Anotācija (ex-ante)

22-TA-3532: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par investīcijas 2.1.2.2.i. projekta "Latvijas Nacionālās bibliotēkas mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts datu apstrādes mākoņa ietvaros" pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12.februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, prasībām, lēmumu par Latvijas iesniegtā Atveseļošanas fonda plāna novērtējumu, kas pieņemts ar Eiropas Padomes 2021.gada 13.jūlija Īstenošanas lēmumu par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (ST 10157/21, ST 10157/21 ADD 1) un Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumu Nr.435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" prasībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir apstiprināt finansējumu investīcijas projektā "Latvijas Nacionālās bibliotēkas mākoņdatošanas pakalpojumu attīstība valsts datu apstrādes mākoņa ietvaros" (turpmāk - investīcijas projekts), lai attīstītu valsts datu apstrādes mākoņa ietvaros unificētos skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumus, Latvijas Nacionālās bibliotēkas datu centru mākoņdatošanas pakalpojumu platformu (turpmāk - Platforma) un konteinerizācijas risinājumus ar piegādes procesu automatizāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informatīvajā ziņojumā "Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju" (atbalstīts Ministru kabineta 2021.gada 19.oktobra sēdē (prot. Nr.70 34.§)) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija norāda uz to, ka pašreizējā situācijā valsts pārvaldes iestādes nepietiekamā apjomā izmanto specializēto koplietošanas pakalpojumu datu centru sniegtās priekšrocības un esošo institūciju sadarbība notiek tikai vienas vai divu nozaru ietvaros ar atsevišķiem klientiem ārpus savas nozares vai sadarbība ir vēl tikai ieceres stadijā.

Arī Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra un Loģiski vienotā datu centra attīstība, lai arī palielina informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk - IKT) infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu izmantošanu valsts pārvaldē, tomēr atklāj arī pilnveidojumu iespējas pakalpojumu saturā, kā arī pakalpojumu pārvaldības un finansēšanas modeļos.

Ņemot vērā valsts pārvaldes IKT infrastruktūras resursu ierobežotību, ir svarīgi, lai skaitļošanas koplietošanas infrastruktūras pakalpojumi būtu savstarpēji sadarbspējīgi, nodrošinot savstarpējas rezervēšanās un dinamiskas skaitļošanas jaudas piesaistes iespējas. Virtualizētas skaitļošanas infrastruktūras tehnoloģijas šādas iespējas var nodrošināt gan virtuālo serveru, gan konteinerizācijas  pārvaldības līmenī.
Tāpēc ir svarīgi, lai skaitļošanas infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu sniedzēji attīstītu savas IKT infrastruktūras par automatizētu konteineru pārvaldību nodrošinošiem mākoņdatošanas risinājumiem, kas var efektīvi savstarpēji integrēties valsts datu apstrādes mākoņa infrastruktūrā, nodrošinot augstākas pievienotās vērtības koplietošanas pakalpojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Publiskās pārvaldes informācijas sistēmas neizmanto vai nepietiekamā apjomā izmanto moderno informācijas sistēmu infrastruktūras arhitektūras konteinerizācijas risinājumu ar piegādes procesu automatizācijas rīkiem sniegtās priekšrocības gan infrastruktūras mērogošanā, gan pārvaldības un pieejamības nodrošināšanā.
2) Netiek pietiekamā apjomā izmantota IKT risinājumu automatizēta uzstādīšanas, laidienu pārvaldības, automatizētas testēšanas un darbības uzraudzības funkcionalitāte, kas kopumā varētu veidot augstas pievienotās vērtības skaitļošanas infrastruktūras nodrošinājuma pakalpojumus.
3) Datu pārraides tīkla infrastruktūras pilnveides nepieciešamība, lai nodrošinātu liela apjoma pieprasījumu un datu pārsūtīšanu starp valsts datu apstrādes mākoņa dalībniekiem un nākotnē arī uz Eiropas mākoņdatošanas infrastruktūru, kā arī citas problēmas, kas ietvertas informatīvajā ziņojumā "Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju" (atbalstīts Ministru kabineta 2021.gada 19.oktobra sēdē (prot. Nr.70 34.§)).
Risinājuma apraksts
Latvijas Nacionālās bibliotēkas datu centru mākoņdatošanas pakalpojumu platformas un pakalpojumu attīstība valsts datu apstrādes mākoņa ietvaros, nodrošinot integrāciju ar valsts datu apstrādes mākoni un attīstot unificētos pakalpojumus, kā arī konteinerizācijas risinājuma un tās infrastruktūras pilnveide ar piegādes procesu automatizāciju. Investīcijas projekta īstenošana veicinās ar Ministru kabineta 2021.gada 28.aprīļa rīkojumu Nr.292 "Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu" apstiprināto rādītāju sasniegšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ir veikta izmaksu un ieguvumu analīze.
Projekta investīcijas veido 982 800 euro (bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN)). Investīcijas projekta dzīves cikls noteikts 10 gadi.
Sociālekonomiskie ieguvumi 10 gadu periodā, kas tiks sasniegti līdz ar investīcijas projekta īstenošanu:
1) konteinerizācijas risinājuma un tās infrastruktūras pilnveide ar piegādes procesu automatizāciju;
2) Platformas un unificēto pakalpojumu attīstība;
3) mākoņdatošanas infrastruktūras efektīvāka izmantošana, tai skaitā datu pārraides savienojuma nodrošināšana ar valsts datu apstrādes mākoņa infrastruktūru un nākotnē ar izeju uz Eiropas mākoņdatošanas infrastruktūru.
Sociālekonomisko ieguvumu apmērs veido 5 004 300 euro ieguvumu. Veiktie indikatīvie ieguvumu un izdevumu analīzes aprēķini visā investīcijas projekta dzīves ciklā (10 gados) liecina par investīcijas projekta sociālo nozīmīgumu un tā ekonomisko vērtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Latvijas Nacionālā bibliotēka kā finansējuma saņēmējs nodrošinās, ka investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai Latvijas Nacionālās bibliotēkas IKT infrastruktūrā un to risinājumu attīstībā, veicot pasūtījumus atbilstoši publisko iepirkumu normatīvajam regulējumam. Investīcijas projekta ietvaros attīstītās informācijas sistēmas un to risinājumi nebūs pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt priekšrocības attiecībā pret citiem Eiropas Savienības komersantiem. Latvijas Nacionālajai bibliotēkai kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts valsts deleģētas funkcijas veikšanai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.

Papildus iepriekš minētajam Latvijas Nacionālā bibliotēka datu centru mākoņdatošanas pakalpojumus nodrošina par pašizmaksu, ievērojot Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumos Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" noteikto maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku, un pakalpojumu izmaksas ir noteiktas Latvijas Nacionālās bibliotēkas publisko maksas pakalpojumu cenrādī, kā arī pakalpojumu saņēmēju loks ir valsts pārvaldes institūcijas, tai skaitā zinātniski pētnieciskajās institūcijās, izglītības iestādes un kultūras institūcijas.

Investīcijas projekts ir atbalstīts Digitālās pārveides un pārvaldes modernizācijas tematiskās komitejas 2023.gada 21.jūnija sēdē (prot. Nr.5 1.§, 3.punkts).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Latvijas Nacionālā bibliotēka
Ietekmes apraksts
Latvijas Nacionālajai bibliotēkai kā projekta iesniedzējai, attiecīgi pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas arī kā finansējuma saņēmējai un projekta īstenošanas līguma slēdzējai Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr.435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" nav paredzēti pienākumi informācijas sniegšanai un prasībām, kas varētu radīt administratīvā sloga palielinājumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
678 230
0
304 570
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
678 230
0
304 570
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
805 180
0
363 370
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
805 180
0
363 370
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-126 950
0
-58 800
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-126 950
0
-58 800
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-126 950
-58 800
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-126 950
-58 800
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Investīcijas projektu plānots īstenot no 2024.gada 1.ceturkšņa līdz 2025.gada 2.ceturksnim. Kopējais investīcijas projekta īstenošanas izdevumu apmērs plānots no Atveseļošanas fonda plāna finansējuma 982 800 euro apmērā, bet valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai 185 750 euro. Visas investīcijas projekta darbības tiks īstenotas, izmantojot ārpakalpojumu (izņemot projekta vadības un ieviešanas atbalsta personāls).
Kopējais investīcijas projekta īstenošanas finansējums, ieskaitot PVN, ir 1 168 550 euro.
Investīcijas projekta izstrādes izmaksu provizorisks sadalījums pa gadiem:
2024.gads - kopā 805 180 euro, tai skaitā Atveseļošanas un noturības fonda finansējums 678 230 euro un valsts budžeta finansējums PVN samaksai 126 950 euro:
1) atlīdzības izdevumi EKK 1000 – 73 710 euro;
2) pakalpojumu izdevumi EKK 2000 – 65 970 euro, tai skaitā 11 450 euro PVN;
3) kapitālie izdevumi EKK 5000 – 665 500 euro, tai skaitā 115 500 euro PVN.
2025.gads - kopā 363 370 euro, tai skaitā Atveseļošanas un noturības fonda finansējums 304 570 euro un valsts budžeta finansējums PVN samaksai 58 800 euro:
1) atlīdzības izdevumi EKK 1000 – 24 570 euro;
2) pakalpojumu izdevumi EKK 2000 – 36 300 euro, tai skaitā 6 300 euro PVN;
3) kapitālie izdevumi EKK 5000 – 302 500 euro, tai skaitā 52 500 euro PVN.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Investīcijas projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums Latvijas Nacionālās bibliotēkas budžetā tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". Pēc investīcijas projekta īstenošanas projekta uzturēšanas izdevumus ir plānots segt no jau esošā datu centru infrastruktūras uzturēšanas finansējuma. Savukārt, ja tiks konstatēts, ka ir nepieciešams papildu finansējums projekta uzturēšanas izdevumu segšanai, Kultūras ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā ekonomiski izvērtētu pieprasījumu papildu finansējumam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Investīcijas projekta finansējuma saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde – Latvijas Nacionālā bibliotēka.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Latvijas Nacionālā bibliotēka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Konteinerizācijas risinājuma un mākoņdatošanas risinājuma, tai skaitā Platformas, attīstība.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Konteinerizācijas risinājuma un mākoņdatošanas risinājuma, tai skaitā Platformas, attīstība.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Centralizējot vienotu IKT koplietošanas pakalpojumu sniegšanu kompetences centros, un valsts datu apstrādes mākoņa infrastruktūras izveide nodrošinās iestādēm augstāka līmeņa pakalpojumus.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekts nodrošinās Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam prioritātes „Kvalitatīva dzīves vide un teritoriju attīstība” rīcības virziena „Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi” mērķa [295] „Digitalizējot transformēta publiskā pārvalde, racionāli pārvaldīta organizatoriskā un tehnoloģiskā ekosistēma, kas ir iekšēji integrēta un ārēji atvērta kopīgas vērtības radīšanai, inovācijām un lietotājorientētai pieejai publisko pakalpojumu sniegšanā fiziskajā un digitālajā vidē” uzdevuma [316] „Mūsdienu tehnoloģiju un racionālas, resursu efektīvas, lietotājorientētas un atvērtas pārvaldības ieviešana, lai kvalitatīvi nodrošinātu publiskos pakalpojumus, ievērojot “primāri digitāls”, proaktīvas pakalpojumu sniegšanas un vienreizes principu, tai skaitā pārrobežu, kā arī veiktu valsts pārvaldes un pašvaldību IKT infrastruktūras un atbalsta procesu optimizāciju un centralizāciju” izpildi.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi