Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-776: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 1. augusta noteikumos Nr. 632 "Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā tiesiskā regulējuma izmaiņas Eiropas Savienības ietvaros un ka vairs netiek piemērota administratīvā atbildība par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām neatbilstošas preču vai pakalpojumu garantijas piedāvāšanu, nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2006. gada 1. augusta noteikumos Nr. 632 “Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums” (turpmāk - Nolikums) ietverto regulējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt tiesisko regulējumu atbilstoši normatīvajos aktos veiktajām izmaiņām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nolikumā ietvertais regulējums jāprecizē atbilstoši spēkā esošajam regulējumam par tirgus uzraudzības pasākumu veikšanu saistībā ar riepu marķēšanu attiecībā uz degvielas patēriņa efektivitāti un citiem parametriem, kā arī regulējumam par atbildības piemērošanu, ja tiek piedāvāta normatīvajos aktos noteiktajām prasībām neatbilstoša preču vai pakalpojumu garantija. Tāpat, lai nodrošinātu tiesisko skaidrību, Nolikumā ir nepieciešams precizēt PTAC kompetenci par tirgus uzraudzības pasākumu veikšanu atbilstoši Eiropas Savienības prasībām saistībā ar būtiskām veselības aizsardzības un drošības prasībām mašīnām un saistītajiem izstrādājumiem, ekodizaina prasībām ilgtspējīgiem produktiem, kā arī ar ražojumu vispārēja drošuma prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No 2021. gada 1. maija tiek piemērota Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 25. maija Regula (ES) 2020/740 par riepu marķēšanu attiecībā uz degvielas patēriņa efektivitāti un citiem parametriem, ar ko groza Regulu (ES) 2017/1369 un atceļ Regulu (EK) Nr. 1222/2009 (turpmāk - Regula (ES) 2020/740). Saskaņā ar Regulas (ES) 2020/740 17.pantu no 2021. gada 1. maija tika atcelta Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra Regula (EK) Nr. 1222/2009 par riepu marķēšanu attiecībā uz degvielas patēriņa efektivitāti un citiem būtiskiem parametriem (turpmāk - Regula (EK) Nr. 1222/2009), lai precizētu un atjauninātu dažus tās noteikumus, ņemot vērā tehnoloģisko attīstību attiecībā uz riepām. Tomēr Regula (ES) 2020/740 nemaina kārtību par kompetento tirgus uzraudzības iestāžu noteikšanu dalībvalstīs. Tā kā PTAC atbilstoši kompetencei veica uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību saskaņā ar Regulu (EK) Nr. 1222/2009, līdz ar to ir nepieciešams grozīt Nolikumu, paredzot, ka atbilstoši kompetencei PTAC veic tirgus uzraudzības iestādes funkcijas arī saskaņā ar Regulu (ES) 2020/740.
Risinājuma apraksts
Nolikuma 4.3.2. apakšpunkts tiek grozīts un izteikts jaunā redakcijā, svītrojot atsauci uz Regulu (EK) Nr. 1222/2009, aizstājot to ar atsauci uz Regulu (ES) 2020/740 un nosakot, ka atbilstoši tai PTAC kompetences ietvaros veic uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību.
Problēmas apraksts
No 2027. gada 14. janvāra tiks piemērota Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 14. jūnija Regula (ES) 2023/1230 par mašīnām un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/42/EK un Padomes Direktīvu 73/361/EEK (turpmāk - Regula (ES) 2023/1230). Tomēr atsevišķi Regulas (ES) 2023/1230 panti tiek piemēroti no citiem datumiem: 26. līdz 42. pants tiek piemērots no 2024. gada 14. janvāra; 50. panta 1. punkts - no 2023. gada 14. oktobra; 6. panta 7. punkts, 48. pants un 52. pants - no 2023. gada 13. jūlija; 6. panta 2. līdz 6. punkts un 11. punkts, 47. pants un 53. panta 3. punkts - no 2024. gada 14. jūlija. Saskaņā ar Regulas (ES) 2023/1230 51. panta 2. punktu no 2027. gada 14. janvāra tiks atcelta Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 17. maija Direktīva 2006/42/EK par mašīnām, ar kuru groza Direktīvu 95/16/EK (pārstrādāšana) (turpmāk - Direktīva 2006/42/EK), lai nodrošinātu vienotu pieeju visā Eiropas Savienībā saistībā ar prasību piemērošanu mašīnām un saistītajiem izstrādājumiem, kā arī visām iesaistītajām personām. Līdz ar to Direktīva 2006/42/EK tiks aizstāta ar Regulu (ES) 2023/1230. Tomēr Regula (ES) 2023/1230 nemaina kārtību par kompetento tirgus uzraudzības iestāžu noteikšanu dalībvalstīs. Tā kā PTAC atbilstoši kompetencei veic uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 25. marta noteikumiem Nr.195 "Mašīnu drošības noteikumi" (noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2006/42/EK), līdz ar to ir nepieciešams grozīt Nolikumu, paredzot, ka atbilstoši kompetencei PTAC veic tirgus uzraudzības iestādes funkcijas arī saskaņā ar Regulu (ES) 2023/1230.
Risinājuma apraksts
Nolikums tiek papildināts ar 4.3.1 8. apakšpunktu, nosakot, ka PTAC kompetences ietvaros veic uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību arī saskaņā ar Regulu (ES) 2023/1230.
Problēmas apraksts
No 2024. gada 13. decembra tiks piemērota Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija Regula (ES) 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1025/2012 un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2020/1828 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/95/EK un Padomes Direktīvu 87/357/EEK (turpmāk - Regula (ES) 2023/988). Saskaņā ar Regulas (ES) 2023/988 50.panta 1.punktu no 2024. gada 13. decembra tiks atcelta Padomes 1987. gada 25. jūnija Direktīva 87/357/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz izstrādājumiem, kuri to maldinošā izskata dēļ apdraud patērētāju veselību vai drošību (turpmāk - Direktīva 87/357/EEK) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 3. decembra Direktīva 2001/95/EK par produktu vispārēju drošību (turpmāk - Direktīva 2001/95/EK), lai nodrošinātu vienotu pieeju visā Eiropas Savienībā saistībā ar ražojumu drošuma prasību piemērošanu, kā arī lai risinātu ar digitalizāciju un tiešsaistē pārdoto preču un ražojumu aizvien pieaugošo apjomu saistītās problēmas. Līdz ar to Direktīva 87/357/EEK un Direktīva 2001/95/EK tiks aizstātas ar Regulu (ES) 2023/988. Tomēr Regula (ES) 2023/988 nemaina kārtību par kompetento tirgus uzraudzības iestāžu noteikšanu dalībvalstīs. Tā kā PTAC atbilstoši kompetencei veic uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību saskaņā ar Preču un pakalpojumu drošuma likumu (likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 87/357/EEK un Direktīvas 2001/95/EK), līdz ar to ir nepieciešams grozīt Nolikumu, paredzot, ka atbilstoši kompetencei PTAC veic tirgus uzraudzības iestādes funkcijas arī saskaņā ar Regulu (ES) 2023/988.
Risinājuma apraksts
Nolikums tiek papildināts ar 4.3.1 9. apakšpunktu, nosakot, ka PTAC kompetences ietvaros veic uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību arī saskaņā ar Regulu (ES) 2023/988.
Problēmas apraksts
No 2024. gada 18. jūlija tiks piemērota Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Regula (ES) 2024/1781, ar ko izveido satvaru ekodizaina prasību noteikšanai ilgtspējīgiem produktiem, groza Direktīvu (ES) 2020/1828 un Regulu (ES) 2023/1542 un atceļ Direktīvu 2009/125/EK (turpmāk – Regula (ES) 2024/1781). Regula (ES) 2024/1781 ar laiku pilnībā aizstās līdzšinējo regulējumu ekodizaina jomā - Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Direktīvu 2009/125/EK, ar ko izveido sistēmu, lai noteiktu ekodizaina prasības ar enerģiju saistītiem ražojumiem (turpmāk – Direktīva 2009/125/EK). Vienlaikus saskaņā ar Regulas (ES) 2024/1781 79. pantu atsevišķi Direktīvas 2009/125/EK panti (1. pants, 2. pants, 8. panta 2. punkts, 11. pants, 14. pants, 15. pants, 18. pants un 19. pants) un pielikumi (I, II, IV, V un VII pielikumi) to esošajās redakcijās attiecībā uz atsevišķām ar enerģijas patēriņu saistītām produktu grupām attiecīgi tiek piemēroti līdz 2026. gada 31. decembrim un 2030. gada 31. decembrim. Atbilstoši kompetencei PTAC veic uzraugošās iestādes funkcijas ekodizaina jomā saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 6. decembra noteikumiem Nr. 941 "Noteikumi par ekodizaina prasībām ar enerģiju saistītām precēm (produktiem)" (turpmāk - Noteikumi Nr. 941), kuros iekļautas tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2009/125/EK. Ņemot vērā, ka attiecībā uz enerģiju patērējošām precēm Noteikumos Nr. 941 jau ir noteiktas PTAC pilnvaras Direktīvas 2009/125/EK prasību ievērošanas kontrolei tirgus uzraudzības jomā, kas vēl paliek spēkā attiecīgi līdz 2026. un 2030. gadam, nepieciešams grozīt Nolikumu, paredzot, ka atbilstoši kompetencei PTAC veiks tirgus uzraudzības iestādes funkcijas arī saskaņā ar Regulu (ES) 2024/1781, ar ko atbilstoši tajā noteiktajiem termiņiem pakāpeniski tiks nomainīta Direktīva 2009/125/EK, un tirgus uzraudzības funkcijas tiks paplašinātas uz lielāku produktu tvērumu, ne tikai uz enerģiju patērējošiem produktiem. Saskaņā ar Regulas (ES) 2024/1781 79. panta pārejas noteikumiem ar 2026. gada 31. decembri tiks atcelti Noteikumi Nr. 941.
Risinājuma apraksts
Nolikums tiek papildināts ar 4.3.10. apakšpunktu, nosakot, ka PTAC kompetences ietvaros veic uzraugošās iestādes funkcijas, īstenojot tirgus uzraudzību arī saskaņā ar Regulu (ES) 2024/1781.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar 2015. gada 18. jūnija grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (turpmāk – PTAL) noteikts, ka PTAC kompetencē ietilpst palīdzības sniegšana patērētājiem individuālo strīdu risināšanā, proti, PTAC informē patērētājus par viņu tiesībām, nepieciešamības gadījumā veic pārrunas ar komersantiem, taču PTAC sniegtā palīdzība nerada nevienai no strīda pusēm saistošas sekas. Vienlaikus patērētāju strīdu risināšanai Latvijā tika ieviests ārpustiesas strīdu risināšanas mehānisms. Tā kā garantijas saistību realizācija ir viens no PTAL regulētajiem patērētāju tiesību jautājumiem (PTAL 16. pants), tad individuālā strīda gadījumā tas tiek risināts ārpustiesas strīdu risināšanas mehānisma ietvaros saskaņā ar PTAL noteikto (PTAL VI2 un VI3 nodaļa). Savukārt gadījumā, ja PTAC konstatē garantijas saistību pārkāpumu, kas rada vai var radīt kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm, PTAC piemēro Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma (turpmāk - NKAL) normas.
Īstenojot nozaru administratīvo pārkāpumu kodifikācijas ieviešanu, administratīvā atbildība par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.11 panta trešajā un ceturtajā daļā paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām neatbilstošas preču vai pakalpojumu garantijas piedāvāšanu vairs netika paredzēta un pārņemta PTAL normās iepriekš norādīto iemeslu dēļ, proti, individuālo strīdu gadījumā risinājums tiek nodrošināts ārpustiesas strīdu risināšanas mehānisma ietvaros, bet kolektīvo interešu kaitējuma gadījumā tiek piemērots NKAL. Ievērojot to, ka garantijas saistību izpildes uzraudzība PTAC noteikta PTAL, nav nepieciešams papildus noteikt PTAC kompetenci garantijas saistību izpildes uzraudzībā Nolikumā. Līdz ar to ir nepieciešams svītrot no Nolikuma normu, kas nosaka PTAC uzdevumu pārbaudīt garantijas saistību izpildes kārtību.
Risinājuma apraksts
Nolikuma 4.5. apakšpunkts tiek svītrots, jo garantijas saistību izpildes uzraudzība un kontroles mehānismi PTAC ir noteikti citos normatīvajos aktos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
PTAC ir koordinējošā institūcija starp tirgus uzraudzības iestādēm. PTAC galvenās funkcijas tirgus uzraudzībā ir organizēt un koordinēt patērētāju tiesību aizsardzības valsts politikas īstenošanā iesaistīto uzraudzības un kontroles iestāžu un patērētāju tiesību aizsardzības sabiedrisko organizāciju sadarbību, uzraudzīt nepārtikas preču (izņemot medicīnas ierīces profesionālai lietošanai, zāles, veterinārās zāles, farmaceitiskos produktus, kosmētiskos līdzekļus, veterinārfarmaceitiskos produktus, dzīvnieku kopšanas līdzekļus, sadzīvē lietojamās ķīmiskās vielas un ķīmiskos produktus), kā arī mērīšanas līdzekļu tirdzniecību un pakalpojumu sniegšanu. Ņemot vērā norādīto, Noteikumu projekts paredz, ka PTAC ir tā tirgus uzraudzības iestāde Latvijā, kas īsteno Regulā (ES) 2020/740, Regulā (ES) 2023/1230 un Regulā (ES) 2024/1781 noteikto funkciju izpildi, kā arī to, ka PTAC ir viena no tām tirgus uzraudzības iestādēm Latvijā, kas īsteno Regulā (ES) 2023/988 noteikto funkciju izpildi.
Ar Noteikumu projektu pēc būtības netiek pārņemtas nekādas Regulas (ES) 2020/740, Regulas (ES) 2023/1230, Regulas (ES) 2024/1781 un Regulas (ES) 2023/988 prasības.
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.

6.4. Cita informācija

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - PTAC.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi