbinātības veidu un formu (beztermiņa valsts civildienesta vai darba tiesiskās attiecības), pēc būtības visas ar ES fondu īstenošanu saistītās funkcijas ir “terminētas” uz ES fondu ieviešanas un attiecīgi tam pieejamā finansējuma un veicamo funkciju laiku.
Izmaksas ir attiecināmas arī tad, ja tās saistītas ar ES fondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda slēgšanas procesa nodrošināšanu, tai skaitā dokumentācijas arhivēšanu, uzglabāšanu, atskaišu sagatavošanu un citām funkcijām, kas nepieciešamas slēgšanas procesa nodrošināšanai, ņemot vērā to, ka noteikumu projekts ir izstrādāts laika posmam no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim.
ES ieguldījums TP tiek atlīdzināts, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulas (ES) Nr. 2021/1060 51. panta e) punktu. Atlīdzināšana tiek veikta, piemērojot procentuālās likmes attiecināmajiem izdevumiem, kas iekļauti katrā maksājuma pieteikumā Eiropas Komisijai (turpmāk – EK).
ES fondu TP mērķa īstenošanai pieejamais finansējums noteikumu projektā norādīts maksimāli pieejamais[1] pie nosacījuma, ka Latvija deklarē visu tai pieejamo ES fondu piešķīrumu, atbilstoši programmā “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027. gadam” (turpmāk – Programma) noteiktajam, kas atkarīgs no specifisko atbalsta mērķu apguves.
[1] Ja Programmas ietvaros notiks finansējuma pārdale starp ES fondiem, tad šī pārdale ietekmē arī TP pieejamā finansējuma apjomu, jo katram ES fondam ir atšķirīga TP vienotā likme (piemēram, pārdale no ERAF uz KF nozīmē mazāku TP finansējumu, jo KF TP vienotā likme ir par 1% mazāka nekā ERAF).
Ņemot vērā faktiski veikto deklarēto ES fondu piešķīruma apjomu no kā ir atkarīgs kopējais TP finanšu līdzekļu piešķīrums, TP līdzekļu kopējais pieejamais apjoms laika posmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim var tikt precizēts atbilstoši EK faktiskajam deklarēto ES fondu piešķīruma apjomam, ņemot vērā procentuālās likmes[2] pret attiecināmajiem izdevumiem.
[2] ERAF vienotā likme TP finansējuma apjomam ir 3,5%, ESF+ vienotā likme TP finansējuma apjomam ir 4%, KF vienotā likme TP finansējuma apjomam 2,5% un TPF vienotā likme TP finansējuma apjomam ir 4%.
Attiecībā uz programmām, ko atbalsta ES fondi, Latvija pārskata katru programmu un līdz 2025. gada 31. martam iesniedz EK katras programmas vidusposma pārskata rezultātu novērtējumu, tostarp priekšlikumu par elastīguma[3] summas galīgo piešķīrumu. Minētajā lēmumā norāda kopējo ieguldījumu pa fondiem un pa gadiem. Programmām saskaņā ar mērķi “Investīcijas nodarbinātībai un izaugsmei” attiecībā uz katru programmu saglabā summu, kas atbilst 50 % no 2026. un 2027. gadam paredzētā ieguldījuma (“elastīguma summa”), un to galīgi piešķir programmai tikai pēc EK lēmuma, kas pieņemts pēc tam, kad veikts vidusposma pārskats. Ņemot vērā elastības finansējuma nosacījumus pieejamais TP finansējums (bez elastības finansējuma) līdz 2025.gada beigām ir 148 105 467 EUR.
[3] Elastības finansējums ir finansējums, kas nav pieejams atlasēm līdz EK lēmumam pēc vidusposma novērtējuma.
Ņemot vērā Regulā noteiktās izmaiņas ES fondu 2021-2027. gada plānošanas perioda attiecībā uz TP finansējumu no EK un pāreju uz vienkāršotu sistēmu (vienotās likmes piemērošana), Finanšu ministrija kā ES fondu vadošā iestāde (turpmāk – VI) TP ieviešanas modeli ES fondu 2021-2027. gada plānošanas periodam izstrādājusi, lai ievērojami samazinātu administratīvo slogu katram finansējuma saņēmējam un ietaupītu gan finanšu, gan cilvēkresursus TP administrēšanai, vienlaikus paredzot uzraudzības un kontroles mehānismus, lai nodrošinātu pieejamo līdzekļu iespējami efektīvu izlietošanu.
TP finansējums tiek piešķirts bez TP projekta gatavošanas, līdz ar to projektu iesniegumu atlase nav veicama uz TP ieviešanu.
ES fondu TP finansējuma saņēmējs, atbilstoši šajā Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projektā noteiktajam finansējumam, nodrošina attiecīga pieprasījuma iesniegšanu Finanšu ministrijā saskaņā ar MK noteikumiem par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas.
Noteikumu projekts nosaka:
- TP īstenošanas nosacījumus (finansējuma saņēmējus, atbalstāmās darbības, īstenošanas periodu u.c. jautājumus);
- pieejamo TP finansējumu;
- mērķa grupas;
- daļlaika noslodzes principu piemērošanu.
ES fondu TP mērķis nodrošinot efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu ES fondu ieviešanu Latvijā,
tiek saprasts noteikto funkciju savlaicīga izpilde tām paredzētajos un attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajos termiņos. Ar pārskatāmu un pareizu finanšu pārvaldības principu ir saprotams caurspīdīgums, atklātība, audita liecības atbilstoši saistošajiem normatīvajiem aktiem. Minētais princips izriet no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteiktā mērķa - 2.pants likuma mērķis nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Eiropas Savienības fondu ieviešanu Latvijā.
Ja atbalstāmās darbības īstenošanai ir nepieciešams piesaistīt sadarbības partneri, finansējuma saņēmējs slēdz sadarbības līgumu.
Sadarbības līgumos jāietver šāda informācija:
1. sadarbības partnera un finansējuma saņēmēja rekvizīti;
2. sadarbības partnera pienākumi un tiesības;
3. sadarbības partnera finansējuma plānošana;
4. ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanas termiņš;
5. piešķirto finanšu līdzekļu izmaksas apturēšanas, izmaksas turpināšanas un atgūšanas kārtība;
6. līguma vai vienošanās darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība;
7. rīcība nepārvaramas varas gadījumā;
8. strīdu izšķiršanas kārtība;
9. informācija par īpašumu vai pamatlīdzekļu juridisko piederību un projekta īstenošanas rezultātā radīto vai iegādāto vērtību piederību, kā arī to uzturēšanas un izmantošanas kārtību.
Finansējuma piešķiršanas principi:
Finansējums atlīdzībai un administrēšanai - tiek noteikts kā vienas amata vietas likme, kurā tiek iekļautas visas izmaksas, kas saistītas ar darbinieku (piemēram - darba vietas ierīkošana, uzturēšana, komandējumi, aprīkojums, kancelejas preces, mācības, semināri u.c. izmaksas).
Vienas amata vietas likmes apmēru nosaka katrs TP finansējuma saņēmējs individuāli, atbilstoši institūcijā noteiktos normatīvos aktus atlīdzības politikas nodrošināšanai.
Nepieciešamo amata vietu skaitu ES fondu finansējuma 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros veicamo funkciju norosināšanai nosaka katrs TP finansējuma saņēmējs individuāli, balstoties uz savas nozares specifiku. Atbilstoši kopējiem pieejamiem TP finanšu resursiem, VI vērtē individuāli katra TP finansējuma saņēmēju sniegto informāciju par nepieciešamo amata vietu skaitu un nepieciešamības gadījumā lemj par citu amata vietu skaita noteikšanu.
TP pieejamais finansējums dalījumā pa institūcijām noteikts uz 7 gadiem, no 2022. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim.
Apstiprināto finansējumu institūcija plāno atbilstoši valsts budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem.
Katrs TP finansējuma saņēmējs, nodrošinās izmaksu uzskaiti, kas radušās īstenojot atbalstāmo darbību īstenošanu atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS) paredzētajam pārskatam. Ņemot vērā, ka pārskats tiks iekļauts KPVIS 2022. gada sākumā, šobrīd TP finansējuma saņēmēji tiks informēti par pārskata formas projektu izpratnes iegūšanai, kādā griezumā nepieciešams uzskaitīt izdevumus, lai finansējuma saņēmējs varētu nodrošināt nepieciešamo informāciju pārskata sagatavošanai.
Ņemot vērā Regulā noteiktās papildus prasības vienkāršoto izmaksu plašākai izmantošanai, kā arī EK uzstādījumu iespējami plaši izmantot ne tikai Regulas no 53. līdz 56.pantā noteiktās iespējas, bet arī Regulas 94. un 95. pantā noteiktos vienkāršošanas veidus, pēc VI pieprasījuma nozaru ministrijas un Valsts kanceleja iesniegs VI informāciju par to pārraudzībā esošo specifisko atbalsta mērķu/pasākumu ietvaros plānoto un paveikto darbu vienkāršoto izmaksu plašākas piemērošanās nodrošināšanā. Atbilstoši saņemtajai informācijai, VI var vērtēt par TP resursu pārdali.
Lai nodrošinātu iespējami precīzu nepieciešamā finansējuma aprēķinu ES fondu publicitātes nodrošināšanai, institūcijām nepieciešams izstrādāt Komunikācijas plānus, kas ietver Regulā Nr.2021/1060 un Komunikācijas stratēģijā noteiktos pienākumus, kā arī Komunikācijas plāniem jābūt sasaistītiem ar ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam īstenošanu iekļauto informāciju, kas šobrīd vēl ir izstrādes procesā. Komunikācijas stratēģija tiks izstrādāta sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm, Komunikācijas vadības grupas ietvaros. VI sniegs atbalstu atbildīgo iestāžu deleģētajiem Komunikācijas vadības grupas pārstāvjiem komunikācijas plāna izstrādē. Komunikācijas plāna izstrādei tiks izmantota vienota veidlapa. Komunikācijas plāna izstrādes indikatīvais termiņš ir 2022. gada 30. jūnijs. Ņemot vērā, ka institūcijām ES fondu publicitātes un informatīvo pasākumu īstenošanai 2022.gadam nepieciešamie līdzekļi ir pieejami esošā ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda TP līdzekļu ietvaros un, lai mazinātu risku, ka institūcijas šobrīd ieplāno nepamatoti lielu TP finansējuma apjomu, vai arī nepietiekamu finansējumu savu publicitātes aktivitāšu nodrošināšanai, nepieciešamais finansējums ES fondu publicitātes nodrošināšanai institūciju dalījumā tiks vērtēts 2022.gadā pēc Komunikācijas plāna izstrādes, kas iezīmēs galvenās prioritātes TP līdzekļu piešķiršanai ES fondu publicitātes un informatīvo pasākumu īstenošanai. Šobrīd ES fondu publicitātes nodrošināšanai TP finansējums līdz 2028.gada 31.decembrim tiek noteikts 7 500 000 EUR, balstoties uz institūciju pieredzi, prognozēm un finansējumu, kāds ir pieejams ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā
Finansējuma sadalījums un aprēķiniem izmantotie pieņēmumi:
Cilvēkresursi – aprēķinos ņemta vērā TP finansējuma saņēmēju iesniegtā informācija par nepieciešamo amata vietu skaitu savu funkciju īstenošanai (katra institūcija veic aprēķinus atbilstoši institūciju īstenotajiem specifisko atbalsta mērķu (turpmāk – SAM) pasākumu skaitam (specifikai un sarežģītības pakāpei) un institūciju noteiktajām funkcijām, kuras atšķiras atbilstoši institūcijas specifikai un nozarei, kā arī veicamajiem pienākumiem vadības un kontroles sistēmas ietvaros.
Atlīdzība - aprēķinos ņemta vērā TP finansējuma saņēmēju iesniegtā informācija par mēnešalgu grupām un noteikto mēnešalgu apmēru – individuālā vienas amata vietas likme katram TP finansējuma saņēmējam.
Papildus izmaksas vienai amata vietai - aprēķinos ņemta vērā TP finansējuma saņēmēju iesniegtā informācija par izmaksām vienai amata vietai, kas nepieciešamas administratīvo izdevumu nodrošināšanai (telpu uzturēšana un apsaimniekošana, komandējumi un mācības, darba vietas aprīkojums, citi izdevumi (kancelejas un saimniecības preces u.c.)).
Laika periods finansējuma apjomam mēnešos – atlīdzības aprēķinos ņemts vērā katra TP finansējuma saņēmēja pieejamais finansējums 2022., 2023. gadam 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros, kas attiecīgi ietekmē nepieciešamo finansējumu ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros mēnešu griezumā.
Veicot saņemto datu analīzi par atlīdzības, izvērtēšanas/ pētījumu, publicitātes, horizontālo principu ieviešanas, apmācību un ES fondu vadības informācijas sistēmas nodrošināšanai nepieciešamajiem finanšu resursiem tika secināts, ka pieprasītais finansējums kopumā būtiski pārsniedz indikatīvi pieejamo TP finansējumu laikposmam no 2022. -2028. gadam.
Analizējot saņemtos datus un vērtējot vidējo vienas amata vietas izmaksu noteikšanu, tika secināts, ka vidējās vienas amata vietas izmaksas nevar piemērot visiem TP finansējuma saņēmējiem vienādi dēļ ierobežotā TP finansējuma apjoma, tādejādi pieejamais finansējums atlīdzības nodrošināšanai 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros tika ņemts vērā katra finansējuma saņēmēja vienas amata vietas aprēķinātā likme, ko piemēroja katrs TP finansējuma saņēmējs, iesniedzot nepieciešamo resursu pieprasījumu.
Izvērtējot kopējās finansējuma iespējas, VI virza piešķīrumu katram TP finansējuma saņēmējam iespējami tuvu pieprasītajam apjomam, bet nepārsniedzot kopējo indikatīvo TP budžetu.
Detalizētu informāciju par cilvēkresursiem, TP finansējuma saņēmēju funkcijām, kapacitāti un finansējuma plānošanas principiem un indikatīvo finansējumu skatīt informatīvajā ziņojumā “Informatīvais ziņojums par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ieviešanai nepieciešamajiem resursiem” (turpmāk - informatīvais ziņojums) (izskatīts un apstiprināts MK 2022.gada 11. janvāra sēdē (MK sēdes prot. Nr.2 50§).
Maksimāli pieejamais finansējums tika noteikts aprēķinot faktiski nepieciešamā finansējuma laika periodu mēnešos (2022.-2028. gada ietvaros) pret sākotnēji katra finansējuma saņēmēja pieprasītā finansējuma apjomu.
Pieejamā finansējuma sadalījums ar darbinieku saistītām izmaksām, t.sk. atlīdzību skatīt informatīvajā ziņojumā.
Papildus finansējums tiks piešķirts arī darbībām, kas nav saistītas ar atlīdzību.
Papildus finansējums tiks piešķirts:
KPVIS attīstībai un uzturēšanai;
ES fondu izvērtēšanas, pētījumu nodrošināšanai;
ES fondu publicitātes un informatīvajiem pasākumiem;
horizontālo principu politikas pasākumiem;
Apmācībām un Administratīvās kapacitātes ceļa kartes (turpmāk - AKC) pasākumiem, ko nodrošinās Valsts kanceleja.
Lai nodrošinātu iespējami precīzu nepieciešamā finansējuma aprēķinu ES fondu publicitātes nodrošināšanai, vispirms nozaru ministrijām un Valsts kancelejai nepieciešams izstrādāt Komunikācijas plānus, kas ietver Regulā, MK noteikumos un Komunikācijas stratēģijā noteiktos pienākumus, kā arī plāniem jābūt sasaistītiem ar “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam” iekļauto informāciju, kas šobrīd vēl ir izstrādes procesā.
Ņemot vērā, ka visiem TP finansējuma saņēmējiem ES fondu publicitātes un informatīvo pasākumu īstenošanai 2022. gadam nepieciešamie līdzekļi ir pieejami no ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda TP līdzekļiem un lai novērstu risku, ka nozaru ministrijas un Valsts kanceleja šobrīd ieplāno nepamatotu TP finansējuma apjomu, vai arī nepietiekamu finansējumu savu publicitātes aktivitāšu nodrošināšanai, nepieciešamais finansējums ES fondu publicitātes nodrošināšanai ministriju dalījumā tiks noteikts 2022. gada pirmajā pusē.
Izvērtējumi, pētījumi – Ņemot vērā ierobežoto TP finansējuma apmēru un TP finansējuma saņēmēju aplēses par nepieciešamo finansējuma apmēru izvērtējumu veikšanai, kas saistīti ar ES fondu ieguldījumiem, tika secināts, ka institūcijas ir norādījušas dažādu nozaru pamatnostādņu izvērtējumus, kuru tvērums ir plašāks kā ES fondu ieguldījumi. Atbilstoši VI pieredzei un faktisko izmaksu analīzei, izvērtējuma vidējās izmaksas nepārsniedz 70 000 EUR. Ņemot vērā, ka VI ir jānodrošina Programmas izvērtēšana, attiecīgi plānots reizi 2021.-2027. gada plānošanas periodā izvērtēt katru Programmas prioritāti, tādējādi veicot vismaz 13 izvērtējumus. Saskaņā ar vidējo šāda izvērtējuma cenu, kā arī pieņemot inflāciju 4% (7 gadu periodā) kopējās izmaksas VI veido indikatīvi 1 150 000 EUR. Balstoties uz pieejamo finansējumu izvērtējumu veikšanai, kopējais pieejamais finansējums TP finansējuma saņēmējiem līdz 2028.gada 31.decembrim ir 3 200 000 EUR.
KPVIS – Ņemot vērā ierobežoto TP finansējuma apmēru, KPVIS uzturēšanai un pilnveidei kopējais pieejamais finansējums līdz 2028.gada 31.decembrim ir 3 000 000 EUR, kas ir par 7,3% vairāk kā ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā, lai nodrošinātu e-Kohēzijas funkcionalitātes paplašināšanu ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā, ko jau šobrīd plaši izmanto ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā gan CFLA, gan pārējās institūcijas un arī finansējuma saņēmēji.
Apmācības - darbinieku kapacitātes celšanas pasākumiem un AKC Kohēzijas politikas mērķu sasniegšanai ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā pasākumu īstenošanai kopējais pieejamais finansējums līdz 2028.gada 31.decembrim ir 1 400 000 EUR, kas ir par 55,7% vairāk nekā ES fondu 2014-2020 plānošanas periodā, lai nodrošinātu ilgtermiņa publiskās pārvaldes cilvēkresursu kapacitātes attīstību, kā arī, lai nodrošinātu Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam noteikto mērķu sasniegšanu un ES fondu efektīvu īstenošanu, aptverot nozīmīgākās mērķa grupas – finansējuma saņēmējus, publiskās pārvaldes iestādes, vadības un kontroles sistēmas dalībniekus, Uzraudzības komitejas pārstāvjus, nevalstiskās organizācijas un sadarbības partnerus.
Valsts kanceleja nodrošina AKC izstrādi un īstenošanu, nosakot galvenos AKC mērķus un risināmos jautājumus, nodrošinot EK 2019. gada ziņojumā par Latviju D pielikumā minētos galvenos Kohēzijas politikas efektīvas īstenošanas faktorus, kas Latvijai būtu jāievēro, izstrādājot sistēmu un stratēģisku redzējumu mācību organizēšanā, kā arī vienotu prasmju/kompetenču politiku valstī, aptverot kopējo tvērumu, kas AKC padara par visaptverošu kapacitātes stiprināšanas un dalībnieku pilnveides stratēģiju, kas rada nepieciešamos priekšnosacījumus cilvēkresursu, finansējuma, zināšanu pārneses, rīku un tehnoloģiju ieguldījumu pietiekamību ES fondu programmu un projektu rezultātu efektīvai un savlaicīgai sasniegšanai.
Papildus finansējuma sadalījumu skatīt informatīvajā ziņojumā.
ES fondu publicitātes un informatīvo pasākumu koordinēšanas funkcijas nodrošināšanai TP finansējuma saņēmējs nodrošina šīs funkcijas īstenošanu ar personālu, kuru profesionālā pieredze un specializācija atbilst nepieciešamajām prasībām, lai darbinieks spētu koordinēt ES fondu pasākumus atbilstošā kvalitātē, tādejādi paaugstinātu informētību par ES fondiem, nodrošinot publicitātes pasākumu īstenošanu attiecībā uz tās pārziņā esošajiem ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda specifiskajiem atbalsta mērķiem.
Lai novērstu iespējamu normu interpretāciju attiecībā uz attiecināmajiem izdevumiem, noteikumu projektā nav definētas konkrētas attiecināmo izmaksu pozīcijas. Izmaksas ir attiecināmas no ES fondu TP līdzekļiem, ja tās ir veiktas atbalstāmo darbību sasniegšanai.
KPVIS izmaksas plāno tikai Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei.
Atbalstāmās darbības “Eiropas Savienības fondu plānošanas periodu pēcuzraudzības nodrošināšana” ietvaros ir attiecināma iepriekšējo ES fondu plānošanas periodu ietvaros veicamā ES fondu projektu ikgadējā uzraudzība.
Institūcijām, kurām papildu nepieciešamais finansējums ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros 2022.gadam tika piešķirts mazākā apjomā, kā tika iesniegti priekšlikumos par nepieciešamo finansējumu, ņemot vērā ierobežoto pieejamo TP finansējumu, tālāko rīcību gadījumā, ja ar nepilnīgi piešķirto finansējumu nebūs iespējams segt visus administratīvos un cilvēkresursu izdevumus 2022.gadā saistībā ar ES fondu 2014.-2020.gadam plānošanas perioda ieviešanu un uzraudzību, būs pieejams TP ES fondu 2021.-2027.gadam plānošanas perioda TP finansējums, lai nodrošinātu finansējuma un cilvēkresursu nepārtrauktību ES fondu 2021.-2027.gadam plānošanas perioda SAM plānošanai, ieviešanai un uzraudzībai.
MK noteikumu projekta būtiskākās atšķirības no spēkā esošā regulējuma ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā:
1. Netiek gatavots TP projekts, līdz ar to nav nepieciešams projekta vērtēšanas, apstiprināšanas process un maksājumu pieprasījumu gatavošana un administrēšana.
2. Pieejamais finansējums netiek dalīts pa fondiem.
3. Atbalstāmās darbības tiek noteiktas ES fondu finansējuma saņēmējam kopumā, neizdalot atsevišķi katram ES fondam.
4. ES fondu izvērtēšanas funkcijas veiks ne tikai Finanšu ministrija, bet arī nozares ministrijas.
5. Nav noteiktas attiecināmo izdevumu pozīcijas. Izdevumus plāno atbalstāmo darbību ietvaros.
Izmaksas ir attiecināmas arī tad, ja tās saistītas ar ES fondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda slēgšanas procesa nodrošināšanu, tai skaitā dokumentācijas arhivēšanu, uzglabāšanu, atskaišu sagatavošanu un citām funkcijām, kas nepieciešamas slēgšanas procesa nodrošināšanai, ņemot vērā to, ka noteikumu projekts ir izstrādāts laika posmam no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim.
ES ieguldījums TP tiek atlīdzināts, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulas (ES) Nr. 2021/1060 51. panta e) punktu. Atlīdzināšana tiek veikta, piemērojot procentuālās likmes attiecināmajiem izdevumiem, kas iekļauti katrā maksājuma pieteikumā Eiropas Komisijai (turpmāk – EK).
ES fondu TP mērķa īstenošanai pieejamais finansējums noteikumu projektā norādīts maksimāli pieejamais[1] pie nosacījuma, ka Latvija deklarē visu tai pieejamo ES fondu piešķīrumu, atbilstoši programmā “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027. gadam” (turpmāk – Programma) noteiktajam, kas atkarīgs no specifisko atbalsta mērķu apguves.
[1] Ja Programmas ietvaros notiks finansējuma pārdale starp ES fondiem, tad šī pārdale ietekmē arī TP pieejamā finansējuma apjomu, jo katram ES fondam ir atšķirīga TP vienotā likme (piemēram, pārdale no ERAF uz KF nozīmē mazāku TP finansējumu, jo KF TP vienotā likme ir par 1% mazāka nekā ERAF).
Ņemot vērā faktiski veikto deklarēto ES fondu piešķīruma apjomu no kā ir atkarīgs kopējais TP finanšu līdzekļu piešķīrums, TP līdzekļu kopējais pieejamais apjoms laika posmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim var tikt precizēts atbilstoši EK faktiskajam deklarēto ES fondu piešķīruma apjomam, ņemot vērā procentuālās likmes[2] pret attiecināmajiem izdevumiem.
[2] ERAF vienotā likme TP finansējuma apjomam ir 3,5%, ESF+ vienotā likme TP finansējuma apjomam ir 4%, KF vienotā likme TP finansējuma apjomam 2,5% un TPF vienotā likme TP finansējuma apjomam ir 4%.
Attiecībā uz programmām, ko atbalsta ES fondi, Latvija pārskata katru programmu un līdz 2025. gada 31. martam iesniedz EK katras programmas vidusposma pārskata rezultātu novērtējumu, tostarp priekšlikumu par elastīguma[3] summas galīgo piešķīrumu. Minētajā lēmumā norāda kopējo ieguldījumu pa fondiem un pa gadiem. Programmām saskaņā ar mērķi “Investīcijas nodarbinātībai un izaugsmei” attiecībā uz katru programmu saglabā summu, kas atbilst 50 % no 2026. un 2027. gadam paredzētā ieguldījuma (“elastīguma summa”), un to galīgi piešķir programmai tikai pēc EK lēmuma, kas pieņemts pēc tam, kad veikts vidusposma pārskats. Ņemot vērā elastības finansējuma nosacījumus pieejamais TP finansējums (bez elastības finansējuma) līdz 2025.gada beigām ir 148 105 467 EUR.
[3] Elastības finansējums ir finansējums, kas nav pieejams atlasēm līdz EK lēmumam pēc vidusposma novērtējuma.
Ņemot vērā Regulā noteiktās izmaiņas ES fondu 2021-2027. gada plānošanas perioda attiecībā uz TP finansējumu no EK un pāreju uz vienkāršotu sistēmu (vienotās likmes piemērošana), Finanšu ministrija kā ES fondu vadošā iestāde (turpmāk – VI) TP ieviešanas modeli ES fondu 2021-2027. gada plānošanas periodam izstrādājusi, lai ievērojami samazinātu administratīvo slogu katram finansējuma saņēmējam un ietaupītu gan finanšu, gan cilvēkresursus TP administrēšanai, vienlaikus paredzot uzraudzības un kontroles mehānismus, lai nodrošinātu pieejamo līdzekļu iespējami efektīvu izlietošanu.
TP finansējums tiek piešķirts bez TP projekta gatavošanas, līdz ar to projektu iesniegumu atlase nav veicama uz TP ieviešanu.
ES fondu TP finansējuma saņēmējs, atbilstoši šajā Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projektā noteiktajam finansējumam, nodrošina attiecīga pieprasījuma iesniegšanu Finanšu ministrijā saskaņā ar MK noteikumiem par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas.
Noteikumu projekts nosaka:
- TP īstenošanas nosacījumus (finansējuma saņēmējus, atbalstāmās darbības, īstenošanas periodu u.c. jautājumus);
- pieejamo TP finansējumu;
- mērķa grupas;
- daļlaika noslodzes principu piemērošanu.
ES fondu TP mērķis nodrošinot efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu ES fondu ieviešanu Latvijā,
tiek saprasts noteikto funkciju savlaicīga izpilde tām paredzētajos un attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajos termiņos. Ar pārskatāmu un pareizu finanšu pārvaldības principu ir saprotams caurspīdīgums, atklātība, audita liecības atbilstoši saistošajiem normatīvajiem aktiem. Minētais princips izriet no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteiktā mērķa - 2.pants likuma mērķis nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Eiropas Savienības fondu ieviešanu Latvijā.
Ja atbalstāmās darbības īstenošanai ir nepieciešams piesaistīt sadarbības partneri, finansējuma saņēmējs slēdz sadarbības līgumu.
Sadarbības līgumos jāietver šāda informācija:
1. sadarbības partnera un finansējuma saņēmēja rekvizīti;
2. sadarbības partnera pienākumi un tiesības;
3. sadarbības partnera finansējuma plānošana;
4. ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanas termiņš;
5. piešķirto finanšu līdzekļu izmaksas apturēšanas, izmaksas turpināšanas un atgūšanas kārtība;
6. līguma vai vienošanās darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība;
7. rīcība nepārvaramas varas gadījumā;
8. strīdu izšķiršanas kārtība;
9. informācija par īpašumu vai pamatlīdzekļu juridisko piederību un projekta īstenošanas rezultātā radīto vai iegādāto vērtību piederību, kā arī to uzturēšanas un izmantošanas kārtību.
Finansējuma piešķiršanas principi:
Finansējums atlīdzībai un administrēšanai - tiek noteikts kā vienas amata vietas likme, kurā tiek iekļautas visas izmaksas, kas saistītas ar darbinieku (piemēram - darba vietas ierīkošana, uzturēšana, komandējumi, aprīkojums, kancelejas preces, mācības, semināri u.c. izmaksas).
Vienas amata vietas likmes apmēru nosaka katrs TP finansējuma saņēmējs individuāli, atbilstoši institūcijā noteiktos normatīvos aktus atlīdzības politikas nodrošināšanai.
Nepieciešamo amata vietu skaitu ES fondu finansējuma 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros veicamo funkciju norosināšanai nosaka katrs TP finansējuma saņēmējs individuāli, balstoties uz savas nozares specifiku. Atbilstoši kopējiem pieejamiem TP finanšu resursiem, VI vērtē individuāli katra TP finansējuma saņēmēju sniegto informāciju par nepieciešamo amata vietu skaitu un nepieciešamības gadījumā lemj par citu amata vietu skaita noteikšanu.
TP pieejamais finansējums dalījumā pa institūcijām noteikts uz 7 gadiem, no 2022. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim.
Apstiprināto finansējumu institūcija plāno atbilstoši valsts budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem.
Katrs TP finansējuma saņēmējs, nodrošinās izmaksu uzskaiti, kas radušās īstenojot atbalstāmo darbību īstenošanu atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS) paredzētajam pārskatam. Ņemot vērā, ka pārskats tiks iekļauts KPVIS 2022. gada sākumā, šobrīd TP finansējuma saņēmēji tiks informēti par pārskata formas projektu izpratnes iegūšanai, kādā griezumā nepieciešams uzskaitīt izdevumus, lai finansējuma saņēmējs varētu nodrošināt nepieciešamo informāciju pārskata sagatavošanai.
Ņemot vērā Regulā noteiktās papildus prasības vienkāršoto izmaksu plašākai izmantošanai, kā arī EK uzstādījumu iespējami plaši izmantot ne tikai Regulas no 53. līdz 56.pantā noteiktās iespējas, bet arī Regulas 94. un 95. pantā noteiktos vienkāršošanas veidus, pēc VI pieprasījuma nozaru ministrijas un Valsts kanceleja iesniegs VI informāciju par to pārraudzībā esošo specifisko atbalsta mērķu/pasākumu ietvaros plānoto un paveikto darbu vienkāršoto izmaksu plašākas piemērošanās nodrošināšanā. Atbilstoši saņemtajai informācijai, VI var vērtēt par TP resursu pārdali.
Lai nodrošinātu iespējami precīzu nepieciešamā finansējuma aprēķinu ES fondu publicitātes nodrošināšanai, institūcijām nepieciešams izstrādāt Komunikācijas plānus, kas ietver Regulā Nr.2021/1060 un Komunikācijas stratēģijā noteiktos pienākumus, kā arī Komunikācijas plāniem jābūt sasaistītiem ar ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam īstenošanu iekļauto informāciju, kas šobrīd vēl ir izstrādes procesā. Komunikācijas stratēģija tiks izstrādāta sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm, Komunikācijas vadības grupas ietvaros. VI sniegs atbalstu atbildīgo iestāžu deleģētajiem Komunikācijas vadības grupas pārstāvjiem komunikācijas plāna izstrādē. Komunikācijas plāna izstrādei tiks izmantota vienota veidlapa. Komunikācijas plāna izstrādes indikatīvais termiņš ir 2022. gada 30. jūnijs. Ņemot vērā, ka institūcijām ES fondu publicitātes un informatīvo pasākumu īstenošanai 2022.gadam nepieciešamie līdzekļi ir pieejami esošā ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda TP līdzekļu ietvaros un, lai mazinātu risku, ka institūcijas šobrīd ieplāno nepamatoti lielu TP finansējuma apjomu, vai arī nepietiekamu finansējumu savu publicitātes aktivitāšu nodrošināšanai, nepieciešamais finansējums ES fondu publicitātes nodrošināšanai institūciju dalījumā tiks vērtēts 2022.gadā pēc Komunikācijas plāna izstrādes, kas iezīmēs galvenās prioritātes TP līdzekļu piešķiršanai ES fondu publicitātes un informatīvo pasākumu īstenošanai. Šobrīd ES fondu publicitātes nodrošināšanai TP finansējums līdz 2028.gada 31.decembrim tiek noteikts 7 500 000 EUR, balstoties uz institūciju pieredzi, prognozēm un finansējumu, kāds ir pieejams ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā
Finansējuma sadalījums un aprēķiniem izmantotie pieņēmumi:
Cilvēkresursi – aprēķinos ņemta vērā TP finansējuma saņēmēju iesniegtā informācija par nepieciešamo amata vietu skaitu savu funkciju īstenošanai (katra institūcija veic aprēķinus atbilstoši institūciju īstenotajiem specifisko atbalsta mērķu (turpmāk – SAM) pasākumu skaitam (specifikai un sarežģītības pakāpei) un institūciju noteiktajām funkcijām, kuras atšķiras atbilstoši institūcijas specifikai un nozarei, kā arī veicamajiem pienākumiem vadības un kontroles sistēmas ietvaros.
Atlīdzība - aprēķinos ņemta vērā TP finansējuma saņēmēju iesniegtā informācija par mēnešalgu grupām un noteikto mēnešalgu apmēru – individuālā vienas amata vietas likme katram TP finansējuma saņēmējam.
Papildus izmaksas vienai amata vietai - aprēķinos ņemta vērā TP finansējuma saņēmēju iesniegtā informācija par izmaksām vienai amata vietai, kas nepieciešamas administratīvo izdevumu nodrošināšanai (telpu uzturēšana un apsaimniekošana, komandējumi un mācības, darba vietas aprīkojums, citi izdevumi (kancelejas un saimniecības preces u.c.)).
Laika periods finansējuma apjomam mēnešos – atlīdzības aprēķinos ņemts vērā katra TP finansējuma saņēmēja pieejamais finansējums 2022., 2023. gadam 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros, kas attiecīgi ietekmē nepieciešamo finansējumu ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros mēnešu griezumā.
Veicot saņemto datu analīzi par atlīdzības, izvērtēšanas/ pētījumu, publicitātes, horizontālo principu ieviešanas, apmācību un ES fondu vadības informācijas sistēmas nodrošināšanai nepieciešamajiem finanšu resursiem tika secināts, ka pieprasītais finansējums kopumā būtiski pārsniedz indikatīvi pieejamo TP finansējumu laikposmam no 2022. -2028. gadam.
Analizējot saņemtos datus un vērtējot vidējo vienas amata vietas izmaksu noteikšanu, tika secināts, ka vidējās vienas amata vietas izmaksas nevar piemērot visiem TP finansējuma saņēmējiem vienādi dēļ ierobežotā TP finansējuma apjoma, tādejādi pieejamais finansējums atlīdzības nodrošināšanai 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros tika ņemts vērā katra finansējuma saņēmēja vienas amata vietas aprēķinātā likme, ko piemēroja katrs TP finansējuma saņēmējs, iesniedzot nepieciešamo resursu pieprasījumu.
Izvērtējot kopējās finansējuma iespējas, VI virza piešķīrumu katram TP finansējuma saņēmējam iespējami tuvu pieprasītajam apjomam, bet nepārsniedzot kopējo indikatīvo TP budžetu.
Detalizētu informāciju par cilvēkresursiem, TP finansējuma saņēmēju funkcijām, kapacitāti un finansējuma plānošanas principiem un indikatīvo finansējumu skatīt informatīvajā ziņojumā “Informatīvais ziņojums par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ieviešanai nepieciešamajiem resursiem” (turpmāk - informatīvais ziņojums) (izskatīts un apstiprināts MK 2022.gada 11. janvāra sēdē (MK sēdes prot. Nr.2 50§).
Maksimāli pieejamais finansējums tika noteikts aprēķinot faktiski nepieciešamā finansējuma laika periodu mēnešos (2022.-2028. gada ietvaros) pret sākotnēji katra finansējuma saņēmēja pieprasītā finansējuma apjomu.
Pieejamā finansējuma sadalījums ar darbinieku saistītām izmaksām, t.sk. atlīdzību skatīt informatīvajā ziņojumā.
Papildus finansējums tiks piešķirts arī darbībām, kas nav saistītas ar atlīdzību.
Papildus finansējums tiks piešķirts:
KPVIS attīstībai un uzturēšanai;
ES fondu izvērtēšanas, pētījumu nodrošināšanai;
ES fondu publicitātes un informatīvajiem pasākumiem;
horizontālo principu politikas pasākumiem;
Apmācībām un Administratīvās kapacitātes ceļa kartes (turpmāk - AKC) pasākumiem, ko nodrošinās Valsts kanceleja.
Lai nodrošinātu iespējami precīzu nepieciešamā finansējuma aprēķinu ES fondu publicitātes nodrošināšanai, vispirms nozaru ministrijām un Valsts kancelejai nepieciešams izstrādāt Komunikācijas plānus, kas ietver Regulā, MK noteikumos un Komunikācijas stratēģijā noteiktos pienākumus, kā arī plāniem jābūt sasaistītiem ar “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam” iekļauto informāciju, kas šobrīd vēl ir izstrādes procesā.
Ņemot vērā, ka visiem TP finansējuma saņēmējiem ES fondu publicitātes un informatīvo pasākumu īstenošanai 2022. gadam nepieciešamie līdzekļi ir pieejami no ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda TP līdzekļiem un lai novērstu risku, ka nozaru ministrijas un Valsts kanceleja šobrīd ieplāno nepamatotu TP finansējuma apjomu, vai arī nepietiekamu finansējumu savu publicitātes aktivitāšu nodrošināšanai, nepieciešamais finansējums ES fondu publicitātes nodrošināšanai ministriju dalījumā tiks noteikts 2022. gada pirmajā pusē.
Izvērtējumi, pētījumi – Ņemot vērā ierobežoto TP finansējuma apmēru un TP finansējuma saņēmēju aplēses par nepieciešamo finansējuma apmēru izvērtējumu veikšanai, kas saistīti ar ES fondu ieguldījumiem, tika secināts, ka institūcijas ir norādījušas dažādu nozaru pamatnostādņu izvērtējumus, kuru tvērums ir plašāks kā ES fondu ieguldījumi. Atbilstoši VI pieredzei un faktisko izmaksu analīzei, izvērtējuma vidējās izmaksas nepārsniedz 70 000 EUR. Ņemot vērā, ka VI ir jānodrošina Programmas izvērtēšana, attiecīgi plānots reizi 2021.-2027. gada plānošanas periodā izvērtēt katru Programmas prioritāti, tādējādi veicot vismaz 13 izvērtējumus. Saskaņā ar vidējo šāda izvērtējuma cenu, kā arī pieņemot inflāciju 4% (7 gadu periodā) kopējās izmaksas VI veido indikatīvi 1 150 000 EUR. Balstoties uz pieejamo finansējumu izvērtējumu veikšanai, kopējais pieejamais finansējums TP finansējuma saņēmējiem līdz 2028.gada 31.decembrim ir 3 200 000 EUR.
KPVIS – Ņemot vērā ierobežoto TP finansējuma apmēru, KPVIS uzturēšanai un pilnveidei kopējais pieejamais finansējums līdz 2028.gada 31.decembrim ir 3 000 000 EUR, kas ir par 7,3% vairāk kā ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā, lai nodrošinātu e-Kohēzijas funkcionalitātes paplašināšanu ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā, ko jau šobrīd plaši izmanto ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā gan CFLA, gan pārējās institūcijas un arī finansējuma saņēmēji.
Apmācības - darbinieku kapacitātes celšanas pasākumiem un AKC Kohēzijas politikas mērķu sasniegšanai ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā pasākumu īstenošanai kopējais pieejamais finansējums līdz 2028.gada 31.decembrim ir 1 400 000 EUR, kas ir par 55,7% vairāk nekā ES fondu 2014-2020 plānošanas periodā, lai nodrošinātu ilgtermiņa publiskās pārvaldes cilvēkresursu kapacitātes attīstību, kā arī, lai nodrošinātu Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam noteikto mērķu sasniegšanu un ES fondu efektīvu īstenošanu, aptverot nozīmīgākās mērķa grupas – finansējuma saņēmējus, publiskās pārvaldes iestādes, vadības un kontroles sistēmas dalībniekus, Uzraudzības komitejas pārstāvjus, nevalstiskās organizācijas un sadarbības partnerus.
Valsts kanceleja nodrošina AKC izstrādi un īstenošanu, nosakot galvenos AKC mērķus un risināmos jautājumus, nodrošinot EK 2019. gada ziņojumā par Latviju D pielikumā minētos galvenos Kohēzijas politikas efektīvas īstenošanas faktorus, kas Latvijai būtu jāievēro, izstrādājot sistēmu un stratēģisku redzējumu mācību organizēšanā, kā arī vienotu prasmju/kompetenču politiku valstī, aptverot kopējo tvērumu, kas AKC padara par visaptverošu kapacitātes stiprināšanas un dalībnieku pilnveides stratēģiju, kas rada nepieciešamos priekšnosacījumus cilvēkresursu, finansējuma, zināšanu pārneses, rīku un tehnoloģiju ieguldījumu pietiekamību ES fondu programmu un projektu rezultātu efektīvai un savlaicīgai sasniegšanai.
Papildus finansējuma sadalījumu skatīt informatīvajā ziņojumā.
ES fondu publicitātes un informatīvo pasākumu koordinēšanas funkcijas nodrošināšanai TP finansējuma saņēmējs nodrošina šīs funkcijas īstenošanu ar personālu, kuru profesionālā pieredze un specializācija atbilst nepieciešamajām prasībām, lai darbinieks spētu koordinēt ES fondu pasākumus atbilstošā kvalitātē, tādejādi paaugstinātu informētību par ES fondiem, nodrošinot publicitātes pasākumu īstenošanu attiecībā uz tās pārziņā esošajiem ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda specifiskajiem atbalsta mērķiem.
Lai novērstu iespējamu normu interpretāciju attiecībā uz attiecināmajiem izdevumiem, noteikumu projektā nav definētas konkrētas attiecināmo izmaksu pozīcijas. Izmaksas ir attiecināmas no ES fondu TP līdzekļiem, ja tās ir veiktas atbalstāmo darbību sasniegšanai.
KPVIS izmaksas plāno tikai Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei.
Atbalstāmās darbības “Eiropas Savienības fondu plānošanas periodu pēcuzraudzības nodrošināšana” ietvaros ir attiecināma iepriekšējo ES fondu plānošanas periodu ietvaros veicamā ES fondu projektu ikgadējā uzraudzība.
Institūcijām, kurām papildu nepieciešamais finansējums ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros 2022.gadam tika piešķirts mazākā apjomā, kā tika iesniegti priekšlikumos par nepieciešamo finansējumu, ņemot vērā ierobežoto pieejamo TP finansējumu, tālāko rīcību gadījumā, ja ar nepilnīgi piešķirto finansējumu nebūs iespējams segt visus administratīvos un cilvēkresursu izdevumus 2022.gadā saistībā ar ES fondu 2014.-2020.gadam plānošanas perioda ieviešanu un uzraudzību, būs pieejams TP ES fondu 2021.-2027.gadam plānošanas perioda TP finansējums, lai nodrošinātu finansējuma un cilvēkresursu nepārtrauktību ES fondu 2021.-2027.gadam plānošanas perioda SAM plānošanai, ieviešanai un uzraudzībai.
MK noteikumu projekta būtiskākās atšķirības no spēkā esošā regulējuma ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā:
1. Netiek gatavots TP projekts, līdz ar to nav nepieciešams projekta vērtēšanas, apstiprināšanas process un maksājumu pieprasījumu gatavošana un administrēšana.
2. Pieejamais finansējums netiek dalīts pa fondiem.
3. Atbalstāmās darbības tiek noteiktas ES fondu finansējuma saņēmējam kopumā, neizdalot atsevišķi katram ES fondam.
4. ES fondu izvērtēšanas funkcijas veiks ne tikai Finanšu ministrija, bet arī nozares ministrijas.
5. Nav noteiktas attiecināmo izdevumu pozīcijas. Izdevumus plāno atbalstāmo darbību ietvaros.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
ES fondu vadībā iesaistītās valsts pārvaldes iestādes, sadarbības partneri, sociālie partneri, biedrības un nodibinājumi, kā arī Iepirkumu uzraudzības birojs.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā plānotās ES fondu investīcijas 4,9 miljrd. euro apmērā laika posmā no 2021. līdz 2028.gadam, tiesiskais regulējums pozitīvi ietekmēs visas tautsaimniecības jomas, jo īpaši pētniecības, informācijas komunikāciju tehnoloģiju, uzņēmējdarbības, enerģētikas, vides, transporta, nodarbinātības, sociālās iekļaušanas un izglītības jomās, kā arī minētās investīcijas veicinās teritoriju līdzsvarotu attīstību.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
-2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
13 096 531
1 534 815
0
21 344 478
0
21 344 478
21 344 478
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
13 096 531
1 534 815
0
21 344 478
0
21 344 478
21 344 478
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
15 407 684
1 805 665
0
25 111 151
0
25 111 151
25 111 151
2.1. valsts pamatbudžets
15 407 684
1 805 665
0
25 111 151
0
25 111 151
25 111 151
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 311 153
-270 850
0
-3 766 673
0
-3 766 673
-3 766 673
3.1. valsts pamatbudžets
-2 311 153
-270 850
0
-3 766 673
0
-3 766 673
-3 766 673
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-270 850
-3 766 673
-3 766 673
-3 766 673
5.1. valsts pamatbudžets
-270 850
-3 766 673
-3 766 673
-3 766 673
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ieņēmumi ir Eiropas Savienības fondu daļa 85% un nacionālais līdzfinansējums 15%.
Pasākuma īstenošanai no 2022 līdz 2025. gadam kopējās izmaksas indikatīvi ir 92 546 802 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 78 664 781 euro, valsts budžeta finansējums 13 882 021 euro tai skaitā:
- 2022.gadā:
- 15 407 684 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 13 096 531 euro, valsts budžeta finansējums 2 311 153 euro, kas 2022.gada budžeta izpildes procesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pārdalīti no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” uz ministriju budžeta apakšprogrammām 70.50.00 “Tehniskā palīdzība ERAF, ESF+, KF, TPF finansējuma apgūšanai (2021–2027)”.
- 1 805 665 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 1 534 815 euro, valsts budžeta finansējums 270 850 euro 2022. gada ietvaros plānots pārdalīt no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” uz ministriju budžeta apakšprogrammām 70.50.00 “Tehniskā palīdzība ERAF, ESF+, KF, TPF finansējuma apgūšanai (2021–2027)”.
- 2023. gadā 25 111 151 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 21 344 478 euro, valsts budžeta finansējums 3 766 673 euro;
- 2024. gadā 25 111 151 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 21 344 478 euro, valsts budžeta finansējums 3 766 673 euro;
- 2025. gadā 25 111 151 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 21 344 478 euro, valsts budžeta finansējums 3 766 673 euro;
Pasākuma īstenošanai no 2022 līdz 2025. gadam kopējās izmaksas indikatīvi ir 92 546 802 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 78 664 781 euro, valsts budžeta finansējums 13 882 021 euro tai skaitā:
- 2022.gadā:
- 15 407 684 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 13 096 531 euro, valsts budžeta finansējums 2 311 153 euro, kas 2022.gada budžeta izpildes procesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pārdalīti no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” uz ministriju budžeta apakšprogrammām 70.50.00 “Tehniskā palīdzība ERAF, ESF+, KF, TPF finansējuma apgūšanai (2021–2027)”.
- 1 805 665 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 1 534 815 euro, valsts budžeta finansējums 270 850 euro 2022. gada ietvaros plānots pārdalīt no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” uz ministriju budžeta apakšprogrammām 70.50.00 “Tehniskā palīdzība ERAF, ESF+, KF, TPF finansējuma apgūšanai (2021–2027)”.
- 2023. gadā 25 111 151 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 21 344 478 euro, valsts budžeta finansējums 3 766 673 euro;
- 2024. gadā 25 111 151 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 21 344 478 euro, valsts budžeta finansējums 3 766 673 euro;
- 2025. gadā 25 111 151 euro, tai skaitā Eiropas Savienības fondu finansējums 21 344 478 euro, valsts budžeta finansējums 3 766 673 euro;
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu ministrijas lūgs pārdalīt no valsts budžeta programmas 80.00.00 «Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai»
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
MK noteikumu projekts attiecas tikai uz ES fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, līdz ar to sabiedrības līdzdalība nav bijusi nepieciešama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Labklājības ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Satiksmes ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Tieslietu ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Veselības ministrija
- Valsts kase
- Iepirkumu uzraudzības birojs
- Valsts kanceleja
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Kultūras ministrija
- Iekšlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija nav paredzēta. MK noteikumu projekts neietekmē pārvaldes funkcijas un institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
ES fondu TP atbalsta pasākumam ir netieša ietekme uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām. Institūcijas, kas ir iesaistītas TP pasākuma īstenošanā, īstenos vispārīgas darbības un ievēros nosacījumus, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, piemēram:
- tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti, piemēram, nodrošinot darbiniekam ar funkcionāliem traucējumiem pielāgotu darba vietu/formu un tehnoloģijas;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti;
- institūcijas, kas ir iesaistītas TP pasākuma īstenošanā, nodrošinās, ka informācija par pasākumu publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus atbilstoši VARAM vadlīnijām “Tīmekļvietnes izvērtējums atbilstoši digitālās vides piekļūstamības prasībām (WCAG 2.1 AA)” (https://pieklustamiba.varam.gov.lv/ ), tostarp informācija vieglā valodā;
- visi publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem (piemēram, pasākumu rīkošanai nolikumā tiks paredzēta prasība par telpu un satura piekļūstamību, ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai tiks piesaistīts sociālais uzņēmums, kurš nodarbina cilvēkus ar invaliditāti u.c.).
- projekta vadības, apmācību un informēšanas pasākumi u.c. darbības tiks īstenotas pielāgotās telpās personām ar funkcionāliem traucējumiem, nodrošinot nepieciešamo aprīkojumu iekļūšanai telpās un pielāgotas informācijas tehnoloģijas, ja tas ir nepieciešams.
- tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti, piemēram, nodrošinot darbiniekam ar funkcionāliem traucējumiem pielāgotu darba vietu/formu un tehnoloģijas;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti;
- institūcijas, kas ir iesaistītas TP pasākuma īstenošanā, nodrošinās, ka informācija par pasākumu publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, ir piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus atbilstoši VARAM vadlīnijām “Tīmekļvietnes izvērtējums atbilstoši digitālās vides piekļūstamības prasībām (WCAG 2.1 AA)” (https://pieklustamiba.varam.gov.lv/ ), tostarp informācija vieglā valodā;
- visi publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem (piemēram, pasākumu rīkošanai nolikumā tiks paredzēta prasība par telpu un satura piekļūstamību, ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai tiks piesaistīts sociālais uzņēmums, kurš nodarbina cilvēkus ar invaliditāti u.c.).
- projekta vadības, apmācību un informēšanas pasākumi u.c. darbības tiks īstenotas pielāgotās telpās personām ar funkcionāliem traucējumiem, nodrošinot nepieciešamo aprīkojumu iekļūšanai telpās un pielāgotas informācijas tehnoloģijas, ja tas ir nepieciešams.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
ES fondu TP atbalsta pasākumam ir netieša ietekme uz dzimumu līdztiesību. Institūcijas, kas ir iesaistītas TP pasākuma īstenošanā, īstenos vispārīgas darbības un ievēros nosacījumus, kas netieši veicina dzimumu līdztiesību, piemēram:
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu;
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošinātas vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos;
- tiks ieviesti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti;
- lēmumu pieņemšanā par dažādu aktivitāšu ietvaros veicamajiem uzdevumiem un to rezultātu saskaņošanā tiks ievēroti nediskriminācijas principi;
- pasākuma mērķa grupai tiks piedāvātas alternatīvas darba formas un elastīgs darba laiks;
- visi dati par TP pasākuma mērķa grupu, t.sk. par uzraudzības komitejas sastāvu, tiks sniegti dzimumu griezumā;
- pētījumos un izvērtējumos iegūtie dati, kas attiecas uz personām, kur vien tas ir iespējams, tiks norādīti dzimumu, invaliditātes, etniskās piederības u.c. griezumā;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem (skat. LM metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, https://www.lm.gov.lv/lv/metodiskie-materiali).
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu;
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošinātas vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos;
- tiks ieviesti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti;
- lēmumu pieņemšanā par dažādu aktivitāšu ietvaros veicamajiem uzdevumiem un to rezultātu saskaņošanā tiks ievēroti nediskriminācijas principi;
- pasākuma mērķa grupai tiks piedāvātas alternatīvas darba formas un elastīgs darba laiks;
- visi dati par TP pasākuma mērķa grupu, t.sk. par uzraudzības komitejas sastāvu, tiks sniegti dzimumu griezumā;
- pētījumos un izvērtējumos iegūtie dati, kas attiecas uz personām, kur vien tas ir iespējams, tiks norādīti dzimumu, invaliditātes, etniskās piederības u.c. griezumā;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem (skat. LM metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, https://www.lm.gov.lv/lv/metodiskie-materiali).
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
ES fondu TP atbalsts ES fondu vadībā iesaistītajām institūcijām ir ar netiešu pozitīvu ietekmi uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”.
ES fondu vadībā iesaistīto institūciju plānotās darbības vērstas uz horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu.
Lai īstenotu Eiropas Komisijas noteiktos principus attiecībā uz vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas nodrošināšanu, TP atbalsts tiks sniegts HP "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” koordinēšanai un ES fondu administrēšanā, ieviešanā, uzraudzībā un kontrolē iesaistītā personāla, UK dalībnieku un finansējuma saņēmēju izglītošanai un konsultēšanai nediskriminācijas, dzimumu līdztiesības un personu ar invaliditāti tiesību jautājumos neatkarīgi no to dzimuma, rases, etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, seksuālās orientācijas, vecuma, kā arī vides pieejamības cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem nodrošināšanai.
ES fondu vadībā iesaistīto institūciju plānotās darbības vērstas uz horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu.
Lai īstenotu Eiropas Komisijas noteiktos principus attiecībā uz vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas nodrošināšanu, TP atbalsts tiks sniegts HP "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” koordinēšanai un ES fondu administrēšanā, ieviešanā, uzraudzībā un kontrolē iesaistītā personāla, UK dalībnieku un finansējuma saņēmēju izglītošanai un konsultēšanai nediskriminācijas, dzimumu līdztiesības un personu ar invaliditāti tiesību jautājumos neatkarīgi no to dzimuma, rases, etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, seksuālās orientācijas, vecuma, kā arī vides pieejamības cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem nodrošināšanai.
Pielikumi