Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-867: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43.punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai nodrošinātu Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē nodrošinātu divu jaunu amata vietu (vadošais eksperts un jurists) izveidošanu un informācijas sistēmas rīka iegādei ar mērķi celt mediju monitoringa kapacitāti un tādā veidā stiprināt informatīvās telpas drošību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome kopš savas izveides ir pildījusi ar likumu uzdoto mediju monitoringa funkciju, bet kopš 2016.gada šīs funkcijas pildīšanai ir izveidota atsevišķa struktūrvienība. Šis solis ir spēlējis būtisku lomu Latvijas informatīvās telpas aizsardzībai. Jāņem vērā, ka ievērojama daļa no lēmumiem, kuri ir pieņemti par mediju ierobežošanu Latvijas teritorijā, ir pieņemti pamatojoties uz monitoringa rezultātā konstatētiem satura pārkāpumiem, kamēr atlikušie lēmumi pamatā ir bijuši saistīti ar Eiropas Savienības sankciju režīmu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Krievijas iebrukumu Ukrainā, Latvijas informatīvā telpa saskaras ar bezprecedenta izaicinājumiem, jo Krievijas valsts ietekmē esoši mediji ir pilnībā mobilizēti informatīvā kara īstenošanai. Tāpat ir sagaidāms, ka izaicinājumi nebeigsies arī tad, ja beigsies aktīva karadarbība, jo Krievijas valsts ietekmē esošie mediji centīsies attaisnot karadarbības rezultātā veiktos noziegumus un atgūt zaudētās pozīcijas gan Latvijā, gan citur Eiropas Savienībā.
Risinājuma apraksts
Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē ir nepieciešams veidot divas jaunas amata vietas 2022.gadā (vadošais eksperts un jurists). Vadošais eksperts pildīs monitoringa funkcijas, bet vēl viens jurists ir nepieciešams, lai nodrošinātu, ka monitoringa rezultātā pieņemtie Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumi ir tiesiski pamatoti un noturīgi pret mēģinājumiem tos apstrīdēt tiesā. Jāņem vērā, ka šādi tiesiski pamatoti lēmumi ne tikai nodrošina Latvijas informatīvās telpas aizsardzību, bet var kalpot kā paraugs citu Eiropas Savienības valstu regulatoru lēmumiem. Visbeidzot ir nepieciešams minētās divas amata vietas saglabāt arī turpmākos gadus.

Informācijas sistēmas rīka iegāde nepieciešama, lai iegūtu datus par to, cik daudz lietotāju satura iegūšanai mēģina izmantot tīmekļa vietnes, kurām tikusi liegta piekļuve, kā arī lai iegūtu informāciju par populārākajām tīmekļa vietnēm, kurās prettiesiski tiek izplatīts audiovizuāls saturs. Tāpat, lai analizētu lietotāju migrāciju starp ierobežotajiem resursiem, nepieciešama informācijas sistēma, kura apkopo datus par minētajiem procesiem, kā arī nodrošina iespēju pārliecināties par Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumu izpildi. Savukārt šobrīd Padomes rīcībā esošās informācijas sistēmas šādas funkcijas nenodrošina.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
51 337
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
51 337
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-51 337
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-51 337
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
51 337
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2022.gadam:

Atlīdzība 2 NEPLP darbiniekiem: 36 324,69 euro
- Vadošais eksperts (10.saime, IV līmenis, 12.algu grupa) (1 647,00 + 388,53 (VSAOI 23,59%) = 2 035,53 mēnesī = 18 319,77 gadā (9 mēneši) + 1 831,98 (Piemaksas 10%: aizvietošana, papildus, prēmija) + 213,00 (polises)): 20 364,75 euro
- Jurists (21.saime, III B līmenis, 10.algu grupa) (1 287,00 + 303,60 (VSAOI 23,59%) = 1 590,60 mēnesī = 14 315,40 gadā (9 mēneši) + 1 431,54 (Piemaksas 10%: aizvietošana, papildus, prēmija) + 213,00 (polises)): 15 959,94 euro
- KOPĀ: 36 324,69 euro

Materiālais nodrošinājums un kapitālie izdevumi: 4 141,86 euro
- 1. Portatīvais (645,00 + PVN): 780,45 euro
- 2. Portatīvais (645,00 + PVN): 780,45 euro
- 3. Klaviatūra un pele (55,00 + PVN): 66,55 euro
- 4. Klaviatūra un pele (55,00 + PVN): 66,55 euro
- 5. 1.Monitors tehniskajam darbiniekam (ekspertam) (245,00 + PVN): 296,45 euro
- 6. 1.Monitors tehniskajam darbiniekam (ekspertam) (245,00 + PVN): 296,45 euro
- 7. Monitors juristam (290,00 + PVN): 350,90 euro
- 8. Adapteris, lai savienotu portatīvo ar monitoru (43,00 + PVN): 52,03 euro
- 9. Adapteris, lai savienotu portatīvo ar monitoru (43,00 + PVN): 52,03 euro
- Mēbeles (darba galdi, krēsli 578,51 x 2 + PVN): 1 399,99 euro
- KOPĀ: 4 141,85 euro

Uzturēšanas izdevumi (telekomunikāciju pakalpojumi, internets, pasta pakalpojumi, komandējumi u.c.): 870,00 euro
- 1.Internets un paredzamās mobilo lietotņu abonentmaksas: 400,00 euro
- 2.Iekšzemes darba braucieni (kabeļoperatoru pārbaudes): 200,00 euro
- 3.Apmācības, semināri: 200,00 euro
- 4.Kancelejas preces: 70,00 euro
- KOPĀ: 870,00 euro

Informācijas sistēmas rīka izstrāde/iegāde: 10 000,00 euro
  
KOPĀ: 51 336,55 euro


2023.gadam un turpmākajiem gadiem:

Atlīdzība 2 NEPLP darbiniekiem: 50 103,99 euro
- Vadošais eksperts (10.saime, IV līmenis, 12.algu grupa) (1 647,00 + 388,53 (VSAOI 23,59%) = 2 035,53 mēnesī = 24 426,36 gadā (12 mēneši) + 2 442,64 (Piemaksas 10%: aizvietošana, papildus, prēmija) + 213,00 (polises) + 1 017,77 (atvaļinājuma atbalsts 50% no atalgojuma mēnesī)): 28 099,77 euro
- Jurists (21.saime, III B līmenis, 10.algu grupa) (1 287,00 + 303,60 (VSAOI 23,59%) = 1 590,60 mēnesī = 19 087,20 gadā (12 mēneši) + 1 908,72 (Piemaksas 10%: aizvietošana, papildus, prēmija) + 213,00 (polises) + 795,30 (atvaļinājuma atbalsts 50% no atalgojuma mēnesī)): 22 004,22 euro
- KOPĀ: 50 103,99 euro

Uzturēšanas izdevumi (telekomunikāciju pakalpojumi, internets, pasta pakalpojumi, komandējumi u.c.): 1 160,00 euro
- 1.Internets un paredzamās mobilo lietotņu abonentmaksas: 533,34 euro
- 2.Iekšzemes darba braucieni (kabeļoperatoru pārbaudes): 266,67 euro
- 3.Apmācības, semināri: 266,67 euro
- 4.Kancelejas preces: 93,32 euro
- KOPĀ: 1 160,00 euro

KOPĀ: 51 263,99 euro
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
2 jaunas amata vietas
Cita informācija
Piešķīrumam ir ietekme uz turpmāko gadu budžetiem. Jautājums par nepieciešamo finansējumu turpmākiem gadiem Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes amata vietu izveidošanai, lai stiprinātu informatīvās telpas drošību, izskatāms likumprojekta „Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta „Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.

Izdevumus 2022.gadā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi