24-TA-2579: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumos Nr. 759 "Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Normatīvā akta izstrāde ir nepieciešama, lai:
- veiktu redakcionālas izmaiņas iestādes nosaukumā ('Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija' aizstājot ar 'Bērnu aizsardzības centrs')';
- iekļautu datu veidus, kurus no Invaliditātes informatīvās sistēmas ir tiesīga iegūt biedrība "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "Zelda", lai nodrošinātu iedzīvotājiem ar garīga rakstura traucējumiem atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojumu;
- precizētu datu laukus, ko no Invaliditātes informatīvās sistēmas iegūst Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija";
- precizētu datu veidus, kurus no Invaliditātes informatīvās sistēmas ir tiesīgs iegūt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs un noteiktu, kādus datu laukus iegūst apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu, atbilstoši Invaliditātes likuma un Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma prasībām no 10.12.2024;
- veiktu tehniskus precizējumus, lai nodrošinātu korektu datu uzglabāšanu un datu drošību.
- veiktu redakcionālas izmaiņas iestādes nosaukumā ('Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija' aizstājot ar 'Bērnu aizsardzības centrs')';
- iekļautu datu veidus, kurus no Invaliditātes informatīvās sistēmas ir tiesīga iegūt biedrība "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "Zelda", lai nodrošinātu iedzīvotājiem ar garīga rakstura traucējumiem atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojumu;
- precizētu datu laukus, ko no Invaliditātes informatīvās sistēmas iegūst Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija";
- precizētu datu veidus, kurus no Invaliditātes informatīvās sistēmas ir tiesīgs iegūt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs un noteiktu, kādus datu laukus iegūst apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu, atbilstoši Invaliditātes likuma un Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma prasībām no 10.12.2024;
- veiktu tehniskus precizējumus, lai nodrošinātu korektu datu uzglabāšanu un datu drošību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu informācijas apriti starp Invaliditātes informatīvo sistēmu un institūcijām, kas savu funkciju nodrošināšanai izgūst informāciju no minētās sistēmas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi nosaka informācijas sistēmā iekļaujamos datus, to apjomu, datu apstrādes noteikumus, kārtību un institūciju sadarbības noteikumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Bērnu tiesību aizsardzības likuma grozījumu, kas stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī, pārejas noteikumu 54. punkts paredz, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos lietotais termins "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija" (attiecīgā locījumā) atbilst šajā likumā lietotajam terminam "Bērnu aizsardzības centrs" (attiecīgā locījumā). Nepieciešams veikt iestādes nosaukuma maiņu šajā noteikumu projektā.
Risinājuma apraksts
Ar Grozījumu projekta 1.punktu tiek veiktas atbilstošas redakcionālas izmaiņas noteikumu 14.10.apakšpunktā, iestādes nosaukumu "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija" aizstājot ar "Bērnu aizsardzības centrs".
Problēmas apraksts
Pašreizējais tiesiskais regulējums neļauj valsts akciju sabiedrībai "Ceļu satiksmes drošības direkcija" saņemt no Invaliditātes informatīvās sistēmas datus par invaliditātes lēmuma sākuma un beigu datumu.
Risinājuma apraksts
Ar Grozījumu projekta 2.punktu tiek precizēts Noteikumu 14.12.apakšpunktā paredzētais Ceļu satiksmes drošības direkcijai nododamo datu apjoms. Grozījums ir pamatojams ar to, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija pieprasa invaliditātes lēmuma sākuma un beigu datumus, lai precīzi noteiktu personas tiesības uz dažādiem atvieglojumiem vai īpašām tiesībām, kas ir saistītas ar invaliditātes statusu. Šie datumi ir nepieciešami, lai nodrošinātu, ka personu ar invaliditāti stāvvietu karte, kā arī CSDD administrētais atbrīvojums no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa nomaksas personām ar invaliditāti tiek piemērots tikai tajā periodā, kad personai noteikta invaliditāte.
Problēmas apraksts
Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai nododamos datu laukus nosaka Noteikumu 14.22.apakšpunkts. Iestāžu sadarbībā noskaidrots, ka pašreizējais noteikumos uzskaitīto datu kategoriju skaits ir lielāks, nekā nepieciešams.
Risinājuma apraksts
Ar Grozījumu projekta 3.punktu tiek no Noteikumu 14.22.apakšpunkta izslēgti dati, kas paredzēti 6.2., 6.3., 8.20.6.,8.20.8., 9.5.1. un 9.12.apakšpunktos, jo šādi dati Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai tās funkciju izpildei nav nepieciešami. Datu aizsardzības principi paredz, ka nedrīkst apstrādāt vairāk datus kā nepieciešams.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2023.gada 31.oktobra noteikumi Nr.625 "Noteikumi par atbalsta personu lēmumu pieņemšanā pakalpojumu" 24.punkts paredz, ka līdz dienai, kad stājas spēkā grozījumi Invaliditātes likuma 3.1 pantā, kas ļauj biedrībai apstrādāt Invaliditātes informācijas sistēmā iekļautos datus par invaliditāti, biedrībai ir tiesības izprasīt no Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas informāciju par personu, kura biedrībā iesniegusi šo noteikumu 12. punktā minēto iesniegumu, lai pārliecinātos par tās atbilstību invaliditātes statusam un garīga rakstura traucējumu esību.
Attiecīgi Grozījumi Invaliditātes likumā (668/Lp14) ir apstiprināti Saeimā 3. lasījumā 07.11.2024. un stājušies spēkā 04.12.2024., tādēļ nepieciešams sagatavot atbilstošus grozījumus Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumos.
Attiecīgi Grozījumi Invaliditātes likumā (668/Lp14) ir apstiprināti Saeimā 3. lasījumā 07.11.2024. un stājušies spēkā 04.12.2024., tādēļ nepieciešams sagatavot atbilstošus grozījumus Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumos.
Risinājuma apraksts
Grozījumu projekta 4.punkts paredz papildināt noteikumus ar 14.35. apakšpunktu, nosakot, ka tiesības bez maksas saņemt ziņas no informācijas sistēmas ir biedrībai "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "Zelda", lai nodrošinātu iedzīvotājiem atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojumu atbilstoši 2023.gada 31.oktobra noteikumu Nr.625 "Noteikumi par atbalsta personu lēmumu pieņemšanā pakalpojumu" 14.punktā paredzētajam.
Problēmas apraksts
Grozījumu projekta 5., 6. un 7.punkts saistīti ar to, ka noteiktus datus nepieciešams saglabāt ilgāku laiku, piemēram, audita vai uzraudzības nolūkos, kā arī Invaliditātes informatīvajā sistēmā nav paredzēta automātiska datu dzēšana pēc noteikta termiņa, un datu dzēšana var notikt tikai manuāli vai ar īpašiem personu pieprasījumiem. Savukārt pilnvaroto personu dati tiek arhivēti, nevis dzēsti. Šajā situācijā dati var tikt atzīmēti kā neaktīvi vai piekļuve tiem var tikt ierobežota, bet tie netiek izdzēsti no sistēmas.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumu projekta 5., 6. un 7.punktu tiek tehniski precizēti noteikumu 19.1., 19.2. un 19.3.apakšpunkti, lai nodrošinātu korektu datu uzglabāšanu un datu drošību.
Problēmas apraksts
Noteikumu 14.20.apakšpunktu nepieciešams precizēt, kā arī noteikumus papildināt ar jaunu 14.36. apakšpunktu, lai:
1) noteiktu, ka arī OCTA apdrošinātājiem ir tiesības apstrādāt Invaliditātes informatīvās sistēmas datus atbilstoši tam, kā to paredz Invaliditātes likuma 3.1 panta trešās daļas 33.punkts, kas stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (turpmāk - OCTA likums) (33. apakšpunkts tiek iekļauts likuma redakcijā uz attiecīgu grozījumu OCTA likumā spēkā stāšanās dienu. Sk. Pārejas noteikumu 12. punktu). Atbilstoši grozījumi OCTA likumā spēkā stājās 10.12.2024., kuros noteikts - "Lai saskaņā ar OCTA likumu apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs varētu izvērtēt cietušajai personai noteiktās invaliditātes cēloņsakarību ar ceļu satiksmes negadījumā gūtajām traumām un pieņemt lēmumu par apdrošināšanas atlīdzību, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija pēc apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pieprasījuma izsniedz lēmuma par invaliditāti un ekspertīzes akta atvasinājumu" (skatīt OCTA likuma 54.panta trešās daļas redakciju uz 10.12.2024.).
2) lai būtu iespēja gan OCTA apdrošinātājiem, gan LTAB saņemt OCTA likuma 54.panta trešajā daļā minēto dokumentu atvasinājumus (kopijas).
1) noteiktu, ka arī OCTA apdrošinātājiem ir tiesības apstrādāt Invaliditātes informatīvās sistēmas datus atbilstoši tam, kā to paredz Invaliditātes likuma 3.1 panta trešās daļas 33.punkts, kas stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (turpmāk - OCTA likums) (33. apakšpunkts tiek iekļauts likuma redakcijā uz attiecīgu grozījumu OCTA likumā spēkā stāšanās dienu. Sk. Pārejas noteikumu 12. punktu). Atbilstoši grozījumi OCTA likumā spēkā stājās 10.12.2024., kuros noteikts - "Lai saskaņā ar OCTA likumu apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs varētu izvērtēt cietušajai personai noteiktās invaliditātes cēloņsakarību ar ceļu satiksmes negadījumā gūtajām traumām un pieņemt lēmumu par apdrošināšanas atlīdzību, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija pēc apdrošinātāja vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pieprasījuma izsniedz lēmuma par invaliditāti un ekspertīzes akta atvasinājumu" (skatīt OCTA likuma 54.panta trešās daļas redakciju uz 10.12.2024.).
2) lai būtu iespēja gan OCTA apdrošinātājiem, gan LTAB saņemt OCTA likuma 54.panta trešajā daļā minēto dokumentu atvasinājumus (kopijas).
Risinājuma apraksts
Noteikumu 14.20.apakšpunkts precizēts, kā arī noteikumi papildināt ar jaunu 14.36. apakšpunktu, lai saskaņā ar Invaliditātes likumā un Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā noteikto gan OCTA apdrošinātāji, gan LTAB varētu saņemt nepieciešamo informāciju no Invaliditātes informatīvās sistēmas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas uzturētā Invaliditātes informatīvā sistēma ir viens no lielākajiem datu devējiem valstī (datu saņēmēji uzskaitīti Invaliditātes likuma 3.1 pantā). Līdz ar grozījumu projektu tiek korekti nodrošināta datu apmaiņa starp institūcijām.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Invaliditātes informatīvā sistēma satur datus par personām noteikto invaliditātes statusu, termiņu, smaguma pakāpi u.c. Korekta datu apstrāde nepieciešama, lai nodrošinātu personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu 14.10.apakšpunktā veiktas redakcionālas izmaiņas, nemainot attiecīgās iestādes līdz šim apstrādājamo personas datu apjomu. Plašāk skatīt anotācijas 1.3. sadaļu.
Ar Noteikumu 14.12.apakšpunkta grozījumiem paredzēts paplašināt Ceļu satiksmes drošības direkcijai līdz šim pastrādājamo personas datu apjomu. Papildus apstrādājamo personas datu apstrādes nepieciešamības pamatojums norādīts anotācijas 1.3. sadaļā. Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27.aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 6. panta 1. punkta c) apakšpunkts, Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma 6. panta pirmās daļas 1. un 16. punkts, Datu regulas 6.panta 1. punkta e) apakšpunkts, Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumu Nr.858 “Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas kārtība” 20. un 25. punkts.
Ar Noteikumu 14.22.apakšpunkta grozījumiem paredzēts samazināt attiecīgās iestādes līdz šim apstrādājamo personas datu apjomu. Plašāk skatīt anotācijas 1.3. sadaļu. Izmaiņas neskar citus personas datu apstrādes procesa faktiskus un tiesiskus apstākļus.
Ar Noteikumu 14.35. apakšpunktu paredzēts noteikt biedrībai "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "ZELDA"" tiesības apstrādāt Invaliditātes informācijas sistēmā iekļautos datus par invaliditāti. Personas datu apstrādes mērķis un tiesiskais pamats norādīts anotācijas 1.3. sadaļā. Lai pārliecinātos par personas atbilstību pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem, biedrība, atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 31.oktobra noteikumu Nr.625 “Noteikumi par atbalsta personu lēmumu pieņemšanā pakalpojumu” 14.2.apakšpunktam, Invaliditātes informatīvajā sistēmā pārliecinās par personai noteikto invaliditātes grupu un pazīmi par garīga rakstura traucējumu esību. Attiecīgi biedrībai jāapstrādā noteikumu 6.1., 6.2., 6.3.apakšpunktā minētie dati (personas vārds, uzvārds un personas kods, jo tikai pēc personu identificējošās informācijas ir iespējams pārliecināties, ka tai personai, kas vērsusies biedrībā ar iesniegumu par pakalpojuma piešķiršanu, ir noteikts oficiāls invaliditātes statuss un tai var piešķirt pakalpojumu), kā arī jāapstrādā noteikumu 8.7.4.apakšpunktā minētie dati, t.i. funkcionālo traucējumu veids – psihiskie traucējumi, jo pakalpojums pienākas tikai personai ar garīga rakstura traucējumiem jeb psihiskiem traucējumiem, tāpat ir jāapstrādā 8.20.5.apakšpunktā minētie dati (t.i., invaliditātes grupa, jo pakalpojumu piešķir personām ar I vai II invaliditātes grupu) un 8.20.7. apakšpunktā minētie dati (invaliditātes sākuma un beigu datums, jo pakalpojuma piešķir tikai invaliditātes termiņa ietvaros).
Ar Noteikumu 19.1. un 19.3. apakšpunktu veikti redakcionāli precizējumi, kas neskar līdz šim veiktās personas datu apstrādes (glabāšanas) faktiskos apstākļus.
Spēkā esošā Ministru kabineta noteikumu Nr. 759 19.1. punkta redakcija noteic, ka par personām, kurām veikta ekspertīze, – datus glabā aktuālajā datubāzē pastāvīgi līdz personas nāvei, bet sešu mēnešu laikā pēc personas nāves tos anonimizē un glabā informācijas sistēmas datu arhīvā. Ar grozījumiem ir izņemts vārds "anonimizē", jo faktiski personas dati netiek anonimizēti (aizstāti ar svītriņām), bet gan visa informācija par lietu iekrāsojas pelēkā krāsā un lieta kļūst "neaktīva" jeb tiek slēgta, un lietā vairs nevar tikt pieņemts jauns lēmums par invaliditāti. Lietā faktiski nevar veikt nekādas izmaiņas, taču tā netiek anonimizēta. Līdz ar to datu apstrādes process netiek mainīts, bet norma precizēta atbilstoši reālajai Invaliditātes informatīvās sistēmas funkcionalitātei.
Noteikumu 19.2. apakšpunktā paredzēts mainīt līdz šim esošo personas datu glabāšanas termiņu. Ja iepriekš normā bija paredzēts, ka datus par pilnvaroto personu glabā gadu no iesnieguma saņemšanas dienas, un pēc gada tos dzēš no informācijas sistēmas, tad grozījumu redakcijā paredzēts, ka datus glabā no iesnieguma saņemšanas dienas līdz pārstāvētās personas invaliditātes termiņa beigām. Šāds regulējums nepieciešams, jo pilnvaroto personu datus nepieciešams glabāt tikai tajā periodā, kamēr pārstāvētajai personai ir noteikts invaliditātes statuss, ņemot vērā, ka pilnvarotās personas dati nepieciešami, lai tai varētu nodrošināt piekļuves tiesības invaliditātes informatīvajai sistēmai.
Ar Noteikumu 14.12.apakšpunkta grozījumiem paredzēts paplašināt Ceļu satiksmes drošības direkcijai līdz šim pastrādājamo personas datu apjomu. Papildus apstrādājamo personas datu apstrādes nepieciešamības pamatojums norādīts anotācijas 1.3. sadaļā. Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27.aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 6. panta 1. punkta c) apakšpunkts, Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma 6. panta pirmās daļas 1. un 16. punkts, Datu regulas 6.panta 1. punkta e) apakšpunkts, Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumu Nr.858 “Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas kārtība” 20. un 25. punkts.
Ar Noteikumu 14.22.apakšpunkta grozījumiem paredzēts samazināt attiecīgās iestādes līdz šim apstrādājamo personas datu apjomu. Plašāk skatīt anotācijas 1.3. sadaļu. Izmaiņas neskar citus personas datu apstrādes procesa faktiskus un tiesiskus apstākļus.
Ar Noteikumu 14.35. apakšpunktu paredzēts noteikt biedrībai "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "ZELDA"" tiesības apstrādāt Invaliditātes informācijas sistēmā iekļautos datus par invaliditāti. Personas datu apstrādes mērķis un tiesiskais pamats norādīts anotācijas 1.3. sadaļā. Lai pārliecinātos par personas atbilstību pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem, biedrība, atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 31.oktobra noteikumu Nr.625 “Noteikumi par atbalsta personu lēmumu pieņemšanā pakalpojumu” 14.2.apakšpunktam, Invaliditātes informatīvajā sistēmā pārliecinās par personai noteikto invaliditātes grupu un pazīmi par garīga rakstura traucējumu esību. Attiecīgi biedrībai jāapstrādā noteikumu 6.1., 6.2., 6.3.apakšpunktā minētie dati (personas vārds, uzvārds un personas kods, jo tikai pēc personu identificējošās informācijas ir iespējams pārliecināties, ka tai personai, kas vērsusies biedrībā ar iesniegumu par pakalpojuma piešķiršanu, ir noteikts oficiāls invaliditātes statuss un tai var piešķirt pakalpojumu), kā arī jāapstrādā noteikumu 8.7.4.apakšpunktā minētie dati, t.i. funkcionālo traucējumu veids – psihiskie traucējumi, jo pakalpojums pienākas tikai personai ar garīga rakstura traucējumiem jeb psihiskiem traucējumiem, tāpat ir jāapstrādā 8.20.5.apakšpunktā minētie dati (t.i., invaliditātes grupa, jo pakalpojumu piešķir personām ar I vai II invaliditātes grupu) un 8.20.7. apakšpunktā minētie dati (invaliditātes sākuma un beigu datums, jo pakalpojuma piešķir tikai invaliditātes termiņa ietvaros).
Ar Noteikumu 19.1. un 19.3. apakšpunktu veikti redakcionāli precizējumi, kas neskar līdz šim veiktās personas datu apstrādes (glabāšanas) faktiskos apstākļus.
Spēkā esošā Ministru kabineta noteikumu Nr. 759 19.1. punkta redakcija noteic, ka par personām, kurām veikta ekspertīze, – datus glabā aktuālajā datubāzē pastāvīgi līdz personas nāvei, bet sešu mēnešu laikā pēc personas nāves tos anonimizē un glabā informācijas sistēmas datu arhīvā. Ar grozījumiem ir izņemts vārds "anonimizē", jo faktiski personas dati netiek anonimizēti (aizstāti ar svītriņām), bet gan visa informācija par lietu iekrāsojas pelēkā krāsā un lieta kļūst "neaktīva" jeb tiek slēgta, un lietā vairs nevar tikt pieņemts jauns lēmums par invaliditāti. Lietā faktiski nevar veikt nekādas izmaiņas, taču tā netiek anonimizēta. Līdz ar to datu apstrādes process netiek mainīts, bet norma precizēta atbilstoši reālajai Invaliditātes informatīvās sistēmas funkcionalitātei.
Noteikumu 19.2. apakšpunktā paredzēts mainīt līdz šim esošo personas datu glabāšanas termiņu. Ja iepriekš normā bija paredzēts, ka datus par pilnvaroto personu glabā gadu no iesnieguma saņemšanas dienas, un pēc gada tos dzēš no informācijas sistēmas, tad grozījumu redakcijā paredzēts, ka datus glabā no iesnieguma saņemšanas dienas līdz pārstāvētās personas invaliditātes termiņa beigām. Šāds regulējums nepieciešams, jo pilnvaroto personu datus nepieciešams glabāt tikai tajā periodā, kamēr pārstāvētajai personai ir noteikts invaliditātes statuss, ņemot vērā, ka pilnvarotās personas dati nepieciešami, lai tai varētu nodrošināt piekļuves tiesības invaliditātes informatīvajai sistēmai.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi