Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3209: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošo nekustamo īpašumu "V629" un "V655" Robežnieku pagastā, Krāslavas novadā, nodošanu  Krāslavas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43. pants, likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa, likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 2.punkts, Krāslava novada domes 2022.gada 25.augusta lēmumi (protokols Nr.13, 17.§ 17.1 (Lēmums Nr.1027)), (protokols Nr.13, 17.§ 17.2 (Lēmums Nr.1028).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Valsts nekustamo īpašumu nodošana Krāslavas novada pašvaldības īpašumā nodrošinās pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanu, Eiropas Savienības finansējuma piesaisti ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai, darbavietu radīšanai un privāto investīciju piesaistei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts paredz nodot Krāslavas novada pašvaldības īpašumā valstij piederošos nekustamos īpašumus:
1. nekustamo īpašumu “V629” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.60860064004) – zemes vienību 1 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 60860064004), zemes vienību 6,2 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 60860082140) un uz tām izbūvēto komplekso inženierbūvi – “Autoceļš V629 km 0,000-4,662” (būves kadastra apzīmējums 60860064004001), kas ir valsts vietējais autoceļš V629 “Dunci - Kaženci”, Robežnieku pagastā, Krāslavas novadā;
2. nekustamo īpašumu “V655” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.60860062330) – zemes vienību 2,5 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 60860062330) un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi – “Autoceļš V655 km 0,000-1,500” (būves kadastra apzīmējums 60860062330001), kas ir valsts vietējais autoceļš V655 “Pievedceļš Skuķu ciemam”, Robežnieku pagastā, Krāslavas novadā.
Krāslavas novada dome savos lēmumos par nekustamo īpašumu pārņemšanu ir norādījusi, ka nekustamos īpašumus kopā ar to sastāvā esošiem autoceļiem izmanto vietējie iedzīvotāji un arī pa tiem notiek bērnu pārvadāšana (uz un no skolas).
Nekustamie īpašumi nav ierakstīti zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 31.maija rīkojuma Nr.297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā” 9.punktu (9.pielikuma kārtas numuri 3552 un 3555) atzīstama nekustamo īpašumu piederība valstij.       

Nekustamie īpašumi atrodas Satiksmes ministrijas valdījumā un VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Likuma „Par autoceļiem” 4.panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.

Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumu Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3.pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka autoceļš V629 “Dunci - Kaženci” 4,7 km kopgarumā ir iekļauts valsts vietējo autoceļu sarakstā, kā arī norādīta tā piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0 km līdz 4,7 km, un autoceļš V655 “Pievedceļš Skuķu ciemam” 1,5 km kopgarumā ir iekļauts valsts vietējo autoceļu sarakstā, kā arī norādīta tā piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0 km līdz 1,5 km. 
VSIA „Latvijas Valsts ceļi” ar 2022.gada 27.jūlija izziņu Nr.4.9/12022 ir apliecinājusi, ka uz Satiksmes ministrijai piekrītošā zemes īpašuma „V629”, Robežnieku pagasts, Krāslavas novads, kadastra Nr.60860064004, sastāvā ietilpstošajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 60860064004, 60860082140, ir  izbūvēta  kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 60860064004001(“Autoceļš V629 km 0,000-4,662”) - valsts vietējais autoceļš V629 „Dunci-Kaženci” km 0,000-4,662, kas atrodas LR Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp LR Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
VSIA „Latvijas Valsts ceļi” ar 2022.gada 1.augusta izziņu Nr.4.9/12287 ir apliecinājusi, ka uz Satiksmes ministrijai piekrītošā zemes īpašuma „V655”, Robežnieku pagasts, Krāslavas novads, kadastra Nr.60860062330, sastāvā ietilpstošās  zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 60860062330, ir  izbūvēta  kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 60860062330001 (“Autoceļš V655 km 0,000-1,500”) -  valsts vietējais autoceļš V655 „Pievedceļš Skuķu ciemam” km 0,000-1,500, kas atrodas LR Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp LR Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15.panta 3. un 4.punktu nekustamie īpašumi un to sastāvā esošie autoceļi “Autoceļš V629 km 0,000-4,662” un “Autoceļš V655 km 0,000-1,500” kā nekustamo īpašumu objekti ir reģistrēti Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.

Pamatojoties uz likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 2.punktu, Krāslavas novada pašvaldība, lai nodrošinātu pašvaldības autonomās funkcijas - gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; atkritumu savākšanas un izvešanas kontrole; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana) – izpildi, rīcībā ar nekustamajiem īpašumiem gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”.

Ar rīkojuma projektu Krāslavas novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgā nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Nekustamie īpašumi ir ierakstāmi zemesgrāmata uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Krāslavas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Krāslavas novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamos īpašumus un apgrūtināt tos ar hipotēku.

Iestājoties apstākļiem, kad nekustamie īpašumi vairs nebūs nepieciešami Krāslavas novada pašvaldībai tai ar likumu noteiktās autonomās funkcijas izpildei, nepieciešamības izbeigšanās būs attiecināma uz nekustamiem īpašumiem visā to sastāvā, tai skaitā izbūvētām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854.pantam, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu, un nekustamie īpašumi būs atdodami valstij visā savā sastāvā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamie īpašumi ir nepieciešami Krāslavas novada pašvaldībai likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 2.punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana).
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai, darbavietu radīšanai un privāto investīciju piesaistei valstij piederošie nekustamie īpašumi ir nododami Krāslavas novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz likuma “Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 2.punktu, Krāslavas novada pašvaldība rīcībā ar nekustamajiem īpašumiem gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām), un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • vietējie iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot tiks uzlabots personu sadzīves līmenis.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā, pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām. Pašvaldības autoceļu izmantošana tiks organizēta bez maksas.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Krāslavas novada pašvaldība. Krāslavas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamos īpašumus, saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumu Nr.173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1.pielikumu piešķirtais valsts pamatbudžeta programmas „Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas „Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)” apmērs paliek nemainīgs un papildus līdzekļi no valsts budžeta netiek piešķirti.

4.1.1. Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumi Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu piederību Krāslavas novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un Krāslavas novada pašvaldība. 

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Krāslavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 2.punktu Krāslavas novada pašvaldība ar nekustamo īpašumu pārņemšanu nodrošinās autonomo funkciju realizāciju un izpildi – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana).

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi