Anotācija (ex-ante)

23-TA-2726: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 298 "Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību  5. panta devīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrāža pakalpojuma pozīciju nosaukumus, mērvienības un izmaksas atbilstoši faktiskajai situācijai, kā arī izslēgt no cenrāža pozīciju “Komerciālu pasākuma rīkošana brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas pārvaldes pārvaldīšanā”, lai neradītu papildu finansiālu slogu tautas masu sporta organizatoriem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 298 “Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - noteikumi Nr.298) nosaka publisko maksas pakalpojumu veidus un cenu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 298 noteiktie atsevišķu pakalpojumu pozīciju nosaukumi, mērvienības  un nosacījumi to piemērošanai rada neskaidrības, kā arī nepieciešams aktualizēt izmaksas atbilstoši elektrības cenu kāpumam.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams precizēt noteikumu Nr.298 atsevišķu pakalpojumu pozīciju nosaukumus, mērvienības un izmaksas.
Noteikumu projekts papildināts ar 3.1 un 3.2 punktiem, lai korekti noteiktu atlaidi par stāvlaukuma Līgatnes dabas takās izmantošanu bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, krīzes centru, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem un Valsts izglītības informācijas sistēmā reģistrēto speciālo izglītības iestāžu izglītojamiem, personām ar I un II grupas invaliditāti, kā arī viņus pavadošajām personām, uzrādot atbilstošus dokumentus. 
Lai korekti piemērotu maksas atlaidi par noteikumu pielikuma 6.4. apakšpunktā noteikto pakalpojuma veidu - izglītojošu nodarbību/ pārgājienu grupām, atlaides kategorija ir izteikta atsevišķā noteikumu 3.2 punktā, jo atlaidi nevar piemērot individuāli katrai personai.
Precizēta noteikumu 5. punkta redakcija, kas paredz, ka Pārvalde piemēro  30% atlaidi Pārvaldes atpazīstamību, dabas aizsardzības mērķu (tostarp sugu un biotopu aizsardzības) īstenošanai organizētu pasākumu un akciju rīkotājiem un dalībniekiem, kā arī 100% atlaidi mediju pārstāvjiem, Pārvaldes īstenoto projektu sadarbības partneriem, pieredzes apmaiņas dalībniekiem, zinātnisko institūciju un augstākās izglītības iestāžu pārstāvjiem profesionālās darbības nodrošināšanai un dabas izpratnes veicināšanai. Savukārt nenoteiktības mazināšanai izslēgta atlaides piemērošana 50% apmērā.
Noteikumu pielikuma 2.3. apakšpunktam precizēts nosaukums, lai skaidri noteiktu, ka maksa kempingpiekabei tiek piemērota par stāvlaukuma izmantošanu kopā ar elektrības pieslēgumu, tāpat ir veikts pakalpojuma izmaksu pamatojošais aprēķins, kā rezultātā atbilstoši elektrības cenu kāpumam, ir precizēta pakalpojuma maksa.
Uzsākot noteikumu piemērošanu, Dabas aizsardzības pārvalde ir secinājusi, ka cenrādī noteiktā maksa par vienu bišu saimi nav atbilstoša, jo biškopji, novietojot bišu dravas, galvenokārt izmanto daudzkorpusa stropus, t.i., vienā vietā tiek novietoti vairāki desmiti savstarpēji savienotu stropu - bišu saimju, un praktiski tiek izmantota platība vagoniņa ar stropiem novietošanai, par ko arī ir aprēķināta maksa 10,50 euro . Tāpat nav nepieciešams noteikt, ka tas ir vienā zemes vienībā, jo valsts zemes vienības ir lielas teritorijas - vairāki desmiti un simti hektāru lielas, un var tikt izmantotas vairākas vietas vienā zemes vienībā. Attiecīgi par katru vietu piemērojama maksa 10,50 euro, kas ir samērīgi. Līdz ar to precizēts noteikumu pielikuma 4. punktā noteiktais pakalpojuma veida nosaukums un mērvienība.
Tā kā Dabas aizsardzības pārvaldes rīcībā ir arī elektrotransportlīdzeklis, tad noteikumu pielikuma 6.6. apakšpunktā noteiktās dabas izglītības izbraukuma lekcijas vai nodarbības, kā arī 8.4. apakšpunktā noteikto pakalpojumu ceļa izdevumu noteikšanai ir jāparedz arī elektrotransportlīdzekļa elektrības patēriņa un elektroenerģijas cenas datu izmantošana. 

Cenrādis paredz konceptuāli jaunu pieeju pakalpojumu sniegšanā, noteikumu projekta pielikuma 7.punktā paredzot iespēju veikt brīvprātīgu maksājumu par publisku pasākumu ar dalības maksu rīkošanu brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas Dabas aizsardzības pārvaldes pārvaldīšanā. Pamatojoties uz to, ka pieaug tendence rīkot āra pasākumus īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, lai veicinātu sabiedrības iesaisti un atbalstu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju uzturēšanā un dabas saglabāšanas mērķu sasniegšanā, kas ir primārais īpaši aizsargājamās dabas teritorijas uzdevums, noteikumu projekts paredz pasākumu rīkotājiem iespēju veikt brīvprātīgu maksājumu 1 euro par katru dalībnieku. Precizējums veikts, ievērojot sporta pasākumu rīkotāju pausto nostāju, ka cenrādī paredzētais pakalpojums “Komerciālu pasākumu rīkošana brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas Pārvaldes pārvaldīšanā” rada nesamērīgu administratīvo slogu, birokrātiskus šķēršļus sporta pasākumu rīkotājiem, kavē tautas sporta attīstību kopumā, jo var izraisīt dalības maksas pieaugumu, kas būtiski ierobežo tautas sporta pasākumu dalībnieku iespējas piedalīties šāda tipa sporta notikumos.

Dabas aizsardzības pārvalde ir izveidojusi elektrotransportlīdzekļa uzlādes vietas ar iespēju pie vienas uzlādes stacijas uzlādēt divus elektrotransportlīdzekļus, piem., viena šāda stacija atrodas Gūtmaņalas stāvlaukumā, Siguldā. Noteikumu pielikuma 9. punktā noteiktā pakalpojuma mērķis ir veicināt videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu, samazinot fosilās degvielas izmantošanu un gaisa piesārņojumu īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.

Noteikumu pielikums papildināts ar 10. punktu, kas nosaka maksu par citu Dabas aizsardzības pārvaldes izveidotu labiekārtotu stāvlaukumu izmantošanu, piemēram, Gūtmaņalas stāvlaukumu, Siguldā, paredzot diferencētu maksu par vieglās automašīnas, mikroautobusa un autobusa novietošanu, kā arī maksu par stāvlaukuma izmantošanu ar elektrības pieslēgumu kempingpiekabei.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Uzsākot noteikumu piemērošanu, Dabas aizsardzības pārvalde ir secinājusi, ka cenrādī noteiktā maksa par vienu bišu saimi nav atbilstoša, līdz ar to alternatīva paredz pakalpojuma nosaukuma un mērvienības izteikšanu jaunā redakcijā.
Tāpat alternatīvs risinājums paredz piemērot brīvprātīgu maksājumu publisko pasākumu organizētājiem, gadījumā, ja īpaši aizsargājamā dabas teritorijā rīkotā pasākumā ar dalības maksu tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas Dabas aizsardzības pārvaldes pārvaldīšanā. Atbilstoši likuma Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām 2. pantā noteiktajam īpaši aizsargājamās dabas teritorijas tiek izveidotas, aizsargātas un apsaimniekotas primāri, lai aizsargātu un saglabātu dabas daudzveidību (retas un tipiskas dabas ekosistēmas, aizsargājamo sugu dzīves vidi, savdabīgas, skaistas un Latvijai raksturīgas ainavas, ģeoloģiskos un ģeomorfoloģiskos veidojumus u.c.), nodrošinātu zinātniskos pētījumus un vides pārraudzību, kā arī lai saglabātu sabiedrības atpūtai, izglītošanai un audzināšanai nozīmīgas teritorijas. No kā secināms, ka šīs ir visai sabiedrībai nozīmīgas teritorijas, kurās īpašais statuss ir noteikts tieši unikālo dabas vērtību saglabāšanai nākamajām paaudzēm. Maksas pakalpojumu cenrādī noteiktā pozīcija rada iespēju publisku pasākumu organizētājiem atbalstīt īpaši aizsargājamās dabas teritorijas un veikt uz skaidriem un vienotiem principiem noteiktu brīvprātīgu maksājumu, šādā veidā izrādot labo gribu, veicinot teritorijas ilgtspēju.
Noteikumu projekts paredz jaunu maksas pakalpojumu "Elektrotransportlīdzekļa uzlāde pārvaldes izveidotā elektrotransportlīdzekļa uzlādes stacijā", ņemot vērā, ka Dabas aizsardzības pārvalde ir izveidojusi šādas elektrotransportlīdzekļu uzlādes stacijas un, uzlādējot transportlīdzekli tiek patērēta elektroenerģija.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Anotācijas pielikumā pievienots publisko maksas pakalpojumu izmaksu pamatojošais aprēķins, kā arī atbilstoši cenrādim plānotie ieņēmumi.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Precizēta maksas atlaides piemērošana individuāliem un grupu apmeklējumiem.
Juridiskās personas
  • publisku maksas pasākumu organizatori brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas Dabas aizsardzības pārvaldes pārvaldīšanā
  • saimnieciskās darbības veicēji, kas plāno bišu saimju izvietošanu īpaši aizsargājamā dabas teritorijā valsts zemē, kas atrodas Dabas aizsardzības pārvaldes pārvaldīšanā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar saimnieciskās darbības veicējus, kas plāno bišu saimju izvietošanu un publiskus pasākumus ar dalības maksu īpaši aizsargājamā dabas teritorijā valsts zemē, kas atrodas Dabas aizsardzības pārvaldes pārvaldīšanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 24.08.00 apakšprogrammā “Nacionālo parku darbības nodrošināšana” 2023. gadā un sekojošajos gados Pārvaldes ieņēmumi no publiskajiem maksas pakalpojumiem un citiem pakalpojumiem ir 365 476 euro, no kuriem maksas pakalpojumi  saskaņā ar cenrādi ir 359 210,27 euro un ieņēmumi no citiem pakalpojumiem 6 265,73 euro, tostarp, ieņēmumi no nomas, īres līgumiem, cirsmu izsoles, medību tiesību iznomāšanas.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Atsaucoties uz sporta organizāciju bažām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar Dabas aizsardzības pārvaldi 2023. gada 15. septembrī organizēja sanāksmi, lai skaidrotu maksas pakalpojuma pozīciju “Komerciālu pasākumu rīkošana brīvā dabā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, ja tiek izmantota valsts zeme, kas atrodas Pārvaldes pārvaldīšanā“, kas nosaka maksu komercpasākumiem ar vairāk nekā 100 dalībniekiem. Diskusijā tika vērtēti riski, vai iespējams samērot ieguvumus pasākuma apmeklētājiem un zaudējumus dabas vērtībām. Tika izskatīta alternatīva, piemērot brīvprātīgu maksājumu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrāža izcenojuma aprēķini