24-TA-2282: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akts izdots saskaņā ar Invaliditātes likuma 4. panta otro daļu, 5. panta otro un trešo daļu, 7. panta piekto daļu un 12. panta 6.1 daļu un Valsts sociālo pabalstu likuma 7.1 panta pirmo daļu, 12.panta pirmo daļu un 12.1 panta 1.1 daļu.
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.805) pamatojoties uz Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīvas pamata.
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 805 "Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.805) pamatojoties uz Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīvas pamata.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi veikt redakcionālus precizējumus, svītrojot punktu, kas nosaka personas tiesības lūgt veikt atkārtotas invaliditātes un darbspēju ekspertīzi jebkurā laikā, ņemot vērā, ka norma par dokumentu iesniegšanu atkārtotas ekspertīzes veikšanai paredzēts iekļaut Invaliditātes likumā (turpmāk – IL), kā arī, lai precizētu īsākā prognozējamas invaliditātes un invaliditātes lēmuma termiņa noteikšanu no sešiem mēnešiem uz vienu gadu, saskaņā ar plānotajiem grozījumiem IL.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
IL grozījumu 8. panta otrās daļas 1. un 3. punktā tiek paredzēts, ka īsākais invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņš būs viens gads.
IL grozījumu 8. panta trešajā daļā ir paredzēts noteikt, ka prognozējamu invaliditāti, invaliditāti un darbspēju zaudējumu personai tiek noteikts ar dienu, kad tā atbilstoši MK noteikumiem Nr. 805 ir iesniegusi dokumentus Valsts komisijā (personas iesniegums prognozējamas invaliditātes, invaliditātes vai darbspēju zaudējuma ekspertīzes veikšanai, ārsta vai ārstējošā ārsta nosūtījums uz komisiju, (veidlapa Nr. 088/u "Nosūtījums uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju"), kā arī citus dokumentus, ko ārsts vai pati persona uzskata par nepieciešamiem ekspertīzei) izņemot šā panta 3.1 un 3.2 daļā minētajos gadījumos.
IL grozījumu 8. panta sestajā daļā ir paredzēts noteikt, ka personai ir tiesības lūgt veikt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi ne biežāk kā reizi sešos mēnešos. Pirms minētā termiņa persona varēs lūgt veikt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi, ja veselības stāvoklis ir būtiski pasliktinājies un funkcionēšanas ierobežojums var tikt uzskatīti par stabiliem, ko apliecina medicīniskie dokumenti.
IL grozījumu 8. panta trešajā daļā ir paredzēts noteikt, ka prognozējamu invaliditāti, invaliditāti un darbspēju zaudējumu personai tiek noteikts ar dienu, kad tā atbilstoši MK noteikumiem Nr. 805 ir iesniegusi dokumentus Valsts komisijā (personas iesniegums prognozējamas invaliditātes, invaliditātes vai darbspēju zaudējuma ekspertīzes veikšanai, ārsta vai ārstējošā ārsta nosūtījums uz komisiju, (veidlapa Nr. 088/u "Nosūtījums uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju"), kā arī citus dokumentus, ko ārsts vai pati persona uzskata par nepieciešamiem ekspertīzei) izņemot šā panta 3.1 un 3.2 daļā minētajos gadījumos.
IL grozījumu 8. panta sestajā daļā ir paredzēts noteikt, ka personai ir tiesības lūgt veikt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi ne biežāk kā reizi sešos mēnešos. Pirms minētā termiņa persona varēs lūgt veikt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi, ja veselības stāvoklis ir būtiski pasliktinājies un funkcionēšanas ierobežojums var tikt uzskatīti par stabiliem, ko apliecina medicīniskie dokumenti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
IL grozījumu 8. panta otrās daļas 1. un 3. punktā tiek paredzēts, ka īsākais invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņš būs viens gads, savukārt MK noteikumu Nr. 805 20.1.1. un 20.2.1. punkts šobrīd nosaka, ka personai līdz un pēc 18 gadu vecuma invaliditāti un darbspēju zaudējumu nosaka uz sešiem mēnešiem, vienu gadu, diviem vai pieciem gadiem. Tā arī, MK noteikumu Nr.805 21.1. punkts nosaka, ka vienlaikus ar lēmuma pieņemšanu par invaliditātes vai darbspēju zaudējuma noteikšanu vai pēc tā pieņemšanas komisijas amatpersonas sniedz atzinumu, nosakot tā termiņu uz tādu pašu periodu, kāds ir noteikts invaliditātei un darbspēju zaudējumam, vai uz sešiem mēnešiem, vienu, diviem vai pieciem gadiem, bet ne ilgāk, kā līdz noteiktās invaliditātes perioda beigām.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka MK noteikumu Nr. 805 minētie invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņi ir saskaņoti ar IL grozījumos minēto, nepieciešams redakcionāli precizēt īsāko invaliditātes vai darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņu, proti, nosakot, ka īsākais invaliditātes vai darbspēju zaudējuma noteikšanas termiņš ir viens gads.
Problēmas apraksts
IL grozījumu 8. panta sestajā daļā ir paredzēts noteikt, ka personai ir tiesības lūgt veikt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi ne biežāk kā reizi sešos mēnešos. Pirms minētā termiņa persona varēs lūgt veikt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi, ja veselības stāvoklis būs būtiski pasliktinājies un funkcionēšanas ierobežojums būs uzskatāmi par stabiliem, un to apliecinās medicīniskie dokumenti. Savukārt MK noteikumu Nr. 805 13. punktā ir noteikts, ka personai, kurai noteikta invaliditāte vai darbspēju zaudējums, ir tiesības lūgt atkārtotu invaliditātes un darbspēju ekspertīzi jebkurā laikā, ja personas veselības stāvoklis ir būtiski pasliktinājies un tā radītais funkcionēšanas ierobežojums ir uzskatāms par stabilu, un to apliecina medicīniskie dokumenti.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka MK noteikumu Nr. 805 13. punktā minētais regulējums nav pretrunā ar IL grozījumu 8. panta sestajā daļā minēto, MK noteikumu Nr. 805 13. punkts tiek svītrots, un tiek paredzēts, ka personas tiesības iesniegt dokumentus, lai tiktu veikta atkārtota invaliditātes vai darbspēju ekspertīze pēc noteikta laika vai, situācijās, kad veselības stāvoklis ir būtiski pasliktinājies un funkcionēšanas ierobežojumi uzskatāmi par stabiliem, tiek regulētas IL.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs personas ar invaliditāti, precizējot ka īsākais invaliditātes noteikšanas termiņš ir viens gads, tādā veidā mazinot administratīvo slogu uz personām ar invaliditāti un procesā iesaistītajiem speciālistiem, it īpaši tajos gadījumos, kad personai būs nepieciešams veikt atkārtotas invaliditātes vai darbspēju ekspertīzi un attiecīgi iesniegt nepieciešamos dokumentus Valsts komisijā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Invaliditātes lietu nacionālās padomes sēdes laikā, kura notika 27.03.2024., padomes locekļi un citi sēdes apmeklētāji tika informēti par 2024.gadā plānotajiem grozījumiem normatīvajos aktos, kas saistītas ar personām ar invaliditāti, tai skaitā par plānotajiem grozījumiem IL un MK noteikumos Nr. 805.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs personas ar invaliditāti, precizējot ka īsākais invaliditātes noteikšanas termiņš ir viens gads, tādā veidā mazinot administratīvo slogu uz personām ar invaliditāti un procesā iesaistītajiem speciālistiem, it īpaši tajos gadījumos, kad personai būs nepieciešams veikt atkārtotas invaliditātes vai darbspēju ekspertīzi un attiecīgi iesniegt nepieciešamos dokumentus Valsts komisijā.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
