Anotācija (ex-ante)

23-TA-3015: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 26. maija noteikumos Nr. 485 "Bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 11.panta pirmā daļa un trešās daļas 1.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots, lai sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas centrs" (turpmāk – SIA "Sertifikācijas centrs") Bioloģiskās lauksaimniecības nodaļai noteiktu tiesības pildīt bioloģiskās lauksaimniecības kontroles organizācijas funkcijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), (turpmāk – regula 2017/625) 4. panta 1. punktā noteikts, ka katrai jomai, ko reglamentē šīs regulas 1. panta 2. punktā minētie noteikumi, dalībvalstis nozīmē kompetento iestādi vai iestādes, kam tās uztic pienākumu organizēt vai veikt oficiālās kontroles un citas oficiālās darbības. Savukārt regulas 2017/625 4. panta 3. punkts paredz, ka attiecībā uz regulas 2017/625 1. panta 2. punkta "i" apakšpunktā minēto noteikumu (bioloģiskā ražošana un bioloģisko produktu marķēšana) atbilstības pārbaudēm noteiktus ar oficiālo kontroli vai citām oficiālajām darbībām saistītus pienākumus var uzticēt vienai vai vairākām bioloģisko produktu kontroles iestādēm.
Saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 11. panta pirmajā daļā noteikto kontroles organizācijas funkcijas bioloģiskās lauksaimniecības jomā veic Ministru kabineta noteiktas institūcijas, kuras ir akreditētas nacionālajā akreditācijas institūcijā un saņēmušas Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) apliecinājumu par atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām.
Spēkā esošo Ministru kabineta 2009. gada 26. maija noteikumu Nr. 485 "Bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 485) 5. punktā noteikts, ka kontroles organizācijas funkcijas veic biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūcija "Vides kvalitāte" un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs" Bioloģiskās lauksaimniecības sektors.
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 11. pantā un noteikumos Nr. 485 ir dotas atsauces uz Padomes 2007. gada 28. jūnija Regulu (EK) Nr. 834/2007 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un par Regulas (EEK) Nr. 2092/91 atcelšanu (turpmāk – regula Nr. 834/2007) un Komisijas 2008. gada 8. decembra Regulu (EK) Nr. 1235/2008, ar ko nosaka sīki izstrādātus īstenošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr. 834/2007 par bioloģisko produktu importēšanas kārtību no trešām valstīm. Regula Nr. 834/2007 ir aizstāta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regulu (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula 2018/848). Ievērojot regulas 2018/848 56. pantā noteikto, atsauces uz atcelto regulu uzskatāmas par atsaucēm uz šo regulu. Savukārt regula Nr. 1235/2008 ir aizstāta ar Komisijas 2021. gada 21. oktobra Deleģēto regulu (ES) 2021/2306, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/848 papildina ar noteikumiem par importēšanai Savienībā paredzētu bioloģisko produktu un pārejas produktu sūtījumu oficiālajām kontrolēm un par inspekcijas sertifikātu.
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā un noteikumos Nr. 485 dotās atsauces uz Eiropas Savienības regulām pašlaik nav lietderīgi grozīt, jo sagatavošanā ir Bioloģiskās lauksaimniecības likums, lai nodrošinātu Eiropas Savienības regulām un juridiskās tehnikas prasībām atbilstošu nacionālo normatīvo regulējumu. Vienlaikus ar Bioloģiskās lauksaimniecības likumprojektu tiek sagatavoti Ministru kabineta noteikumi par bioloģiskās lauksaimniecības jomas uzraudzības un kontroles kārtību un plānots, ka jaunais normatīvais regulējums tiks pieņemts 2024. gada laikā.
Eiropas Savienības jaunais tiesiskais regulējums neparedz būtiskas izmaiņas operatoru sertifikācijas procesā, prasībām, kas jānodrošina bioloģiskās lauksaimniecības jomas operatoriem, kā arī uzraudzības un kontroles sistēmā. Ievērojot minēto patlaban un laikā līdz jaunā nacionālā normatīvā regulējuma pieņemšanai nepastāv risks nenodrošināt Eiropas Savienības tiesību normu prasību savlaicīgu ieviešanu un piemērošanu. Tieši piemērojamie Eiropas Savienības akti (regula 2018/848 un uz tās pamata pieņemtās īstenošanas un deleģētās regulas) tiek piemēroti ar to stāšanos spēkā. Līdz jaunā likuma un Ministru kabineta noteikumu pieņemšanai spēkā ir esošie nacionālie normatīvie akti, kas nosaka uzraudzības un kontroles kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dienests kā kompetentā iestāde bioloģiskās lauksaimniecības jomā saskaņā ar Pārtikas aprites uzraudzības likuma 21. panta otrās daļas 4. punkta "a" apakšpunktā noteikto izvērtēja SIA "Sertifikācijas centrs" (reģistrācijas Nr. 40103527277, juridiskā adrese: Aptiekas iela 17A, Rīga, LV-1005) pieteikumu apliecinājuma saņemšanai kontroles institūcijas darbībai bioloģiskās lauksaimniecības jomā.  
Tā kā SIA "Sertifikācijas centrs" pierādīja kontroles institūcijas atbilstību regulā 2017/625, regulā 2018/848 un noteikumos Nr. 485 noteiktajām prasībām, dienests pieņēma lēmumu atzīt SIA "Sertifikācijas centrs" darbību augkopības un lopkopības jomā, piešķirot atzīšanas numuru A 092515.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams papildināt noteikumus Nr. 485 ar 5.3. apakšpunktu, nosakot, ka arī SIA "Sertifikācijas centrs" var pildīt kontroles organizācijas funkcijas bioloģiskās lauksaimniecības jomā. Vienlaikus noteikumi Nr. 485 papildināmi ar 11.13. apakšpunktu, nosakot, ka 11. punktā minētos lēmumus, kurus būs pieņēmusi SIA "Sertifikācijas centrs" Bioloģiskās lauksaimniecības nodaļa, operators varēs apstrīdēt SIA "Sertifikācijas centrs" valdē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bioloģiskās lauksaimniecības operatori
Ietekmes apraksts
Operatoriem būs iespēja izvēlēties vienu no trijām kontroles institūcijām, kuras uzraudzībā īstenot darbību bioloģiskās lauksaimniecības jomā.
Juridiskās personas
  • Bioloģiskās lauksaimniecības operatori. Bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijas – biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūciju "Vides kvalitāte" un SIA "Sertifikācijas un testēšanas centrs" Bioloģiskās lauksaimniecības sektors
Ietekmes apraksts
Operatoriem būs iespēja izvēlēties vienu no trijām kontroles institūcijām, kuras uzraudzībā īstenot darbību bioloģiskās lauksaimniecības jomā.
Esošajām kontroles institūcijām var samazināties uzraudzībā esošo operatoru skaits.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0625
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula).
Apraksts
Saskaņā ar regulas 2017/625 1. panta 2. punkta "i" apakšpunktā noteikto, bioloģiskā ražošana un bioloģisko produktu marķēšana ir viena no jomām, uz kuru attiecas oficiālā kontrole.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/625 4. panta 1. punkts
1. punkts (noteikumu Nr. 485 5.3. apakšpunkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Regulas 2017/625 4. panta 3. punkts
1. punkts (noteikumu Nr. 485 5.3. apakšpunkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulas norma.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Izmantota regulas 2017/625 4. panta 3. punktā noteiktā rīcības brīvība dalībvalstīm regulas 2017/625 1. panta 2. punkta "i" apakšpunktā minēto noteikumu (bioloģiskā ražošana un bioloģisko produktu marķēšana) atbilstības pārbaudēm noteiktus ar oficiālo kontroli vai citām oficiālajām darbībām saistītus pienākumus uzticēt vienai vai vairākām bioloģisko produktu kontroles iestādēm.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Biedrība "Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Elektroniska saskaņošana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts 2023. gada 27. novembrī nosūtīts saskaņošanai nozares nevalstiskajām organizācijām – biedrībai "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija".
Priekšlikumi un iebildumi par noteikumu projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • SIA "Sertifikācijas centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi