25-TA-1170: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra noteikumos Nr. 755 "Noteikumi par Valsts civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma programmu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma „Par aviāciju” 6.3 panta pirmā, trešā un ceturtā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt un papildināt Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra noteikumos Nr.755 “Noteikumi par Valsts civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma programmu” (turpmāk - Noteikumi Nr. 755) noteikto pārvaldības grupas sastāvu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Noteikumi Nr. 755 spēkā esošajai redakcijai Valsts civilās aviācijas gaisa kuģu drošuma programmu (turpmāk – drošuma programma) izstrādē piedalās Noteikumu Nr. 755 3. punktā noteiktās iestādes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 755 redakcija paredz, ka viena no iestādēm, kura piedalās drošuma programmas izstrādē, ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, bet ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojumu Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju”, kurā noteikta abu ministriju funkciju pārdale, ir mainīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums. Vienlaikus, īstenojot drošuma programmā noteikto, ir secināts, ka Noteikumu Nr.755 3. punktā minētajā pārvaldības grupas sastāvā ir nepieciešama iestāde, kuras kompetencē ietilpst padziļināta ekspertīze meklēšanas un glābšanas jautājumos.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 755 nepieciešams aktualizēt pārvaldības grupas sastāvu, paredzot, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, kā arī iekļaujot pārvaldības grupas sastāvā Klimata un enerģētikas ministriju.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas iesaiste ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras drošību aviācijas drošuma jomā, tostarp ar drošumu saistīto datu apstrādes un apmaiņas risinājumu uzturēšanā. Ministrijas atbildības joma arī ietver reģionālās nozīmes lidlauku infrastruktūras attīstību reģionālās attīstības programmu ietvaros, kā arī koordināciju sadarbībā ar pašvaldībām jautājumos par aviācijas infrastruktūrai piegulošo teritoriju izmantošanas plānošanu, tostarp trokšņu un drošības zonu noteikšanu.
Klimata un enerģētikas ministrijas iesaiste ir nepieciešama, lai nodrošinātu aviācijas radīto siltumnīcefekta gāzu emisiju uzskaiti, uzraudzību un pārvaldību atbilstoši emisiju tirdzniecības sistēmas prasībām, kā arī lai veicinātu klimata risku integrāciju aviācijas drošuma plānošanā. Papildus ministrija atbalsta ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ieviešanu un attiecīgās infrastruktūras pielāgošanu ilgtspējīgas transporta nozares attīstībai.
Ņemot vērā to, ka drošuma programmā iesaistīto jautājumu loks aptver meklēšanas un glābšanas jautājumus, pārvaldības grupas sastāvā, ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 29. maija noteikumos Nr. 299 “Noteikumi par meklēšanu un glābšanu jūrā Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra (MRCC) atbildības rajonā jūras un aviācijas nelaimes gadījumā” noteikto, iekļaujami Nacionālo bruņoto spēku pārstāvji
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas iesaiste ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras drošību aviācijas drošuma jomā, tostarp ar drošumu saistīto datu apstrādes un apmaiņas risinājumu uzturēšanā. Ministrijas atbildības joma arī ietver reģionālās nozīmes lidlauku infrastruktūras attīstību reģionālās attīstības programmu ietvaros, kā arī koordināciju sadarbībā ar pašvaldībām jautājumos par aviācijas infrastruktūrai piegulošo teritoriju izmantošanas plānošanu, tostarp trokšņu un drošības zonu noteikšanu.
Klimata un enerģētikas ministrijas iesaiste ir nepieciešama, lai nodrošinātu aviācijas radīto siltumnīcefekta gāzu emisiju uzskaiti, uzraudzību un pārvaldību atbilstoši emisiju tirdzniecības sistēmas prasībām, kā arī lai veicinātu klimata risku integrāciju aviācijas drošuma plānošanā. Papildus ministrija atbalsta ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ieviešanu un attiecīgās infrastruktūras pielāgošanu ilgtspējīgas transporta nozares attīstībai.
Ņemot vērā to, ka drošuma programmā iesaistīto jautājumu loks aptver meklēšanas un glābšanas jautājumus, pārvaldības grupas sastāvā, ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 29. maija noteikumos Nr. 299 “Noteikumi par meklēšanu un glābšanu jūrā Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra (MRCC) atbildības rajonā jūras un aviācijas nelaimes gadījumā” noteikto, iekļaujami Nacionālo bruņoto spēku pārstāvji
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota, jo netiek veikta jaunu politisko iniciatīvu ieviešana.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
- Satiksmes ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Klimata un enerģētikas ministrija
- Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
- Valsts robežsardze
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
