Anotācija (ex-ante)

23-TA-937: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā  2021.–2027. gada plānošanas periodā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts

Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai(turpmāk tekstā – Regula Nr.2021/1060).

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts

Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 19.panta 9.punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Tiesību akta projekts "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā" ir izstrādāts ar mērķi līdzīgi kā 2014.-2020.gada plānošanas periodā noteikt kārtību, kādā ES fondu vadībā iesaistītās institūcijas ziņo par konstatētajām neatbilstībām un atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus Eiropas Reģionālā attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – ES fondi) ieviešanā 2021.- 2027.gada plānošanas periodā. 

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Sākot ar 2021.gada 1.janvāri, Latvijas Republikā un pārējās ES dalībvalstīs ir sācies jauns ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periods, kuru regulē jaunas regulas. Šobrīd neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2015. gada 8. septembra noteikumi Nr. 517 “Kārtība, kādā ziņo par konstatētajām neatbilstībām un atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 517). Ņemot vērā, ka minētie noteikumi ir izdoti pamatojoties uz ES struktūrfondu un Kohēzijas fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodu regulējošajiem normatīvajiem aktiem, ir nepieciešams izstrādāt nacionālos normatīvos aktus, kas paredzēs šādu kārtību 2021.-2027.gada plānošanas periodā.
 

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts

Ievērojot Vadības likumā, kas stājies spēkā 2022.gada 4.maijā, ietverto deleģējumu, ir izstrādāts tiesību akta projekts "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā " (turpmāk – MK noteikumu projekts). MK noteikumu projekts paredz līdzīgu finansējuma saņēmēju iedalījumu kā ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodā, t.i., atbilstoši Likuma par budžeta un finanšu vadību un Ministru kabineta noteikumu projektā "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā." noteiktajām tiesību normām, nodalot neatbilstoši veikto izdevumu (turpmāk – NVI) atgūšanas kārtību, balstoties uz finansējuma saņēmēja veidu, proti, vai tā ir privātpersona vai valsts budžeta iestāde, kā arī aprakstot vispārīgu neatbilstību izvērtēšanas kārtību.

MK noteikumu projekts paredz līdzīgu NVI atgūšanas kārtību kā 2014.-2020.gada plānošanas periodā, tomēr ir veikti daži uzlabojumi, ņemot vērā jaunu tiesisko regulējumu.

Lai pastiprināti apkarotu krāpšanu, korupciju un jebkādas citas nelikumīgas darbības, kas ietekmē Eiropas Savienības un Eiropas Atomenerģijas kopienas finanšu intereses, ir svarīgi ņemt vērā izmeklēšanu, ko veic Eiropas Birojs krāpšanas apkarošanai (turpmāk - OLAF). Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. septembra Regulas (ES, Euratom) Nr. 883/2013 par izmeklēšanu, ko veic Eiropas Birojs krāpšanas apkarošanai (OLAF), un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1073/1999 un Padomes Regulu (Euratom) Nr. 1074/1999 (turpmāk ­– Regula Nr.883/2013) 11.pantā noteikto OLAF sagatavo izmeklēšanu ziņojumus, kuros norāda izmeklēšanas juridisko pamatu, veiktās procedūras, konstatētos faktus un to provizorisku juridisko klasifikāciju, konstatēto faktu aptuveno finanšu ietekmi un citu informāciju. Vēršam uzmanību, ka Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde (turpmāk – sadarbības iestāde) ņem vērā arī OLAF sniegto informāciju, proti, tā izmeklēšanas ziņojumos iekļauto informāciju par iespējamo neatbilstību un pieņem lēmumu par neatbilstības konstatēšanu. Tāpat Regulas Nr.883/2013 11.panta 2.punkts nosaka, ka šādi sagatavoti ziņojumi kopā ar visiem pierādījumiem, kas tos pamato un kas tiem pievienoti, ir uzskatāmi par pieņemamiem pierādījumiem valstu tiesvedībā, kas nav kriminālprocess, un administratīvajā procesā dalībvalstīs.
Papildus jāvērš uzmanība, ka finansējuma saņēmējam jāņem vērā Vadības likuma 18.panta pirmās daļas 9. un 10.punktā noteiktais, kas paredz, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums nodrošināt ES fondu vadībā iesaistīto institūciju, Eiropas Komisijas, OLAF, Eiropas Prokuratūras, Eiropas Revīzijas palātas un Iepirkumu uzraudzības biroja pārstāvjiem pieeju visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem un grāmatvedības sistēmai, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai, kā arī sniegt šādu informāciju savlaicīgi. Savukārt, sadarbības iestādei  saskaņā  ar Vadības likuma 12.panta trešās daļas 10.punktu ir pienākums pārbaudīt un apstiprināt finansējuma saņēmēja maksājuma pieprasījumā iekļautos izdevumus, kas ir attiecināmi. Līdz ar to, ja finansējuma saņēmējs nepilda savus pienākumus un līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumus, tai skaitā, projekts netiek īstenots atbilstoši noteiktajiem termiņiem vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt pasākumu uzraudzības rādītāju sasniegšanu, arī, ja nesadarbojas ar minētajām iestādēm, sadarbības iestādei ir tiesības apturēt maksājumus un veikt vienpusējo uzteikumu, atkāpjoties no līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu.

Sadarbības iestāde izvērtē iespējamo neatbilstību, tās smagumu, veidu un radīto zaudējumu apmēru un ņem vērā jebkuru tai sniegto informāciju, tai skaitā, KNAB, Valsts policijas, OLAF, Finanšu ministrijas (turpmāk – FM) kā vadošās iestādes (turpmāk – vadošā iestāde), Vadības likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktās atbildīgās iestādes (turpmāk – atbildīgā iestāde), FM kā revīzijas iestādes un citu iestāžu sniegto informāciju un pieņem lēmumu par projektā konstatēto neatbilstību, informāciju ievadot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.

Ņemot vērā 2014.-2020.gada plānošanas perioda pieredzi, MK noteikumu projektā vairs netiek paredzēta darba grupas sanāksme, kuru vadošā iestāde organizē ar iesaistītajām institūcijām, lai apspriestu attiecīgajā ceturksnī konstatētās neatbilstības un pieņemtu lēmumu, par kurām neatbilstībām jāziņo Eiropas Komisijai,  jo nosacījumi, kuros gadījumos neatbilstība jāziņo Eiropas Komisijai, kā arī ziņošanas termiņi, ir definēti Regulas Nr. 2021/1060 XII pielikuma 1. iedaļā un nav nepieciešama atsevišķa sanāksme, lai par to vienotos. Kad sadarbības iestāde pieņēmusi lēmumu par neatbilstības konstatēšanu un neatbilstība atbilst Eiropas Komisijas definētajiem kritērijiem, sadarbības iestāde neatbilstību ziņo Eiropas Komisijai. Lai atvieglotu saziņu un mazinātu administratīvo slogu MK noteikumu līmenī, organizatoriskie jautājumi tiks noteikti FM un sadarbības iestādes iekšējās procedūrās. Savukārt, atbildīgajai iestādei par sadarbības iestādes konstatēto neatbilstību ir iespēja uzzināt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, kā arī starpresoru vienošanās ietvaros komunikācijā ar sadarbības iestādi.

Neatbilstību ziņošanai tiks izmantota Eiropas Komisijas izveidota un Eiropas Krāpšanas apkarošanas biroja uzturēta datu apmaiņas sistēma (turpmāk – pārkāpumu pārvaldības sistēma), kurai piekļuves tiesības piešķir vadošā iestāde. Lai nodrošinātu, ka pārkāpumu pārvaldības sistēma tiek izmantota pamatoti un darba vajadzībām, ir noteikts, ka informāciju par nepieciešamību anulēt tiesības tiek sniegtas septiņu dienu laikā no brīža, kad lietotāju tiesības vairs nav nepieciešamas. Vienlaikus, ņemot vērā, ka OLAF arī uzrauga pārkāpumu pārvaldības sistēmas lietotāju aktivitāti, vadošā iestāde bez brīdinājuma anulēs tiesības, konstatējot, ka lietotājs ir deaktivizēts no OLAF puses vai saņemot OLAF pieprasījumu izvērtēt lietotāja tiesību nepieciešamību. OLAF deaktivizē lietotāju, mainot viņa statusu uz “Neaktīvs”, piemēram, gadījumos, ja pēdējā pieslēgšanas reize pārkāpumu pārvaldības sistēmai bija pirms vairāk nekā 2 gadiem. Persona, kurai pārkāpumu pārvaldības sistēmas lietotāja tiesības bijušas anulētas, var atkārtoti pieprasīt tās MK noteikumu projektā noteiktajā kārtībā.

FM kā revīzijas iestādes ierosināto finanšu korekciju un citu ieteikumu saskaņošanas, t.sk. nesaskaņoto ieteikumu, procedūra tiks noteikta FM sadarbības kārtībā.
MK noteikumu projektā tiek turpināta 2014. – 2020.gada plānošanas periodā  nostiprinātā prakse NVI neatgūt, ja NVI nav iespējams ieturēt no finansējuma saņēmēja un vienam projektam vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro. Šāds risinājums balstīts uz iepriekšējā perioda pieredzi un Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 122.pantā noteikto, ka dalībvalsts var pieņemt lēmumu neatgūt nepamatoti izmaksātu summu, ja summa, kas jāatgūst no atbalsta saņēmēja, nepārsniedz 250 euro no fondu sniegtā ieguldījuma, neskaitot procentus. Finanšu ministrija kā vadošā iestāde ir konsultējusies par šo jautājumu ar Eiropas Komisiju un no Eiropas Komisijas 2022.gada 7.jūlija sniegtās atbildes ir secinājusi, ka lai arī dalībvalsts ir atbildīga par to, lai visas nepamatoti izmaksātās summas tiktu atgūtas, tomēr, ievērojot samērīguma principu un izvērtējot šāda procesa administratīvo slogu iestādēm, šādos gadījumos atgūšana nebūtu samērīga pret izdevumiem, kas rastos iespējamās piedziņas procesa gadījumā un iepriekšējā plānošanas periodā nostiprinātā prakse būtu turpināma.

Līdzīgi kā iepriekšējā plānošanas periodā,  MK noteikumu projekts paredz, ka  sadarbības iestāde, ņemot vērā tās rīcībā esošo informāciju par projektā konstatēto iespējamo neatbilstību, izvērtē neatbilstību, tās smagumu, veidu un radīto zaudējumu apmēru un pieņem lēmumu par neatbilstības konstatēšanu, nosūtot attiecīgo informāciju vēstules formā finansējuma saņēmējam. Pēc neatbilstības konstatēšanas sadarbības iestāde piemēro MK noteikumu projektā (12., 13., 20.punktā) noteikto kārtību, lai atgūtu NVI no finansējuma saņēmēja.

MK noteikumi Nr. 517 paredz, ka, ja sadarbības iestāde ir pieņēmusi lēmumu par NVI atmaksu, finansējuma saņēmējs, kas ir pašvaldība, no valsts budžeta daļēji finansēta atvasināta publiska persona (izņemot plānošanas reģionu), budžeta nefinansēta iestāde, valsts kapitālsabiedrība, kura projektu īsteno tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, privāto tiesību fiziska vai juridiska persona,  NVI atmaksā triju mēnešu laikā no minētā lēmuma spēkā stāšanās dienas. Tā kā jebkurā gadījumā finansējuma saņēmējam par NVI, kurus nav iespējas atmaksāt,  ir iespējams vienoties ar sadarbības iestādi par atmaksas grafiku un tas ir samērā garš, tad ar MK noteikumu projektu tiek saīsināts NVI atmaksas termiņš uz vienu mēnesi. Šāds saīsināts  atmaksas termiņš kopumā nemaina atmaksas būtību, tikai veicina jau laicīgi sakārtotu NVI atmaksas kārtību un skaidrus termiņus abām pusēm. Turklāt finansējuma saņēmējam ir dota iespēja lūgt saskaņot atmaksas grafiku un ir būtiski nodrošināt, ka finansējuma saņēmējs reaģē savlaicīgi, nepieciešamības gadījumā paredzot atmaksas grafiku. Turklāt viena mēneša termiņš nav uzskatāms par nesamērīgu slogu, lai finansējuma saņēmējs apzinātu savas finansiālās spējas un veiktu NVI atmaksu vai vērstos pie sadarbības iestādes NVI atmaksas grafika saskaņošanai. Tāpat šāds viena mēneša atgūšanas termiņš būtu salāgots ar nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanas procesuālajā kārtībā noteikto, proti, Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 18.panta ceturtajā daļā un 20.panta ceturtajā daļā noteikto, ka brīdinājumā noteikto saistību labprātīgas izpildes termiņš ir viens mēnesis no brīdinājuma nosūtīšanas dienas un vienādotu sadarbības iestādes pieeju NVI atgūšanai visos ES fondu projektos.

Papildus MK noteikumu projektā paredzēts NVI atmaksas grafika termiņš, kas nepārsniedz trīs gadus no sadarbības iestādes lēmumā noteiktā termiņa, bet ne ilgāk kā līdz 2039. gada 31. decembrim. Termiņš ir noteikts, ņemot vērā šādus apsvērumus. Saskaņā ar Regulas Nr.2021/2060 63.panta 2.punktu ES fondu izdevumi ir attiecināmi līdz 2029.gada 31.decembrim. Ievērojot minēto, ES fondu projekti tiek īstenoti ne ilgāk par minēto termiņu.  Saskaņā ar minētās Regulas 65.panta 1.punktu, ES fondu projektiem ir jānodrošina ilgtspēja pēc noslēguma maksājuma 5 gadi.  Valsts atbalsta gadījumā, dokumentācijas par piešķirto atbalstu uzglabāšana ir jānodrošina atbilstoši valsts atbalsta nosacījumiem 10 gadi no pēdējā lēmuma par atbalsta piešķiršanu dienas attiecīgās atbalsta programmas ietvaros; vai 10 gadi no lēmuma par atbalsta piešķiršanu dienas ad-hoc atbalsta gadījumā; vai investīciju amortizācijas periodā neatbalsta projektos, ja tas paredzēts attiecīgajā atbalsta programmā.

Saskaņā ar MK noteikumu projektu, līdzīgi kā 2014.-2020.gada plānošanas periodā, sadarbības iestāde, pieņemot lēmumu par NVI konstatēšanu, informāciju ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Par NVI summu tiek samazinātas projekta attiecināmās izmaksas viena ES fondu projekta ietvaros.
MK noteikumu projekts paredz līdzīgu NVI atgūšanas kārtību kā 2014.-2020.gada plānošanas periodā, ja finansējuma saņēmējs, kura īstenotajā projektā ir konstatēta neatbilstība, ir pašvaldība, no valsts budžeta daļēji finansēta atvasināta publiska persona (izņemot plānošanas reģionu), budžeta nefinansēta iestāde, valsts kapitālsabiedrība, kura projektu īsteno tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, t.i., sadarbības iestāde pēc neatbilstības konstatēšanas ietur NVI no maksājuma pieprasījuma. Ja to nav iespējams izdarīt, pieņem lēmumu par NVI atgūšanu un finansējuma saņēmējs NVI atmaksā viena mēneša laikā, vai, ja tas nav iespējams, tad ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms noteiktā termiņa beigām informē sadarbības iestādi par nespēju atmaksāt noteiktajā termiņā un vienojas par atmaksas grafika sagatavošanu. Ja NVI projekta ietvaros atgūt nav iespējams, sadarbības iestādei ir tiesības, saskaņojot ar atbildīgo iestādi, atgūt no tā paša finansējuma saņēmēja citiem projektiem, kas tiek īstenoti atklātas projektu iesniegumu atlases veidā tā paša specifiskā atbalsta mērķa ietvaros.

MK noteikumu projekts paredz saglabāt jau līdz šim piemērotu praksi NVI atgūšanā, ja finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde vai plānošanas reģions, tomēr ir redakcionāli skaidrāk pateikta šīs procesa būtība, ņemot vērā, ka šīm iestādēm nav sava finansējuma un attiecīgi kopējais atgūšanas process ir saistīts ar izmaksātā finansējuma attiecināmo izdevumu samazinājumu, taču pati finansējuma izlietošana ir saistīta ar konkrētiem MK lēmumiem par turpmāko rīcību konkrētajos projektos, tai skaitā tiek skatīta arī konkrēto atbildīgo amatpersonu atbildība, ja attiecināms, kas savukārt izriet no horizontālā regulējuma attiecībā par uzraudzību darbībām ar valsts budžeta līdzekļiem.
Ja finansējuma saņēmējs, kura īstenotajā projektā ir konstatēta neatbilstība, ir valsts budžeta iestāde vai plānošanas reģions, kas saņem priekšfinansējumu no valsts budžeta, tad, sadarbības iestāde pēc neatbilstības konstatēšanas, samazina NVI no maksājuma pieprasījuma un par NVI atgūšanas dienu tiek uzskatīta diena, kad sadarbības iestāde veikusi maksājumu par apstiprināto maksājuma pieprasījumu, no kā samazinājusi NVI, vai, ja maksājuma veikšana nav attiecināma, dienu, kad sadarbības iestāde apstiprinājusi maksājuma pieprasījumu, no kā samazina NVI. Ja projekta maksājuma pieprasījumu nevar samazināt par NVI daļu , tad, par NVI atgūšanas dienu uzskata sadarbības iestādes paziņojuma par neatbilstoši veiktajiem izdevumiem nosūtīšanas dienu   , tomēr ņemot vērā, ka šīs iestādes saņēmušas budžeta priekšfinansējumu un negatīva ietekme valsts budžetam tiek radīta jau NVI konstatēšanas brīdī. 
MK  noteikumu projekts nosaka, ka, ja valsts budžeta iestādes vai plānošanas reģiona īstenotajā projektā, kas tiek priekšfinansēts no valsts budžeta, ir konstatēta neatbilstība un tās rezultātā atbrīvoto ES fonda un valsts budžeta finansējumu iestāde vēlas pārdalīt citiem projektiem tā paša specifiskā atbalsta mērķa ietvaros vai citam specifiskā atbalsta mērķim, tad atbildīgā iestāde vai nozares ministrija informē MK par konkrēto situāciju lēmuma pieņemšanai atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajai kārtībai.
Primāri par MK informēšanu ir atbildīga ministrija kā resors, no kā budžeta veikti izdevumi, kas atzīti par neatbilstoši veiktiem, ņemot vērā, ka tieši šo iestāžu rīcībā ir vispilnīgākā informācija par neatbilstības būtību, tās rašanās iemesliem, iestādes veiktajiem pasākumiem līdzīgu situāciju novēršanai, kā arī veiktajiem/plānotajiem pasākumiem, lai kompensētu valsts budžetam nodarītos zaudējumus, kas radušies NVI konstatēšana rezultātā. Savukārt gadījumos, kad pārdale plānota starp ES fondu projektiem, kuru finansējuma saņēmēji  nav vienas un tās pašas ministrijas pakļautībā, vai starp specifiskajiem atbalsta mērķiem, informāciju MK sagatavo ministrija kā specifiskā atbalsta mērķa atbildīgā iestāde, kuras ietvaros pieņemts lēmums par NVI. Lai nodrošinātu pamatota un izvērtēta lēmuma pieņemšanu, informācijai MK jāiekļauj izvērtējums par NVI cēloņiem, sekām, atbildīgajiem, iestādes veiktajām korektīvajām darbībām līdzīgu situāciju novēršanai, kā arī jāsniedz priekšlikumu turpmākai rīcībai, t.sk. attiecībā uz valsts budžeta finansējumu, kas pārsniedz MK noteikumos noteikto specifiskā atbalsta mērķim pieejamo finansējumu, ja attiecināms. Līdzekļu pārdalīšana starp ES fondu projektiem vai specifiskā atbalsta mērķiem atbalstāma tikai pēc šāda lēmuma pieņemšanas MK. 
Valsts pārvaldes iekārtas likumā minētajām personām jāizturas ar vislielāko atbildību un rūpību pret piešķirtajiem publiskajiem līdzekļiem un jārīkojas atbilstoši drošas finanšu pārvaldības principiem un normatīviem aktiem, t.sk. saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteikto, ja attiecināms.
Atbilstoši esošajai praksei, FM Krāpšanas apkarošanas koordinācijas dienests (AFCOS) sadarbībā ar AFCOS padomes locekļiem un kompetentām iestādēm sagatavo informatīvo ziņojumu MK par ziņojuma par veiktajiem krāpšanas apkarošanas pasākumiem un konstatētajiem neatbilstoši veiktajiem izdevumiem, kā tas ir noteikts Likumā par budžetu un finanšu vadību 28.2 pantā. Administratīvā sloga mazināšanai un MK sniedzamās informācijas dublēšanas izslēgšanas nolūkos, FM paredz, ka VI pusgada ziņojumos vairs netiks sniegta informācija par esošajām neatbilstībām, taču informācija tiks sniegta AFCOS pieprasījumam.

Papildus, ņemot vērā to, ka Regula Nr. 2021/1060 ir tieši piemērojama, MK noteikumu projekts neparedz specifiskus nosacījumus NVI gadījumos saistībā ar finanšu instrumentu ieviešanu. Finanšu instrumentu ieviešanā NVI atgūšana  notiek atbilstoši MK noteikumu projektā noteiktajam un papildus jāvērtē Regulā Nr. 2021/1060 iekļautie nosacījumi.

Vienlaikus MK noteikumu projekts papildināts ar informāciju par komercdarbības atbalsta regulējumu (35.p.), ņemot vērā, ka NVI atmaksas nosacījumi nelikumīga komercdarbības atbalsta gadījumā ir balstīti uz atšķirīgu tiesisko regulējumu un izriet no citiem tiesību aktiem, kurus jāpiemēro NVI atgūšanā nelikumīga valsts atbalsta gadījumā. Nelikumīga valsts atbalsta gadījumā NVI atgūšanu veic piemērojot   Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļā un atbalsta programmā noteikto kārtību.
Gadījumos, kad  sadarbības iestāde pieņem lēmumu par nelikumīga valsts atbalsta atgūšanu, par NVI summu tiek samazinātas ES fonda projekta attiecināmās izmaksas viena ES fonda projekta ietvaros un nelikumības procentus NVI summā neieskaita, kamēr nav pabeigts ES fonda projekts. Šāda pieeja var tikt izmantota atsevišķos gadījumos, kur tas ir pieļaujams, nepārkāpjot nelikumīga valsts atbalsta atgūšanas principus.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Nelikumīga valsts atbalsta atgūšanas gadījumā tiek piemērots MK noteikumu projekta 35.punkts.

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Finansējuma saņēmēji
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts skar fiziskas personas kā finansējuma saņēmējus, kuri saņem ES fondu finansējumu
 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • valsts pārvaldes iestādes
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts skar personas kā finansējuma saņēmējus, kuri saņem ES fondu finansējumu.
 
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES)  2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 91.pantā noteiktais pienākums tiek pārņemts pilnībā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Valsts kase
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiska apspriešana

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ekonomikas ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Kultūras ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Veselības ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts kanceleja
  • Valsts kase
  • Iepirkumu uzraudzības birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi