22-TA-554: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumos Nr. 113 "Ģeotelpisko pamatdatu informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumos Nr.113 “Ģeotelpisko pamatdatu informācijas sistēmas noteikumi"" (turpmāk – projekts) ir sagatavots pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā izmaiņas ģeotelpisko datu sagatavošanas, kā arī izmantošanas tehnoloģijās, kā arī ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 31.augusta sēdes protokolā Nr. 58 40.§ noteikto.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdatus, kas ir ietverti Ģeotelpisko pamatdatu informācijas sistēmā (turpmāk – ĢPIS) un formātus, kādos šie pamatdati tiek izplatīti Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras (turpmāk – Aģentūra) klientiem. Ģeotelpisko pamatdatu formāti ir aktualizēti atbilstoši šobrīd izmantojamām tehnoloģijām ģeotelpiskās informācijas ieguvē, sagatavošanā un apstrādē un tautsaimniecības nozaru pieprasījumam. Projekta mērķis ir arī precizēt digitālā augstuma modeļa atjaunošanas ciklu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumi Nr.113 “Ģeotelpisko pamatdatu informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 113) nosaka ģeotelpiskās informācijas pamatdatus, kurus Aģentūra atbilstoši Ģeotelpiskās informācijas likumā un Ministru kabineta 2013. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 384 “Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras nolikums” noteiktajai kompetencei uztur ĢPIS, tajā skaitā standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdatus – datu kopas un formātus, kādos datu kopas tiek uzturētas, un kuru izsniegšanai nav nepieciešama papildus datu apstrāde un sagatavošana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš Noteikumu Nr. 113 spēkā stāšanās ir attīstījušās tehnoloģijas ģeotelpiskās informācijas ieguvē, sagatavošanā un apstrādē, kā arī nepieciešamība pastāvīgi uzturēt noteiktus ģeotelpiskās informācijas datus noteiktā formātā, ņemot vērā tautsaimniecības nozaru vajadzības un pieprasījumu, Noteikumos Nr.113 ir jāveic šādi grozījumi:
1) Ar 2020. gada 17. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.84, 3.§) 2. punktu Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Zemkopības ministriju, Satiksmes ministriju, Valsts zemes dienestu, Valsts reģionālās attīstības aģentūru, valsts akciju sabiedrību "Latvijas valsts meži" un Lauku atbalsta dienestu, pieaicinot biedrību "Latvijas Kartogrāfu un ģeodēzistu asociācija" un biedrību "Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācija", tika dots uzdevums līdz 2021. gada 1. jūlijam izstrādāt un aizsardzības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par digitālā augstuma modeļa pamatdatu sagatavošanas un atjaunošanas optimālo ciklu un tā finansiālo ietekmi. Aģentūra izstrādāja informatīvo ziņojumu “Par digitālā augstuma modeļa pamatdatu sagatavošanas un atjaunošanas optimālo ciklu un tā finansiālo ietekmi” (turpmāk – informatīvais ziņojums), kas tika izskatīts Ministru kabineta 2021.gada 31.augusta sēdē (prot. Nr. 58 40.§). Ņemot vērā, ka informatīvo ziņojumu un tajā ietvertos risinājumus (priekšlikumus) attiecībā uz optimālo digitālā augstuma modeļa atjaunošanas (sagatavošanas) ciklu atbalstīja iesaistītās institūcijas un sabiedrības mērķgrupas, ir precizēts digitālā augstuma modeļa atjaunošanas cikls, kas turpmāk būs 6 gadi;
2) precizēts projekta pielikums “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” attiecībā uz to kādos formātos ir iespējams saņemt ģeotelpiskās informācijas pamatdatus Aģentūras uzturētajā ĢPIS. Ņemot vērā 2021. gada reģionālo reformu, apvienojot novadus lielākās teritorijās, TIFF failu nodrošināšana pašvaldībām ir apgrūtinoša, ņemot vērā, ka TIFF dati sagatavoti atbilstoši topogrāfisko karšu mēroga 1:2000 nomenklatūrai. Lai uzlabotu datu izsniegšanu un ģeotelpisko datu izmantošanu pašvaldību funkciju izpildei, Aģentūra ir sagatavojusi jaunu rastra datu formātu “ECW”, kas ļauj vienā failā apvienot lielu teritorijas daļu atbilstoši topogrāfiskās kartes M 1:50000;
3) papildināts projekta pielikums “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” ar jaunākajiem ģeotelpiskajiem produktiem (10., 11. un 12. punkts) , kas nepieciešami pašvaldību funkciju veikšanai. Produkti sagatavoti izmantojot jaunākās tehnoloģijas ģeotelpiskās informācijas ieguvē, sagatavošanā un apstrādē un ņemot vērā tautsaimniecības nozaru pieprasījumu;
4) projekta pielikumā “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” svītrots 6.punkts “Digitālā reljefa modeļa pamatdati ar regulāro tīkla soli 20 m no datiem, kas iegūti ar lāzerskenēšanas un fotogrammetrijas metodi”, jo minētie ģeotelpiskie dati tiek nodrošināti atvērto datu veidā ģeoportālā.
1) Ar 2020. gada 17. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.84, 3.§) 2. punktu Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Zemkopības ministriju, Satiksmes ministriju, Valsts zemes dienestu, Valsts reģionālās attīstības aģentūru, valsts akciju sabiedrību "Latvijas valsts meži" un Lauku atbalsta dienestu, pieaicinot biedrību "Latvijas Kartogrāfu un ģeodēzistu asociācija" un biedrību "Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācija", tika dots uzdevums līdz 2021. gada 1. jūlijam izstrādāt un aizsardzības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par digitālā augstuma modeļa pamatdatu sagatavošanas un atjaunošanas optimālo ciklu un tā finansiālo ietekmi. Aģentūra izstrādāja informatīvo ziņojumu “Par digitālā augstuma modeļa pamatdatu sagatavošanas un atjaunošanas optimālo ciklu un tā finansiālo ietekmi” (turpmāk – informatīvais ziņojums), kas tika izskatīts Ministru kabineta 2021.gada 31.augusta sēdē (prot. Nr. 58 40.§). Ņemot vērā, ka informatīvo ziņojumu un tajā ietvertos risinājumus (priekšlikumus) attiecībā uz optimālo digitālā augstuma modeļa atjaunošanas (sagatavošanas) ciklu atbalstīja iesaistītās institūcijas un sabiedrības mērķgrupas, ir precizēts digitālā augstuma modeļa atjaunošanas cikls, kas turpmāk būs 6 gadi;
2) precizēts projekta pielikums “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” attiecībā uz to kādos formātos ir iespējams saņemt ģeotelpiskās informācijas pamatdatus Aģentūras uzturētajā ĢPIS. Ņemot vērā 2021. gada reģionālo reformu, apvienojot novadus lielākās teritorijās, TIFF failu nodrošināšana pašvaldībām ir apgrūtinoša, ņemot vērā, ka TIFF dati sagatavoti atbilstoši topogrāfisko karšu mēroga 1:2000 nomenklatūrai. Lai uzlabotu datu izsniegšanu un ģeotelpisko datu izmantošanu pašvaldību funkciju izpildei, Aģentūra ir sagatavojusi jaunu rastra datu formātu “ECW”, kas ļauj vienā failā apvienot lielu teritorijas daļu atbilstoši topogrāfiskās kartes M 1:50000;
3) papildināts projekta pielikums “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” ar jaunākajiem ģeotelpiskajiem produktiem (10., 11. un 12. punkts) , kas nepieciešami pašvaldību funkciju veikšanai. Produkti sagatavoti izmantojot jaunākās tehnoloģijas ģeotelpiskās informācijas ieguvē, sagatavošanā un apstrādē un ņemot vērā tautsaimniecības nozaru pieprasījumu;
4) projekta pielikumā “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” svītrots 6.punkts “Digitālā reljefa modeļa pamatdati ar regulāro tīkla soli 20 m no datiem, kas iegūti ar lāzerskenēšanas un fotogrammetrijas metodi”, jo minētie ģeotelpiskie dati tiek nodrošināti atvērto datu veidā ģeoportālā.
Risinājuma apraksts
Aģentūra ir izvērtējusi jaunos ģeotelpiskos produktus un pakalpojumus, ņemot vērā lielo ieinteresētību no valsts un pašvaldību iestāžu puses, līdz ar to piedāvā projektā iekļaut jaunus produktus saistībā ar precīzāku digitālā augstuma modeli. Vienlaicīgi, ņemot vērā Ministru kabineta 2021.gada 31.augusta sēdes protokollēmumā Nr. 58 40.§ noteikto, projekts paredz precizēt digitālā augstuma modeļa atjaunošanas (sagatavošanas) ciklu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas, kas izmanto ģeotelpisko informāciju.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības mērķgrupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
Juridiskās personas
- Valsts pārvaldes iestādes, pašvaldības, juridiskas personas, kas izmanto ģeotelpisko informāciju.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības mērķgrupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekta izpildi Aizsardzības ministrija nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūraNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedrības viedoklis par projektā ietvertajām izmaiņām attiecībā uz optimālo digitālā augstuma modeļa sagatavošanas (atjaunošanas) ciklu tika noskaidrots informatīvā ziņojuma izstrādes gaitā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi