Anotācija (ex-ante)

22-TA-554: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumos Nr. 113 "Ģeotelpisko pamatdatu informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumos Nr.113 “Ģeotelpisko pamatdatu informācijas sistēmas noteikumi"" (turpmāk – projekts) ir sagatavots pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā izmaiņas ģeotelpisko datu sagatavošanas, kā arī izmantošanas tehnoloģijās, kā arī ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 31.augusta sēdes protokolā Nr. 58 40.§ noteikto.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdatus, kas ir  ietverti  Ģeotelpisko pamatdatu informācijas sistēmā (turpmāk – ĢPIS) un formātus, kādos šie pamatdati tiek izplatīti Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras (turpmāk – Aģentūra) klientiem. Ģeotelpisko pamatdatu formāti ir aktualizēti atbilstoši šobrīd izmantojamām tehnoloģijām ģeotelpiskās informācijas ieguvē, sagatavošanā un apstrādē un tautsaimniecības nozaru pieprasījumam. Projekta mērķis ir arī precizēt digitālā augstuma modeļa atjaunošanas ciklu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014. gada 25. februāra noteikumi Nr.113 “Ģeotelpisko pamatdatu informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 113) nosaka ģeotelpiskās informācijas pamatdatus, kurus Aģentūra atbilstoši Ģeotelpiskās informācijas likumā un Ministru kabineta 2013. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 384 “Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras nolikums” noteiktajai kompetencei uztur ĢPIS, tajā skaitā standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdatus – datu kopas un formātus, kādos datu kopas tiek uzturētas, un kuru izsniegšanai nav nepieciešama papildus datu apstrāde un sagatavošana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš Noteikumu Nr. 113 spēkā stāšanās ir attīstījušās tehnoloģijas ģeotelpiskās informācijas ieguvē, sagatavošanā un apstrādē, kā arī nepieciešamība pastāvīgi uzturēt noteiktus ģeotelpiskās informācijas datus noteiktā formātā, ņemot vērā tautsaimniecības nozaru vajadzības un pieprasījumu, Noteikumos Nr.113 ir jāveic šādi grozījumi:
1) Ar 2020. gada 17. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.84, 3.§) 2. punktu Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Zemkopības ministriju, Satiksmes ministriju, Valsts zemes dienestu, Valsts reģionālās attīstības aģentūru, valsts akciju sabiedrību "Latvijas valsts meži" un Lauku atbalsta dienestu, pieaicinot biedrību "Latvijas Kartogrāfu un ģeodēzistu asociācija" un biedrību "Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācija", tika dots uzdevums līdz 2021. gada 1. jūlijam izstrādāt un aizsardzības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par digitālā augstuma modeļa pamatdatu sagatavošanas un atjaunošanas optimālo ciklu un tā finansiālo ietekmi. Aģentūra izstrādāja informatīvo ziņojumu “Par digitālā augstuma modeļa pamatdatu sagatavošanas un atjaunošanas optimālo ciklu un tā finansiālo ietekmi” (turpmāk – informatīvais ziņojums), kas tika izskatīts Ministru kabineta 2021.gada 31.augusta sēdē (prot. Nr. 58 40.§). Ņemot vērā, ka informatīvo ziņojumu un tajā ietvertos risinājumus (priekšlikumus) attiecībā uz optimālo digitālā augstuma modeļa atjaunošanas (sagatavošanas) ciklu atbalstīja iesaistītās institūcijas un sabiedrības mērķgrupas, ir precizēts digitālā augstuma modeļa atjaunošanas cikls, kas turpmāk būs 6 gadi;
2) precizēts projekta pielikums “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” attiecībā uz to kādos formātos ir iespējams saņemt ģeotelpiskās informācijas pamatdatus Aģentūras uzturētajā ĢPIS. Ņemot vērā 2021. gada reģionālo reformu, apvienojot novadus lielākās teritorijās, TIFF failu nodrošināšana pašvaldībām ir apgrūtinoša, ņemot vērā, ka TIFF dati sagatavoti atbilstoši topogrāfisko karšu mēroga 1:2000 nomenklatūrai. Lai uzlabotu datu izsniegšanu un ģeotelpisko datu izmantošanu pašvaldību funkciju izpildei, Aģentūra ir sagatavojusi jaunu rastra datu formātu “ECW”, kas ļauj vienā failā apvienot lielu teritorijas daļu atbilstoši topogrāfiskās kartes M 1:50000;
3) papildināts projekta pielikums “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” ar jaunākajiem ģeotelpiskajiem produktiem (10., 11. un 12. punkts)  , kas nepieciešami pašvaldību funkciju veikšanai. Produkti sagatavoti izmantojot jaunākās tehnoloģijas ģeotelpiskās informācijas ieguvē, sagatavošanā un apstrādē un ņemot vērā tautsaimniecības nozaru pieprasījumu;
4) projekta pielikumā “Standarta ģeotelpiskās informācijas pamatdati” svītrots 6.punkts “Digitālā reljefa modeļa pamatdati ar regulāro tīkla soli 20 m no datiem, kas iegūti ar lāzerskenēšanas un fotogrammetrijas metodi”, jo minētie ģeotelpiskie dati tiek nodrošināti atvērto datu veidā ģeoportālā.
Risinājuma apraksts
Aģentūra ir izvērtējusi jaunos ģeotelpiskos produktus un pakalpojumus, ņemot vērā lielo ieinteresētību no valsts un pašvaldību iestāžu puses, līdz ar to piedāvā projektā iekļaut jaunus produktus saistībā ar precīzāku digitālā augstuma modeli. Vienlaicīgi, ņemot vērā Ministru kabineta 2021.gada 31.augusta sēdes protokollēmumā Nr. 58 40.§ noteikto, projekts paredz precizēt digitālā augstuma modeļa atjaunošanas (sagatavošanas) ciklu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kas izmanto ģeotelpisko informāciju.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības mērķgrupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
Juridiskās personas
  • Valsts pārvaldes iestādes, pašvaldības, juridiskas personas, kas izmanto ģeotelpisko informāciju.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības mērķgrupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta izpildi Aizsardzības ministrija nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedrības viedoklis par projektā ietvertajām izmaiņām attiecībā uz optimālo digitālā augstuma modeļa sagatavošanas (atjaunošanas) ciklu tika noskaidrots informatīvā ziņojuma izstrādes gaitā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi