Anotācija (ex-ante)

23-TA-2933: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Osiņas", Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, nodošanu Ķekavas novada pašvaldībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 43.pants un Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 4., 7.punkts.
Ķekavas novada domes 2023.gada 22.februāra sēdes lēmums (protokols Nr.4, lēmums Nr.8) „Par valstij piederošās zemes “Osiņas”, Krogsilā, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, iegūšanu Ķekavas novada pašvaldības īpašumā”.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atbilstoši Atsavināšanas likumā ietvertajam regulējumam atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldības īpašumā  zemes vienību, lai realizētu kādu vai kopumu saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4., 7.punktā  un pašvaldības plānošanas dokumentos minētajām pašvaldības autonomajām funkcijām.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ķekavas novada dome ar 2023.gada 22.februāra lēmumu Nr.8 (prot.Nr.4) "Par valstij piederošās zemes “Osiņas”, Krogsilā, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, iegūšanu Ķekavas novada pašvaldības īpašumā" lūdza Finanšu ministrijai nodot pašvaldības īpašumā bez atlīdzības nekustamo īpašumu “Osiņas”, Krogsilā, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, lai Ķekavas novada pašvaldība varētu realizēt kādu vai kopumu no Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 9., 21.punktā un pašvaldības plānošanas dokumentos minētajām pašvaldības autonomajām funkcijām.


Ķekavas novada pašvaldība ar 23.05.2023. vēstuli Nr. 1-7.1/23/1465 vēlreiz ir apliecinājusi, ka realizējot kādas no Pašvaldības likuma 4. panta pirmā daļā minētajām autonomajām funkcijām nekustamā īpašumā “Osiņas”, Krogsilā, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, tas būs pieejams publiski visai sabiedrībai, ciktāl to pieļaus konkrētais realizētais izmantošanas veids. 
Ar 2023.gada 13.septembra Vēstuli Nr. 1-7.1/23/2571 Ķekavas novada pašvaldība ir precizējusi un norādījusi, ka nekustamais īpašums “Osiņas”, Krogsilā, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, plānots izmantot Pašvaldības likuma 4. panta pirmās daļas 4. un 7. punktos minēto funkciju īstenošanai, proti, izmantos to izglītības iestāžu un sporta infrastruktūras attīstībai.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu "Osiņas" (kadastra Nr.8070 008 2370) Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, nostiprinātas Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000298605 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 2022.gada 1.decembris.
Nekustamais īpašums "Osiņas" (kadastra Nr.8070 008 2370) Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, sastāv no zemes vienība 2,4300 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 008 2370).

Nekustamais īpašums "Osiņas", Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, nav iznomāts.

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS)  datiem nekustamā īpašuma "Osiņas" (kadastra Nr.8070 008 2370) Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, kadastrālā vērtība uz 2023.gada 1.janvāri noteikta 3098 euro. Lietošanas mērķis noteikts - Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība – kods 0101, platība – 2,4300 ha. Sadalījums pa lietošanas veidiem – pļavu platība – 2,4300 ha.
Nekustamajam īpašumam  "Osiņas" (kadastra Nr.8070 008 2370) Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, NĪVKIS datos reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 1,0000 ha;
aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 0,1800 ha;
aizsargjoslas teritorija gar autoceļu – 0,2600 ha.
Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000298605 nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Ķekavas novada pašvaldībai kā nākamajai nekustamā īpašuma "Osiņas" (kadastra Nr.8070 008 2370) Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, ieguvējai, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Ķekavas novada pašvaldība ar 2022.gada 1.decembra vēstuli Nr.1.-7.1/23/2849 informējusi VNĪ, ka saistībā ar Zemes vienības atļauto izmantošanu saskaņā ar spēkā esošā Ķekavas novada Ķekavas pagasta teritorijas plānojuma 2009.- 2021. gadam, ar 2012. gada grozījumiem (apstiprināts ar Ķekavas novada domes 2009.gada 25.augusta saistošajiem noteikumiem Nr. SN-TPD-34/2009; turpmāk - Teritorijas plānojums) Teritorijas plānotās (atļautās) izmantošanas un aizsargjoslu karti, Zemes vienības plānotā (atļautā) izmantošana noteikta daļā Mazstāvu dzīvojamās apbūves teritorijas (DzM) apakšzonējums (DzM1),  daļā  Satiksmes infrastruktūras teritorija (TL).
Ar minēto vēstuli Ķekavas novada pašvaldība informē, ka nekustamais īpašums "Osiņas", Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā robežojas ar pašvaldībai piederošo Ziemeļu ielu, tādējādi piekļuve ir tam nodrošināta.
Publiskas personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot, ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā. Kā arī ievērojot Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteikto regulējumu.
Ķekavas novada pašvaldība ar 2022.gada 1.decembra vēstuli Nr.1.-7.1/23/2849 apliecina, ka neplāno nekustamo īpašumu “Osiņas”, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, izmantot saimnieciskās darbības veikšanai vai atsavināt trešajām personām papildus finanšu līdzekļu iegūšanai, kā arī minējusi, ka nekustamais īpašums “Osiņas”, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā būs pieejams publiski visai sabiedrībai, ciktāl to pieļaus konkrētais realizētais izmantošanas veids, līdz ar to rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu  Ķekavas novada pašvaldībai. 
Ķekavas novada pašvaldībai lemjot jau par konkrētās funkcijas realizēšanu, jāņem vērā, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļa noteic, ka publiska personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā.
Papildinošas saimnieciskās darbības apjomam ir jābūt ierobežotam attiecībā pret infrastruktūras jaudu, proti, tā ir papildinoša arī tikai tad, ja šai darbībai ik gadu atvēlētā jauda nepārsniedz 20% no infrastruktūras kopējās gada jaudas (platības vai laika izteiksmē).
 Atbilstoši Atsavināšanas likuma 42.panta nosacījumiem un iestājoties apstākļiem, kad nekustamais īpašums “Osiņas”, Ķekavas pagastā, vairs nebūs nepieciešama Ķekavas novada pašvaldībai tai ar likumu noteikto autonomo funkciju izpildei,  uz īpašuma nodošanu atpakaļ valstij būs attiecināma Civillikuma 854. pants, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā kā bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.

Ņemot vērā valsts nekustamā īpašuma atrašanās vietu un atļauto izmantošanu, tas nav piemērots un nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmajā daļā noteikto valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Nekustamā īpašuma nodošana bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar Atsavināšanas likumā noteikto ir viens no atsavināšanas veidiem.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem.
Ņemot vērā, ka pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai nekustamais īpašums “Osiņas”, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā ir nepieciešams Ķekavas novada pašvaldībai, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt nekustamā īpašuma “Osiņas”, Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu nododot bez atlīdzības pašvaldības īpašumā pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādu atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai valsts nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Ja nodotais valsts nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, atvasināta publiska persona minēto valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.

Atbilstoši Atsavināšanas likuma 43.panta ietvertajam regulējumam šā likuma 42. pantā minētajos gadījumos lēmumu par valsts mantas nodošanu īpašumā bez atlīdzības pieņem šā likuma 5. pantā minētā institūcija, t.i., Ministru kabinets.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Sabiedrība kopumā, kas varēs publiski apmeklēt sakārtotu labiekārtotu teritoriju, tai skaitā apmeklēt pašvaldības organizētos kultūras, sporta pasākumus, veselīga dzīves veida nodrošināšanas pasākumus Ķekavas pašvaldības teritorijā.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Sabiedrība kopumā, kas varēs publiski apmeklēt sakārtotu labiekārtotu teritoriju, tai skaitā apmeklēt pašvaldības organizētos kultūras, sporta pasākumus, veselīga dzīves veida nodrošināšanas pasākumus Ķekavas pašvaldības teritorijā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumus, saistībā ar valsts nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Ķekavas novada pašvaldības vārda, kā arī izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma uzturēšanu, segs Ķekavas novada pašvaldība no sava budžeta līdzekļiem.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija


Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Ķekavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt rīkojuma projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses.
 Paskaidrojošie dokumenti, kuri satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi