Anotācija (ex-ante)

24-TA-962: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i. "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" programmas "Pašvaldību koplietošanas platformas" projekta "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionalitātes pilnveide" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi”, kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienu “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija”. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izveidot mūsdienīgu un pilnvērtīgu risinājumu platformu  e-vidē Latvijas un Eiropas Savienības (turpmāk – ES) pilsoņiem demokrātijas īstenošanai un līdzdalībai, aktīvākai iesaistei suverēnās varas realizācijai pašvaldībās sabiedrībai svarīgu un izšķirošu jautājumu izlemšanā vietējos pašvaldību referendumos. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1) Atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likuma prasībām no 2024. gada 1. septembra valstī jānodrošina tiesības un iespējas Latvijas un ES pilsoņiem izteikt viedokli un realizēt pilsonisko līdzdalību vietējos referendumos pašvaldībās klātienē un elektroniski, izmantojot Centrālās vēlēšanu komisijas (turpmāk – CVK) interneta balsošanas sistēmu. 
 
2) Jaunās paaudzes vēlētāji un sabiedrības ekonomiski aktīvā daļa savu ikdienas dzīvi arvien vairāk organizē elektroniskā vidē - viedtālruņos un internetā. Procesos, kas nav pieejami elektroniski, viņi pašsaprotami nepiedalās. Pēc vēlētāju aktivitātes datiem: 
-        33% aktivitāte 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās (40% Rīgas vēlēšanu apgabalā, 36% Vidzemē, 24% Latgalē, 30% Kurzemē un Zemgalē); 
(datu avots - https://epv2019.cvk.lv/pub/velesanu-rezultati ) 
-        55% aktivitāte 2018.gada Saeimas vēlēšanās (53% Rīgas vēlēšanu apgabalā, 61% Vidzemē, 43% Latgalē, 56% Kurzemē, 55% Zemgalē); 
(datu avots - https://sv2018.cvk.lv/pub/ElectionResults) 
-        50% aktivitāte 2017. gada pašvaldību vēlēšanās (59% Rīgā, 50% Vidzemē, 45% Latgalē, 43% Zemgalē, 47% Kurzemē) 
(datu avots - http://pv2017.cvk.lv/ElectionResults). 
Ņemot vērā augstāk minētos vēlēšanu aktivitātes datus, tendence norāda uz vēlēšanu apmeklētības samazināšanos. Nodrošinot iespēju balsot elektroniski pašvaldību referendumos, tiktu radīta iespēja piedalīties tajos digitālā, ērtā un vienkāršā vidē, veicinot arī vēlētāju aktivitāti, tostarp jaunākajā vēlētāju daļā.  
 
3) Ar MK 2021.gada 7.jūlija rīkojumu Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam” apstiprināto "Digitālās transformācijas pamatnostādņu  2021.-2027.gada" 4.4.9.6. Rīcības apakšvirzienu: "Sabiedrības informēšana un iesaiste, izmantojot digitālās vides iespējas"  paredz, izmantojot digitālās iespējas, nodrošināt sabiedrībai pilnvērtīgas līdzdalības iespējas, ļaujot sekot CVK darbam, aktīvi iesaistīties atgriezeniskās saites veidošanā, politikas veidošanā, likumdošanas iniciatīvu ierosināšanā un sabiedriskajā apspriešanā (tajā skaitā pašvaldību saistošo noteikumu), kā arī digitāli piedaloties referendumos un digitalizējot vēlēšanu procesa organizēšanu, tai skaitā uzlabojot drošību un kvalitāti. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Esošā CVK un sadarbības partnera Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk - PMLP) personāla kapacitāte un regulārais finansējums bez projekta īstenošanas nav pietiekams, lai īstenotu interneta balsošanas un vēlēšanu digitalizācijas risinājumu, atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam un attiecīgā likuma noteiktajā termiņā, turklāt no vairākām savstarpēji integrētajām sistēmām (Vēlēšanu platforma, Vēlēšanu reģistrs, Elektroniskās tiešsaistes vēlētāju reģistrs), tiks pilnveidota vēlēšanu platforma nodrošinot pilnvērtīgāku Vietējo pašvaldību referendumu likuma 1.pantā paredzēto prasību “veicināt vietējās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējās nozīmes jautājumu lemšanā no 2025.gada 1.augusta” izpildi un palīdzēs pilnveidot vietējo pašvaldību referendumu procedūras, nodrošinot iespēju organizēt arī paralēlus vēlēšanu procesus, kā arī uzlabojot vēlēšanu procesu nodrošinošo informācijas sistēmu administratīvo daļu lietojamību 
Projekta ietvaros paredzēts pilnveidot  PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra (turpmāk -VR), un no 2024. gada 1.septembra Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk - VRAA) pārziņā esošā Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk – ETVR) programmatūras pielāgojot to funkcionalitāti vietējo pašvaldību referendumu procedūras vajadzībām, tādējādi nodrošinot centralizētus informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumus izmantošanai pašvaldībās vietējo pašvaldību referendumu procedūru norises ietvaros. 
Risinājuma apraksts
Projekts nodrošinās pilnvērtīgāku Vietējo pašvaldību referendumu likumā paredzēto prasību “veicināt vietējās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējās nozīmes jautājumu lemšanā no 2025.gada 1.augusta” izpildi un palīdzēs pilnveidot vietējo pašvaldību referendumu procedūras, nodrošinot iespēju organizēt arī paralēlus vēlēšanu procesus, kā arī uzlabojot vēlēšanu procesu nodrošinošo informācijas sistēmu administratīvo daļu lietojamību. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Iepirkuma procedūras rezultātā tiks izvērtēti alternatīvi risinājumi un izvērtēts labākais pretendents.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projekta pārskata periodā, kā arī pēc projekta pilnīgas ieviešanas referendumu procesu organizēšanā tiks ietaupīti finanšu resursi, samazinot papīra formāta dokumentu plūsmu un Latvijas pasta pakalpojumu izmaksas. Pieņemot, ka gadā tiek organizēti vidēji 23 referendumi (līdz 33 830 aploksnes), iestāžu ietaupījumi Projekta 10 gadu pārskata periodā sasniegs vismaz 3,87 milj.  euro (diskontēta vērtība).

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Apliecinām, ka sadarbības partneri projekta ietvaros iegādātās vērtības un izveidoto programmatūru izmantos tikai un vienīgi projektā paredzētajiem mērķiem, savukārt  valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” un Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs nodrošinās projektā sasniedzamo rezultātu uzturēšanu un sistēmu tehnisko darbību, tas ir ar izveidotajām vērtībām netiks veikta saimnieciskā darbība. Projekta ietvaros modernizētie tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu vai priekšrocības attiecībā pret citiem ES komersantiem. Vienlaikus, VRAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai. 
VRAA atbilst finansējuma saņēmēja statusam Projektā atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 19. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” 11. un 12. punktam. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Visas Latvijas Republikas/Eiropas Savienības/Pašvaldību vēlēttiesīgās personas.
Ietekmes apraksts
Investīcijas projekts sekmēs iespējas Latvijas un Eiropas Savienības pilsoņiem, kas atbilst kritērijiem, izteikt viedokli un realizēt pilsonisko līdzdalību vietējos referendumos pašvaldībās klātienē un elektroniski vienkāršā un ērtā veidā. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
68 398
0
644 596
0
870 926
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
68 398
0
644 596
0
870 926
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
78 466
0
766 481
0
1 203 820
267 099
2.1. valsts pamatbudžets
0
78 466
0
766 481
0
1 203 820
267 099
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-10 068
0
-121 885
0
-332 894
-267 099
3.1. valsts pamatbudžets
0
-10 068
0
-121 885
0
-332 894
-267 099
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-10 068
-121 885
-332 894
-267 099
5.1. valsts pamatbudžets
-10 068
-121 885
-332 894
-267 099
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projektu plānots īstenot no 2024. gada līdz 2026. gada 31. maijam. Projekta īstenošanas izdevumu sadalījums pa gadiem norādīts tabulā zemāk. 
Finansējuma avots  2024.gads 2025.gads 2026.gads Kopā
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums  68 398 644 596 870 926 1 583 920
Valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai  10 068 121 885 177 087 309 040
Kopā 78 466 766 481 1 048 013 1 892 960

Pēc Projekta īstenošanas ikgadējais informācijas sistēmas uzturēšanai indikatīvi nepieciešamais finansējums tiek plānotas 15% apmērā no projektā radītās informācijas sistēmas jaunās funkcionalitātes izstrādes izmaksām un ir ne vairāk kā 267 099 euro gadā. 
Informācijas sistēma EUR ar PVN 2026. gadā (7 mēneši, no 01.06.2026.)   EUR ar PVN, turpmāk ik gadu  
Vēlēšanu platforma 155 807 267 099
Kopā 155 807 267 099
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumu pozīcijas 2026.gads 2027.gads Turpmāk (ik gadu) 
Specializētās programmatūras uzturēšana 145 807 192 099 192 099
Ikgadējs ārējais drošības un veiktspējas audits 0 50 000 50 000
Apmācību materiālu pilnveidošana 10 000 25 000 25 000
Kopā 155 807 267 099 267 099
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” uz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas budžeta programmas 74.00.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana” apakšprogrammu 74.06.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projekti un pasākumi” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”. 
Pēc Projekta pabeigšanas projekta rezultātu uzturēšanas izmaksu segšanai nepieciešamais papildu finansējums Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (VRAA) un Iekšlietu ministrijai (PMLP) tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otrajā daļā noteikto.” 

Projekta realizācijas laikā ir plānots pārskatīt visus vēlēšanu procesu regulējošus tiesību aktus, sagatavojot priekšlikumus tiesību aktu grozījumiem. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz apstiprināt projektu, kura saturs jau ir noteikts Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi” un, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktā noteikto, sabiedrības līdzdalība nav attiecināma, jo rīkojuma projekts neatbilst šajā punktā minētajiem kritērijiem. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā vēlēšanu komisija Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija Dienvidkurzemes novada pašvaldība Augšdaugavas novada pašvaldība Bauskas novada pašvaldība Kuldīgas novada pašvaldība Madonas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Risinājuma platforma aptvers vēlēšanu platformas pilnveidi pašvaldību referenduma ierosināšanai klātienē un elektroniski atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam un nodrošinās paralēlu vēlēšanu procesu norisi. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā attīstītā digitālo pakalpojumu koplietošanas platforma aptvers vēlēšanu platformas pilnveidi pašvaldību referenduma ierosināšanai klātienē un elektroniski atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam un nodrošinās paralēlu vēlēšanu procesu norisi. 
Informācijas sistēmu un to komponenšu attīstīšana vai izstrāde tiks veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490  “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citu IKT nozari reglamentējošu normatīvo aktu prasībām. 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Datu aizsardzība tik nodrošināta atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, projektā ir iesaistīts datu aizsardzības speciālists. Datu fizisko drošību nodrošinās infrastruktūras turētājs atbilstoši CERT.LV rekomendācijām. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi