Anotācija (ex-ante)

23-TA-1309: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijai 2023. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 46. pantu, kas paredz, ka Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros sadarbībai ar starptautiskajām un nevalstiskajām organizācijām nepieciešamo finansējumu un tā izlietojumu, nodrošinot iesaisti starptautiskās un nacionālās drošības stiprināšanā, nosaka Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 6.5. apakšpunkts nosaka, ka Aizsardzības ministrija sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz priekšlikumus par valsts aizsardzībai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta, kā arī citu ar valsts aizsardzību saistītu normatīvajos aktos un attiecīgajos politikas plānošanas dokumentos paredzēto pasākumu īstenošanai un ministrijas uzdevumu veikšanai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir atļaut Aizsardzības ministrijai 2023. gadā piešķirt finansējumu Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijai 106 737 euro apmērā, lai veicinātu nacionālās aizsardzības industrijas un pētniecības iestāžu iekļaušanos Ziemeļatlantijas līguma organizācijas un Eiropas Savienības militāro spēju attīstības procesā, daļēji sedzot ar to saistītās izmaksas.
Finansējums tiks segts no Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” 2023. gadā plānotajiem izdevumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija (turpmāk – DAIF Latvija) kā lielākā duālā pielietojuma un militāros ražotājus, kā arī pētniecības iestādes apvienojošā organizācija pārstāv Latvijas uzņēmumus un izglītības iestādes Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) Industrijas padomnieku grupā (turpmāk - NIAG) un Zinātnes un tehnoloģiju organizācijā (turpmāk - STO), Eiropas Komisijas Aizsardzības industrijas un kosmosa ģenerāldirektorātā (turpmāk - DEFIS) un Eiropas Aizsardzības aģentūrā (turpmāk - EDA).
Aizsardzības ministrija (turpmāk – AM) aktīvi sadarbojas ar DAIF Latvija - 2021.gada 21.maijā DAIF Latvija un AM atjaunoja vienošanos par sadarbību kopējo mērķu īstenošanā, kas paredz DAIF Latvija iesaisti:
NIAG, STO un citu atbilstošu konsultatīvo formātu darbā; 
konsultācijās ar DEFIS;
EDA konsultatīvajā un pētniecības darbā.

Papildus augstākminētajam DAIF Latvija AM uzdevumā veic pasākumus sabiedrības informēšanā, veidojot izpratni par aizsardzības nozares nozīmi Latvijas ilgtspējā, sabiedrības un tautsaimniecības noturībā, kā arī izstrādā priekšlikumus Latvijas uzņēmumu un pētniecības iestāžu iesaistei Valsts aizsardzības koncepcijas īstenošanā.

Sabiedrības informēšanas pasākumu ietvaros DAIF Latvija kopā ar AM organizē tādus ikgadējus pasākumus kā Nacionālo bruņoto spēku industrijas dienas, industrijas dienas Briselē, nacionālās industrijas dienas, aizsardzības uzņēmumu pārstāvniecību starptautiskās militārās izstādēs u.c., kur DAIF Latvija pilda koordinatora, organizatora un industrijas informēšanas funkciju.
Jāatzīmē, ka dalība konsultatīvos formātos un studiju grupās nesniedz finansiālus ieguvumus uzņēmumiem un pētniecības iestādēm, jo to mērķis ir nodrošināt starptautiskās organizācijas ar informāciju par pētniecību un attīstību, jaunu tehnoloģiju pieejamību militāro spēju attīstībai.
Lai nodrošinātu augstākminēto pasākumu izpildi un kopējo mērķu sasniegšanu, AM nepieciešams nodrošināt līdzfinansējumu DAIF Latvija faktiskajiem izdevumiem, kas radušies augstākminēto funkciju izpildē.  Atbilstoši DAIF Latvija 2023. gada 8. februāra vēstulē Nr. 3/501 minētajam, līdz 2023. gada decembrim plānoto izdevumu provizoriskais aprēķins ir 154 tūkst. euro.

2022. gada 22. jūnijā AM tika slēgts līgums, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 16. jūnija rīkojumu Nr. 417 “Par finansējuma piešķiršanu Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijai 2022. gadā”, kas paredzēja finansējuma piešķiršanu DAIF 50 000 EUR apmērā. Pieprasītā finansējuma pieaugums skaidrojums gan ar jauna pasākuma rīkošanu Latvijā 2023. gadā - NIAG plenārsesija Rīgā -, gan dalības izmaksām starptautiskā nozares izstādē DSEI, gan arī ar inflācijas līmeni valstī 2022.gadā.

AM ir izvērtējusi DAIF Latvija finanšu līdzekļu pieprasījumu 2023.gadam un apstiprinājusi finansējuma piešķiršanu 106 737 EUR apmērā no savas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” līdzekļiem, lai nodrošinātu nacionālās aizsardzības industrijas un pētniecības iekļaušanos NATO un ES militāro spēju attīstībā un sadarbotos ar NIAG, STO, DEFIS un EDA. Piešķirtā finansējuma apmērs noteikts, izvērtējot gan AM finansiālaš iespējas, gan prioritāri atbalstāmos pasākumus, gan arī cenu pieaugumu inflācijas dēļ.

Sadarbībā ar DAIF Latvija pieaugs Latvijas drošības un aizsardzības uzņēmumu skaits, kas:
piedalās starptautisko konsorciju projektos (sadarbības projektu skaits un eksporta apjoms milj. EUR);
saņēmuši speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm;
paaugstinās pievienotās vērtības pakalpojumu un produkcijas eksporta īpatsvaru, veicot ieguldījumus pētniecībā un attīstībā, mērķtiecīgi izmantojot pētniecības iestāžu potenciālu, attīstot zinātnieku kompetenci un izmantojot zinātnisko infrastruktūru aizsardzības spēju attīstībai.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

Rīkojuma izpildei nepieciešamais finansējums 2023. gadā ir plānots Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” ietvaros.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma izpildei nepieciešamais finansējums 2023. gadā ir plānots Aizsardzības ministrijas budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” ietvaros.
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas 2023. gadā piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” plānotajiem izdevumiem, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma grozījumus ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi