Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs informē, ka 06.10.2024 no plkst. 19:00 - 21:00 notiks tehniskie darbi FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) kā rezultātā tiks traucēta pilnvarošanas risinājuma darbība un autentifikācija izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-1459: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai piemērotu Eiropas Komisijas 2022. gada 2. maija Īstenošanas regulu (ES) 2022/695, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/22/EK piemērot attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai (turpmāk – Īstenošanas regula). Noteikumu projektā nepieciešams arī aktualizēt informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām par vienotu kārtību, kādā pārbauda bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Īstenošanas regulas prasību attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai īstenošanu nacionālajā līmenī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumu Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr 411) 3. pielikumā ir ietvertas formulas un kritēriji uzņēmuma pārkāpumu punktu skaita, riska skaitļa un riska pakāpes noteikšanai. Līdz Īstenošanas regulas pieņemšanas katra dalībvalsts bija izstrādājusi savu riska novērtējumu sistēmu. Valstu riska novērtējuma sistēmas, ko dalībvalstis ieviesušas, lai kontroli sekmīgāk vērstu uz uzņēmumiem ar augstu riska novērtējumu, pamatojās uz atšķirīgām valstu noteiktām aprēķināšanas metodēm. Tas traucēja riska skaitlisko vērtējumu salīdzināšanu un informācijas apmaiņu par tiem pārrobežu izpildes kontekstā.  2022. gadā Eiropas Komisija ir pieņēmusi Īstenošanas regulu attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmuma riska novērtējuma aprēķināšanai.
Regulas ir vispārpiemērojami tiesību akti, kas uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs. No regulu tiešās iedarbības kritērija izriet regulu pārrakstīšanas aizliegums.  Līdz ar to Īstenošanas regulas normas nav transponējamas nacionālajos normatīvajos aktos. Nacionālajā līmenī ir nepieciešams nodrošināt to normu īstenošanu, kas šādu īstenošanas nodrošināšanu nepārprotami prasa (piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.).
Gadījumos, kad nacionālajos normatīvajos aktos paredzētais regulējums nonāk pretrunā ar Eiropas Savienības regulējumā noteiktām prasībām, jāpiemēro Eiropas Savienības normatīvais regulējums.
Vienlaikus jāatzīmē, ka pastāv izņēmumi no vispārīgā aizlieguma pārrakstīt regulu normas nacionālajās tiesībās. Tieslietu ministrijas 2014.gada publikācijā “Eiropas Savienības tiesību ieviešanas rokasgrāmata” 31.lpp. norādīts, ka atsevišķu regulu normu pārrakstīšanas izņēmums būtu pieļaujams vienīgi tad, ja izpildās vismaz šādi nosacījumi:
1) tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu pilnīgu ES un nacionālo tiesību normu saskaņotību;
2) bez atsevišķu regulu normu pārrakstīšanas privātpersonām nav iespējams pilnībā izprast to tiesības un pienākumus;
3) regulu normu pārrakstīšanu nav iespējams aizstāt ar atsauces uz konkrēto regulas normu ietveršanu nacionālajā tiesību aktā.
Tādējādi, lai nodrošinātu privātpersonām iespēju pilnībā izprast tiesības un pienākumus,kā arī ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 411 3. pielikuma redakcija ir tapusi pirms Īstenošanas regulas pieņemšanas, lietderīgāk būtu Regulas 2022/695 pielikumā noteikto vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai un prasības tās piemērošanai iekļaut MK noteikumu Nr. 411 saturā, izsakot 3. pielikumu jaunā redakcijā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Īstenošanas regulas ievaddaļas 4.punktā ir noteikts, ka nosakot riska formulu, Eiropas Komisijai būtu jāņem vērā visi pārkāpumi, kas var ietekmēt uzņēmumu riska novērtējumu, tai skaitā pārkāpumi, kas norādīti  Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (EK) 561/2006 [1], Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 165/2014 [2], nacionālajos normatīvajos aktos minētie pārkāpumi, ar kuriem transponē Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2002/15/EK [3] un pārkāpumi, kas norādīti Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) 1071/2009 [4] 6. pantā.

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Regula (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr. 2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3820/85;
[2] Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 4. februāra Regula (ES) Nr. 165/2014 par tahogrāfiem autotransportā, ar kuru atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā, un groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu;
[3]  Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 11. marta Direktīva 2002/15/EK par darba laika organizēšanu personām, kas ir autotransporta apkalpes locekļi;
[4] Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regula (EK) Nr. 1071/2009, ar ko nosaka kopīgus noteikumus par autopārvadātāja profesionālās darbības veikšanas nosacījumiem un atceļ Padomes Direktīvu 96/26/EK.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek paplašināti nosacījumi attiecībā uz pārkāpumiem atbilstoši Regulā noteiktajam, svītrojot noteikumu Nr.411 5. punktā skaitli un vārdu “1. panta”, precizēta normatīvajā aktā lietotā terminoloģija (5., 5.1, 36.pants, 4.pielikums)  un, ievērojot vērtējamo pārkāpumu apjoma palielināšanos, pagarināts pārbaudāmā uzņēmuma dokumentu kontroles, kas notiek Valsts policijas vai pašvaldības kontroles dienesta telpās, termiņš no 10 darbdienām uz 30 dienām (14.pants).
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra Direktīva (ES) 2022/1999 par vienotu kārtību, kādā pārbauda bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem (kodifikācija) (turpmāk - Direktīva (ES) 2022/1999) aizstāj Padomes 1995. gada 6. oktobra Direktīvu 95/50/EK par vienotu kārtību, kādā pārbauda bīstamo kravu pārvadāšanu pa autoceļiem (turpmākDirektīva 95/50/EK), kas Latvijā pārņemta ar MK noteikumiem Nr. 411 un Ministru kabineta 2011.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.541 „Bīstamo kravu aprites kontroles kārtība”. Direktīvas (ES) 2022/1999 13.pantā ir noteikts, ka atsauces uz Direktīvu 95/50/EK uzskatāmas par atsaucēm uz Direktīvu 2022/1999, un, veicot saturiskos grozījumus nacionālajos normatīvajos aktos, attiecīgi jāmaina arī minētās atsauces.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā informatīvā atsauce uz Direktīvu 95/50/EK nomainīta ar atsauci uz Direktīvu(ES) 2022/1999.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0695
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 2. maija Īstenošanas regula (ES) 2022/695, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/22/EK piemērot attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai. [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 129/33L, 03.05.2022].
Apraksts
Piemērot Īstenošanas regulu attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 2. maija Īstenošanas regula (ES) 2022/695, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/22/EK piemērot attiecībā uz vienoto formulu transporta uzņēmumu riska novērtējuma aprēķināšanai. [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 129/33L, 03.05.2022].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Īstenošanas regulas (ES) 2022/695 pielikums
Noteikumu projekta 1.punkts (par grozījumiem noteikumu 5.punktā un noteikumu 3.pielikumā).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija, Valsts policija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi