23-TA-2554: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumos Nr. 158 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pieejamību ārstniecības un ārstniecības atbalsta personām, kas sniedz pakalpojumus prioritārajās veselības jomās iedzīvotājiem, kas dzīvo ārpus Rīgas" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. —2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir efektivizēt 9.2.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pieejamību ārstniecības un ārstniecības atbalsta personām, kas sniedz pakalpojumus prioritārajās veselības jomās iedzīvotājiem, kas dzīvo ārpus Rīgas" (turpmāk – SAM 9.2.5.) īstenošanu, nodrošinot mērķu un rādītāju sasniegšanu, paplašinot pakalpojuma tvērumu un tā saņēmēju loku.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošā Ministru kabineta 2017. gada 21.marta noteikumu Nr.158 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pieejamību ārstniecības un ārstniecības atbalsta personām, kas sniedz pakalpojumus prioritārajās veselības jomās iedzīvotājiem, kas dzīvo ārpus Rīgas" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.158) 8. punkts nosaka SAM 9.2.5. ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu – 17 008 364 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk - ESF) finansējums – 14 457 109 euro un valsts budžeta finansējums 2 551 255 euro.
SAM 9.2.5. ietvaros Veselības ministrija īsteno projektu Nr. 9.2.5.0/17/I/001 “Ārstniecības un ārstniecības atbalsta personu pieejamības uzlabošana ārpus Rīgas” (turpmāk – SAM 9.2.5. projekts).
SAM 9.2.5. ietvaros Veselības ministrija īsteno projektu Nr. 9.2.5.0/17/I/001 “Ārstniecības un ārstniecības atbalsta personu pieejamības uzlabošana ārpus Rīgas” (turpmāk – SAM 9.2.5. projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 7.prioritārā virziena “Nodarbinātība un darbaspēka mobilitāte” un 9.prioritārā virziena “Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana” ietvaros konstatēto ESF finansējuma atlikumu/ietaupījumu 1 870 349 euro apjomā Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pārziņā esošajos pasākumos un darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalstīt prioritāro (sirds un asinsvadu, onkoloģijas, bērnu (sākot no perinatālā un neonatālā perioda) aprūpes un garīgās veselības) veselības jomu veselības tīklu attīstības vadlīniju un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izstrādi un ieviešanu, jo īpaši sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju veselības uzlabošanai" (turpmāk - SAM 9.2.3) ietvaros konstatēto atlikumu 90 529 euro apmērā sakarā ar projekta Nr.9.2.3.0/15/I/001 “Veselības tīklu attīstības vadlīniju un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izstrāde un ieviešana prioritāro veselības jomu ietvaros” (turpmāk - SAM 9.2.3. projekts) ietvaros izsludinātā iepirkuma pārtraukšanu, radušos ietaupījumus plānots novirzīt SAM 9.2.5. projekta īstenošanai.
Risinājuma apraksts
SAM 9.2.5. projekta mērķis ir uzlabot ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu, kas sniedz pakalpojumus prioritārajās veselības jomās - sirds un asinsvadu, onkoloģijas, bērnu, sākot no perinatālā un neonatālā perioda un garīgās veselības jomā pieejamību ārpus Rīgas.
Latvijā ir vienas no lielākajām atšķirībām ārstu reģionālajā izvietojumā - ārsti lielākoties strādā galvaspilsētā. Ārstniecības personu vecuma struktūra reģionos ir ar izteiktāku novecošanās tendenci kā galvaspilsētā, jo Rīgā ir lielākās izglītības un ārstniecības iestādes, kas ir arī jauno speciālistu mācību bāzes un vairumā gadījumu - darba vietas. Lai nodrošinātu ārstniecības personu pieejamību reģionos, SAM 9.2.5. projektā paredzētas finansiālas kompensācijas ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personām par darbu reģionos. Līdz 2023. gada 1. maijam veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai reģionos piesaistītas 1507 ārstniecības personas, kas ir 92,4 % no kopējā noteiktā SAM 9.2.5. iznākuma rādītāja. No kopējām attiecināmajām projekta izmaksām līdz 2023. gada 1. maijam finansējuma izpilde sasniedza 14 685 887,06 euro, kas ir 86,34% no SAM 9.2.5. projektam pieejamā finansējuma.
Ņemot vērā radušos ietaupījumus un ārstniecības personu lielo interesi par kompensācijām un cilvēkresursu trūkumu reģionos, tika lemts par papildus finansējuma novirzīšanu SAM 9.2.5 īstenošanai.
Ar noteikumu projektu plānots palielināt SAM 9.2.5. ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 1 960 878 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 870 349 euro), tai skaitā ESF - 1 666 746 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 589 796 euro) un valsts budžeta finansējums - 294 132 euro (no tā virssaistību finansējums – 280 553 euro).
Pārdalāmais finansējums iekļauj:
1) SAM 9.2.3. projekta atlikumu 90 529 euro apmērā (no tā ESF finansējums 76 950 euro un valsts budžeta finansējums 13 579 euro).
2) LM pārziņā esošo pasākumu finansējuma atlikumu 1 870 349 euro apmērā (no tā ESF finansējums 1 589 796 euro un valsts budžeta finansējums 280 553 euro).
LM sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka finansējums, kurš paredzēts virssaistību dzēšanai, paliek neizmantots, un tiek izgrozīts no LM pārraudzībā esošajiem projektiem.
Ar papildus piešķirto finansējumu 1 960 878 euro (t.sk. īstenošanas izmaksām paredzēto finansējumu ārstniecības personu piesaistei 1 814 788 euro apmērā un atlīdzības izdevumiem paredzēto finansējumu 7 % vienotās likmes apmērā no pārējām projekta tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām 127 035 euro un netiešo izmaksu segšanai paredzēto finansējumu 15 % apmērā no projekta tiešajām personāla atlīdzības izmaksām 19 055 euro) ir iespējams piesaistīt vidēji 181 ārstniecības personu.
Attiecīgi noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.158 7.2. apakšpunktu, nosakot SAM 9.2.5. iznākuma rādītāja vērtību - reģioniem piesaistīto ārstniecības personu skaits, kuras saņēmušas atbalstu, lai veicinātu to piesaisti darbam teritoriālajās vienībās ārpus Rīgas, – 1 812, tai skaitā līdz 2020. gada 31. decembrim – 709 personas.
Tuvākajā laikā nacionālajā līmenī tiks veikti grozījumi darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” rādītāju pasēs. Pēc noteikuma projekta apstiprināšanas būs nepieciešami grozījumi SAM 9.2.3. projektā un SAM 9.2.5 projektā, tie uzskatāmi par būtiskiem, jo paredz atbalsta apjoma izmaiņas, tomēr neietekmē darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” rādītājus un kopējo 9.prioritātes “Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana” atbalsta apjomu.
Paralēli noteikumu projektam tiek virzīti apstiprināšanai Ministru kabinetā grozījumi SAM 9.2.3. īstenošanas noteikumos - Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumi Nr. 666 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalstīt prioritāro (sirds un asinsvadu, onkoloģijas, bērnu (sākot no perinatālā un neonatālā perioda) aprūpes un garīgās veselības) veselības jomu veselības tīklu attīstības vadlīniju un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izstrādi un ieviešanu, jo īpaši sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju veselības uzlabošanai" īstenošanas noteikumi"" īstenošanas noteikumi", paredzot atbilstošu kopējā attiecināmā finansējuma samazinājumu.
Latvijā ir vienas no lielākajām atšķirībām ārstu reģionālajā izvietojumā - ārsti lielākoties strādā galvaspilsētā. Ārstniecības personu vecuma struktūra reģionos ir ar izteiktāku novecošanās tendenci kā galvaspilsētā, jo Rīgā ir lielākās izglītības un ārstniecības iestādes, kas ir arī jauno speciālistu mācību bāzes un vairumā gadījumu - darba vietas. Lai nodrošinātu ārstniecības personu pieejamību reģionos, SAM 9.2.5. projektā paredzētas finansiālas kompensācijas ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personām par darbu reģionos. Līdz 2023. gada 1. maijam veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai reģionos piesaistītas 1507 ārstniecības personas, kas ir 92,4 % no kopējā noteiktā SAM 9.2.5. iznākuma rādītāja. No kopējām attiecināmajām projekta izmaksām līdz 2023. gada 1. maijam finansējuma izpilde sasniedza 14 685 887,06 euro, kas ir 86,34% no SAM 9.2.5. projektam pieejamā finansējuma.
Ņemot vērā radušos ietaupījumus un ārstniecības personu lielo interesi par kompensācijām un cilvēkresursu trūkumu reģionos, tika lemts par papildus finansējuma novirzīšanu SAM 9.2.5 īstenošanai.
Ar noteikumu projektu plānots palielināt SAM 9.2.5. ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 1 960 878 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 870 349 euro), tai skaitā ESF - 1 666 746 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 589 796 euro) un valsts budžeta finansējums - 294 132 euro (no tā virssaistību finansējums – 280 553 euro).
Pārdalāmais finansējums iekļauj:
1) SAM 9.2.3. projekta atlikumu 90 529 euro apmērā (no tā ESF finansējums 76 950 euro un valsts budžeta finansējums 13 579 euro).
2) LM pārziņā esošo pasākumu finansējuma atlikumu 1 870 349 euro apmērā (no tā ESF finansējums 1 589 796 euro un valsts budžeta finansējums 280 553 euro).
LM pasākumi | Kopā (ESF+VB), euro | ESF, euro | VB, euro |
7.1.1.SAM “Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam” un 14.1.2. SAM “Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā” (NVA) | 3 700 | 3 145 | 555 |
7.1.2.2. pasākums “Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmas ieviešana ieviešana” (NVA) | 8 006 | 6 805 | 1 201 |
7.3.1. SAM “Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos” (VDI) | 338 488 | 287 715 | 50 773 |
9.1.1.1. pasākums “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” (NVA) | 768 964 | 653 619 | 115 345 |
9.1.1.3. pasākums “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” (LM) | 315 000 | 267 750 | 47 250 |
9.1.4.4. pasākums “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” (SIF) | 276 585 | 235 097 | 41 488 |
9.2.1.1. pasākums “Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās” (LM) | 54 576 | 46 390 | 8 186 |
9.2.1.3. pasākums “Atbalsts speciālistiem darbam ar bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē” (VBTAI) | 10 111 | 8 594 | 1 517 |
9.2.2.3. pasākums “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana” (NVO) | 94 919 | 80 681 | 14 238 |
Kopā | 1 870 349 | 1 589 796 | 280 553 |
LM sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka finansējums, kurš paredzēts virssaistību dzēšanai, paliek neizmantots, un tiek izgrozīts no LM pārraudzībā esošajiem projektiem.
Ar papildus piešķirto finansējumu 1 960 878 euro (t.sk. īstenošanas izmaksām paredzēto finansējumu ārstniecības personu piesaistei 1 814 788 euro apmērā un atlīdzības izdevumiem paredzēto finansējumu 7 % vienotās likmes apmērā no pārējām projekta tiešajām attiecināmajām īstenošanas izmaksām 127 035 euro un netiešo izmaksu segšanai paredzēto finansējumu 15 % apmērā no projekta tiešajām personāla atlīdzības izmaksām 19 055 euro) ir iespējams piesaistīt vidēji 181 ārstniecības personu.
Attiecīgi noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.158 7.2. apakšpunktu, nosakot SAM 9.2.5. iznākuma rādītāja vērtību - reģioniem piesaistīto ārstniecības personu skaits, kuras saņēmušas atbalstu, lai veicinātu to piesaisti darbam teritoriālajās vienībās ārpus Rīgas, – 1 812, tai skaitā līdz 2020. gada 31. decembrim – 709 personas.
Tuvākajā laikā nacionālajā līmenī tiks veikti grozījumi darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” rādītāju pasēs. Pēc noteikuma projekta apstiprināšanas būs nepieciešami grozījumi SAM 9.2.3. projektā un SAM 9.2.5 projektā, tie uzskatāmi par būtiskiem, jo paredz atbalsta apjoma izmaiņas, tomēr neietekmē darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” rādītājus un kopējo 9.prioritātes “Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana” atbalsta apjomu.
Paralēli noteikumu projektam tiek virzīti apstiprināšanai Ministru kabinetā grozījumi SAM 9.2.3. īstenošanas noteikumos - Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumi Nr. 666 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalstīt prioritāro (sirds un asinsvadu, onkoloģijas, bērnu (sākot no perinatālā un neonatālā perioda) aprūpes un garīgās veselības) veselības jomu veselības tīklu attīstības vadlīniju un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izstrādi un ieviešanu, jo īpaši sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju veselības uzlabošanai" īstenošanas noteikumi"" īstenošanas noteikumi", paredzot atbilstošu kopējā attiecināmā finansējuma samazinājumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Veselības ministrija
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam nav negatīvas ietekmes uz SAM 9.2.3. un SAM 9.2.5. mērķu sasniegšanu.
Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz Veselības ministriju kā finansējuma saņēmēju. Finansējuma saņēmējs ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā un ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros.
Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz Veselības ministriju kā finansējuma saņēmēju. Finansējuma saņēmējs ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā un ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 950 453
1 666 746
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 950 453
1 666 746
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 471 121
1 960 878
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 471 121
1 960 878
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-520 668
-294 132
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-520 668
-294 132
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-294 132
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-294 132
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Šobrīd SAM 9.2.5.kopējais finansējums (kopējās attiecināmās izmaksas) ir 17 008 364 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk - ESF) finansējums – 14 457 109 euro un valsts budžeta finansējums – 2 551 255 euro.
Noteikumu projekts paredz pārdalīt:
1) no SAM 9.2.3. uz SAM 9.2.5. finansējumu par 90 529 euro, t.sk. ESF finansējums 76 950 euro un valsts budžeta finansējums 13 579 euro;
2) no LM pārziņā esošajiem pasākumiem finansējumu par 1 870 349 euro, t.sk. ESF finansējums 1 589 796 euro un valsts budžeta finansējums 280 553 euro.
Attiecīgi pēc noteikumu grozījumu projekta apstiprināšanas SAM 9.2.5. ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs 18 969 242 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 870 349 euro), tai skaitā ESF finansējums – 16 123 855 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 589 796 euro) un valsts budžeta finansējums 2 845 387 euro (no tā virssaistību finansējums – 280 553 euro).
Projektu īsteno Veselības ministrija un finansējums tiek plānots Veselības ministrijas valsts budžeta 63.07.00 programmā “Eiropas Sociālā fonda (ESF) projektu īstenošana (2014-2020)”.
SAM 9.2.5. ietvaros apgūtais finansējums pa gadiem:
2017.gadā - 3 150,51 euro (t.sk. ESF finansējumus 2 677,93 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 472,58 euro);
2018.gadā - 1 182 549,17 euro (t.sk. ESF finansējumus 1 005 166,79 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 177 382,38 euro);
2019.gadā - 2 521 363,28 euro (t.sk. ESF finansējumus 2 143 158,79 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 378 204,49 euro);
2020.gadā - 2 694 448,01 euro (t.sk. ESF finansējumus 2 290 280,81 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 404 167,20 euro);
2021.gadā - 3 384 491,03 euro (t.sk. ESF finansējumus 2 876 817,38 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 507 673,65 euro);
2022.gadā - 3 751 241,15 euro (t.sk. ESF finansējumus 3 188 554,98 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 562 686,17 euro).
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” Veselības ministrijas pamatbudžetā 2023. gadam SAM 9.2.5. plānotais finansējums ir 3 471 121 euro, bet, ņemot vērā noteikumu grozījumu projektā paredzēto SAM 9.2.5. kopējā finansējuma palielinājumu par 1 960 878 euro un līdz 2023.gadam faktisko finansējuma apguvi, tad 2023. gadam SAM 9.2.5. projektam kopumā būs nepieciešami 5 431 999 euro.
Attiecīgi, Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā veiks līdzekļu pārdali no SAM 9.2.3. projekta uz SAM 9.2.5. projektu 90 529 euro apmērā un sniegs priekšlikumu finansējuma pārdalei no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”” par 1 870 349 euro.
Visus augstāk minētos budžeta ieņēmumus veido ESF finansējums.
Noteikumu projekts paredz pārdalīt:
1) no SAM 9.2.3. uz SAM 9.2.5. finansējumu par 90 529 euro, t.sk. ESF finansējums 76 950 euro un valsts budžeta finansējums 13 579 euro;
2) no LM pārziņā esošajiem pasākumiem finansējumu par 1 870 349 euro, t.sk. ESF finansējums 1 589 796 euro un valsts budžeta finansējums 280 553 euro.
Attiecīgi pēc noteikumu grozījumu projekta apstiprināšanas SAM 9.2.5. ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs 18 969 242 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 870 349 euro), tai skaitā ESF finansējums – 16 123 855 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 589 796 euro) un valsts budžeta finansējums 2 845 387 euro (no tā virssaistību finansējums – 280 553 euro).
Projektu īsteno Veselības ministrija un finansējums tiek plānots Veselības ministrijas valsts budžeta 63.07.00 programmā “Eiropas Sociālā fonda (ESF) projektu īstenošana (2014-2020)”.
SAM 9.2.5. ietvaros apgūtais finansējums pa gadiem:
2017.gadā - 3 150,51 euro (t.sk. ESF finansējumus 2 677,93 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 472,58 euro);
2018.gadā - 1 182 549,17 euro (t.sk. ESF finansējumus 1 005 166,79 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 177 382,38 euro);
2019.gadā - 2 521 363,28 euro (t.sk. ESF finansējumus 2 143 158,79 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 378 204,49 euro);
2020.gadā - 2 694 448,01 euro (t.sk. ESF finansējumus 2 290 280,81 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 404 167,20 euro);
2021.gadā - 3 384 491,03 euro (t.sk. ESF finansējumus 2 876 817,38 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 507 673,65 euro);
2022.gadā - 3 751 241,15 euro (t.sk. ESF finansējumus 3 188 554,98 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 562 686,17 euro).
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” Veselības ministrijas pamatbudžetā 2023. gadam SAM 9.2.5. plānotais finansējums ir 3 471 121 euro, bet, ņemot vērā noteikumu grozījumu projektā paredzēto SAM 9.2.5. kopējā finansējuma palielinājumu par 1 960 878 euro un līdz 2023.gadam faktisko finansējuma apguvi, tad 2023. gadam SAM 9.2.5. projektam kopumā būs nepieciešami 5 431 999 euro.
Attiecīgi, Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā veiks līdzekļu pārdali no SAM 9.2.3. projekta uz SAM 9.2.5. projektu 90 529 euro apmērā un sniegs priekšlikumu finansējuma pārdalei no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”” par 1 870 349 euro.
Visus augstāk minētos budžeta ieņēmumus veido ESF finansējums.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumi Nr. 666 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalstīt prioritāro (sirds un asinsvadu, onkoloģijas, bērnu (sākot no perinatālā un neonatālā perioda) aprūpes un garīgās veselības) veselības jomu veselības tīklu attīstības vadlīniju un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izstrādi un ieviešanu, jo īpaši sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju veselības uzlabošanai" īstenošanas noteikumi""
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka tiek veikta finansējuma pārdale no Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalstīt prioritāro (sirds un asinsvadu, onkoloģijas, bērnu (sākot no perinatālā un neonatālā perioda) aprūpes un garīgās veselības) veselības jomu veselības tīklu attīstības vadlīniju un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izstrādi un ieviešanu, jo īpaši sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju veselības uzlabošanai", nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 666 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atbalstīt prioritāro (sirds un asinsvadu, onkoloģijas, bērnu (sākot no perinatālā un neonatālā perioda) aprūpes un garīgās veselības) veselības jomu veselības tīklu attīstības vadlīniju un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izstrādi un ieviešanu, jo īpaši sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju veselības uzlabošanai" īstenošanas noteikumi"".
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumi Nr.836 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" un 14.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2016.gada 1.marta noteikumi Nr.126 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izveidot Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru" 7.1.2.2. pasākuma "Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmas ieviešana" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.4. Ministru kabineta 2016.gada 1.marta noteikumi Nr.127 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.5. Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumi Nr. 835 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.6. Ministru kabineta 2015.gada 11.augusta Nr.467 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.7. Ministru kabineta 2016.gada 9.februāra noteikumi Nr.102 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.8. Ministru kabineta 2019.gada 17.decembra noteikumi Nr.686 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām” 9.2.1.1. pasākuma “Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās” īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.9. Ministru kabineta 2015.gada 6.oktobra noteikumi Nr.575 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.3. pasākuma "Atbalsts speciālistiem darbam ar bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.10. Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumi Nr.313 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.11. Ministru kabineta 2016.gada 9.februāra noteikumi Nr.91 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.2. pasākuma "Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.12. Ministru kabineta 2018.gada 22.maija noteikumi Nr.291 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.3. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana" īstenošanas noteikumi””
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts nodrošina ātrāku un kvalitatīvāku SAM 9.2.5. mērķu sasniegšanu un pakalpojumu pieejamību sabiedrības interesēs un tam nav ietekmes uz sabiedrības interesēm un pienākumiem, līdz ar to nav nepieciešams organizēt sabiedrības informēšanas pasākumus saistībā ar šī projekta izstrādi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Veselības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kompensāciju piešķiršana ārstniecības personām nodrošinās papildus cilvēkresursu piesaisti veselības aprūpes nozarei, tādējādi uzlabojot iedzīvotāju pieejamību ārstniecības pakalpojumiem
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi