22-TA-3573: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts " Par apropriācijas pārdali " (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu;
2. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu;
2. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt finanšu līdzekļus steidzami nepieciešamajiem darbiem Sv. Trīsvienības – Dievmātes atdusas pareizticīgo baznīcas Rīgā, Krišjāņa Barona ielā 126 (turpmāk – Baznīca) renovācijai atbilstoši Latvijas Pareizticīgo Baznīcas iesniegtajai tāmei un Nacionālajā kultūras mantojuma pārvaldē saskaņotajam risinājumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Sv. Trīsvienības – Dievmātes atdusas pareizticīgo baznīca ir viena no kultūrvēsturiski vērtīgākajām Rīgas baznīcām. Tā ir iekļauta valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā kā valsts nozīmes arhitektūras piemineklis ar valsts aizsardzības Nr.7494. Šobrīd Baznīcas centrālais kupols ir kritiskā stāvoklī. Šajā gadā Baznīcā ir uzsākti centrālā kupola renovācijas darbi un Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes Sakrālā mantojuma saglabāšanas programmas ietvaros ir piešķirti līdzekļi 85 000 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Baznīcas draudze nav spējīga pati finansēt Baznīcas renovāciju un bez valsts atbalsta nespēs pabeigt iesāktos darbus.
Saskaņā ar Latvijas Pareizticīgo Baznīcas sagatavoto tāmi, uzsāktajiem remontdarbiem ir nepieciešams finansējums 1 032 459 euro apmērā, bet, lai paveiktu kritiski nepieciešamos darbus, ir nepieciešams finansējums 350 000 euro apmērā. Atbilstoši Latvijas Pareizticīgo Baznīcas iesniegtajai tāmei nepieciešams finansējums:
Klostera centrālā kupola renovācijai – 257 715 euro;
Centrālās daļas fasādes remontam – 48 591 euro;
Būvlaukuma uzturēšanai – 43 694 euro.
Saskaņā ar Latvijas Pareizticīgo Baznīcas sagatavoto tāmi, uzsāktajiem remontdarbiem ir nepieciešams finansējums 1 032 459 euro apmērā, bet, lai paveiktu kritiski nepieciešamos darbus, ir nepieciešams finansējums 350 000 euro apmērā. Atbilstoši Latvijas Pareizticīgo Baznīcas iesniegtajai tāmei nepieciešams finansējums:
Klostera centrālā kupola renovācijai – 257 715 euro;
Centrālās daļas fasādes remontam – 48 591 euro;
Būvlaukuma uzturēšanai – 43 694 euro.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekš minēto problēmu, ir sagatavots rīkojuma projekts, paredzot līdzekļu pārdali no Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 04.02.00 "Ieslodzījuma vietu būvniecība" uz Kultūras ministrijas budžeta programmu 21.00.00 "Kultūras mantojums".
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmitā daļa nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei. Līdz ar to, rīkojuma projekts paredz:
- Kultūras ministrijai un Tieslietu ministrijai sagatavot un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši rīkojumā noteiktajam;
- Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimu par rīkojumā minēto apropriācijas pārdali un pēc Saeimas atļaujas saņemšanas veikt apropriācijas pārdali.
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmitā daļa nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei. Līdz ar to, rīkojuma projekts paredz:
- Kultūras ministrijai un Tieslietu ministrijai sagatavot un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši rīkojumā noteiktajam;
- Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimu par rīkojumā minēto apropriācijas pārdali un pēc Saeimas atļaujas saņemšanas veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Lai nodrošinātu Baznīcas neatliekamo renovācijas darbu veikšanu, tiks pārdalīts finansējums no Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 04.02.00 "Ieslodzījuma vietu būvniecība" uz Kultūras ministrijas budžeta programmu 21.00.00 "Kultūras mantojums".
Likumā "Par valsts budžetu 2022.gadam" Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 04.02.00 "Ieslodzījuma vietu būvniecība" ir paredzēts finansējums ilgtermiņa saistību pasākuma "Jauna cietuma būvniecība Liepājā" īstenošanai laikposmā no 2022. līdz 2024. gadam 135 749 094 euro apmērā:
2.1.1. 2022. gadā – 6 158 652 euro;
2.1.2. 2023. gadā – 39 396 846 euro;
2.1.3. 2024. gadā – 90 193 596 euro.
Pārdale ir iespējama, jo Ministru kabinets 2022. gada 18. oktobrī atbalstīja grozījumu Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju" (MK prot. Nr. 53 51. §). Grozījumi paredz, ka valsts budžeta finansējums jaunā Liepājas cietuma būvniecībai ir nepieciešams sākot ar 2023. gadu, līdz ar to, šobrīd valsts budžeta finansējumu 2022.gadam var novirzīt citiem mērķiem.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra rīkojumu Nr. 741 "Par apropriācijas pārdali"(MK prot. Nr. 53 56. §) finansējums no Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 04.02.00 "Ieslodzījuma vietu būvniecība" ilgtermiņa saistību pasākuma "Jauna cietuma būvniecība Liepājā" 3 291 994 euro apmērā jau ir novirzīts uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" dabasgāzes un elektroenerģijas papildu izdevumu segšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Kultūras ministrija, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Kultūras ministrija
- Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi