Anotācija (ex-ante)

23-TA-3261: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumprojektu (turpmāk - Likumprojekts) paredzēts noteikt:
1) pārejas posma režīmu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, kuri uzsākuši sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus pirms 2024. gada 30. decembra un kurus atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk - Novēršanas likums) 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID), atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regulas (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (turpmāk - Regula Nr. 2023/1114) 143. panta 3. punktā noteiktajam;
2) VID kā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju uzraudzības un kontroles institūcijas pilnvaru darbības termiņu;
3) kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja iekļaušanu finanšu iestādes kategorijā saskaņā ar Novēršanas likuma 1. panta pirmo daļu 7. punktu, kā arī citas prasības kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes  2023.gada 31.maija Regulas (ES) 2023/1113 par līdzekļu un konkrētu kriptoaktīvu pārvedumiem pievienoto informāciju un ar ko groza Direktīvu (ES) 2015/849 (turpmāk – Regula Nr. 2023/1113) 38. pantā noteiktajam;
4) par noziedzīgi iegūtu līdzekļu terminoloģijas atbilstību Finanšu darījumu darba grupas (Financial Action Task Force, FATF) 4. rekomendācijai.
Likumprojekts ir saistītais likumprojekts likumprojektam "Kriptoaktīvu pakalpojumu likums" (23-TA-3112), kas ir izstrādāts Regulas Nr. 2023/1114 tiešas piemērošanas, kā arī atbilstības nodrošināšanai FATF rekomendācijas prasībām, kas tiks vērtēts Eiropas Padomes Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komitejas (Moneyval) 6. novērtēšanas kārtā. Līdz ar to arī Likumprojekts ir nepieciešams Latvijas pozīcijas interešu aizstāvībai Moneyval 6. novērtēšanas kārtas ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt pārejas posma režīmu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju, kuri uzsākuši sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus pirms 2024. gada 30. decembra un kurus atbilstoši Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga VID, darbībai un minēto subjektu uzraudzības un kontroles institūciju maiņu pēc Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas datuma. Likumprojekts arī paredz noteikt kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja iekļaušanu finanšu iestāžu kategorijā atbilstoši Regulas Nr. 2023/1113 prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Likumprojekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas, jo tas virzāms steidzamības kārtībā saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra "Ministru kabineta kārtības rullis" Nr. 606 55.2. apakšpunktu. Tādējādi ar grozījumiem Novēršanas likumā tiks novērsta tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanās, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās vai finanšu intereses.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienībā 2023. gada 29. jūnijā spēkā stājās Regula Nr. 2023/1114, kuras subjektu tvērumā iekļaujas fiziskas un juridiskas personas, kas ir iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaidē tirdzniecībai vai sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus Eiropas Savienībā, kas ietver arī tādas finanšu vienības kā kredītiestāde, centrālais vērtspapīru depozitārijs, ieguldījumu brokeru sabiedrība, elektroniskās naudas iestāde, pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu pārvaldības sabiedrība, alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldnieks un tirgus operators. Lai nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1114 tiešas piemērošanas iespējas Latvijā, vienlaikus ar Likumprojektu ir izstrādāts likumprojekts “Kriptoaktīvu pakalpojumu likums” (23-TA-3112) ar mērķi noteikt tiesisku ietvaru kriptoaktīvu tirgus darbībai Latvijā attiecībā uz personām, kas iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaidē tirdzniecībai vai sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus, veicinot kriptoaktīvu jomas attīstību Latvijā. Tāpat ar likumprojektu (23-TA-3112) ir paredzēts noteikt kompetento uzraudzības iestādi Latvijā, kas izsniegs šiem subjektiem, tai skaitā, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, darbības atļaujas saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām. Kompetentā uzraudzības iestāde Latvijā, kas uzraudzīs minētos subjektus, tai skaitā, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus, saskaņā ar Regulas Nr.2023/1114 93. panta 1. punktu būs Latvijas Banka.
Regulas Nr.2023/1114 143. panta 3. punkts nosaka dalībvalsts pienākumu noteikt pārejas posma režīmu tiem kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, kas savu darbību ir uzsākuši pirms Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas datuma (pirms 2024. gada 30. decembra), līdz 2026. gada 1. jūlijam vai līdz brīdim, kad tiem piešķir vai atsaka atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu, atkarībā no tā, kurš termiņš iestājas agrāk. Dalībvalstis var nolemt nepiemērot minēto pārejas posma režīmu attiecībā uz kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem vai saīsināt tā ilgumu, ja tās uzskata, ka to valsts tiesiskais regulējums, kas piemērojams pirms 2024. gada 30. decembra, ir mazāk stingrs nekā Regulas Nr. 2023/1114 prasības.
Saskaņā ar pašreizējo Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta “e” apakšpunkta redakciju virtuālo valūtu pakalpojumu sniedzēju uzraudzības un kontroles institūcija ir VID, kurai ir Novēršanas likuma 46. un 47. pantā noteiktie pienākumi un tiesības attiecībā uz tās uzraugāmajiem subjektiem. Virtuālo valūtu pakalpojumu sniedzējam ir pienākums reģistrēties VID, iesniedzot ziņojumu par darbības veidu (Novēršanas likuma 45. panta trešā daļa) un atbildīgās personas iecelšanu (Novēršanas likuma 10. panta pirmā daļa). Taču VID līdz šim nav izsniedzis šiem subjektiem to darbības atļaujas, un minētā situācija rada potenciālo risku kriptoaktīvu nozarē. Papildus jānorāda, ka ar 2024. gada 1. jūliju VID uzraugāmo subjektu loks kriptoaktīvu nozarē paplašināsies sakarā ar izdarītajiem grozījumiem Novēršanas likumā, kas nosaka aizstāt līdzšinējo Novēršanas likumā noteikto terminu “virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzējs” ar terminu “kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs”. Norādītā terminoloģija izstrādāta atbilstoši FATF rekomendācijās noregulētajam terminam “virtuālo aktīvu pakalpojumu sniedzējs”. Savukārt ar 2024. gada 30. decembri termins “kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs” atbildīs Regulā Nr.2023/1114 noregulētajam terminam “kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs”.
Ņemot vērā minēto, lai nodrošinātu, ka kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs saņem atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu sākot ar 2024. gada 30. decembri, un pašreizējās uzraudzības un kontroles institūcijas (VID) uzraudzības funkciju nodošanu Latvijas Bankai, ievērojot Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punktā noteikto, nepieciešams veikt grozījumus Novēršanas likumā.
2023. gada oktobra plenārsēdē FATF apstiprināja grozījumus FATF 4. rekomendācijā, kas nosaka starptautisku standartu attiecībā uz noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskāciju, kā arī tika apstiprināti grozījumi arī saistītajās rekomendācijās, proti, 30., 31., 38. un 40. rekomendācijā. Grozījumi FATF rekomendācijās stājas spēkā uzreiz pēc to pieņemšanas plenārsēdē un ir saistoši valstīm, kuras ir apņēmušās ievērot FATF rekomendācijas. Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa sēdē tika izskatīts informatīvais ziņojums "Par Latvijas dalību Eiropas Padomes Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komitejas 6. novērtēšanas kārtā" un pieņemts lēmums pieteikties Eiropas Padomes Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komitejas (Moneyval) 6. novērtēšanas kārtai, informējot Moneyval sekretariātu par Latvijas gatavību uzsākt 6. novērtēšanas kārtu starp pirmajām dalībvalstīm jau 2024. gadā. 2023. gada 13. – 15. decembra Moneyval 66. plenārsēdē tika pieņemts lēmums par Latvijas kā pirmās valsts novērtējumu. Ņemot vērā, ka novērtējumā tiks vērtēta Latvijas tiesību aktu atbilstība FATF rekomendācijām, Latvijai jānodrošina līdz klātienes vizītei atbilstība grozītajām FATF rekomendācijām, ir nepieciešams veikt grozījumus Novēršanas likumā, nosakot, ka par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem uzskatāmi līdzekļi, kas izmantoti vai paredzēti izmantot noziegumu, kas saistīti ar terorismu, izdarīšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā Regula Nr. 2023/1114 aptver plašāku subjektu loku, kas ir tiesīgi sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus, būtu nepieciešams papildināt atbildīgo subjektu sarakstu, iekļaujot kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus finanšu iestāžu kategorijā Eiropas Parlamenta un Padomes 2015.gada 20.maija direktīvas (ES) 2015/849 par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 648/2012 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/60/EK un Komisijas Direktīvu 2006/70/EK (turpmāk - Direktīva) nolūkā. Turklāt, ņemot vērā, ka tradicionālās finanšu iestādes arī ir tiesīgas sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju identificēšana par finanšu iestādēm rada iespēju, ka pastāv vienots konsekventu noteikumu kopums, ko piemēro subjektiem, kas sniedz gan tradicionālos finanšu pakalpojumus, gan kriptoaktīvu pakalpojumus (skat. Regulas Nr. 2023/1113 59. apsvērumu). Ar Regulas Nr. 2023/1113 38. pantu noteikts izdarīt grozījumus Direktīvā, kas paredz iekļaut kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus finanšu iestādes kategorijā, kā arī minētie grozījumi dalībvalstij ir jāpieņem savā nacionālajā regulējumā līdz 2024. gada 30. decembrim un jāpaziņo Eiropas Komisijai.
Likumprojekta “Kriptoaktīvu pakalpojumu likums” (23-TA-3112) subjektu tvērumā iekļautie kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji ietver gan jaunos kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus, kas saņems Latvijas Bankas izsniegtu atļauju sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus, gan kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus, kurus atbilstoši Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta “e” apakšpunktam uzrauga VID un kuri saņems Latvijas Bankas izsniegtu darbības atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai, gan arī finanšu tirgus dalībnieki, kas ir saņēmuši Latvijas Bankas izdotu licenci vai atļauju finanšu pakalpojumu sniegšanai, proti, kredītiestādes, elektroniskās naudas iestādes, centrālais vērtspapīru depozitārijs, ieguldījumu brokeru sabiedrības, regulētā tirgus organizētāji, ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldnieki, kuri arī noteikta veida kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai būs tiesīgi saņemt Latvijas Bankas atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai.
Saskaņā ar Novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 7. punktā noteikto finanšu iestādes definīciju, par finanšu iestādi uzskatāma arī ieguldījumu brokeru sabiedrība, ieguldījumu pārvaldes sabiedrība, elektroniskās naudas iestāde, alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieks. Minētie subjekti ir tiesīgi sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus un saņemt kompetentās uzraudzības iestādes izsniegtu atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 60. pantu.
Ņemot vērā Novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 7. punktā noregulēto terminu “finanšu iestāde” un lai nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1113 un Regulas Nr. 2023/1114 noteiktās prasības, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam ir piemērojamas līdzvērtīgas prasības un uzraudzības līmenis kā citām finanšu iestādēm, līdz ar to Novēršanas likumā ir nepieciešams paplašināt subjektu loku, kas iekļaujas finanšu iestādes definīcijā, proti, ka par finanšu iestādi ir uzskatāms arī kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pants paredz papildināt Novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 7. punktā noregulēto definīciju “finanšu iestāde” ar kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem.
Problēmas apraksts
Novēršanas likuma 3. panta pirmajā daļā ir noregulēti Novēršanas likuma subjekti, tai skaitā, 11. punktā - virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzēji. Ar 2024. gada 1. jūliju termins "virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzēji" tiks aizstāts ar terminu "kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji" (Novēršanas likuma pārejas noteikumu 67. punkts).
Savukārt atbilstoši Regulas Nr. 2023/1113 38. pantā noteiktajam (38. pants nosaka grozīt Direktīvas 2015/849 3. pantu, iekļaujot kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju finanšu iestādes kategorijā) un minētā prasība ir piemērojama sākot ar 2024. gada 30. decembri.
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Novēršanas likuma 3. panta pirmajā daļā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pants paredz izslēgt Novēršanas likuma 3. panta pirmās daļas 11. punktā norādītos Novēršanas likuma subjektus - "virtuālās valūtas pakalpojumu sniedzēji", jo minētie subjekti no 2024. gada 30. decembra ir iekļauti finanšu iestādes kategorijā (likumprojekta 1. pants). Novēršanas likuma 3. panta pirmās daļas 11. punkts izslēdzams ar 2024. gada 30. decembri (likumprojekta 10. pants (minētās normas izslēgšana ir noregulēta Novēršanas likuma pārejas noteikumu 70. punktā)).
Problēmas apraksts
Saskaņā ar grozīto FATF terminoloģiju ir noteikts, ka valstīm būtu jāparedz pasākumi, lai to kompetentās iestādes varētu, tai skaitā, ātri veikt pagaidu pasākumus, piemēram, iesaldēšanu un arestu, lai novērstu jebkādu noziedzīgi iegūtas mantas un atbilstošas vērtības mantas turpmākus darījumus, nodošanu vai atsavināšanu, kā arī konfiscēt noziedzīgi iegūtu mantu, izmantojot konfiskāciju bez notiesājoša sprieduma. Šobrīd, atbilstoši Novēršanas likuma 4. panta trešās daļas trešajam punktam, papildus Krimināllikumā (turpmāk – KL) noteiktajiem par noziedzīgi iegūtiem uzskatāmi arī līdzekļi, kuri pieder personai vai kurus tieši vai netieši kontrolē persona, par kuru operatīvās darbības subjektiem, izmeklēšanas iestādēm, prokuratūrai vai tiesai ir informācija, kas dod pietiekamu pamatu šo personu turēt aizdomās par tāda noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kurš saistīts ar terorismu vai līdzdalību tajā. Šāds formulējums neatbilst FATF 4. rekomendācijai, jo netiek skaidri definēts, ka par noziedzīgi iegūtu mantu ir uzskatāmi arī tādi līdzekļi, kas izmantoti vai paredzēti izmantot noziegumu, kas saistīti ar terorismu, izdarīšanai. Lai Latvijas tiesiskais regulējums atbilstu FATF 4. rekomendācijai, tās paskaidrojošajai piezīmei un terminu skaidrojumam, ir nepieciešams precizēt noziedzīgi iegūtas mantas definīciju, Novēršanas likuma 4. pantu papildinot ar 3.1 daļu un expressis verbis nosakot, ka papildus Krimināllikumā noteiktajam par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem uzskatāmi līdzekļi, kas izmantoti vai paredzēti izmantot noziegumu, kas saistīti ar terorismu, izdarīšanai.
Vienlaikus KL 70.11 panta otrās daļas regulējumā ir definēta prezumētā noziedzīgi iegūtā manta. Ar prezumēto noziedzīgi iegūto mantu saskaņā ar KL 70.11 panta otro daļu jāsaprot KL noteiktu personu rīcībā esoša jebkura manta, kuras vērtība nav samērīga ar personas likumīgajiem ienākumiem un persona nepierāda, ka manta ir iegūta likumīgā ceļā. KL 70.11 panta otrajā daļā ietvertās prezumpcijas piemērošana ir saistīta ar personas izdarītu noziegumu, proti, nepieciešams pierādīt, ka persona ir izdarījusi noziedzīgu nodarījumu, un atzīt mantu par noziedzīgi iegūtu ir pamats tikai tad, ja vienlaikus tiek izlemts jautājums par personas vainīgumu, ko var izdarīt tikai, izskatot lietu pēc būtības un izlemjot pret personu celto apsūdzību pamatotību vai izbeidzot kriminālprocesu uz personu nereabilitējošiem pamatiem. Šajā gadījumā, ir būtiski identificēt personu, kurai pieder šī manta, proti, atbilstoši KL 70.11 panta otrajā daļā noteiktajam par prezumēto noziedzīgi iegūto mantu var atzīt mantu, kas pieder personai, kura izdarījusi noziegumu, kas pēc sava rakstura ir vērsts uz materiāla vai citāda labuma gūšanu, neatkarīgi no tā, vai nozieguma rezultātā materiāls vai citāds labums ir iegūts, ir organizētas grupas dalībnieks un izdarījusi noziegumu, kas saistīts ar terorismu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 3. pants paredz veikt grozījumus Novēršanas likuma 4. panta pirmajā daļā, izsakot terminu “noziedzīgi iegūtu līdzekļi” jaunā redakcijā. Šādā veidā ir novērsta situācija, ka KL 70.11 pants un Novēršanas likuma 4. panta pirmā daļa dublējas. Lai nodrošinātu terminu atbilstību FATF 4. rekomendācijas lietotajai terminoloģijai, Novēršanas likuma 4. panta trešās daļas 3. punkts ir izslēgts un 4. pants papildināts ar 3.1 daļu, kas expressis verbis noteiks, ka papildus KL noteiktajam par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem uzskatāmi līdzekļi, kas izmantoti vai paredzēti izmantot noziegumu, kas saistīti ar terorismu, izdarīšanai.
Problēmas apraksts
FATF 18. rekomendācijas 1. punkta "a" apakšpunkts nosaka, ka finanšu iestāžu, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un teroristu finansēšanas novēršanas programmās jāietver, cita starpā, politikas, procedūras un kontroles, kas nosaka atbilstības pārvaldības prasības un atbilstošas darbinieku pārbaužu procedūras, lai nodrošinātu augstus standartus, pieņemot darbiniekus. Lai nodrošinātu atbilstību FATF 18. rekomendācijas 1. punkta "a" apakšpunktam, nepieciešams precizēt Novēršanas likuma prasības iekšējās kontroles sistēmas izveidei attiecībā uz kredītiestāžu un finanšu iestāžu  darbiniekiem, ievērojot kredītiestādes vai finanšu iestādes riska profilu, kuri ir tieši iesaistīti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku pārvaldībā, pārbaudēm, lai pārliecinātos par viņu piemērotību (atbilstību) veicamajiem darba pienākumiem vai amatam. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 4. pants paredz papildināt 7. panta pirmo daļu ar 8.1 punktu ar prasību kredītiestādēm un finanšu iestādēm noteikt kārtību, kādā tiek pārbaudīta to darbinieku, kuri ir tieši iesaistīti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku pārvaldībā, piemērotību (atbilstību) veicamajiem darba pienākumiem vai amatam. Kredītiestādēm un finanšu iestādēm skaidrojumu par konkrētā pienākuma izpildes kārtību sniegs Latvijas Banka kā uzraudzības un kontroles institūcija, atbilstoši papildinot noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveides un klientu izpētes kārtību vadlīnijās (skat. Latvijas Bankas izdotās vadlīnijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei un klientu izpētei, 2023. gada augusts).
Problēmas apraksts
1) Nacionālais noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku novērtēšanas ziņojums par 2020.-2022. gadu (turpmāk – NRA, publiski pieejams: https://www.fid.gov.lv/uploads/files/2023/NACIONĀLAIS%20NILLTPF%20RISKU%20NOVĒRTĒŠANAS%20ZIŅOJUMS%20PAR%202020.–2022.%20GADU.pdf)) ietver arī ieguldījumu brokeru sabiedrību noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku izvērtējumu.
Saskaņā ar NRA norādīto informāciju, 2022. gada beigās Latvijas finanšu sektorā darbojās astoņas Latvijā licencētas ieguldījumu brokeru sabiedrības un viena citā dalībvalstī licencēta ieguldījumu brokeru sabiedrības filiāle, kas kopumā ir par piecām ieguldījumu brokeru sabiedrībām vairāk nekā 2019. gadā. 2021. gadā pieci finanšu tirgus dalībnieki saņēma ieguldījumu brokeru sabiedrību darbības licenci, no tiem četri šādi finanšu tirgus dalībnieki bija ieguldījumu platformas, kuru komercdarbība ir saistīta ar aizdevēju (kredītu izsniedzēju) izsniegto kredītu kredītprasību tirdzniecību tīmekļa platformās. Ieguldījumu platformas būtiski ietekmēja ieguldījumu brokeru sabiedrību segmenta darbības apjomus un mainīja šī sektora līdzšinējo riska profilu. Latvijas Bankas veiktie uzraudzības pasākumi liecina, ka nereti ieguldījumu brokeru sabiedrības paļaujas uz ārpakalpojumu sniedzēju izstrādātiem tehniskiem risinājumiem klientu neklātienes identifikācijas veikšanai bez atbilstošas izpratnes, to izvērtēšanas un uzraudzības. Līdz ar to būtiski pieaug risks, ka Latvijā darbojošo ieguldījumu brokeru sabiedrību piedāvātie produkti un pakalpojumi kļūst pieejami personām, kurām šo produktu vai pakalpojumu saņemšana ir ierobežojama vai aizliegta (piemēram, sankcijām pakļautām personām), vai šādu ieguldījumu brokeru sabiedrību piedāvātie produkti vai sniegtie pakalpojumi tiks izmantoti ļaunprātīgos vai krāpšanas nolūkos, īpaši ņemot vērā, ka pamatā ieguldījumu brokeru sabiedrību klienti tiek identificēti attālināti. Tāpat ieguldījumu brokeru sabiedrību veiktajās darbības pārbaudēs Latvijas Banka ir konstatējusi trūkumus risku pārvaldībai izmantojamos informācijas tehnoloģiju risinājumos, īpaši attiecībā uz klientu riska skaitliskā novērtējuma sistēmas darbību, darījumu uzraudzības sistēmas darbību, kā arī datu kvalitātes nodrošināšanu.
Atbilstoši NRA 8.3.11. punktā norādītajam, ņemot vērā būtiskās izmaiņas ieguldījumu brokeru sabiedrību segmentā saistībā ar ieguldījumu platformu darbības uzsākšanu, kam piemīt virkne specifisku risku, kas līdz šim ieguldījumu brokeru sabiedrību segmentam nebija raksturīgi – komplicētāks biznesa modelis, kas ietver sadarbību ar jaunu klientu grupu, tajā skaitā, citiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem (kreditēšanas uzņēmumiem) un trešo juridisko personu izmantošanu, un faktu, ka pēc darbības apjomiem ieguldījumu platformas dominē ieguldījumu brokeru sabiedrību segmentā, pārskata perioda beigās ieguldījumu brokeru sabiedrību segmenta noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas ievainojamības līmenis ir novērtēts kā vidēji augsts (saskaņā ar NRA par 2017.-2019. gada datiem, šis novērtējums arī bija vidēji augsts, bet novērtējums ietvēra gan ieguldījumu brokeru sabiedrības, gan ieguldījumu pārvaldes sabiedrības).
Ieguldījumu brokeru sabiedrību sektors ir pakļauts riskam, ka noziedzīgas vai nenoskaidrotas izcelsmes līdzekļi, tajā skaitā, finanšu instrumenti, ar ieguldījumu brokeru sabiedrību starpniecību tiks ieguldīti finanšu instrumentos vai mainīta saņemto finanšu instrumentu forma, tādējādi pārraujot līdzekļu kustības ķēdi un apgrūtinot šo līdzekļu kustības izsekojamību.
Papildus norādāms, ka pienākums veikt ārējo auditu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles izvērtēšanai ieguldījumu brokeru sabiedrībām ir viens no pasākumiem, kas noteikts Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojumā Nr. 940 "Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam". Minētā Ministru kabineta rīkojuma 3.5. punkts paredz pilnveidot noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riska pārvaldības prasības finanšu iestādēm, kas nav kredītiestādes, nosakot neatkarīga noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles sistēmas atbilstības izvērtējuma veikšanas pienākumu ieguldījumu brokeru sabiedrībām un citām finanšu iestādēm atbilstoši noteiktajam noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas riskam;
2) Sākot ar 2024. gada 30. decembri kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji tiek atzīti par finanšu iestādēm un uz tiem būs attiecināmas Novēršanas likuma prasības, tajā skaitā, prasības noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei. Kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji, ievērojot to darbības modeli un tehnoloģiskos risinājumus, kas būtiski var ierobežot pārvedumu izsekojamību, nodrošina kriptoaktīvu pārvedumus starp dažādām jurisdikcijām. Tāpat kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju nodrošinātie pakalpojumi, atkarībā no to veidiem, ir ar augstāku anonimitātes iespēju, kas arī paaugstina kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku.
Saskaņā ar Eiropas Banku iestādes (European Banking Authority) 2023. gada 13. jūlija sniegto viedokli par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riskiem, kas ietekmē Eiropas Savienības finanšu sektoru (Opinion of the European Banking Authority on money laundering and terrorist financing risks affecting the EU’s financial sector, publiski pieejams: www.eba.europa.eu/sites/default/files/document_library/Publications/Opinions/2023/1058335/EBA%20Op%202023%2008%20Opinion%20on%20MLTF%20risks%20EBA%20REP%202023%2021.pdf), kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku ir novērtējusi kā nozīmīgu. Eiropas Banku iestāde norāda, ka raksturīgākie riski kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem izriet no darījumu anonimitātes, kriptoaktīvu izmantošanas noziedzīgos nodarījumos, piemēram, krāpšanas shēmās, līdzekļu legalizācijā, sankciju apiešanā u.c. Tāpat kiptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju produktu un klientu risks ir nozīmīgs tieši tā iemesla dēļ, ka tiek nodrošināti pārrobežu darījumi un klienti atrodas dažādās jurisdikcijās.   
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojuma Nr. 940 "Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam" 3.5. punkts paredz pilnveidot noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riska pārvaldības prasības finanšu iestādēm, kas nav kredītiestādes, nosakot neatkarīga noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas iekšējās kontroles sistēmas atbilstības izvērtējuma veikšanas pienākumu ne tikai ieguldījumu brokeru sabiedrībām, bet arī citām finanšu iestādēm atbilstoši noteiktajam noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas riskam, būtu pamatoti noteikt kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem prasību ārējā audita veikšanai, izņemot gadījumus, kas individuāli, izvērtējot informāciju par kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju, tā darbību un klientu bāzi, saskaņoti ar uzraudzības un kontroles institūciju. Šāda prasība kalpotu kā papildu instruments, lai novērtētu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja  atbilstību Novēršanas likuma prasībām  un uzraudzības un kontroles institūcija varētu savlaicīgi piemērot atbilstošus un nepieciešamus pasākumus konkrētā sektora un individuāli arī kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju līmenī NILLTPF risku mazināšanai.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams veikt grozījumus Novēršanas likuma 7. panta pirmās daļas 10. punktā.
Risinājuma apraksts
Novēršanas likuma 7. panta pirmās daļas 10. punkts nosaka, ka, izveidojot iekšējās kontroles sistēmu, likuma subjekts paredz vismaz neatkarīga audita funkciju, lai pārbaudītu iekšējās kontroles sistēmas atbilstību normatīvo aktu prasībām noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā un novērtētu tās darbības efektivitāti, ja tas ir atbilstoši, ņemot vērā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku un likuma subjekta saimnieciskās darbības apmēru un būtību. Neatkarīga iekšējā un ārējā audita funkciju paredz kredītiestādes, neatkarīga ārējā audita funkciju — licencētas maksājumu iestādes un licencētas elektroniskās naudas iestādes, bet neatkarīga iekšējā audita funkciju — finanšu iestādes, izņemot gadījumus, kad ir pieņemts uzraudzības un kontroles institūcijas lēmums par iekšējā audita funkcijas nepiemērošanu.
Lai ieguldījumu brokeru sabiedrību un kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju sektorā efektīvāk pārvaldītu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riskus, Novēršanas likuma 7. panta pirmās daļas 10. punkts papildināms, paredzot, ka neatkarīga ārējā audita funkcija jāparedz arī ieguldījumu brokeru sabiedrībām un kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, vienlaikus nosakot, ka ārējo auditu var neveikt gadījumos, kad ir pieņemts uzraudzības un kontroles institūcijas lēmums par audita funkcijas nepiemērošanu.
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 2023/1113 38. pants, kas nosaka izdarīt grozījumus Direktīvā attiecībā uz kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, paredz kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem ieviest:
1) risku mazinošus pasākumus kriptoaktīvu pārvedumiem, kas veikti uz pašuzturētu adresi vai no tās (skat. risku mazinošu pasākumu uzskaitījumu papildinātajā Direktīvas 19.a pantā (Regulas Nr. 2023/1113 38. pants));
2) papildu klientu izpētes pasākumus, uzsākot pārrobežu korespondentattiecības ar kredītiestādi vai finanšu iestādi (respondentu), kas nav reģistrēta ES un sniedz līdzīgus pakalpojumus, tai skaitā, kriptoaktīvu pārvedumus, kā arī kādos gadījumos tiek izbeigtas šādas pārrobežu korespodentattiecības (skat. klienta uzticamības pārbaudes pasākumu uzskaitījumu papildinātajā Direktīvas 19.b pantā (Regulas Nr. 2023/1113 38. pants)). Minētās Direktīvas normas ir jāievieš nacionālajā regulējumā līdz 2024. gada 30. decembrim.
Ņemot vērā, ka Direktīvas 19.a un 19.b pantā norādītajos gadījumos atbildīgajiem subjektiem atbilstoši Direktīvas 18. panta 1. punktā (pastiprinātā klienta uzticamības pārbaude) noteiktajam ir nepieciešams piemērot pastiprinātās klienta uzticamības pārbaudes pasākumus, ir nepieciešams veikt grozījumus Novēršanas likumā, nosakot, ka kriptoaktīvu pārvedumu gadījumā uz pašuzturētu adresi vai no tās ir jāveic klienta padziļinātā izpēte.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz papildināt Novēršanas likumu 22. panta otro daļu ar 4.1 daļu, nosakot, ka Novēršanas likuma subjekts veic klienta padziļinātu izpēti, uzsākot un uzturot darījuma attiecības vai veicot gadījuma rakstura darījumu ar klientu, kas veic kriptoaktīvu pārvedumu uz pašuzturētu adresi vai no tās.
Likumprojekta 7. pants paredz izteikt Novēršanas likuma 24. panta pirmo daļu jaunā redakcijā, kas nosaka kredītiestādes un finanšu iestādes papildu veicamos klienta izpētes pasākumus, uzsākot korespondentattiecības ar kredītiestādi vai finanšu iestādi (respondentu), tajā skaitā, uzsākot korespondentattiecības, kas ietver darījumu izpildi ar augsta riska trešās valsts respondentu.
Likumprojekta 8. pants papildināts ar 25.2 pantu, kas nosaka kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju veicamos risku mazinošos pasākumus, veicot kriptoaktīvu pārvedumus uz pašuzturēto adresi vai no tās. Termins “pašuzturētā adrese” tiks noregulēts Novēršanas likuma terminoloģijā un būs atbilstošs Regulas Nr. 2023/1113 3. panta 20. punktā ietvertajam terminam.
Problēmas apraksts
Novēršanas likuma pārejas noteikumu 53. punkts nosaka pienākumu Ministru kabinetam līdz 2023. gada 1. jūlijam iesniegt Saeimai likumprojektu, kas vienādo Novēršanas likuma 5.1 panta otrās daļas un 41. panta otrās daļas nosacījumus informācijas pieejamības nodrošināšanai šā likuma subjektiem no Latvijas Republikas informācijas sistēmām Novēršanas likuma prasību izpildei un paredz nosacījumus informācijas pieejamībai no Latvijas Republikas informācijas sistēmām vienuviet, izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (turpmāk – DAGR). Proti, Novēršanas likuma 5.1 panta otrās daļa nosaka, ka Novēršanas likuma subjektiem, izņemot kredītiestādes un apdrošināšanas komersantus, ciktāl tie veic dzīvības apdrošināšanas vai citas ar līdzekļu uzkrāšanu saistītas apdrošināšanas darbības, Novēršanas likumā noteikto pienākumu izpildei ir tiesības pieprasīt un par maksu Ministru kabineta noteiktajā apmērā saņemt no Valsts ieņēmumu dienesta reģistriem, Sodu reģistra, Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas, Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra un Fizisko personu reģistra ierakstus un ziņas Novēršanas likuma 10.1 panta pirmās daļas 2. punktā un 41. panta otrās daļas 2., 3., 4., 5., 6. un 7. punktā minētajā apjomā, kā arī glabāt un citādi apstrādāt minēto informāciju. Savukārt kredītiestādēm un apdrošināšanas komersantiem, ciktāl tie veic dzīvības apdrošināšanas vai citas ar līdzekļu uzkrāšanu saistītas apdrošināšanas darbības, ir tiesības iepriekš norādīto datu apjomu pieprasīt un saņemt bez maksas.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 940 “Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023. - 2025. gadam” 4.4. punktu plānots uzlabot informācijas pieejamību klienta izpētes veikšanai, nodrošinot, ka Novēršanas likumā noteiktais informācijas apjoms klienta izpētei no valsts reģistriem ir pieejams vienuviet un atbilstoši vienotiem standartiem DAGR. Minētais uzdevums tiek īstenots Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika” projekta Nr. 2.1.3.1.i.0/1/23/I/VARAM/004 “Vienotā datu koplietošanas platforma publiskā sektora un tautsaimniecības datu koplietošanai nacionāli un Eiropas datu telpas ietvaros, tajā skaitā, ieviešot risinājumus datu depersonalizācijai, kā arī personas pārvaldītai un kontrolētai datu koplietošanai” ietvaros un minētā projekta īstenotājs (DAGR pārzinis) ir Valsts reģionālās attīstības aģentūra. Saskaņā ar minētā projekta nosacījumiem, minētā uzdevuma izpildes termiņš ir 2026. gada 1. ceturksnis.
Tā kā minētais DAGR risinājums paredz alternatīvu priekšlikumā ietvertās problēmas risinājumu, nepieciešams veikt grozījumus Novēršanas likumā, lai izslēgtu Novēršanas likuma pārejas noteikumu 53. punktu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 9. pants paredz izslēgt Novēršanas likuma pārejas noteikumu 53. punktu.
Problēmas apraksts
Lai noregulētu pārejas posma režīmu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kurš ir uzsācis sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Novēršanas likuma prasībām pirms 2024. gada 30. decembra un kuru atbilstoši Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga VID pēc 2024. gada 30. decembra (Regulas Nr. 2023/1114) piemērošanas datuma, ievērojot Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punktā noteikto, nepieciešams noteikt:
1) vai dalībvalsts izmantos savas tiesības nepiemērot vai saīsināt pārejas posma režīmu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punkta otrajā daļā noteiktajam;
2) ar kuru datumu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, kurš ir uzsācis sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Novēršanas likuma prasībām pirms 2024. gada 30. decembra un kuru atbilstoši Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga VID, var iesniegt Latvijas Bankā pieteikumu par atļaujas izsniegšanu kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. panta prasībām, kā arī, cik ilgu laika periodu minētais subjekts var turpināt sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus bez Latvijas Bankas izsniegtas atļaujas;
3) cik ilgu laika periodu pēc Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas dienas (pēc 2024. gada 30. decembra) VID turpina veikt kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju un uzraudzību.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka Latvijā attiecībā uz kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu nav normatīvā regulējuma, kas būtu stingrāks par Regulā Nr.2023/1114 ietverto, un izmantojot Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punkta otrās daļā noteiktās dalībvalsts tiesības, Likumprojekta pārejas noteikumos noregulēts, ka kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs, kurš ir uzsācis sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Novēršanas likuma prasībām pirms 2024. gada 30. decembra un kuru atbilstoši Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga VID, varēs turpināt sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus bez Latvijas Bankas izsniegtas atļaujas līdz 2025. gada 30. jūnijam. Kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kurš vēlēsies turpināt sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus arī pēc attiecīgā nacionālajā regulējumā noteiktā pārejas posma režīma beigām (proti, pēc 2025. gada 30. jūnija), būs sākot ar 2024. gada 30. decembri jāiesniedz Latvijas Bankai pieteikums par atļaujas izsniegšanu kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām.
Likumprojekta pārejas noteikumos noregulēts, kad VID turpina šāda kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja uzraudzību atbilstoši šim likumam līdz dienai, kad Latvijas Banka ir tam izsniegusi vai atteikusi izsniegt atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 30. jūnijam. Valsts ieņēmumu dienests no 2024. gada 30 .decembra nereģistrē jaunus kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziska persona, kas Latvijā sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus vai saņēmusi atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka fiziskai personai, kas Latvijā sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus vai saņēmusi atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu, pārejas posma režīmu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punktā noteiktajam.
Juridiskās personas
  • Juridiska persona, kas Latvijā sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus vai saņēmusi atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu
  • Ieguldījumu brokeru sabiedrība
  • Kredītiestāde
  • Finanšu iestāde
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka juridiskai personai, kas Latvijā sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus vai saņēmusi atļauju saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 63. pantu, pārejas posma režīmu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punktā noteiktajam.
Likumprojekts nosaka ieguldījumu brokeru sabiedrībām un kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem paredzēt neatkarīga ārējā audita funkciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles sistēmas darbības efektivitātes novērtēšanai. Vienlaikus likumprojekts paredz, ka šī prasība var netikt piemērota, ja tiek saņemts individuāls uzraudzības un kontroles institūcijas saskaņojums.

Ņemot vērā, ka Likumprojekts paredz un kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem nodrošināt neatkarīga ārējā audita funkciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles sistēmas darbības efektivitātes novērtēšanai, minētajiem Novēršanas likuma subjektiem rodas papildu izmaksas (ja netiek saņemts individuāls saskaņojums par ārējā audita neveikšanu).
Ārējā audita izmaksas nav precīzi nosakāmas, jo tās ietekmē turpmāk norādītie faktori:
1) pašas ieguldījumu brokeru sabiedrības vai kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja darbības modelis un lielums – atkarīgs no darbības veida, sniegtajiem pakalpojumiem, klientu bāzes, ieguldījumu brokeru sabiedrības un kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam piemītošā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas riska;
2) neatkarīgā ārējā audita tvērums – auditu var veikt par visiem iekšējās kontroles sistēmas elementiem vai noteiktu (kur augstāki riski). Praksē lielākoties pilns ārējais audits vienā reizē netiek veikts;
3) ārējā audita veicēja izvēle  - kompānijas lielums, reputācija, darbinieku pieredze;
4) termiņš, kādā nepieciešams ārējo auditu veikt;
5) pieprasījums sektorā.
Ārējā audita regularitāte ir ar periodiskumu, ko nosaka, pamatojoties uz ieguldījumu brokeru sabiedrības vai kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam piemītošo noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas risku - jo augstāks risks, jo biežāk audits veicams (standarta riska gadījumā reizi piecos gados, augstāka riska gadījumos reizi trijos gados).  
Viena ārējā audita aptuvenās izmaksas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles sistēmas efektivitātes izvērtēšanai (ieguldījumu brokeru sabiedrībai) var būt 10 000 – 15 000 euro.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Kriptoaktīvu pakalpojumu likums

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Kriptoaktīvu pakalpojumu likums” (23-TA-3112), kas noteiks tiesisku ietvaru kriptoaktīvu tirgus darbībai Latvijā attiecībā uz personām, kas iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaidē tirdzniecībai, vai kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus, veicinot kriptoaktīvu jomas attīstību Latvijā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Grozījumi Kredītiestāžu likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (24-TA-40), kas paplašinās kredītiestādes, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 146. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Tāpat Likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā kredītiestāde piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par elektroniskās naudas žetonu emisiju, aktīviem piesaistīto žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu,  kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Grozījumi Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā" (24-TA-667), kas papildinās alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieka, kas ir ietverts Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieks piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu,  kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Grozījumi Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā" (24-TA-668), kas paplašinās ieguldījumu brokeru sabiedrības, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā ieguldījumu brokeru sabiedrība piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu,  kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.5. Grozījumi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā" (24-TA-669), kas paplašinās elektroniskās naudas iestādes, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā elektroniskās naudas iestāde piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par e-naudas žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu,  kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.6. Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" (24-TA-670), kas papildinās regulētā tirgus organizētāja un Centrālā vērtspapīru depozitārija, kas ir ietverti Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā iepriekš norādītie subjekti piesaka un Latvijas Banka izskata to pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
 
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.7. Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" (24-TA-671), kas papildinās ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā ieguldījumu pārvaldes sabiedrība piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu,  kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
Likumprojekts nosaka prasību kredītiestādēm un finanšu iestādēm noteikt kārtību, kādā, ievērojot kredītiestādes vai finanšu iestādes riska profilu, tiek pārbaudīta to darbinieku, kuri ir tieši iesaistīti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku pārvaldībā, piemērotība (atbilstība) veicamajiem darba pienākumiem vai amatam. Pārbaužu pasākumi (tvērums un dziļums) būs atkarīgs no kredītiestādei vai finanšu iestādei piemītošajiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riskiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1114
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regula (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937
Apraksts
Skat. 5.4.1. tabulu
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1113
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 31.maija Regulas (ES) 2023/1113 par līdzekļu un konkrētu kriptoaktīvu pārvedumiem pievienoto informāciju un ar ko groza Direktīvu (ES) 2015/849
Apraksts
Skat. 5.4.1. tabulu

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regula (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
V sadaļa, 149.panta 2. punkts
Likumprojekta 10. pants (likuma pārejas noteikumu 71. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
143.panta 3.punkts
Likumprojekta 10. pants (likuma pārejas noteikumu 72. un 73. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 3. punkta otrajā daļā noteiktā rīcības brīvība ir izmantojama, jo ar Likumprojektu paredzēts noteikt pārejas posma režīmu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kurš uzsācis sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus līdz 2024. gada 30. decembrim un kura darbību atbilstoši Novēršanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga VID (Likumprojektā paredzētis Novēršanas likuma papildinājums ar pārejas noteikumu 72. punktu). Tāpat jānorāda, ka Likumprojekta regulējums neparedz stingrākas prasības, kā to nosaka Regula Nr. 2023/1114.
Regulas Nr. 2023/1114 143. panta 6. punktā noteiktā rīcības brīvība nav izmantojama, jo Latvijas Banka visiem kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem piemēros atļaujas piešķiršanas kārtību atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 62. un 63. pantā norādītajām prasībām.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023.gada 31.maija Regulas (ES) 2023/1113 par līdzekļu un konkrētu kriptoaktīvu pārvedumiem pievienoto informāciju un ar ko groza Direktīvu (ES) 2015/849
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
38. pants (Direktīvas 2015/849 3. panta 2. punkta “g” apakšpunkts”)
Likumprojekta 1. pants (likuma 1. panta pirmās daļas 7. punkta “n” apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
38. pants (Direktīvas 2015/849 3. panta 20. punkts)
Likumprojekta 1. pants (likuma 1. panta trešā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
38. pants (Direktīvas 2015/849  19.a panta 1. punkts)
Likumprojekta 6. pants (likuma 22. panta otrās daļas 4.1 punkts)
Likumprojekta 8. pants (likuma 25.2 pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
38. pants (Direktīvas 2015/849 19.b panta 1. punkts)
Likumprojekta 7. pants (likuma 24. pants)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Finanšu nozares asociācija, Latvijas Blokķēdes attīstības asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav saņemti sabiedrības priekšlikumi vai iebildumi par Likumprojektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Latvijas Banka
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VID no 2025.gada 30. jūnija vai no dienas, kad jaunā uzraudzības kontroles institūcija (Latvijas Banka) kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam ir izsniegusi vai atteikusi izsniegt atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām, vairs neuzrauga kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus saskaņā ar Novēršanas likumu.
Latvijas Banka no 2024. gada 30. decembra uzrauga kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus, kuriem tā izsniegusi darbības atļauju.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi