Anotācija (ex-ante)

21-TA-1162: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 7. jūlija noteikumos Nr. 743 "Cūku labturības prasības"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Patlaban spēkā esošajos Ministru kabineta 2009. gada 7. jūlija noteikumos Nr. 743 “Cūku labturības prasības” (turpmāk – noteikumi Nr. 743) nav noteikti kritēriji, lai samazinātu cūku astu nokošanas gadījumu biežumu cūku novietnēs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams ieviest pasākumus cūku labturībā, ko iesaka Eiropas Komisija, lai cūku novietnēs samazinātu cūku ausu savainošanas un astu nokošanas gadījumu biežumu, kas nereti ir iesmels rutīnas amputācijai cūku novietnēs.
Spēkā stāšanās termiņš
-
Pamatojums
Noteikumi stāsies spēkā 2022.gada 1.jūnijā. Cūku īpašniekiem vai turētājiem ir nepieciešams laiks, lai ieviestu jauno prasību par labturības riska novērtējuma veikšanu cūku novietnēs.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir  noteikumi Nr. 743, kas nosaka cūku labturības prasības, tostarp prasības cūku novietnēm un cūku turēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvija ir saņēmusi Eiropas veselības un pārtika drošības komisāres Stellas Kyriakides vēstuli, kurā komisāre pauž viedokli, ka Latvijā nepieciešami strauji uzlabojumi cūku labturības jomā, lai  tiktu maksimāli samazināts cūku astu amputācijas biežums cūku novietnēs un ievērotas prasības, kas noteiktas Padomes 2008. gada 18. decembra Direktīvā 2008/120/EK, ar kuru nosaka minimālos standartus cūku aizsardzībai (turpmāk -Direktīva 2008/120/EK).
Risinājuma apraksts
Nepieciešams ieviest Komisijas 2016.gada 8.marta Ieteikumu (ES) 2016/336 par to, kā attiecībā uz astes amputēšanas vajadzības samazināšanas pasākumiem tiek piemērota Padomes Direktīva 2008/120/EK, ar kuru nosaka minimālos standartus cūku aizsardzībai (turpmāk – Ieteikums Nr. 2016/336), kas skaidri nosaka soļus, kas jāveic cūku īpašniekam vai turētājam, lai samazinātu cūku ausu savainošanas un astes nokošanas gadījumu skaitu novietnē. Grozījumi nosaka kritērijus, pēc kuriem cūku īpašnieks vai turētājs veic dzīvnieku labturības riska novērtējumu attiecībā uz ausu savainošanas  un astes nokošanas gadījumu biežumu novietnē (turpmāk – labturības riska novērtējums).
Labturības riska novērtējums ir pamats tam, lai dzīvnieku īpašnieks vai turētājs veiktu novietnes monitoringu un izvērtētu novietnē atbilstību prasībām. Papildus, skaidru kritēriju noteikšana nacionālajā normatīvajā aktā palīdzētu Pārtikas un veterinārajam dienestam sasniegt Latvijai nepieciešamo mērķi cūku labturībā – samazināt  rutīnas cūku astu amputācijas biežums cūku novietnēs un panākt Direktīvā 2008/120/EK noteikto prasību ievērošanu.
Problēmas apraksts
Latvijā nav noteiktas prasības  cūku īpašniekam vai turētājam, kas nodarbina vai piesaista personas cūku kopšanai, nodrošināt, lai dzīvnieku kopējs būtu saņēmis instrukcijas un norādījumus par cūku un vispārīgajām lauksaimniecības dzīvnieku labturības prasībām, kā to paredz Direktīvas 2008/120/EK 6.pants. 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu atbilstību Direktīvas 2008/120/EK 6.panta prasībām, ir jānosaka cūku īpašnieka vai turētāja atbildība - nodarbināt cūku kopšanā darbiniekus, kuriem ir nepieciešamās prasmes, zināšanas un kompetence (noteikumu projekta 1. un 2.punkts (noteikumu Nr.743 8. un 8.1.punkts).
Problēmas apraksts
Pašreiz normatīvie akti neietver kārtību, kādā cūku īpašnieks vai turētājs veic labturības riska novērtējumu. Kā arī nepieciešams noteikt rādītājus, kādus labturības riska novērtējuma ietvaros cūku īpašnieks vai turētājs izvērtē.
Risinājuma apraksts
Ieteikums Nr. 2016/336 nosaka kārtību, kādā cūku īpašnieks vai turētājs veic labturības riska novērtējumu, kā arī, skaidri nosaka šī novērtējuma kritērijus. Tie iekļauti noteikumu projekta 3.punktā (noteikumu Nr.743 13.1.punkts).
Problēmas apraksts
Nepieciešams normatīvais regulējums, lai noteiktu labturības riska novērtējuma rezultātu dokumentēšanu un rīcību pēc labturības riska novērtējuma izvērtēšanas.
Risinājuma apraksts
Ieteikuma Nr. 2016/336 3.punkta otrā daļa  nosaka cūku īpašnieka vai turētāja rīcību gadījumos, ja cūku novietnē ir konstatēti trūkumi cūku labturībā. Cūku īpašniekam vai turētājam ir  jāapsver nepieciešamās izmaiņas novietnes pārvaldībā. Šī prasība ir iekļauta noteikumu projekta 4.punktā (noteikumu Nr.743 13.2.punkts).
Problēmas apraksts
Šobrīd normatīvie akti nenosaka prasības  vides uzlabošanas materiāliem, kurus izmanto, lai mazinātu vai novērstu cūku astu un ausu sakošanas gadījumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5. un 6.punkts (13.3. un 13.4. punkts) ievieš Ieteikuma Nr. 2016/336 4.punktu, 5.punkta “a”, “c” un “d” apakšpunktu, kas nosaka kritērijus vides uzlabošanas materiāliem, ko izmanto cūku novietnē.
Problēmas apraksts
Lai novērstu cūku astu amputēšanu kā rutīnas procedūru cūku novietnēs un pārņemtu Ieteikuma Nr. 2016/336 7.punktā ietvertās prasības noteikumos ir jānosaka  kritēriji, ko izvērtē kompetentā iestāde (dienests).
Risinājuma apraksts
Ieteikuma Nr. 2016/336 7.punkts tiek pārņemts noteikumu projekta 7.punktā (noteikumu Nr.743 13.5.punkts).
Problēmas apraksts
Noteikumos nav noteiktas prasības, kas ietvertas Direktīvas 2008/120/EK3.panta 8.punktā un nosaka rīcību gadījumos, kad cūkas ir īpaši agresīvas, slimas, ievainotas vai tām ir uzbrukušas citas cūkas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 8. un 9.punkts (noteikumu Nr.743 28.1. un 28.2.punkts) paredz, ka īpaši agresīvas, slimas, ievainotas cūkas un tās, kurām ir uzbrukušas citas cūkas, ievieto atsevišķos aizgaldos.
Problēmas apraksts
Notiekumi neietver prasību barot cūkas ar sistēmu, kas nodrošina visu dzīvnieku piekļuvi barībai, pat ja pastāv cīņa un konkurence uz to , kā tas noteikts Direktīvas 2008/120/EK 3.panta 6.punktā. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 10.punkts (noteikumu Nr.743 28.3. punkts) pārņem direktīvas prasības, nosakot, ka grupās turētas sivēnmātes un jauncūkas baro, izmantojot sistēmu, kas nodrošina, ka katrs dzīvnieks var iegūt pietiekami daudz barības arī tad, ja ir konkurence attiecībā uz barību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs 5324 cūku novietnes (saskaņā ar Lauksaimniecības datu centra reģistra datiem).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Šobrīd Latvijā ir konstatēti pārkāpumi cūku labturībā, jo cūku novietnēs izvēlas vieglāko ceļu, pielietojot cūku astu amputāciju kā rutīnas procedūru. Šādu pieeju aizliedz Direktīvas 2008/120/EK I pielikuma I nodaļas 8.punkts, kas aizliedz rutīnas astes amputāciju, bet pieļauj to veikt izņēmuma gadījumos, ja ir noskaidrots, ka tie cūkām ir savainotas ausis vai astes. Lai izvairītos no rutīnas astu amputēšanas prakses fermās ir nepieciešams nodrošināt dzīvniekiem piemērotu vidi, izvērtēt to blīvumu aizgaldā, jāmaina neatbilstoši turēšanas apstākļi vai saimniekošanas sistēma.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016H0336
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2016.gada 8.marta ieteikums (ES) 2016/336 par to, kā attiecībā uz astes amputēšanas vajadzības samazināšanas pasākumiem tiek piemērota Padomes Direktīva 2008/120/EK, ar kuru nosaka minimālos standartus cūku aizsardzībai prasības.
Apraksts
Direktīva 2008/120/EK uzliek ES dalībvalstīm pienākumu nodrošināt, ka astes amputēšana netiek veikta regulāri, bet tikai gadījumos, ja  ir savainoti sivēnmāšu pupi vai citu cūku ausis vai astes. Cūkām tiek veikta astes amputēšana, lai astes netiktu nokostas, kas ir pretdabiska uzvedība ar daudzfaktoriālu izcelsmi. Minētā prakse var izraisīt cūkām sāpes un līdz ar to negatīvi ietekmē to labturību. Direktīva 2008/120/EK nosaka, ka, pirms tiek veikta astes amputēšana, būtu jāveic citi pasākumi, lai netiktu nokostas astes. Ir jāizvērtē kritēriji, pēc kuriem var novērtēt  cūku turēšanas apstākļus un saimniekošanas sistēmu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32008L0120
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2008.gada 18.decembra Direktīva 2008/120/EK ar kuru nosaka minimālos standartus cūku aizsardzībai.
Apraksts
Noteikumu projektā ieviesti direktīvas panti, kas nav precīzi pārņemti nacionālajā likumdošanā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2016.gada 8.marta ieteikums (ES) 2016/336 par to, kā attiecībā uz astes amputēšanas vajadzības samazināšanas pasākumiem tiek piemērota Padomes Direktīva 2008/120/EK, ar kuru nosaka minimālos standartus cūku aizsardzībai prasības.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. "a", 2 ''b" apakšpunkts un 3.punkts.
Noteikumu projekta 1.3.punkts (Noteikumu Nr.743  13.1. punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
 3.punkta otrā daļa 
Noteikumu projekta 1.4.punkts (Noteikumu Nr.743 13.2. punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4.punkts, 5 "a".,5"c"., 5"d".apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.5.punkts  (Noteikumu Nr.743 13.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
5 "a".apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.5.punkts (Noteikumu Nr.743 13.3.1 apakšpunkts) 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
5."b"., 4 "a"., 4"b". apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.5.punkts  (Noteikumu Nr.743 13.3.2.apakšpunkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4."c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.5.punkts (Noteikumu Nr.743 13.3.3.apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
4."d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.5.punkts (Noteikumu Nr.743 13.3.4.apakšpunkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6.punkts
Noteikumu projekta 1.6.punkts  (Noteikumu Nr.743 13.4.punkts).  
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6."a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.6.punkts (Noteikumu Nr.743 13.4.1.apakšpunkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6."b"apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.6.punkts (Noteikumu Nr.743 13.4.2.apakšpunkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6."c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.6.punkts   (Noteikumu Nr.743 13.4.3.apakšpunkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
7.punkts
Noteikumu projekta 1.7.punkts  (Noteikumu Nr.743 13.5.punkts). 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2008.gada 18.decembra Direktīva 2008/120/EK ar kuru nosaka minimālos standartus cūku aizsardzībai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3.panta 8.punkts
Noteikumu projekta 1.8.punkts  (Noteikumu Nr.743 28.1. punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3.panta 8.punkts
Noteikumu projekta 1.9.punkts  (Noteikumu Nr.743 28.2. punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3.panta 6.punkts
Noteikumu projekta 1.6.punkts (Noteikumu Nr.743 28.3. punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6.pants
Noteikumu projekta 1.1.punkts (Noteikumu Nr.743 8.punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Projekta izstrādē tika iesaistīts Pārtikas un veterinārais dienests un Latvijas cūku audzētāju asociācija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Atvieglos PVD kontroļu veikšanu cūku novietnēs, jo būs skaidri noteikti kritētiji cūku astu košanas gadījumu samazināšanai.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi