24-TA-1361: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 pants un Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618) 2. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai” (turpmāk – projekts) mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai, nododot bez atlīdzības Ukrainai (Čerņihivas apgabala augstākajai administrācijai) Finanšu ministrijas (turpmāk – FM), Valsts kases un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) uzskaitē esošo valsts kustamo mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Ministru prezidentes Evikas Siliņas 2024.gada 29.janvāra rezolūciju Nr. 2024-1.1.1./4-5 un Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas aicinājumu (2024. gada 14. februāra vēstule Nr. 61-3200), FM ir izvērtējusi saņemto palīdzības pieprasījumu un radusi iespēju, veicot tās un padotībā esošo iestāžu grāmatvedības uzskaitē esošo materiālo vērtību apzināšanu, nodot bez atlīdzības Ukrainai tiesību akta pielikumā norādīto kustamo mantu.
Risinājuma apraksts
Lai sniegtu atbalstu Ukrainas sabiedrībai, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmo daļu un MK noteikumu Nr. 618 2. punktu, ar rīkojuma projektu paredzēts nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā šā rīkojuma pielikumā noteikto valsts kustamo mantu, par nodošanu noformējot un parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu, atbilstoši MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteiktajai procedūrai. Projekts paredz atļaut FM nodot bez atlīdzības Ukrainai 168 datortehnikas un 5 fototehnikas vienības, ar kopējo bilances vērtību 1735,67 EUR.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, FM ir izvērtējusi visus vērā ņemamos aspektus un tika pieņemts lēmums, ka minēto materiālo vērtību nodošana bez atlīdzības Ukrainai neietekmēs FM un tās padotībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti. Rīkojuma pielikumā uzskaitītā datortehnika un fototehnika ir darba kārtībā, tomēr tās pielietošana iestāžu darbības nodrošināšanai nav iespējama un nav nepieciešama, jo ministrija un tās padotības iestādes pāriet uz darba organizēšanas veidu, ka katram darbiniekam ir viens portatīvais dators, kuru viņš izmanto gan strādājot klātienē, gan strādājot attālināti.
Papildu finanšu resursi materiālo vērtību transportēšanai nebūs nepieciešami, jo no Ārlietu ministrijas 2024. gada 10.maijā ir saņemta vēstule Nr. 61-9553, ka visas, rīkojuma pielikumā uzskatītās iekārtas tiks nogādātas Ukrainā un nodrošināta to nodošana Čerņihivas apgabala augstākajai administrācijai, ar biedrības "Bruņotava", Reģ. Nr.40008317830, (turpmāk - biedrība "Bruņotava") starpniecību, kas segs visus saistītos izdevumus, kā arī organizēs nodošanas un pieņemšanas aktu parakstīšanu.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 3. punktā noteikto - valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr.618 4. punkts nosaka, ka, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt MK noteikumu Nr.618 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Krievijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. FM ieskatā minētie apstākļi ir objektīvs iemesls, kā dēļ nav iespējama MK noteikumu Nr.618 3. punktā minētā līguma noslēgšana. Līdz ar to, lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, tiek piemērota MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteiktā procedūra - valsts kustamo mantu nodot bez atlīdzības, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus, t.i., noformējot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Par kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu ir noformējams trīspusējs mantas nodošanas un pieņemšanas akts, ko parakstīs attiecīgi:
1) FM, Valsts kases, CFLA atbildīgās amatpersonas
2) Biedrības "Bruņotava" pārstāvis, apliecinot, ka pieņem valsts kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Čerņihivas apgabala augstākajai administrācijai, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanu no Ukrainas valdības institūcijas pārstāvja puses, un parakstīta nodošanas un pieņemšanas akta iesniegšanu;
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis valsts kustamo mantu no biedrības "Bruņotava".
Pamatojoties uz iepriekš minēto, FM ir izvērtējusi visus vērā ņemamos aspektus un tika pieņemts lēmums, ka minēto materiālo vērtību nodošana bez atlīdzības Ukrainai neietekmēs FM un tās padotībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti. Rīkojuma pielikumā uzskaitītā datortehnika un fototehnika ir darba kārtībā, tomēr tās pielietošana iestāžu darbības nodrošināšanai nav iespējama un nav nepieciešama, jo ministrija un tās padotības iestādes pāriet uz darba organizēšanas veidu, ka katram darbiniekam ir viens portatīvais dators, kuru viņš izmanto gan strādājot klātienē, gan strādājot attālināti.
Papildu finanšu resursi materiālo vērtību transportēšanai nebūs nepieciešami, jo no Ārlietu ministrijas 2024. gada 10.maijā ir saņemta vēstule Nr. 61-9553, ka visas, rīkojuma pielikumā uzskatītās iekārtas tiks nogādātas Ukrainā un nodrošināta to nodošana Čerņihivas apgabala augstākajai administrācijai, ar biedrības "Bruņotava", Reģ. Nr.40008317830, (turpmāk - biedrība "Bruņotava") starpniecību, kas segs visus saistītos izdevumus, kā arī organizēs nodošanas un pieņemšanas aktu parakstīšanu.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 3. punktā noteikto - valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr.618 4. punkts nosaka, ka, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt MK noteikumu Nr.618 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Krievijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. FM ieskatā minētie apstākļi ir objektīvs iemesls, kā dēļ nav iespējama MK noteikumu Nr.618 3. punktā minētā līguma noslēgšana. Līdz ar to, lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, tiek piemērota MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteiktā procedūra - valsts kustamo mantu nodot bez atlīdzības, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus, t.i., noformējot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Par kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu ir noformējams trīspusējs mantas nodošanas un pieņemšanas akts, ko parakstīs attiecīgi:
1) FM, Valsts kases, CFLA atbildīgās amatpersonas
2) Biedrības "Bruņotava" pārstāvis, apliecinot, ka pieņem valsts kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Čerņihivas apgabala augstākajai administrācijai, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanu no Ukrainas valdības institūcijas pārstāvja puses, un parakstīta nodošanas un pieņemšanas akta iesniegšanu;
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis valsts kustamo mantu no biedrības "Bruņotava".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izmaksu samērīgums ir izvērtēts, papildus izmaksas nav paredzētas.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu finanšu resursi FM (Valsts kasei, CFLA) nebūs nepieciešami.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo tiesību akta projekta izstrāde nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Valsts kase
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Projekta izpildē tiks iesaistīta arī nevalstiska organizācija – biedrība.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi