Anotācija

23-TA-1908: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 8. septembra noteikumos Nr. 518 "Valsts kapitāla daļu un valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas institūcijas padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams veikt izmaiņas Valsts kapitāla daļu un valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas institūcijas padomes (turpmāk - Padome) sastāvā, stiprinot tās kompetences un veikumu valsts kapitāla daļu pārvaldībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir Padomes stiprināšana, kā arī vairāku precizējošu grozījumu veikšana.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Padomes sastāvā esošās institūcijas, kā arī Padomes darba kārtību nosaka Ministru kabineta 2015. gada 8. septembra noteikumi Nr. 518 "Valsts kapitāla daļu un valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas institūcijas padomes nolikums" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Padomes sastāvu veido vairāku ministriju, kas ir valsts kapitāla daļu turētāji kapitālsabiedrībās, pārstāvji, kā arī vairāku nevalstisko organizāciju pārstāvji, kam ir būtiska kompetence kapitālsabiedrību pārvaldības jautājumos.  Padomes sastāvā līdz šim nav bijuši iekļauti tie valsts kapitāla daļu turētāji, kuru turējumā ir neliels daudzums kapitālsabiedrību: Labklājības ministrija (1 kapitālsabiedrība), Iekšlietu ministrija (1 kapitālsabiedrība), Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (1 kapitālsabiedrība) un SIA "Publisko aktīvu pārvadītājs "Possessor"" (valsts kapitāla daļu atsavināšanu veicošā institūcija). Valsts kapitāla daļu pārvaldības procesā būtiska loma ir arī valsts kapitāla daļu un valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas institūcijai (turpmāk - koordinācijas institūcija), kas šobrīd pilda sekretariāta funkcijas Padomē. Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 358 "Valsts kancelejas nolikums" 3.5. apakšpunktam  Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos koordinācijas institūcijas uzdevumus pilda Valsts kanceleja, kas kopš 2023. gada 1. marta pārņēma Pārresoru koordinācijas centra funkcijas un uzdevumus. Abu institūciju apvienošanas mērķis bija saistīts ar valdības centra stiprināšanu.
Tāpat arī būtiska kompetence kapitālsabiedrību pārvaldībā ir Baltijas korporatīvās pārvaldības institūtam (Lietuvā reģistrēta nevalstiskā organizācija, ASOCIACIJA "BALTIC INSTITUTE OF CORPORATE GOVERNANCE"), kas aktīvi veicina labas korporatīvās pārvaldības principu ieviešanu Baltijas valstīs.

Ar Ministru kabineta 2022. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 968 "Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu" tika izveidota Klimata un enerģētikas ministrija, kura ir noteikta par valsts kapitāla daļu turētāju trīs kapitālsabiedrībās:  sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds", akciju sabiedrībā "Augstsprieguma tīkls" un valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs". Savukārt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja vairs tikai vienā kapitālsabiedrībā - valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari".
Risinājuma apraksts
Paredzēts veikt izmaiņas Padomes sastāvā, izslēdzot Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvi, kā arī papildinot padomes sastāvu ar Klimata un enerģētikas ministrijas, koordinācijas institūcijas un Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta pārstāvi. Tāpat nepieciešams veikt atsevišķus saistītus grozījumus Ministru kabineta noteikumu punktos attiecībā uz Padomes darbu un kvorumu, tai skaitā paredzot Padomes locekļu aizvietotājus. Projekts paredz, ka Padomes priekšsēdētājs ir koordinācijas institūcijas pārstāvis.
Problēmas apraksts
Ministru kabienta noteikumu 13. punkts nosaka, ka Padomes sēdes notiek klātienē, tomēr mūsdienu darba organizācijai atbilstošas un piemērotas ir arī attālināti rīkotas sanāksmes.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumus, nosakot, ka Padomes sēdes notiek klātienē vai attālināti un nepieciešams papildināt noteikumus ar skaidru lēmumu pieņemšanas procedūru rakstveida procesa ietvaros.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu 18.6. apakšpunktu informāciju par padomes sēdēm publicē koordinācijas institūcijas tīmekļvietnē, tomēr atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 29. panta pirmās daļas 3. punktam koordinācijas institūcija ir izveidojusi tīmekļvietni tieši valsts kapitāla daļu pārvaldības jautājumiem (www.valstskapitals.gov.lv).
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt Ministru kabineta noteikumu 18.6. apakšpunktu, nosakot, ka informācija par Padomes sēdēm tiek publicēta Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 29. panta pirmās daļas 3. punktā minētajā tīmekļvietnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk