24-TA-1342: Saeimas lēmumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas misijā Irākā (NATO Mission Iraq)" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību I sadaļa "Droša Latvija". Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanas pasākums Nr. 1.8. - "Nodrošināt NBS iesaisti NATO, Eiropas Savienības un ANO starptautiskajās militārajās misijās un operācijās, kā arī citās sabiedroto militārajās iniciatīvās un militārajos formātos."
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Saeimas lēmuma "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) misijā Irākā (NATO Mission Iraq)" projekts sagatavots, lai varētu pagarināt Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) karavīru dalību NATO misijā Irākā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2018. gada jūlijā pēc NATO samita Briselē tika pieņemts lēmums uzsākt apmācības misiju Irākā, izveidojot NATO misiju – NATO Mission Iraq (turpmāk – NMI). NMI darbība pilnvērtīgi tika uzsākta 2018. gada oktobrī.
NMI īstenošanā iesaistītas visas 32 NATO dalībvalstis un 2 partnervalstis (Austrālija un Austrija).
NMI ir apmācību un padomdošanas misija, kas neietver kaujas uzdevumu funkcijas. Misijas galvenie uzdevumi ir atbalsta sniegšana un padomdošana efektīvai, ilgtspējīgai, pārskatāmai un visaptverošai Irākas valsts aizsardzības un drošības institūciju un civilā sektora izveidei. Tas dod ieguldījumu Irākas spējai efektīvi cīnīties pret terorismu, jo sevišķi cīņā pret teroristisko grupējumu “Islāma valsts Irākā un Sīrijā” (ISIL/Daesh), nepieļaut terorisma atdzimšanu valstī un veicina Irākas spēju stabilizēt valsti kopumā. NMI personāls konsultē Irākas drošības iestāžu amatpersonas un tos spēkus, kas atrodas tiešā Irākas valdības pakļautībā. Visas NMI darbības tiek veiktas ar Irākas valdības piekrišanu, pilnībā ievērojot Irākas suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šobrīd misija sastāv no vairākiem simtiem militāro un civilo padomnieku un atbalsta elementu, un tās komandieris ir Nīderlandes pārstāvis.
Saskaņā ar 2020. gada 17. septembra Saeimas lēmumu “Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalību Ziemeļatlantijas līguma organizācijas misijā Irākā (NATO Mission Iraq)” NBS piedalās NMI kopš 2020. gada novembra. Līdz šim misija NMI ir sekmējusi Irākas bruņoto spēku personāla apjoma palielināšanu, sasnieguši ievērojamu progresu cilvēkresursu pārvaldības modernizācijā, tikuši izveidoti Irākas bruņoto spēku un Irākas Aizsardzības ministrijas stratēģiskās plānošanas dokumenti, kā arī kopš Kiberdrošības pavēlniecības izveides Bagdādē panākts ievērojams progress Irākas kiberdrošības jomas attīstībā. Tāpat izveidota Irākas loģistikas atbalsta stratēģija, izveidota krīzes vadības struktūra un noteikti aizsardzības ilgtermiņa mērķi, lai atbalstītu Irākas bruņoto spēku civilo un konstitucionālo kontroli.
Attiecībā uz NBS spēku statusu Irākas Republikas teritorijā, 2020. gada 12. februārī NATO ar Irākas Republikas valdību ir noslēgta vienošanās, kurā ir noregulēti ar NATO personāla statusu Irākas Republikas teritorijā saistītie jautājumi.
NMI īstenošanā iesaistītas visas 32 NATO dalībvalstis un 2 partnervalstis (Austrālija un Austrija).
NMI ir apmācību un padomdošanas misija, kas neietver kaujas uzdevumu funkcijas. Misijas galvenie uzdevumi ir atbalsta sniegšana un padomdošana efektīvai, ilgtspējīgai, pārskatāmai un visaptverošai Irākas valsts aizsardzības un drošības institūciju un civilā sektora izveidei. Tas dod ieguldījumu Irākas spējai efektīvi cīnīties pret terorismu, jo sevišķi cīņā pret teroristisko grupējumu “Islāma valsts Irākā un Sīrijā” (ISIL/Daesh), nepieļaut terorisma atdzimšanu valstī un veicina Irākas spēju stabilizēt valsti kopumā. NMI personāls konsultē Irākas drošības iestāžu amatpersonas un tos spēkus, kas atrodas tiešā Irākas valdības pakļautībā. Visas NMI darbības tiek veiktas ar Irākas valdības piekrišanu, pilnībā ievērojot Irākas suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šobrīd misija sastāv no vairākiem simtiem militāro un civilo padomnieku un atbalsta elementu, un tās komandieris ir Nīderlandes pārstāvis.
Saskaņā ar 2020. gada 17. septembra Saeimas lēmumu “Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalību Ziemeļatlantijas līguma organizācijas misijā Irākā (NATO Mission Iraq)” NBS piedalās NMI kopš 2020. gada novembra. Līdz šim misija NMI ir sekmējusi Irākas bruņoto spēku personāla apjoma palielināšanu, sasnieguši ievērojamu progresu cilvēkresursu pārvaldības modernizācijā, tikuši izveidoti Irākas bruņoto spēku un Irākas Aizsardzības ministrijas stratēģiskās plānošanas dokumenti, kā arī kopš Kiberdrošības pavēlniecības izveides Bagdādē panākts ievērojams progress Irākas kiberdrošības jomas attīstībā. Tāpat izveidota Irākas loģistikas atbalsta stratēģija, izveidota krīzes vadības struktūra un noteikti aizsardzības ilgtermiņa mērķi, lai atbalstītu Irākas bruņoto spēku civilo un konstitucionālo kontroli.
Attiecībā uz NBS spēku statusu Irākas Republikas teritorijā, 2020. gada 12. februārī NATO ar Irākas Republikas valdību ir noslēgta vienošanās, kurā ir noregulēti ar NATO personāla statusu Irākas Republikas teritorijā saistītie jautājumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Drošības situācija Irākā ir vērtējama kā nestabila un trausla. Lai gan Irākas spējas ir ievērojami uzlabojušās, Irākas valdībai joprojām ir nepieciešams arī turpmāks atbalsts. Plašāka reģionālā nestabilitāte ir radījusi labvēlīgus apstākļus teroristiskā grupējuma ISIL/Daesh darbību izvēršanai. Lai gan pretterorisma kampaņas ir būtiski novājinājušas grupējumu Irākā, tas rada būtisku apdraudējumu reģionā, apdraudot Irākas iespējas nodrošināt valsts ilgtspējīgu un stabilu attīstību, kā arī uzlabojumus civiliedzīvotāju dzīves kvalitātē.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā šī brīža reģionālo politisko dinamiku, NMI ir būtisks instruments, lai celtu Irākas valdības un drošības spēku kapacitāti un lai stabilizētu situāciju valstī. Pamatojoties uz iepriekš minēto, ir svarīgi pagarināt NBS dalību šajā misijā, turpinot pilnveidot mūsu karavīru kaujas spējas, kā arī turpināt taktisko sadarbību un veicināt savstarpējo savietojamību NATO ietvaros. Dalība misijā stiprina Latvijas lomu NATO un parāda Latviju ne vien kā drošības un aizsardzības spēju patērētāju, bet arī sniedzēju.
Šobrīd NBS misijā piedalās 3 karavīru sastāvā, kuri pilda pienākumus NMI misijas štābā Bagdādē.
Ņemot vērā notikumu dinamisko attīstību, Irākas spēju attīstības vajadzības un attiecīgi turpmākās operācijas vajadzības, Aizsardzības ministrija, ja būs nepieciešams, varētu izskatīt NBS kontingenta palielināšanu operācijā.
NBS dalība operācijā turpināsies saskaņā ar “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās” 1. panta pirmās daļas 1. punkta nosacījumiem – tā ir dalība starptautiskā miera uzturēšanas operācijā, kuras mērķis ir atjaunot un uzturēt mieru konflikta zonās un kurās iesaistītajam personālam nav tiesību piedalīties karadarbībā, izņemot gadījumus, kad tas ir nepieciešams pašaizsardzības nolūkā.
Ņemot vērā NBS plānoto uzdevumu raksturu un Latvijas apņemšanos pildīt saistības attiecībā pret NATO un saviem partneriem, NBS dalību operācijā ar Saeimas lēmumu nepieciešams pagarināt uz laiku līdz 2026. gada 1. novembrim.
Šobrīd NBS misijā piedalās 3 karavīru sastāvā, kuri pilda pienākumus NMI misijas štābā Bagdādē.
Ņemot vērā notikumu dinamisko attīstību, Irākas spēju attīstības vajadzības un attiecīgi turpmākās operācijas vajadzības, Aizsardzības ministrija, ja būs nepieciešams, varētu izskatīt NBS kontingenta palielināšanu operācijā.
NBS dalība operācijā turpināsies saskaņā ar “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās” 1. panta pirmās daļas 1. punkta nosacījumiem – tā ir dalība starptautiskā miera uzturēšanas operācijā, kuras mērķis ir atjaunot un uzturēt mieru konflikta zonās un kurās iesaistītajam personālam nav tiesību piedalīties karadarbībā, izņemot gadījumus, kad tas ir nepieciešams pašaizsardzības nolūkā.
Ņemot vērā NBS plānoto uzdevumu raksturu un Latvijas apņemšanos pildīt saistības attiecībā pret NATO un saviem partneriem, NBS dalību operācijā ar Saeimas lēmumu nepieciešams pagarināt uz laiku līdz 2026. gada 1. novembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmas 22.00.00 "Nacionālie bruņotie spēki" ietvaros no starptautiskajām operācijām paredzētajiem līdzekļiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmas 22.00.00 "Nacionālie bruņotie spēki" ietvaros no starptautiskajām operācijām paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Saskaņā ar 2020.gada 17.septembra Saeimas lēmumu “Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalību Ziemeļatlantijas līguma organizācijas misijā Irākā (NATO Mission Iraq)”, kopš 2020. gada novembra NBS piedalās misijā līdztekus visām pārējām NATO dalībvalstīm, apliecinot apņemšanos piedalīties cīņā pret terorismu.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi