Anotācija (ex-ante)

21-TA-1439: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43.pants, likuma “Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 2., 5., 6. un 10.punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodotu bez atlīdzības Talsu novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) īpašumā piecus valsts nekustamos īpašumus Laidzē, Laidzes pagastā, Talsu novadā, kas nav nepieciešami Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministrijas padotībā esošās izglītības iestādes –  profesionālās izglītības kompetences centra "Rīgas Valsts tehnikums" lietošanā atrodas šādi seši ministrijas valdījumā esoši valsts nekustamie īpašumi Laidzē, Laidzes pagastā, Talsu novadā:
1) „Līkumi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.88680070254), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 88680070229) 1,4519 ha platībā un šķūņa (būves kadastra apzīmējums 88680070124012). Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Kurzemes rajona tiesas Laidzes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000618625. Zemes vienībai noteikts apgrūtinājums - uz zemes vienības atrodas pašvaldībai piekrītošas būves  "Laidzes pagasta autoceļi 2" (būves kadastra apzīmējums 88680070154001) daļa. Minētais apgrūtinājums netraucēs nekustamā īpašuma lietošanu, tieši pretēji - pašvaldība netraucēti varēs sakārtot būves īpašuma tiesības un jau sākotnēji tiks novērsts dalītā īpašuma veidošanās risks. Pašvaldībai nodotā valsts nekustamā īpašuma atpakaļatdošanas pienākums ir izpildāms. Kamēr būves "Laidzes pagasta autoceļi 2" (būves kadastra apzīmējums 88680070154001) daļa atrodas uz nekustamā īpašuma "Līkumi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.88680070254) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 88680070229), tikmēr pašvaldība šo zemes daļu izmanto pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai un noteiktais atpakaļatdošanas pienākums neiestāsies. Gadījumā, ja pašvaldība būvi (ceļu) nojauks, tad atpakaļatdošanas pienākumam nebūs šķēršļu.
2) „Angārs” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.88680070258), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 88680070235) 0,1115 ha platībā un angāra-noliktavas (būves kadastra apzīmējums 88680070124016). Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Kurzemes rajona tiesas Laidzes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000618604;
3) „Pils parks” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.88680070263), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 88680070240) 2,0023 ha platībā. Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Kurzemes rajona tiesas Laidzes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000618613;
4) „Estrādes ceļš” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.88680070265), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 88680070250) 0,3555 ha platībā. Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Kurzemes rajona tiesas Laidzes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000618634;
5) „Ezera ceļš” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.88680070260), sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 88680070237) 0,3179 ha platībā. Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Kurzemes rajona tiesas Laidzes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000618611. Uz zemes vienības atrodas pašvaldībai piekrītoša būve - Laidzes ceļš (būves kadastra apzīmējums 88680070124028);
(turpmāk kopā - nekustamie īpašumi).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamie īpašumi nav nepieciešami ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai, tādejādi  ministrija un tās padotībā esošās iestādes tiek atbrīvotas no tai neraksturīgu funkciju (izglītības funkciju nodrošināšanai nevajadzīgo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana) veikšanas un turpmāk nav jānodrošina to saglabāšana un aizsardzība no negatīvas ārējās vides iedarbības, t.sk. no trešo personu ļaunprātīgas rīcības, kas savukārt nozīmē finanšu un administratīvo resursu ieguldīšanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldība 2021.gada 25.novembra lēmumā Nr.335 (protokols Nr.14, 18.punkts) ir izteikusi gatavību pārņemt nekustamos īpašumus pašvaldības īpašumā bez atlīdzības likuma “Par pašvaldībām” (turpmāk – likums) 15.panta pirmās daļas 2.punktā (gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; atkritumu savākšanas un izvešanas kontrole; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), 5.punktā (rūpēties par kultūru un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību (organizatoriska un finansiāla palīdzība kultūras iestādēm un pasākumiem, atbalsts kultūras pieminekļu saglabāšanai u.c.)), 6.punktā (nodrošināt veselības aprūpes pieejamību, kā arī veicināt iedzīvotāju veselīgu dzīvesveidu un sportu) un 10.punktā (sekmēt saimniecisko darbību attiecīgajā administratīvajā teritorijā, rūpēties par bezdarba samazināšanu) noteikto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Likuma 5.pants nosaka, ka pašvaldības savas kompetences un likuma ietvaros darbojas patstāvīgi un pašvaldību darbību likuma ietvaros pārrauga Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Saskaņā ar likuma 7.pantu, 15.pantā noteiktās pašvaldību autonomās funkcijas pildāmas kārtībā, kāda paredzēta attiecīgajos likumos un Ministru kabineta noteikumos. Likuma 15.pantā paredzēto autonomo funkciju izpildi organizē un par to atbild pašvaldības. Atbilstoši likumam, par to, kādā veidā pašvaldība organizē pašvaldības autonomo funkciju izpildi, ir atbildīga pašvaldība.
Pašvaldībai rīcībā ar valsts nekustamo īpašumu jāievēro komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi gadījumā, ja tā plāno veikt saimniecisko darbību. Nekustamie īpašumi pamatā tiks izmantoti nesaimnieciskai darbībai, taču, ja tie tiks izmantoti saimniecisku darbību veikšanai nelielā apmērā, tad tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, un tai būs lokāla ietekme un netiks radīta ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Līdz ar to nav nepieciešams piemērot komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus. 
Ministrijas Nekustamā īpašuma un valsts mantas apsaimniekošanas komisijas 2021.gada 26.novembra  sēdē (protokols Nr.18, 5.punkts) ir pieņemts lēmums par nekustamo īpašumu nodošanu bez atlīdzības pašvaldības īpašumā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Pašvaldība esošā budžeta ietvaros segs izdevumus, kas saistīti ar īpašuma tiesību maiņas nostiprināšanu zemesgrāmatā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar ministrijas valdījumā esošiem valsts nekustamajiem īpašumiem. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Izpildi nodrošinās ministrija un pašvaldība.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi