Anotācija

24-TA-801: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"" (turpmāk - projekts) ir izstrādāts pēc Klimata un enerģētikas ministrijas iniciatīvas, lai risinātu konstatētās spēkā esošā regulējuma nepilnības, tādējādi uzlabojot elektroenerģijas tirgus turpmāko darbību ar projektu aptvertajās jomās. Ar projektu arī tiek precizētas atsevišķas tiesību normas, nodrošinot to atbilstību ES regulējumam. Papildus tam projekts ietver grozījumus, kas izriet no Ministru kabineta dotā uzdevuma Klimata un enerģētikas ministrijai par negūto ieņēmumu kompensēšanu sadales sistēmas operatoram.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pilnveidot regulējumu, kas saistīts ar elektroenerģijas lietotāja maiņu objektā, sistēmas lietotāja atbildību, pēdējo garantēto piegādi; precizēt atsevišķas elektroenerģijas neto sistēmas, ar elektroenerģijas tirdzniecības intervāla maiņu un galīgo kontu slēgšanas pārskatu saistītās tiesību normas; noteikt regulējumu rezerves 110 kV transformatoru ieslēgšanai darbā un sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Galīgais kontu slēgšanas pārskats
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2019/944 (2019. gada 5. jūnijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (turpmāk - direktīva Nr. 2019/944) 10. panta 12. punkts noteic pienākumu elektroenerģijas piegādātājiem sniegt galalietotājiem galīgo kontu slēgšanas pārskatu pēc jebkuras piegādātāja maiņas ne vēlāk kā sešas nedēļas pēc šādas maiņas. Praksē Latvijā elektroenerģijas tirgotāji jau šobrīd nodrošina īsāku minētā pārskata termiņu, tomēr normatīvie akti būtu papildinājumi ar normu, kas nodrošina direktīvas Nr. 2019/944 formālu pārņemšanu.

Elektroenerģijas lietotāja maiņa objektā
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumu Nr. 635 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 635) 78.2. apakšpunktu tirgotājam un sistēmas operatoram ir tiesības vienpusēji izbeigt elektroenerģijas tirdzniecības vai sistēmas pakalpojumu līgumu ar iepriekšējo lietotāju, ja ir saņemts citas personas pieprasījums par elektroenerģijas piegādi attiecīgajā objektā. Vienlaikus minētā tiesību norma arī noteic - ja septiņu dienu laikā pēc sistēmas operatora paziņojuma saņemšanas par elektroenerģijas lietotāja maiņu objektā līdzšinējais lietotājs sistēmas operatoram apliecina vēlmi turpināt lietot elektroenerģiju objektā, sistēmas operators nekavējoties atjauno līdzšinējo lietotāju objektā. Piemērojot šo normu, ir konstatēti gadījumi, kad iepriekšējais lietotājs regulējumā tam paredzētās tiesības, iespējams, izmanto ļaunprātīgi, tādējādi liedzot iespēju jaunajam lietotājam, piemēram, īpašuma iegādes, mantošanas u.c. gadījumos noslēgt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu.

Pēdējā garantētā piegāde
Vērtējot pēdējās garantētās piegādes tiesiskā regulējuma darbību, ir secināts, ka esošais normatīvais ietvars rada grūtības piesaistīt pakalpojuma sniedzēju pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma nodrošināšanai. Tas ir saistīts ar to, ka potenciālajiem pakalpojuma sniedzējiem minētais pakalpojums nav ekonomiski rentabls, kā arī rada starptautisko vai nacionālo sankciju neievērošanas riskus, proti - pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma sniedzējs nav tiesīgs nesniegt pakalpojumu sankcijām pakļautai personai. Ņemot vērā, ka pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma sniedzējam nav iespēju ietekmēt savu klientu portfeli, no kā potenciāli varētu izrietēt ekonomiski neizdevīga rentabilitāte un sankciju neievērošanas riski, pastāv augsta iespējamība, ka bez normatīvo aktu grozījumiem neviens no potenciālajiem pakalpojuma sniedzējiem nebūs ieinteresēts pieteikties sistēmas operatora izsludinātajam konkursam par pēdējās garantētās piegādes nodrošināšanu: 2021. gadā pēdējās garantētās piegādes nodrošināšanai pieteicās trīs pretendenti; 2023. gadā - tikai viens pretendents. Pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu izmanto vairāk nekā 7000 klienti 13 000 objektos. Lai arī normatīvajos aktos ir nostiprināta prezumpcija, ka pēdējo garantēto piegādi galalietotājiem nodrošina sistēmas operators vai tā izraudzīts elektroenerģijas tirgotājs, praksē sistēmas operatora izstrādātie procesi un informācijas un tehnoloģiju sistēmas nav pielāgotas elektroenerģijas tirdzniecības procesiem. Pēc būtības pēdējās garantētās piegādes pakalpojums ir nepieciešams, lai nodrošinātu elektroenerģijas piegādi lietotājiem tirgus darbībai neraksturīgās situācijās, bet nereti lietotāji ir negodprātīgi, un attiecīgo pakalpojumu izmanto ilgstoši, piemēram, šāda situācija veidojās augstu energoresursu cenu periodā, kad pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma cena īstermiņā bija izdevīgāka, nekā tirgū pieejamā elektroenerģijas cena. Situācijā, kurā liels skaits lietotāju ilgstoši izmanto pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, elektroenerģijas tirgotājiem ir nepieciešams izlīdzināt riskus, kā rezultātā, tirgū pieejamie elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumi citiem lietotājiem kļūst dārgāki. Lai novērstu ar pēdējās garantētās piegādes nodrošināšanu saistītos finansiālos un tiesiskos riskus tirgotājiem, nepieciešams veikt grozījumus esošajā normatīvajā regulējumā.

Elektroenerģijas neto uzskaites un neto norēķinu sistēma
Elektroenerģijas neto uzskaites un neto norēķinu sistēmas regulējuma piemērošanas gaitā ir konstatētas vairākas normas, kas būtu precizējamas, lai risinātu atsevišķus līdzšinējā regulējumā neaptvertus aspektus, kā arī veicinātu tiesību normu praktisko piemērojamību.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 635 173.4 punktu mājsaimniecības lietotājs šo noteikumu 173.2 punktā minēto elektroenerģijas uzkrājumu, kas izteikts finansiālā vērtībā, izmanto elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu segšanai par pēdējo kalendāra mēnesi  elektroenerģijas neto uzskaites sistēmā. Tā kā minētās normas īstenošana ir saistīta ar nepieciešamību sadales sistēmas operatoram iegūt papildu informāciju no elektroenerģijas tirgotāja (piemēram, informāciju par vienošanās noslēgšanu ar aktīvo lietotāju par dalību elektroenerģijas neto norēķinu sistēmā, aktīvā lietotāja norēķinu konta numuru), var rasties situācijas, kad nepieciešamā informācija tiek saņemta norēķinu periodā, kad norēķini par pēdējo kalendāra mēnesi elektroenerģijas neto uzskaites sistēmā jau ir veikti. Regulējums būtu jāprecizē ar normām, kas uzlabotu tā praktisko piemērojamību šādās situācijās.

Esošais neto sistēmas regulējums arī neparedz risinājumu iespējamām situācijām, kad mājsaimniecības lietotājs vēlas izmantot MK noteikumu Nr. 635 173.2 punktā paredzēto iespēju līdz 2025. gada 28. februārim pāriet uz elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, taču atsakās pieņemt MK noteikumu Nr. 635 173.7 punktā minēto starpību vai starpības izmaksai nepieciešamo informāciju, tostarp bankas konta numuru. Lai arī praksē šādas situācijas ir maz iespējamas, regulējums būtu jāpapildina ar tiesību normām, kas novērstu pienākumu sadales sistēmas operatoram mājsaimniecības lietotāja elektroenerģijas uzkrājumu, kas izteikts finansiālā vērtībā, uzglabāt neierobežoti ilgu laiku.

Rezerves 110 kV transformatoru ieslēgšana darbā
Spēkā esošais regulējums neparedz iespēju sistēmas operatoram sistēmas pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanai izmantot pieejamos rezerves 110 kV transformatorus, ar šo transformatoru izmantošanu saistītās izmaksas iekļaujot sistēmas pakalpojumu tarifā, neskatoties uz to, ka pāreja uz divu transformatoru darba režīmu virknē apakšstaciju ir tehniski pamatota. Tādējādi MK noteikumi Nr. 635 būtu papildināmi ar normām, kas noteiktu sadales sistēmas operatoram pienākumu izmantot visas ekonomiski pamatojamās esošās sistēmas tehniskās iespējas, lai nodrošinātu iespējami augstāko pakalpojuma kvalitāti sistēmas lietotājiem.

Lietotāja atbildība sistēmas lietošanas pārkāpumu gadījumā
Izsniedzot atļauju elektroenerģijas ražošanas iekārtu pieslēgšanai paralēlam darbam ar sistēmu, sistēmas operators atļaujā nosaka vairākus nosacījumus elektroenerģijas ražošanai, t. sk. atļauto elektroenerģijas ražošanas jaudu, atļauto eksporta jaudu, fiksē elektroenerģijas ražošanas iekārtu sērijas numurus. Neievērojot minētos sistēmas operatora nosacījumus, elektroenerģijas ražotājs rada bīstamību sistēmas drošai un stabilai darbībai. Lai nodrošinātu sadales sistēmas operatora iespējas efektīvi reaģēt uz sistēmas lietošanas pārkāpumiem, MK noteikumu Nr. 635 75.6. apakšpunktu nepieciešams papildināt ar nosacījumu, ka sistēmas operatoram ir tiesības, iepriekš brīdinot lietotāju, pilnīgi vai daļēji atslēgt lietotāja elektroietaises arī gadījumos, kad netiek ievēroti sistēmas operatora noteiktie nosacījumi elektroenerģijas ražošanai.

Elektroenerģijas tirdzniecības intervāla maiņa
Eiropas Komisija, ņemot vērā Līgumu par Eiropas Savienības darbību, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 13.jūlija Regulu (EK) Nr.714/2009 par nosacījumiem attiecībā uz piekļuvi tīklam elektroenerģijas pārrobežu tirdzniecībā un par Regulas (EK) Nr.1228/2003 atcelšanu (turpmāk – Regula Nr.714/2009 ) un jo īpaši tās 18.panta 3.punkta b) un d) apakšpunktu un 5.punktu, 2017.gada 23.novembrī pieņēma Regulu Nr.2017/2195. Ar šo regulu tiek izveidoti Eiropas Savienības mēroga tehniski, darbības un tirgus noteikumi, ar ko regulē elektroenerģijas balansēšanas tirgus darbību. Ar šo regulu nosaka detalizētas elektroenerģijas balansēšanas vadlīnijas, tostarp kopīgus iepirkuma un norēķinu principus frekvences noturēšanas rezervēm, frekvences atjaunošanas rezervēm un aizvietošanas rezervēm un kopīgu frekvences atjaunošanas rezervju un aizvietošanas rezervju aktivizācijas metodiku.
Regulas Nr.2017/2195 53.panta 1.punkts noteic, ka trīs gadu laikā pēc Regulas stāšanās spēkā, tas ir, ne vēlāk kā 2020.gada 18.decembrī, visi pārvades sistēmas operatori visās grafiku sastādīšanas zonās piemēro 15 minūšu ilgu nebalansa norēķinu periodu (turpmāk – 15 minūšu nebalansa norēķinu periods), vienlaikus nodrošinot, ka visas tirgus laika vienības robežas sakrīt ar nebalansa norēķinu perioda robežām. Atbilstoši Regulas Nr.2017/2195 62.panta 2.punkta d) apakšpunktam pārvades sistēmas operators var pieprasīt atkāpi no nebalansa norēķinu perioda saskaņošanas atbilstoši Regulas 53.panta 1.punktam. Lēmumu par attiecīgās atkāpes piemērošanu pieņem regulatīvā iestāde.
Ņemot vērā minēto normu par atkāpes pieprasīšanu, AS “Augstsprieguma tīkls” 2020.gada 3.aprīlī iesniedza Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai vēstuli Nr.2.5/2020/1259, “Elering” AS Igaunijas regulatīvajai iestādei – 2020.gada 2.aprīlī un “LITGRID” AB Lietuvas regulatīvai iestādei – 2020.gada 3.aprīlī. Baltijas valstu regulatīvās iestādes, izskatot iesniegtās vēstules un izrietošos papildu pieprasītos un iesniegtos dokumentus, rūpīgi izvērtēja atkāpes pieprasījumu, lai panāktu vienošanos, ka atkāpes pieprasījums atbilst Regulas Nr.2017/2195 62.panta prasībām, un 2020.gada 1.decembrī piekrita piešķirt atkāpi no 53.panta 1.punkta prasības par 15 minūšu nebalansa norēķinu perioda piemērošanu līdz 2024.gada 31.decembrim.

Sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšana
2024. gada 17. septembrī Ministru kabinets pieņēma rīkojumu Nr. 760 "Par apropriācijas pārdali", ar kuru tika atbalstīta apropriācijas pārdale 2024. gadā 50 000 000 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 15.00.00 "Finansējums energoapgādes izmaksu atbalsta pasākumu īstenošanai" uz Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammu 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts", lai nodrošinātu elektroenerģijas sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu segšanu par mājsaimniecības lietotājiem piemēroto valsts atbalstu elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu izmaksu daļējai kompensēšanai. Ar rīkojumu Klimata un enerģētikas ministrijai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju tika uzdots normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši rīkojuma 1. punktam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 17. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 37 23. § 3. punktu Klimata un enerģētikas ministrijai līdz 2024. gada 30. novembrim ir jāsagatavo un klimata un enerģētikas ministram jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumi MK noteikumos Nr. 635, paredzot tiesības sadales sistēmas operatoram 2024. gadā iesniegt Būvniecības valsts kontroles birojam avansa rēķinu par 2024. gada novembrī un decembrī negūto ieņēmumu apjomu par mājsaimniecības lietotājiem piemēroto valsts atbalstu elektroenerģijas sistēmas izmaksu daļējai kompensēšanai. Attiecīgās tiesības nepieciešams paredzēt, ņemot vērā faktisko datu apmaiņas kārtību elektroenerģijas tirgū, kā arī laiku, kāds nepieciešams regulatora atzinuma saņemšanai par sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu apmēru.

Elektroenerģijas komercuzskaite daudzdzīvokļu mājās
MK noteikumu Nr. 635 10. punkts paredz iespēju daudzdzīvokļu mājās, to īpašniekiem un elektroenerģijas lietotājiem savstarpēji vienojoties, uzstādīt kopēju elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu. Šādā gadījumā mājas īpašnieks vai viņa pilnvarota persona, vai visu mājā esošo lietotāju pilnvarota persona kļūst par elektroenerģijas lietotāju, uzņemoties saistības apgādāt ar elektroenerģiju visus apakšlietotājus attiecīgajā mājā, savukārt mājas iedzīvotāji kļūst par apakšlietotājiem. Šāda iespēja fakstiski ierobežo apakšlietotāju tiesības izmantot vairākas atvērta elektroenerģijas tirgus piedāvātās iespējas, piemēram, izvēlēties un mainīt elektroenerģijas tirgotāju, piedalīties pašpatēriņa shēmās u.c., līdz ar to ir pretrunā Eiropas Savienības un nacionālā līmeņa tiesību aktos ietvertajām elektroenerģijas lietotāju tiesībām. Minētas tiesības ietvertas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā (ES) 2019/944 (2019. gada 5. jūnijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES. Proti, tās ir brīvības, kas Savienības pilsoņiem garantētas Līgumā par Eiropas Savienības darbību (LESD), tostarp, brīva preču aprite, brīvība veikt uzņēmējdarbību un pakalpojumu sniegšanas brīvība, ir sasniedzamas vienīgi pilnībā atvērtā tirgū, kas ļauj visiem patērētājiem brīvi izvēlēties piegādātājus un visiem piegādātājiem brīvi veikt piegādes lietotājiem. Minētās brīvības pastarpināti ietvertas norādītās direktīvas normās. Tiesību aktiem būtu jānodrošina, ka ilgtermiņā elektroenerģijas tirgū varētu darboties vienīgi elektroenerģijas lietotāji. Strādājot pie risinājuma, jau ir ierosināti grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 294 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 261-15 "Ēku iekšējā elektroinstalācija"" (TA lieta Nr.24-TA-930). Lai nodrošinātu tiesību aktu savstarpējo saskaņotību, kā arī ierobežotu jau esošu sistēmas lietotāju pāreju uz apakšlietotāju statusu, būtu jāveic grozījumi arī MK noteikumos Nr. 635.

Sistēmas operatoru savstarpējie norēķini par sistēmas pakalpojumiem
Spēkā esošie tiesību akti neparedz normas, kas nosaka, kā pārvades sistēmas operatoram un sadales sistēmas operatoram veikt savstarpējos norēķinus, ja konstatēta kļūda aprēķinos par sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem, vai konstatēta kļūdaina komercuzskaites mēraparātu darbība. Praksē pastāv gadījumi, kuros gan pārvades sistēmas operatora, gan sadales sistēmas operatora īpašumā esošo mēraparātu kļūdainas darbības dēļ rodas nepieciešamība veikt pārrēķinu par savstarpēji sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem, un attiecīgi veikt norēķinus par tiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Galīgais kontu slēgšanas pārskats
Ar projektu atbilstoši direktīvas Nr. 2019/944 10. panta 12. punktam tiek precizēts termiņš, kādā tirgotājiem jāsniedz lietotājiem galīgais kontu slēgšanas pārskats elektroenerģijas tirgotāja maiņas gadījumā, nosakot, ka elektroenerģijas tirdzniecības līguma izbeigšanas gadījumā puses galīgo norēķinu par saņemto elektroenerģiju, sistēmas operatora sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem veic elektroenerģijas tirdzniecības līgumā noteiktajā termiņā, kas nevar būt ilgāks par sešām nedēļām no dienas, kad lietotājs ir informējis tirgotāju par elektroenerģijas tirdzniecības līguma izbeigšanu. Praksē jau šobrīd puses galīgo norēķinu veic īsākā termiņā nekā direktīvā paredzētais.

Elektroenerģijas lietotāja maiņa objektā
Lai novērstu situācijas, kad, mainoties nekustamā īpašuma īpašniekam, lietotājam vai valdītājam, iepriekšējais lietotājs liedz iespēju jaunajam objekta lietotājam noslēgt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, projekts paredz grozījumus MK noteikumu Nr. 635 78.2. apakšpunktā, cita starpā svītrojot no regulējuma normas, kas paredzēja tiesības līdzšinējam lietotājam apliecināt vēlmi turpināt lietot elektroenerģiju objektā. Papildus tam tiek noteikts, ka strīdu gadījumā sistēmas operators pēc pieprasījuma elektroenerģijas piegādi nodrošina lietotājam, kurš apliecina objekta īpašuma, lietošanas vai valdījuma tiesības. Vienlaikus sadales sistēmas operators neveic izmaiņas jau izpildītajos tirgotāja elektroenerģijas tirgus ziņojumos.

Pēdējā garantētā piegāde
Lai novērstu ar pēdējās garantētās piegādes nodrošināšanu saistītos finansiālos un tiesiskos riskus tirgotājiem, ar projektu tiek ierosināti grozījumi MK noteikumu Nr. 635 XIII. nodaļā, cita starpā paredzot, ka pēdējās garantētās piegādes elektroenerģijas cena lietotājiem, kuru elektroietaises ir pieslēgtas sadales sistēmai, ir norēķinu perioda elektroenerģijas biržas "Nord Pool AS" Latvijas tirdzniecības apgabala nākamās dienas (Nord Pool day-ahead) tirdzniecības intervāla cena, kas publicēta elektroenerģijas biržas tīmekļvietnē un kurai tiek pieskaitīts pēdējā garantētā piegādātāja noteikts uzcenojums. Tiek arī noteikts, ka sankcijām pakļautiem lietotājiem (vai lietotājiem, ar kuriem saistītas fiziskās personas ir pakļautas sankcijām) izrakstītos rēķinus tirgotājs ir tiesīgs nodot apmaksai sadales sistēmas operatoram. Šāda norma tiek noteikta, lai mazinātu ar pēdējās garantētās piegādes nodrošināšanu saistītos finansiālos un tiesiskos riskus elektroenerģijas tirgotājiem, tādējādi veicinot to ieinteresētību nodrošināt pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu un samazinot iespēju, ka pēdējā garantētā piegāde ir jānodrošina sistēmas operatoram, kura sistēmas nav piemērotas šāda pakalpojuma sniegšanai.
Papildus 2024.gada 13.jūnijā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/1711 (2024. gada 13. jūnijs), ar ko groza Direktīvas (ES) 2018/2001 un (ES) 2019/944 attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu, kura paredz grozīt Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2019/944 (2019. gada 5. jūnijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES, papildinot to ar 27.a pantu, kura 3.punkts nosaka, ka dalībvalstis nodrošina, ka pēdējie garantētie piegādātāji nekavējoties paziņo savus noteikumus pārceltajiem lietotājiem un nodrošina pakalpojuma nepārtrauktību šiem lietotājiem laikposmā, kas nepieciešams, lai atrastu jaunu piegādātāju, un vismaz sešus mēnešus. Attiecīgi noteikumos ietverta norma,kas nosaka, ka pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu lietotājam ir tiesības izmantot ne ilgāk kā deviņus mēnešus, kuru laikā lietotājam ir pienākums noslēgt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu.
Jānorāda, ka noteikumu projektā ietvertais regulējums attiecībā uz maksimālo termiņu, kādā ir lietotājam ir tiesības izmantot pēdējās garantētā piegādes pakalpojumu, ir gan atbilstošs minētajā direktīvā ietvertajām prasībām, gan ilgtermiņā mazinās lielā pakalpojuma izmantotāju skaita radīto nelabvēlīgo ietekmi uz elektroenerģijas tirgū esošajiem elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumiem, gan ir samērīgs salīdzinājumā ar citās valstīs esošo regulējumu. Piemēram, saskaņā ar publiski pieejamo informāciju Lietuvā pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu ir tiesības izmantot sešus mēnešus, un lietotājs tiek brīdināts par pakalpojuma izmantošanas termiņa beigām trīs nedēļas pirms attiecīgā termiņa iestāšanās.

Elektroenerģijas neto uzskaites un neto norēķinu sistēma
Ar projektu, grozot MK noteikumu Nr. 635 173.4 un ar to saistītos punktus, tiek noteikts, ka mājsaimniecības lietotāja elektroenerģijas uzkrājumu, kas izteikts finansiālā vērtībā, piemēro mājsaimniecības lietotāja elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu izmaksu segšanai par iepriekšējo kalendāra mēnesi, tādējādi sniedzot iespēju šo normu attiecināt arī situācijās, kad norēķini par pēdējo kalendāra mēnesi elektroenerģijas neto uzskaites sistēmā jau ir veikti. Grozījumi neietekmē mājsaimniecības lietotāja finansiālos ieguvumus, kas izriet no MK noteikumu Nr. 635 173.2 punktā  paredzētās iespējas izmantošanas, jo MK noteikumu 173.7 punktā paredzēta sistēmas pakalpojumu izmaksu segšanai neizmantotā finansējuma starpības izmaksa.

Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 635 ar regulējumu situācijām, kad mājsaimniecības lietotājs vēlas izmantot MK noteikumu Nr. 635 173.2 punktā paredzēto iespēju līdz 2025. gada 28. februārim pāriet uz elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, taču atsakās pieņemt MK noteikumu Nr. 635 173.7 punktā minēto starpību vai starpības izmaksai nepieciešamo informāciju, tostarp bankas konta numuru. Ar projektu tiek noteikts termiņš, līdz kuram sadales sistēmas operatoram ir pienākums uzglabāt mājsaimniecības lietotāja finansiālā vērtībā izteikto elektroenerģijas uzkrājumu. Pārsniedzot noteikto termiņu, sadales sistēmas operators anulē saskaņā ar MK noteikumu Nr. 635 173.2 punktu izteikto mājsaimniecības lietotāja elektroenerģijas uzkrājuma finansiālo vērtību, savukārt attiecīgais elektroenerģijas uzkrājums tiek nodots sadales sistēmas operatoram bezatlīdzības lietošanā līdzīgi kā citos regulējumā noteiktajos gadījumos. 

Rezerves 110 kV transformatoru ieslēgšana darbā
Ar projektu tiek grozīts MK noteikumu Nr. 635 59. punkts, paredzot papildu iespējas sistēmas operatoram nodrošināt sistēmas pakalpojumu kvalitāti, efektīvi izmantojot visas pieejamās tehniskās iespējas.
Lai mazinātu elektrotīkla īslaicīgu sprieguma iekritumu radītos traucējumus sistēmas lietotāju elektroietaišu darbībai un līdz ar to - lietotāju skaitu, ko ietekmē sprieguma iekritumi elektrotīklā, ir pamatojama rezerves 110 kV transformatoru ieslēgšana darbā, tādējādi daļā 110 kV apakšstaciju pārejot uz divu transformatoru darba režīmu. Otru transformatoru AS "Sadales tīkls" pieslēgtu tikai tajos gadījumos, kad pastāv klientu iniciēta nepieciešamība, kā arī gadījumos, kad ir atbilstoša tīkla konfigurācija, kuras ietvaros šāds tehniskais risinājums dotu vēlamo efektu. Projekta izstrādes brīdī pāreja uz divu transformatoru darba režīmu ir tehniski pamatota 28 apakšstacijās.
Ieslēdzot rezerves transformatorus, tiktu paaugstināta elektroapgādes kvalitāte visiem attiecīgās 110 kV apakšstacijas elektroapgādes teritorijā esošajiem sadales sistēmas lietotājiem - gan mājsaimniecībām, gan komersantiem; par 10 - 90% samazinātos sadales sistēmā un lietotāju elektroietaisēs notikušo bojājumu rezultātā radīto sprieguma iekritumu biežums un dziļums uz sadales sistēmas lietotāju elektroietaišu piederības robežas.
Otro transformatoru ieslēgšana paredz jau faktiski izbūvētu, apakšstacijās esošu dārgu pamatlīdzekļu efektīvu izmantošanu. Rezerves transformatori ir daļa no regulētās aktīvu bāzes un to nolietojums tiek iekļauts sistēmas pakalpojumu tarifā. Pamatā šie aktīvi tiek izmantoti gaidīšanas režīmā un ir paredzēti izmantošanai izņēmuma situācijās. Otro transformatoru ieslēgšana darba režīmā palielinātu operatīvās darbības izmaksas, kas rodas no elektroenerģijas zudumu pieauguma, tomēr zudumu izmaksas viena transformatora darbināšanai ir ievērojami zemākas par tā izbūves izmaksām.
Lai nodrošinātu, ka AS "Sadales tīkls" papildu izmaksas, kas saistītas ar rezerves transformatoru ieslēgšanu darbā, varētu iekļaut sadales sistēmas pakalpojumu tarifā, projekts paredz, ka sistēmas operatoram ir pienākums izmantot visas ekonomiski pamatojamās esošās sistēmas tehniskās iespējas, lai nodrošinātu iespējami augstāko pakalpojuma kvalitāti sistēmas lietotājiem.
Saskaņā ar pārvades sistēmas operatora AS "Augstsprieguma tīkls" sniegto indikatīvo informāciju papildu izmaksas, kas veidotos, attiecīgajās 28 apakšstacijās ieslēdzot darbā rezerves 110 kV transformatorus, būtu aptuveni 669 000 euro gadā. Papildu zudumu un izmaksu apjoms katras apakšstacijas gadījumā ir atšķirīgs, jo tas ir atkarīgs no faktiskajiem apstākļiem konkrētajā apakšstacijā. Var vispārināti pieņemt, ka vidēji uz vienu apakšstaciju rezerves 110 kV transformatora ieslēgšana un uzturēšana darba režīmā radītu papildu izmaksas 20 000 - 25 000 euro apmērā gadā. Izmaksas ir būtiski atkarīgas no elektroenerģijas cenas, par kuru AS "Augstsprieguma tīkls" iepērk elektroenerģiju sistēmas darbības nodrošināšanai. Provizoriskā ietekme uz sadales sistēmas tarifu, ieslēdzot darba režīmā rezerves 110 kV transformatorus, būtu mazāka par 0,18%.

Lietotāja atbildība sistēmas lietošanas pārkāpumu gadījumā
Lai nodrošinātu sadales sistēmas operatora iespējas efektīvi reaģēt uz sistēmas lietošanas pārkāpumiem, ar projektu MK noteikumu Nr. 635 75.6. apakšpunkts tiek papildināts ar nosacījumu, ka sistēmas operatoram ir tiesības, iepriekš brīdinot lietotāju, pilnīgi vai daļēji atslēgt lietotāja elektroietaises arī gadījumos, kad netiek ievēroti sistēmas operatora noteiktie nosacījumi elektroenerģijas ražošanai.

Elektroenerģijas tirdzniecības intervāla maiņa
Ņemot vērā, ka Baltijas valstu pārvades sistēmas operatoriem ir jānodrošina elektroenerģijas nebalansa perioda pāreja uz 15 minūšu intervālu līdz 2024. gada 31. decembrim, noteikumu projektā ir ietvertas normas, kas paredz veikt grozījumus noteikumu 2.30. apakšpunktā, nosakot, ka tirdzniecības intervāls ir nākamās dienas tirgus intervāla vienība. Papildus no noteikumu projekts paredz izslēgt noteikumu 2.31. apakšpunktā esošo tirdzniecības dienas definīciju, jo noteikumu tekstā turpmāk šāds termins nav lietots. Kā arī noteikumu projektā tiek precizēta 18.201. apakšpunktā ietvertā norma, nosakot, ka aktīvā lietotāja saražotās elektroenerģijas iepirkuma cena tiek noteikta atbilstoši elektroenerģijas biržas "Nord Pool AS" Latvijas tirdzniecības apgabala nākamās dienas tirdzniecības intervāla cenai, kas publicēta elektroenerģijas biržas tīmekļvietnē, piemērojot tai samazinājumu, kas nepārsniedz 20 euro par megavatstundu.
Tā kā ar projektu tiek grozīta elektroenerģijas tirdzniecības intervāla definīcija, lai novērstu nepieciešamību tirgotājiem grozīt visus jau noslēgtos elektroenerģijas tirdzniecības līgumus, kas radītu nesamērīgu administratīvo slogu, projektā ietverts noslēguma jautājums, kas noteic, ka tirgotāji ar projektu noteikto tirdzniecības intervālu attiecina arī uz jau noslēgtajiem elektroenerģijas tirdzniecības līgumiem. Minētā norma ir labvēlīga elektroenerģijas lietotājiem, jo brīdī, kad notiks pāreja no 1 stundas uz 15 minūšu tirdzniecības intervālu, lietotājiem jau esošo līgumu ietvaros būs iespēja izmantot jaunā tirdzniecības intervāla sniegtās priekšrocības.
Ņemot vērā, ka tiem elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātiem, kas uzstādīti pirms 2019. gada, var nebūt tādas tehniskās funkcionalitātes, kas ļautu iegūt datus ar 15 minūšu intervālu, projekts paredz MK noteikumus Nr. 635 papildināt ar noslēguma jautājumu, nosakot, ka elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātiem, kas uzstādīti pirms 2019. gada, vai kuru funkcionalitāte neļauj veikt elektroenerģijas uzskaiti atbilstoši tirdzniecības intervālam, tirdzniecības intervāls tiek aprēķināts pēc tipveida slodžu grafika, bet, ja tādu nav iespējams piemērot, - aritmētiski, proporcionāli sadalot lietotāja patēriņu pa tirdzniecības intervāliem.
Papildus jānorāda, ka viedā elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta tehniskā funkcionalitāte nav saistīta (sinonīma) ar tirdzniecības intervālu. Proti, tiem elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātiem, kas ir uzstādīti pirms 2019.gada, var nebūt tādas tehniskā funkcionalitātes, lai datus iegūtu pa 15 minūtēm. Līdz ar to, mainoties tirdzniecības intervāla posmam esošie elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāti var nenodrošināt nepieciešamo funkcionalitāti.
Elektroenerģijas uzskaite notiek atbilstoši uzstādītajiem elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātiem un tirdzniecības intervāls ir mainīga vērtība, mainoties tirdzniecības intervāla vērtībai ir jāņem vērā, ka uzstādītie elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāti var nenodrošināt attiecīgo tehnoloģisko funkcionalitāti. Direktīvas Nr. 2019/944 19.panta sestajā punktā ir noteikts, ka direktīvas noteikumus par viedām uzskaites sistēmām piemēro turpmāk uzstādāmajām iekārtām un iekārtām, ar kurām aizstāj vecākos viedos skaitītājus. Viedās uzskaites sistēmas, kuras jau ir uzstādītas vai kuru “darbu sākums” bija pirms 2019. gada 4. jūlija, var turpināt darboties visu savu ekspluatācijas laiku, bet viedās uzskaites sistēmas, kas neatbilst 20. panta un II pielikuma prasībām, netiek ekspluatētas pēc 2031. gada 5. jūlija. Ņemot vērā minēto noteikumi tiek papildināti ar pārejas noteikumu normu, kas ļauj sistēmas operatoram jau uzstādītos viedos mēraparātus izmantot to ekspluatācijas laiku vai līdz 2031.gada 5.jūlijam, uzskaitei piemērojot specifiskas aprēķinu metodes.
Papildus skaidrojam, ka, lai piemērotu Komisijas Regulā (Es) 2017/2995) (2017.gada 23.novmebris) ar ko izveido elektroenerģijas balansēšanas vadlīnijas ietverto elektroenerģijas tirgus pāreju uz 15 minūšu elektroenerģijas tirdzniecības intervālu, praksē šī pāreja tiks veikta mēneša vidū. Ņemot vērā, ka norēķini elektroenerģijas tirgū notiek par norēķina periodu, kas ir viens mēnesis, un, lai atvieglotu sistēmas operatoru un tirgotāju datu apmaiņu un savstarpējo norēķinu veikšanu, nepieciešams paredzēt normu, kas nosaka, ka norēķiniem 15 minūšu ilgu tirdzniecības intervālu piemēro, sākot no nākamā norēķinu perioda pēc tirdzniecības intervāla maiņas. Attiecīgi noteikumu projekts papildināts ar pārejas normu.

Sadales sistēmas operatora negūto ieņēmumu kompensēšana
Ar projektu atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 17. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 37 23. § 3. punktam tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 635 156.1 punktā, nosakot tiesības sadales sistēmas operatoram 2024. gadā iesniegt Būvniecības valsts kontroles birojam avansa rēķinu par 2024. gada novembrī un decembrī negūto ieņēmumu apjomu par mājsaimniecības lietotājiem piemēroto valsts atbalstu elektroenerģijas sistēmas izmaksu daļējai kompensēšanai, kā arī tiek paredzēta kārtība galīgā savstarpējā norēķina veikšanai sadales sistēmas operatoram un Būvniecības valsts birojam, ja konstatēta nepieciešamība veikt valsts kompensācijas maksājumu korekciju.
Attiecīgie grozījumi ļaus izvairīties no situācijas, kurā ievērojama apjoma kompensācija par sadales sistēmas operatora negūtajiem ieņēmumiem tiktu izmaksāta nākamajā kalendāra gadā un varētu atstāt būtisku ietekmi uz sadales sistēmas operatora finanšu plūsmu.

Elektroenerģijas komercuzskaite daudzdzīvokļu mājās
Ar projektu tiek svītrots MK noteikumu Nr. 635 10. punkts, nodrošinot, ka turpmāk daudzdzīvokļu mājas īpašnieki un elektroenerģijas lietotāji nevarēs vienoties par kopēja elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta uzstādīšanu, tādējādi atsakoties no individuāliem elektroenerģijas sistēmas pieslēgumiem. No tā izriet, ka daudzdzīvokļu māju elektroenerģijas lietotāji turpmāk vairs nevarēs kļūt par apakšlietotājiem un elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāts tiks uzstādīts katram lietotājam atsevišķi. Lietotāja statuss nodrošinās piekļuvi visām tiesību aktos lietotājiem paredzētajām elektroenerģijas tirgus priekšrocībām, t.sk. tiesībām brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju. Projekts neparedz esošo apakšlietotāju statusa maiņu. Jautājums par esošajiem apakšlietotājiem starpinstitūciju līmenī tiks risināts atsevišķi.
Vienlaikus jānorāda, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi neietekmē tos elektroenerģijas lietotājus, kas jau šobrīd elektroenerģiju patērē apakšlietotāju statusā. Proti, noteikumu projektā ietvertās normas neuzliek par pienākumu tādas daudzdzīvokļu ēkas iedzīvotājiem, kas ir elektroenerģijas apakšlietotāji, ieviest individuālo elektroenerģijas uzskaiti un izbūvēt individuālus elektroenerģijas sistēmas pieslēgumus, ja vien attiecīgās mājas kopīpašnieki nav lēmuši šādas darbības veikt. Tāpat jānorāda, ka noteikumu projektā paredzētie grozījumi nedod sadales sistēmas operatoram tiesības ierīkot individuālus elektroenerģijas sistēmas pieslēgumus tādās ēkās, kuru iedzīvotāji elektroenerģiju lieto apakšlietotāju statusā, ja vien mājas kopīpašnieki nav lēmuši šādus pieslēgumu ierīkot.

Sistēmas operatoru savstarpējie norēķini par sistēmas pakalpojumiem
Noteikumu projekta 11.1 punktā ietverta jauna norma, kas paredz skaidru sistēmas operatoru rīcību, sniegto sistēmas pakalpojumu apjoma pārrēķinu situācijās, ja konstatēta komercuzskaites mēraparātu kļūdaina darbība vai kļūda aprēķinos, nosakot, ka, ja konstatē kļūdu no pārvades tīkla saņemtās vai pārvades tīklā nodotās elektroenerģijas uzskaitē, ko radījusi elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta vai ar to saistīto iekārtu un informācijas tehnoloģiju sistēmu nepareiza darbība vai kļūda aprēķinos, pārvades sistēmas operators un sadales sistēmas operators precizē no pārvades tīkla saņemtās vai pārvades tīklā nodotās elektroenerģijas un pakalpojumu apjomu. Ja kļūda konstatēta kārtējā kalendāra gada otrajā pusgadā, pārrēķinu veic par periodu no kārtējā kalendāra gada sākuma. Ja kļūda konstatēta kārtējā kalendāra gada pirmajā pusgadā, pārrēķinu veic par pēdējo sešu mēnešu periodu. Sistēmas operatoriem ir tiesības vienoties par citu pārrēķina periodu. Pārrēķinā izmantojamo elektroenerģijas un pakalpojumu apjomu sistēmas operatori nosaka Tīkla kodeksā elektroenerģijas nozarē noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Elektroenerģijas lietotāji, elektroenerģijas neto sistēmas lietotāji
Ietekmes apraksts
Projekts paredz labvēlīgākus nosacījumus situācijās, kad tiek mainīts elektroenerģijas lietotājs objektā; nodrošina lielāku tiesisko skaidrību atsevišķos elektroenerģijas neto sistēmas nosacījumos. Rezerves 110 kV transformatoru ieslēgšana darbā veicinās sistēmas pakalpojumu kvalitāti visiem elektroenerģijas lietotājiem.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Elektroenerģijas tirgotāji, sadales sistēmas operators
Ietekmes apraksts
Tiek grozīti nosacījumi pēdējās garantētās piegādes nosacījumos, lai veicinātu tirgotāju interesi par šī pakalpojuma nodrošināšanu. Rezerves 110 kV transformatoru ieslēgšana darbā veicinās sistēmas pakalpojumu kvalitāti visiem elektroenerģijas lietotājiem.
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Ar grozījumiem tiks uzlabota elektroenerģijas tirgus turpmākā darbība ar projektu aptvertajās jomās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
50 000 000
0
0
17 120 000
0
1 500 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
50 000 000
0
0
17 120 000
0
1 500 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
50 000 000
0
0
17 120 000
0
1 500 000
0
2.1. valsts pamatbudžets
50 000 000
0
0
17 120 000
0
1 500 000
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēta informācija par sadales sistēmas operatora kompensācijai nepieciešamā finansējuma apmēru ir sniegta Ministru kabineta 2024. gada 10.oktobrī pieņemtajā informatīvajā ziņojumā "Pasākumi elektroenerģijas tirgus attīstībai" (prot. Nr.42 6.§, 24-TA-935). Attiecīgajam ziņojumam ir noteikts ierobežotas pieejamības statuss.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2024.gadā nepieciešamais finansējums 50.milj. apmērā ir saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 17.septembra rīkojumā Nr. 760 "Par apropriācijas pārdali" (prot. Nr.37 23.§, 24-TA- 2081) ir paredzēts Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts".
Savukārt, lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu turpmākajos gados 2025.gadā 17 120 000 euro apmērā un 2026.gadā 1 500 000 euro apmērā, Klimata un enerģētikas ministrija ir iesniegusi attiecīgo priekšlikumu likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" izskatīšanai Saeimā otrajam lasījumam atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 10. oktobrī apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Pasākumi elektroenerģijas tirgus attīstībai" (prot. Nr.42 6.§, 24-TA-935) ietvertajai informācijai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0944
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/944 (2019. gada 5. jūnijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (pārstrādāta redakcija) (Dokuments attiecas uz EEZ.)
Apraksts
Tiek nodrošināta direktīvā Nr. 2019/944 noteiktā galīgā kontu slēgšanas pārskata termiņa nosacījumu ieviešana.
Papildus tam ar atsevišķiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 635 plānots noteikt regulējumu, kas skar viedo elektroenerģijas uzskaites sistēmu funkcionalitāti, tiešās līnijas un elektroenerģijas cenu salīdzināšanas instrumentus. Minētais regulējums daļēji Latvijas tiesību aktos tiks pārņemts līdz ar grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā (turpmāk – ETL), kas 2024. gada 11. oktobrī tika iesniegti izskatīšanai Saeimā (likumprojekta Nr. 730/Lp14). Grozījumi ETL cita starpā ietvers pilnvarojumu Ministru kabinetam izstrādāt regulējumu direktīvā Nr. 2019/944 paredzēto normu pilnīgai pārņemšanai. Attiecīgi grozījumi MK noteikumos Nr. 635, kas nodrošinās Nr. 2019/944 pilnīgu pārņemšanu, tiks virzīti starpinstitūciju saskaņošanai pēc tam, kad Saeima pieņems grozījumus ETL. Ņemot vērā, ka direktīvas transponēšanas termiņš ir pagātnē, ar grozījumu MK noteikumos Nr. 635 pārcelšanu direktīvā paredzēto tiesību normu pārņemšana joprojām tiks kavēta. Klimata un enerģētikas ministrija par direktīvas pārņemšanas gaitu ir informējusi Eiropas Komisiju.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/944 (2019. gada 5. jūnijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (pārstrādāta redakcija) (Dokuments attiecas uz EEZ.)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
10.panta 12.punkts
Projekta 7. punkts (noteikumu 27. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
27.a panta 3.punkts
Projekta 20.punkts (135.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Ņemot vērā, ka vairākas projektā paredzētās normas īstenos sadales sistēmas operators, projekta izstrādes gaitā Klimata un enerģētikas ministrija ir konsultējusies ar AS “Sadales tīkls”.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Konsultāciju laikā ar AS “Sadales tīkls” panākta konceptuāla vienošanās par vairākiem elektroenerģijas tirgus jautājumiem, kurus aptver projekts. Projekts tiks precizēts pēc starpinstitūciju saskaņošanas laikā citu iesaistīto pušu viedokļu apkopošanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • AS "Sadales tīkls"
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās elektroenerģijas tirgotāju interesi iesaistīties pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma nodrošināšanā. Rezerves 110 kV transformatoru ieslēgšana darbā veicinās sistēmas pakalpojumu kvalitāti visiem elektroenerģijas lietotājiem.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk