Anotācija (ex-ante)

22-TA-3110: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 182 "Noteikumi par higiēnas prasībām tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai un speciālajām prasībām tetovēšanas līdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 182 “Noteikumi par higiēnas prasībām tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai un speciālajām prasībām tetovēšanas līdzekļiem” (turpmāk - Noteikumi) tiek veikti pamatojoties uz Komisijas 2020. gada 14. decembra Regulu (ES) 2020/2081, ar ko attiecībā uz maisījumiem, ko laiž tirgū izmantošanai tetovēšanā, groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1907/2006, kas attiecas uz ķimikāliju reģistrēšanu, vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu (REACH), XVII pielikumu (turpmāk - Regula 2020/2081)[1].  Ar minētajiem grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1907/2006, kas attiecas uz ķimikāliju reģistrēšanu, vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu (REACH) un ar kuru izveido Eiropas Ķimikāliju aģentūru, groza Direktīvu 1999/45/EK un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 793/93 un Komisijas Regulu (EK) Nr. 1488/94, kā arī Padomes Direktīvu 76/769/EEK un Komisijas Direktīvu 91/155/EEK, Direktīvu 93/67/EEK, Direktīvu 93/105/EK un Direktīvu 2000/21/EK (turpmāk - Regula 1907/2006) [2] XVII pielikuma “Ierobežojumi attiecībā uz dažu bīstamu vielu, maisījumu un izstrādājumu izgatavošanu, laišanu tirgū un lietošanu” 75. punktā tiek noteiktas  prasības ķīmiskiem maisījumiem, ko izmanto tetovēšanai, šo maisījumu sastāvam un marķējumam.
Apkopojot Veselības inspekcijas (turpmāk - VI) sabiedrības veselības jomas inspektoru, kas uzrauga tirgū pieejamo ķīmisko maisījumu, kā arī paaugstināta riska subjektu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, viedokli par Noteikumu prasību izpildi, ņemot vērā viņu uzraudzības pieredzi un novērojumus tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanas vietās, nepieciešami arī atsevišķi precizējumi Noteikumu normās.

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A32020R2081
[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02006R1907-20230629#M60-1 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1) Nodrošināt Noteikumu atbilstību Regulai 2020/2081, ar kuru grozīta Regula 1907/2006, un kurā noteiktas prasības tetovēšanā izmantojamu ķīmisko maisījumu sastāvam, to marķējumam, laišanai tirgū un lietošanai, novēršot dažādu normu interpretāciju un prasību dublēšanos.
2) Uzlabot tetovēšanas pakalpojuma drošumu, t.sk. precizējot pakalpojumu sniedzēju apmācību programmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz šim uz tetovēšanas tinti tika attiecinātas “Preču un pakalpojumu drošuma likuma” 4., 8.1 un 9. panta vispārējās prasības, kas nosaka ražotāja atbildību par cilvēka dzīvībai un veselībai droša un nekaitīga produkta ražošanu un laišanu tirgū. 

Patlaban prasības tetovēšanā izmantojamo maisījumu sastāvam, to marķējumam, laišanai tirgū un lietošanai noteiktas ar Regulu 2020/2081, ar ko groza Regulas 1907/2006 XVII pielikumu. 

Regulas 2020/2081 prasības ir juridiski saistošas visā Eiropas Savienības teritorijā, bet citas speciālās prasības tetovēšanas līdzekļiem, kā arī prasības tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai nacionālajā līmenī jāregulē ar šiem Noteikumiem. Līdz ar to nepieciešami Noteikumu grozījumi, lai novērstu tajos Regulas 2020/2081 prasību dublēšanos un neskaidrības, ko rada Noteikumu normu formulējums.

Arvien pieaug to cilvēku skaits, kas izvēlas tādas invazīvas skaistumkopšanas procedūras, kā piemēram, mikropigmentācija (permanentais grims) un tetovēšana (turpmāk visas kopā – tetovēšana). Šo procedūru veikšanai tiek izmantots tetovēšanas maisījums, un procedūras ietver adatu izmantošanu vai kādu citu metodi, piemēram, uzacu pigmentāciju matiņu tehnikā, kas nenovēršami rada ādas virsējā slāņa ievainojumu, līdz ar ko ķermenis absorbē procedūras laikā izmantoto tetovēšanas tinti, kuras sastāvā ir krāsvielas un palīgvielas, t.i. šķīdinātāji, stabilizatori, mitrinātāji, pH regulatori, mīkstinātāji, konservanti un biezinātāji. 

Pakalpojumu sniedzēji saņem apmācības, savukārt, lai nodrošinātu kvalitatīvu mācību saturu, apmācību programma jāpapildina ar informāciju par Regulas 1907/2006 prasībām attiecībā uz tetovēšanā izmantojamajiem maisījumiem, to marķējumu un klientam sniedzamo informāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu 1.1. apakšpunkts
Noteikumi nosaka prasības tetovēšanas, tai skaitā mikropigmentācijas, permanentā grima, skarifikācijas un pīrsinga pakalpojumiem un to sniedzējiem, bet daudzi pakalpojumu sniedzēji (īpaši kosmētiķi) joprojām uzskata, ka ausu caurduršana nav pīrsinga pakalpojums un ir piederīga Ministru kabineta 09.10.2018. noteikumiem Nr. 631 “Higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai”.

Līdz ar to Noteikumos jāprecizē, ka pīrsings ir jebkuras ķermeņa daļas, t.sk. arī ausu, tāpat kā mēles, nāss, nabas, uzacs caurduršana un izrotāšana ar gredzentiņiem, kniedēm vai citām rotām. Ierosinātais precizējums palīdzēs sakārtot ausu caurduršanas pakalpojumu sniedzēju darbu, jo šie Noteikumi ausu caurduršanai un pārējiem pīrsinga pakalpojumiem nosaka stingrus drošības nosacījumus, kā piemēram, nepieciešamību klientam izsniegt rakstisku informāciju par pakalpojumu un brūces pēcapstrādi, saņemt klienta aizpildītu aptaujas anketu, kā arī paredz ilgāku mācību kursu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 1.1. apakšpunkts
Projekts paredz precizēt Noteikumu 1.1. apakšpunktu, papildinot to ar norādi, ka pīrsinga pakalpojumā ietilpst arī ausu caurduršanas procedūra. 
Problēmas apraksts
Noteikumu 16. punkts, 17.1., 17.4., 17.5. un 17.6. apakšpunkts, 18. un 19. punkts
Regula 1907/2006 tika grozīta ar Regulu 2020/2081, Regulas 1907/2006 XVII pielikuma 75. punktā nosakot prasības ķīmiskiem maisījumiem, ko izmanto tetovēšanai, šo maisījumu sastāvam un marķējumam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 16. punkts, 17.1., 17.4., 17.5. un 17.6. apakšpunkts, 18. un 19. punkts
Lai novērstu Regulas 2020/2081 prasību dublēšanu, projekts paredz Noteikumos:
(1) svītrot 16.punktu, jo prasība nodrošināt informāciju par tetovēšanas līdzekļu kvalitatīvo sastāvu ir noteikta Regulā 2020/2081, ar kuru groza Regulas 1907/2006 XVII pielikumu (75. punkta otrās slejas 7.c apakšpunktā);
(2) svītrot 17.1. apakšpunktu, jo prasība par marķējumā obligāti norādāmo tetovēšanas līdzekļa izmantošanas veidu ir noteikta Regulā 2020/2081, ar kuru groza Regulas 1907/2006  XVII pielikumu (75. punkta otrās slejas 2.punktā, 7.a apakšpunktā un 8. punktā), kas paredz obligātu marķējumu “Maisījums tetovējuma vai permanentā grima veidošanai”, liedzot izmantot maisījumu, uz kura šāda marķējuma nav;
(3) svītrot noteikumu 17.4. apakšpunktu, jo prasība nodrošināt marķējumā tetovēšanas līdzekļa sastāvdaļu sarakstu, kā arī informācija par nosaukumu norādīšanai izmantojamo nomenklatūru ir noteikta Regulā 2020/2081, ar kuru groza Regulas 1907/2006 XVII pielikumu (75. punkta otrās slejas 7.c apakšpunktā);
(4) svītrot noteikumu 17.5. apakšpunktu, jo prasība nodrošināt marķējumā tetovēšanas līdzekļa partijas unikālo identifikācijas numuru ir noteikta Regulā 2020/2081, ar kuru groza Regulas 1907/2006 XVII pielikumu (75. punkta otrās slejas 7.b apakšpunktā);
(5) svītrot noteikumu 17.6. apakšpunktu, jo prasība par nepieciešamību marķējumā norādīt tetovēšanas līdzekļa lietošanas nosacījumus, brīdinājumus un drošības norādījumus lietotājiem ir noteikta Regulā 2020/2081, ar kuru groza Regulas 1907/2006 XVII pielikumu (75. punkta otrās slejas 1., 3., 9., 10. punktā un 7.d līdz g apakšpunktā), papildus uzsverot, ka informācijai uz iepakojuma jābūt labi salasāmai un tās dalībvalsts valodā, kurā maisījumu laiž tirgū, t.i., izplata, pārdod;
(6) svītrot noteikumu 19. punktu, jo Regulā 2020/2081, ar kuru groza Regulas 1907/2006 XVII pielikumu (75. punkta otrās slejas 7. punkta noslēguma daļā), ir norāde, ka uz tetovēšanas līdzekļa iepakojuma obligāti sniedzamo informāciju drīkst iekļaut arī tetovēšanas līdzeklim pievienotajā instrukcijā, ja iepakojuma izmēra dēļ to nevar izvietot uz iepakojuma.
Savukārt noteikumu 18. punktu paredzēts svītrot, lai saskaņotu tetovēšanas līdzekļu marķēšanas prasības ar Regulu 2020/2081, kas šādu prasību neparedz. Prasību noteikumos nav nepieciešams saglabāt, jo  uzglabāšanas režīmu, kas jāievēro, lai tetovēšanas līdzeklis noteiktajā minimālā derīguma termiņā saglabātu savas specifiskās īpašības un funkcijas, norāda pēc nepieciešamības, ko novērtējis ražotājs.
Problēmas apraksts
Noteikumu 29. punkts
Noteikumu 29. punkts nosaka, ka apliecība par apgūtu apmācību programmu "Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojuma sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības" ir derīga piecus gadus. Apliecību atkārtoti izsniedz pēc apmācību programmas atkārtotas apgūšanas. Tādējādi šobrīd Noteikumi paredz, ka pakalpojumu sniedzējam atkārtoti, reizi 5 gados, jāmācās arī anatomijas un fizioloģijas jautājumi, kas ir apgūti pirmreizējās apmācības kursā un pēc būtības nemainās.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 29. punkts
Tā kā cilvēka anatomijas un fizioloģijas jautājumi apgūti jau pirmreizējā mācību kursā un nemainās, projekts paredz, ka atkārtoti apgūstot Noteikumu 3. pielikuma programmu, programmas 1. tēma “Cilvēka anatomija un fizioloģija” atkārtoti vairs nav jāapgūst.
Mācību programmas saturs, t.sk. atkārtoti apgūstamās programmas saturs, ir piesaistīts vienīgi mācību tēmām. Tā kā Noteikumu 29. punktā uzskaitītie apliecības aizpildīšanas nosacījumi, tajā skaitā apliecībā ietveramā informācija, netiek mainīti, tad apliecības forma par apmācības programmas apgūšanu, kas skatāma Noteikumu 4. pielikumā, ir izmantojama arī turpmāk.
Problēmas apraksts
Noteikumu 31. punkts
Patlaban Noteikumu 31. punktā noteikts, ka pirms procedūras pakalpojumu sniedzējs informē klientu par tetovēšanas līdzekļiem (nosaukums, sastāvs, partijas numurs, ražotājs, importētājs) vai rotaslietām, brūces aprūpi, sadzīšanas laiku, iespējamām komplikācijām, piemēram, alerģiskām reakcijām, iekaisumiem, bakteriālām, vīrusu un sēnīšu infekcijām, kā arī par tetovējuma noņemšanas iespējām, bet rakstisku informācijas apkopojumu klientam izsniedz tikai pēc pakalpojuma.
Savukārt "Klienta aptaujas anketā" klientam vēl pirms procedūras ne tikai jānorāda informācija par alerģiskām reakcijām, lietotajiem medikamentiem, grūtniecību un citiem ar veselību saistītiem jautājumiem, kā arī diagnosticētajām slimībām, kuru gadījumā nepieciešama ārsta speciālista konsultācija par tetovēšanas pakalpojuma pieļaujamību, bet arī ar parakstu jāapliecina viņam paredzētās informācijas saņemšana (Noteikumu 5. pielikums).
Lai nodrošinātu klientam iespēju pieņemt apzinātu lēmumu par procedūras veikšanu, klienta rīcībā vēl pirms procedūras uzsākšanas ir jābūt pilnīgai, t.s. rakstiskai, informācijai ne tikai par procedūru, bet arī par rotaslietām vai tetovēšanas tinti, tās sastāvu, iespējamajām blaknēm, ļaujot klientam pirms procedūras un anketas parakstīšanas vēlreiz iepazīties ar visu pakalpojuma informāciju un noskaidrotu sev būtiskus jautājumus, ja tādi rodas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 31. punkts
Tiek paredzēts salāgot 31. panta 2. teikuma prasības ar Noteikumu 5. pielikumā noteikto, tādējādi nodrošinot klientam iespēju vēl pirms anketas parakstīšanas un pakalpojuma saņemšanas iepazīties ar sev saistošu rakstisku un pilnīgu informāciju par izvēlēto procedūru, lai, vēlreiz to pārlasot, klients varētu noskaidro sev būtiskus jautājumus pirms procedūras uzsākšanas un anketas parakstīšanas.
Precizētā Noteikumu redakcija paredz rakstiskas informācijas izsniegšanu klientam pirms pakalpojuma sniegšanas, nevis pēc pakalpojuma saņemšanas, kā tas bija noteikts iepriekš.
Problēmas apraksts
Noteikumu  3. pielikums
Noteikumu 3. pielikumā ir noteikta Apmācību programma "Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojuma sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības" (turpmāk - programma), kas jāapgūst drošai un cilvēka veselībai nekaitīgai pakalpojuma sniegšanai. Programmas 6. punkts paredz 120 minūšu apmācību par tetovēšanai un pīrsingam izmantojamajiem materiāliem un to drošības prasībām. Programmas ietvaros tetovēšanas pakalpojumu sniedzējiem būtu jāsaņem informācija par prasībām, kas noteiktas Regulā 2020/2081, ar kuru groza Regulas 1907/2006 XVII pielikumu:
1) ir aizliegta tetovēšanā izmantojamu maisījumu laišana tirgū, gan šo maisījumu izmantošana tetovēšanā, ja kāda no šajās bīstamības klasēs klasificētām [1] vielām pārsniedz noteikto koncentrācijas robežlielumu:
"kancerogēns”* (1.A, 1.B vai 2. kategorija atbilstoši klasifikācijai),
“cil­mes šūnu mutagēns”* (1.A, 1.B vai 2. kategorija atbilstoši klasifikācijai),
“toksisks reproduktīvajai sistēmai”* (1. A, 1.B vai 2. kategorija atbilstoši klasifikācijai),
*izņemot vielas, kas klasificētas tikai tādas ietekmes dēļ, ko izraisa ekspozī­cija ieelpošanas ceļā,
“sensibilizācija, nonākot saskarē ar ādu” (1., 1.A vai 1.B kategorija atbilstoši klasifikācijai),
“kodīgs ādai” (1., 1.A, 1.B, 1.C kategorija atbilstoši klasifikācijai),
“kairinošs ādai” (2. kategorija atbilstoši klasifikācijai),
“nopietni acu bojājumi” (1. kategorija atbilstoši klasifikācijai),
“acu kairinājums” (2. kategorija atbilstoši klasifikācijai).
2) tetovēšanas līdzekļos ir aizliegtas vielas, kas aizliegtas kosmētikas līdzekļu sastāvā, iekļautas Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1223/2009 (2009. gada 30. novembris) par kosmētikas līdzekļiem (Turpmāk - Regula  1223/2009)  II pielikumā un pārsniedz Regulas 1907/2006 XVII pielikuma 75. punktā noteikto koncentrācijas robežlielumu.
Tetovēšanas līdzekļos ir aizliegta daļa no kosmētikas līdzekļos atļautām krāsvielām, tās ir krāsvielas, kurām Regulas 1223/2009 IV pielikumā noteikti lietošanas nosacījumi, piemēram, „Līdzekļi, ko noskalo”, „Nedrīkst izmantot līdzekļos, kurus lieto uz gļotādām”, „Neizmantot kosmētikas līdzekļos acīm”, ja šīs krāsvielas pārsniedz noteikto koncentrācijas robežlielumu.
Krāsvielas, kurām Regulas 1223/2009 IV pielikumā noteikti koncentrācijas vai citi ierobežojumi, tetovēšanas tintēs var būt veidā, kurš atbilst norādītajiem nosacījumiem.
3) Prasību noteikšanā pielietota dinamiska saikne gan ar Regulu 1223/2009, gan ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra regulu (EK) Nr. 1272/2008 par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu (turpmāk - Regula 1272/2008). Tas nozīmē, ka ierobežojumi attiecināti ne tikai uz vielām, kas jau ir iekļautas šo regulu pielikumos (ja izpildās attiecīgi nosacījumi), bet arī uz vielām, kas minētajos pielikumos tiks iekļautas nākotnē. Tātad ierobežojumi tiek automātiski piemēroti vielām, ja tās tiek klasificētas attiecīgās bīstamības klasēs un kategorijās un iekļautas Regulas Nr. 1272/2008 (CLP) VI pielikuma 3. daļā, ar brīdi, kad sāk piemērot attiecīgajā daļā noteikto klasifikāciju. Tāpat ierobežojumi tiek automātiski piemēroti vielām, kas tiek iekļautas Regulas Nr. 1223/2009  II pielikumā vai ar nosacījumiem IV pielikumā.
Ierobežojumi ir attiecināti uz vielām, kas varētu vai nu noārdīties līdz tādu aromātisko amīnu atliekām, kuri ir klasificēti kancerogenitātes vai mutagenitātes dēļ, vai šādas atliekas satur.
4) Ir aizliegtas vielas, kas ar specifiskām robežkoncentrācijām nosauktas Regulas 1907/2006  XVII pielikumam pievienotā 13. papildinājuma sarakstā.
Tetovēšanas pakalpojumu sniedzējiem ir jāsaņem informācija, lai pirms tetovēšanas līdzekļa iegādes pārliecinātos par tā atbilstību prasībām un nepieļautu neatbilstošu produktu izmantošanu.

[1]https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:02008R1272-20180301&from=EN
Risinājuma apraksts
Noteikumu 3. pielikums
Projektā paredzēts precizēt programmas 6. punktu "Tetovēšanai un pīrsingam izmantojamie materiāli un to drošības prasības", papildinot ar atsauci uz Regulu 1907/2006 (Regulas 1907/2006 XVII pielikuma 75. punkts) un iekļaut programmas 9.2. apakšpunktā "Normatīvie akti par ķīmiskām vielām un biocīdiem" apmācības par marķējumā obligāto informāciju.
Minēto programmas daļu apmācību ilgums minūtēs netiek pagarināts, bet tiek precizēts to saturs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojuma saņēmēji (klienti)
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz tetovēšanas un pīrsinga pakalpojuma saņēmējiem, aizstāvot pakalpojuma saņēmēju intereses kopumā un nodrošinot ne tikai klienta veselībai droša pakalpojuma sniegšanu, bet pirms pakalpojuma veikšanas arī vispusīgas un kvalitatīvas informācijas saņemšanu gan par tetovēšanas procedūrā izmantojamajām vielām, gan to iespējamo ietekmi uz veselību, gan citiem klientam būtiskiem ar pakalpojumu saistītiem jautājumiem, tādējādi aizsargājot klienta, t.sk. nepilngadīgas personas, tiesības uz veselībai droša pakalpojuma saņemšanu. 
 
Juridiskās personas
  • Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniedzēji
  • Veselības inspekcijas inspektori
Ietekmes apraksts
Projekts skar tetovēšanas un pīrsinga pakalpojuma sniedzējus, nodrošinot viņu izglītošanu par tetovēšanā izmantojamajām vielām, to marķējumu utt., lai klientam sniegtu veselībai drošu pakalpojumu, kas būtu saskaņā gan ar klienta tiesībām un drošību, gan atbilstu Regulas 1907/2006 XVII pielikuma 75. punktā noteiktajām prasībām.
Apmācību programmā, lai atkārtoti iegūtu apliecību par apmācību programmas "Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojuma sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības" apgūšanu, netiek iekļauti anatomijas un fizioloģijas jautājumi, jo tie ir apgūti pirmreizējās apmācības kursā un pēc būtības nemainās.
 Pakalpojuma sniedzējam arī līdz šim bija jāsniedz klientam informāciju par tetovēšanas līdzekļiem, brūces aprūpi, sadzīšanas laiku, iespējamām komplikācijām, par tetovējuma noņemšanas iespējām un  jāizsniedz klientam rakstisku minētās informācijas apkopojumu.Tas, ka rakstiskā informācija turpmāk jāizsniedz pirms pakalpojuma saņemšanas, nevis pēc, kā tas bija noteikts iepriekš, neietekmē pakalpojuma sniedzēju (jo rakstiskā informācija tiek sagatavota savlaicīgi), bet uzlabo klienta iespējas  iepazīties ar informāciju.

Projekts skar arī Veselības inspekcijas inspektorus, kuri veic tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu uzraudzību un kontroli, lai nodrošinātu minēto jomu regulējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu un izpildi kvalitatīva, kvalificēta un klientam droša pakalpojuma saņemšanai, uzraugot paaugstināta riska subjektu, iedzīvotāju veselību ietekmējošo vides faktoru, tirgū pieejamo ķīmisko vielu, ķīmisko maisījumu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Noteikumu projektā noteikts, ka apmācībās par tetovēšanas līdzekļu drošumu obligāti tiek iekļauta informācija par Eiropas Savienības līmenī noteiktajam prasībām, jo noteikumi ir saistīti arī ar Eiropas Savienības regulējumu - Regulu 1907/2006, tāpēc arī šāda norma par sasaisti ar Eiropas Savienības tiesību aktiem tiek iekļauta noteikumu projektā.
Skaidrojums
Noteikumu grozījumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu grozījumi paredz tehniskus precizējumus, kā arī svītrot normas, kas dublē Regulas 2020/2081 prasības, ar ko attiecībā uz tetovēšanas tinšu vai permanentā grima sastāvā esošām vielām tiek grozīta Regula 1907/2006, kas attiecas uz ķimikāliju reģistrēšanu, vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu (REACH), jo Regulas prasības ir juridiski saistošas visā ES teritorijā. 

VI jau 05.01.2022. informēja sabiedrību un tetovēšanas pakalpojumu sniedzējus par ierobežojumiem tetovēšanas tintes vai permanentā grima sastāvā esošo vielu lietošanā tetovēšanas pakalpojumu nodrošināšanai, norādot ne tikai atsauci uz Regulas 1907/2006 XVII pielikuma 75. punktā noteiktajām prasībām, bet sniedzot arī izvērstu šo prasību skaidrojumu un noteikumu grozījumu pamatojumu. VI tīmekļvietnē publicētajā  informācijā ir arī uzsvērts, ka  pakalpojuma sniedzējam ar 2022. gada 4. janvāri ir piemērojamas Regulas 1907/2006 prasības, kas tetovētājam uzliek par pienākumu  vēl pirms pakalpojuma sniegt klientam pilnīgu informāciju par tetovēšanas līdzekļiem un nav pieļaujams, ka pakalpojuma sniedzējam vai tetovēšanas tintes pārdevējam šādu ziņu nav (skat. Noteikti ierobežojumi attiecībā uz tetovēšanas tintes vai permanentā grima sastāvā esošām vielām. Publicēts: 05.01.2022. Pieejams: https://www.vi.gov.lv/lv/jaunums/noteikti-ierobezojumi-attieciba-uz-tetovesanas-tintes-vai-permanenta-grima-sastava-esosam-vielam)

Lai nodrošinātu sabiedrības līdzdalības iespējas, par plānotajām izmaiņām, tai skaitā tehniskajiem grozījumiem attiecībā uz apmācību programmu un rakstiskās informācijas izsniegšanu nevis pēc pakalpojuma, kā līdz šim, bet gan pirms pakalpojuma, tika informētas  nozarē strādājošo speciālistu pārstāvošās organizācijas. Veselības ministrija 27.07.2023. nosūtīja informatīvu vēstuli Nr. 01-08/3311 “Par MK noteikumu grozījumu projektu tetovēšanas pakalpojumu sniegšanai“ profesionālajām organizācijām (Latvijas Tetovēšanas biedrībai, Latvijas Skaistumkopšanas speciālistu asociācijai, Latvijas kosmētiķu un kosmetologu asociācijai), informējot par plānotajiem Noteikumu grozījumiem,  kā arī vēstulei pievienojot Noteikumu grozījumu projektu un anotāciju ar lūgumu sniegt VM komentārus vai ieteikumus, ja tādi būs.
Iebildumi vai priekšlikumi no minētajiem nozares pārstāvjiem netika saņemti. 

Tādējādi sabiedrībai un nozarē strādājošajiem bija nodrošināta gan informācija, gan līdzdalības iespēja.

 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts vērsts uz personas veselībai droša pakalpojuma sniegšanu

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts skar sabiedrības veselības jautājumu, veicinot cilvēka mūža veselīgi nodzīvoto gadu pieaugumu. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi