25-TA-692: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" izšķirošās ietekmes un līdzdalības izbeigšanu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "LDZ ritošā sastāva serviss" un sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "LDZ Loģistika"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk - Likums) 118. pants noteic, ka valsts akciju sabiedrības valdei nepieciešama publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas iepriekšēja piekrišana līdzdalības izbeigšanai, kā arī izšķirošās ietekmes izbeigšanai citā sabiedrībā.
Likuma 1. panta pirmās daļas 14. punkts noteic, ka publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija attiecībā uz valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldību ir Ministru kabinets.
Likuma 5. panta otrā daļa noteic, ka atļauju publiskas personas kapitālsabiedrībai izbeigt izšķirošo ietekmi citā kapitālsabiedrībā pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija un Likuma 9. panta otrā daļa noteic, ka lēmumu par atļauju publiskas personas kapitālsabiedrībai izbeigt līdzdalību citā kapitālsabiedrībā, pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija.
Likuma 1. panta pirmās daļas 14. punkts noteic, ka publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija attiecībā uz valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldību ir Ministru kabinets.
Likuma 5. panta otrā daļa noteic, ka atļauju publiskas personas kapitālsabiedrībai izbeigt izšķirošo ietekmi citā kapitālsabiedrībā pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija un Likuma 9. panta otrā daļa noteic, ka lēmumu par atļauju publiskas personas kapitālsabiedrībai izbeigt līdzdalību citā kapitālsabiedrībā, pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atbilstoši Likuma 5. panta otrajai daļai, 9. panta otrajai daļai un ievērojot Likuma 8. panta trešās daļas 1. punktu, rīkojuma projekts paredz atļaut valsts akciju sabiedrībai “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk arī - LDz) izbeigt izšķirošo ietekmi un līdzdalību sabiedrībā ar ierobežotu pieejamību “LDZ ritošā sastāva serviss” un sabiedrībā ar ierobežotu pieejamību “LDZ Loģistika”, reorganizācijas procesa rezultātā tās pievienojot sabiedrībai ar ierobežotu pieejamību “LDZ CARGO”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas dzelzceļš koncerna īss raksturojums:
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir dibināts 1991.gada 1.oktobrī un pārvalda publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru, kā arī sniedz dzelzceļa transporta pakalpojumus un ar tiem saistītus pakalpojumus. LDz ir valsts kapitālsabiedrība, kuras 100% kapitāla daļas pieder valstij, kapitāla daļu turētājs ir Satiksmes ministrija. LDz ir reģistrēta komercreģistrā ar reģistrācijas numuru 40003032065, juridiskā adrese – Emīlijas Benjamiņas iela 3, Rīga, Latvija, LV-1547.
LDz ir koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums, koncernā kopumā ietilpst piecas meitas sabiedrības – sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LDZ CARGO” (turpmāk -SIA "LDZ Cargo"), sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LDZ ritošā sastāva serviss” (turpmāk - SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”), sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LDZ apsardze” , sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LDZ Loģistika” (turpmāk - SIA “LDZ Loģistika”) un akciju sabiedrība “LatRailNet”. Šī lēmuma ietvaros tālāk tiek apskatītas SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika”.
SIA “LDZ CARGO” ir LDz meitas uzņēmums, kas dibināts 2005. gadā LDz reorganizācijas rezultātā. Uzņēmuma galvenie komercdarbības veidi: dzelzceļa kravu pārvadājumi, vilces pakalpojumi un kravas vagonu nomas pakalpojumi, kas ir rentablākais uzņēmuma sniegtais pakalpojums ar vislielāko nākotnes izaugsmes potenciālu.
SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” ir LDz meitas uzņēmums, kas dibināts 2005. gadā LDz reorganizācijas rezultātā. SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” veic dzelzceļa ritošā sastāva tehnisko apkopi un remontus, lokomotīvju ekipēšanu un modernizāciju, sniedz maģistrālo kravas un manevru dīzeļlokomotīvju un sliežu ceļu mašīnu nomas pakalpojumus, lokomotīvju rezerves bāzes uzturēšanas pakalpojumus un nodarbojas ar degvielas uzglabāšanu un tirdzniecību. Sabiedrība sniedz arī nesagraujošās kontroles laboratorijas pakalpojumus un nodarbojas ar ritošā sastāva rezerves daļu tirdzniecību.
SIA “LDZ Loģistika” ir LDz meitas uzņēmums, kas dibināts 2008. gadā. Uzņēmuma galvenie komercdarbības veidi ir kravu ekspedēšana un loģistikas pakalpojumi.
Pārvadājumu un loģistikas tirgus raksturojums, līdzīgu uzņēmumu analīze
Kopumā dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū ir vērojams liels kritums kopējā tirgus apjomā, kas ietekmē gan SIA “LDZ CARGO”, gan SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, gan SIA “LDZ Loģistika”. Dzelzceļa kravu apjomi Baltijā pēdējo piecu gadu laikā ir kritušies no 134 m tonnu uz 52 m tonnu, sasniedzot vidējo krituma līkni kopš 2018. gada mīnus 14,9 % gadā. Latvijas uzņēmēji, kas izmanto LDz koncerna pakalpojumus, arī ir cietuši no apgrozījuma samazināšanās ģeopolitiskās situācijas dēļ.
Baltijas valstu starpā Latvija ir piedzīvojusi vislielāko apjoma samazināšanos un dzelzceļa pārvadājumu kritums Latvijā ir vērojams jau no 2018. gada, kamēr Lietuvas un Igaunijas tirgus ir sācis sarukt tikai pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā.
Igaunijā un Lietuvā ir viens “spēcīgs spēlētājs”, kas spēj operēt efektīvāk, nekā LDz koncerna sabiedrības. Pētot Baltijas uz Polijas dzelzceļa kravu pārvadātāju uzņēmumus šajā tirgū, no tiem, kas sniedz gan kravu pārvadājumu pakalpojumus, gan ritošā sastāva servisa pakalpojumus, tie tiek veikti no viena uzņēmuma. Latvijas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs LDz ir vienīgais uzņēmums pētītajā ģeogrāfijā, kas koncerna ietvaros servisa un kravu pārvadāšanas pakalpojumus ir nodalījis atsevišķos uzņēmumos. Lietuvas dzelzceļš ir veicis šo uzņēmumu apvienošanu 2020. gadā, pievienojot servisa uzņēmumu pie LTG Cargo. Kopš 2020. gada LTG Cargo ir pakāpeniski samazinājis darbinieku skaitu par 39%, kamēr SIA “LDZ CARGO” un SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” ir samazinājuši darbinieku skaitu par 17%. Papildus tam, LTG Cargo EBITDA marža 2023. gadā (17,3%) ir krietni augstāka par SIA “LDZ CARGO” 9,6%. Kopš LTG Cargo veiktās reorganizācijas tā efektivitāte ir būtiski pieaugusi – EBITDA marža pieaugusi par 4,2% un ieņēmumi uz vienu darbinieku ir palielinājušies par 27 tūkst. EUR.
SIA “LDZ CARGO” apgrozījums no 2022. gada ir samazinājies par trešdaļu (148,4 m EUR 2022. gadā pret 100,4 m EUR 2024. gadā). Apgrozījuma kritums ir saistīts ar kravu pārvadājumu tirgus ievērojamo kritumu - uzņēmuma pārvadāto kravu apjomi ir sarukuši, no 19,97 m tonnām 2022.gadā līdz 8.4 m tonnām 2024. gadā.
SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” 60 -70% apgrozījuma tiek ģenerēts no meitas sabiedrības SIA “LDZ CARGO” (2022.-2024. gada plānotais), papildus būtisku daļu no apgrozījuma (ap 10%) veido darījumi ar LDz. Uzņēmumam ir tikai pieci lieli ārējie klienti, kuri ģenerē ap 80% no apgrozījuma, kas saņemts no ārējiem klientiem (apgrozījums no ārējiem klientiem sastāda mazāk kā 20% no kopējā apgrozījuma). Līdz ar SIA “LDZ CARGO” apgrozījuma kritumu, ievērojot tranzīta nozares izaicinājumus, kas radušies gan ģeopolitiskās situācijas ietekmē, gan kara Ukrainā un tam sekojošo sankciju rezultātā, kā arī ārējo (ārpus Latvijas) klientu tirgus konjunktūras izmaiņas, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” kļūst aizvien sarežģītāk aizstāt SIA “LDZ CARGO” līdzšinēji pieprasītos apjomus ar ārējo klientu pasūtījumiem. Uzņēmuma darbības rezultāti cieši korelē ar SIA “LDZ CARGO” darbības rezultātiem. Daži no uzņēmuma sniegtajiem pakalpojumiem ir nerentabli pēc tiešo un netiešo izmaksu attiecināšanas ne tikai saistītajiem klientiem, bet arī ārējiem klientiem, kas saistīts ar būtisku pārvadājumu apjoma kritumu iepriekšējos periodos un to, ka pakalpojumu cenas tiek noteiktas tekošā gada periodam (rēķinoties uz sākotnēji plānoto kravu pārvadājumu un tam sekojošu pakalpojumu apmēru), piemēram, apkalpes vietas operatora pakalpojumiem. No 2022. gada uzņēmuma apgrozījums ir samazinājies no 59,6 milj. EUR uz 44,3 milj. EUR 2024. gadā.
SIA “LDZ Loģistika” darbojas izteikti sadrumstalotā ekspeditoru tirgū, kur par spīti sarežģītai situācijai tirgū, ir spēlētāji, kas spējuši uzrādīt gan apgrozījuma pieaugumu, gan strādāt ar ievērojamu rentabilitāti. SIA “LDZ Loģistika” ir vērojams klientu un rentablāko pakalpojumus kritums - 2023. gadā klientu skaits saruka par 32 klientiem, līdz 67 klientiem. No esošajiem top 15 klientiem 71% no apgrozījuma tiek ģenerēts sadarbojoties ar citiem ekspeditoriem vai kravu pārvadātājiem. Lai arī uzņēmuma rentablākie pakalpojumi ir konteinerpārvadājumi un multimodālie pakalpojumi, īpatsvars šiem diviem pakalpojumiem ir samazinājies ievērojami – tie šobrīd ģenerē vairs tikai 27% no uzņēmuma apgrozījuma (salīdzinot ar 42% 2023. gadā). No 2022. gada uzņēmuma apgrozījums ir samazinājies no 19,2 milj. EUR uz 10,4 milj. EUR 2024. gadā.
VAS “Latvijas dzelzceļš” ir dibināts 1991.gada 1.oktobrī un pārvalda publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru, kā arī sniedz dzelzceļa transporta pakalpojumus un ar tiem saistītus pakalpojumus. LDz ir valsts kapitālsabiedrība, kuras 100% kapitāla daļas pieder valstij, kapitāla daļu turētājs ir Satiksmes ministrija. LDz ir reģistrēta komercreģistrā ar reģistrācijas numuru 40003032065, juridiskā adrese – Emīlijas Benjamiņas iela 3, Rīga, Latvija, LV-1547.
LDz ir koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums, koncernā kopumā ietilpst piecas meitas sabiedrības – sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LDZ CARGO” (turpmāk -SIA "LDZ Cargo"), sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LDZ ritošā sastāva serviss” (turpmāk - SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”), sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LDZ apsardze” , sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LDZ Loģistika” (turpmāk - SIA “LDZ Loģistika”) un akciju sabiedrība “LatRailNet”. Šī lēmuma ietvaros tālāk tiek apskatītas SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika”.
SIA “LDZ CARGO” ir LDz meitas uzņēmums, kas dibināts 2005. gadā LDz reorganizācijas rezultātā. Uzņēmuma galvenie komercdarbības veidi: dzelzceļa kravu pārvadājumi, vilces pakalpojumi un kravas vagonu nomas pakalpojumi, kas ir rentablākais uzņēmuma sniegtais pakalpojums ar vislielāko nākotnes izaugsmes potenciālu.
SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” ir LDz meitas uzņēmums, kas dibināts 2005. gadā LDz reorganizācijas rezultātā. SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” veic dzelzceļa ritošā sastāva tehnisko apkopi un remontus, lokomotīvju ekipēšanu un modernizāciju, sniedz maģistrālo kravas un manevru dīzeļlokomotīvju un sliežu ceļu mašīnu nomas pakalpojumus, lokomotīvju rezerves bāzes uzturēšanas pakalpojumus un nodarbojas ar degvielas uzglabāšanu un tirdzniecību. Sabiedrība sniedz arī nesagraujošās kontroles laboratorijas pakalpojumus un nodarbojas ar ritošā sastāva rezerves daļu tirdzniecību.
SIA “LDZ Loģistika” ir LDz meitas uzņēmums, kas dibināts 2008. gadā. Uzņēmuma galvenie komercdarbības veidi ir kravu ekspedēšana un loģistikas pakalpojumi.
Pārvadājumu un loģistikas tirgus raksturojums, līdzīgu uzņēmumu analīze
Kopumā dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū ir vērojams liels kritums kopējā tirgus apjomā, kas ietekmē gan SIA “LDZ CARGO”, gan SIA “LDZ ritošā sastāva serviss”, gan SIA “LDZ Loģistika”. Dzelzceļa kravu apjomi Baltijā pēdējo piecu gadu laikā ir kritušies no 134 m tonnu uz 52 m tonnu, sasniedzot vidējo krituma līkni kopš 2018. gada mīnus 14,9 % gadā. Latvijas uzņēmēji, kas izmanto LDz koncerna pakalpojumus, arī ir cietuši no apgrozījuma samazināšanās ģeopolitiskās situācijas dēļ.
Baltijas valstu starpā Latvija ir piedzīvojusi vislielāko apjoma samazināšanos un dzelzceļa pārvadājumu kritums Latvijā ir vērojams jau no 2018. gada, kamēr Lietuvas un Igaunijas tirgus ir sācis sarukt tikai pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā.
Igaunijā un Lietuvā ir viens “spēcīgs spēlētājs”, kas spēj operēt efektīvāk, nekā LDz koncerna sabiedrības. Pētot Baltijas uz Polijas dzelzceļa kravu pārvadātāju uzņēmumus šajā tirgū, no tiem, kas sniedz gan kravu pārvadājumu pakalpojumus, gan ritošā sastāva servisa pakalpojumus, tie tiek veikti no viena uzņēmuma. Latvijas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs LDz ir vienīgais uzņēmums pētītajā ģeogrāfijā, kas koncerna ietvaros servisa un kravu pārvadāšanas pakalpojumus ir nodalījis atsevišķos uzņēmumos. Lietuvas dzelzceļš ir veicis šo uzņēmumu apvienošanu 2020. gadā, pievienojot servisa uzņēmumu pie LTG Cargo. Kopš 2020. gada LTG Cargo ir pakāpeniski samazinājis darbinieku skaitu par 39%, kamēr SIA “LDZ CARGO” un SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” ir samazinājuši darbinieku skaitu par 17%. Papildus tam, LTG Cargo EBITDA marža 2023. gadā (17,3%) ir krietni augstāka par SIA “LDZ CARGO” 9,6%. Kopš LTG Cargo veiktās reorganizācijas tā efektivitāte ir būtiski pieaugusi – EBITDA marža pieaugusi par 4,2% un ieņēmumi uz vienu darbinieku ir palielinājušies par 27 tūkst. EUR.
SIA “LDZ CARGO” apgrozījums no 2022. gada ir samazinājies par trešdaļu (148,4 m EUR 2022. gadā pret 100,4 m EUR 2024. gadā). Apgrozījuma kritums ir saistīts ar kravu pārvadājumu tirgus ievērojamo kritumu - uzņēmuma pārvadāto kravu apjomi ir sarukuši, no 19,97 m tonnām 2022.gadā līdz 8.4 m tonnām 2024. gadā.
SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” 60 -70% apgrozījuma tiek ģenerēts no meitas sabiedrības SIA “LDZ CARGO” (2022.-2024. gada plānotais), papildus būtisku daļu no apgrozījuma (ap 10%) veido darījumi ar LDz. Uzņēmumam ir tikai pieci lieli ārējie klienti, kuri ģenerē ap 80% no apgrozījuma, kas saņemts no ārējiem klientiem (apgrozījums no ārējiem klientiem sastāda mazāk kā 20% no kopējā apgrozījuma). Līdz ar SIA “LDZ CARGO” apgrozījuma kritumu, ievērojot tranzīta nozares izaicinājumus, kas radušies gan ģeopolitiskās situācijas ietekmē, gan kara Ukrainā un tam sekojošo sankciju rezultātā, kā arī ārējo (ārpus Latvijas) klientu tirgus konjunktūras izmaiņas, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” kļūst aizvien sarežģītāk aizstāt SIA “LDZ CARGO” līdzšinēji pieprasītos apjomus ar ārējo klientu pasūtījumiem. Uzņēmuma darbības rezultāti cieši korelē ar SIA “LDZ CARGO” darbības rezultātiem. Daži no uzņēmuma sniegtajiem pakalpojumiem ir nerentabli pēc tiešo un netiešo izmaksu attiecināšanas ne tikai saistītajiem klientiem, bet arī ārējiem klientiem, kas saistīts ar būtisku pārvadājumu apjoma kritumu iepriekšējos periodos un to, ka pakalpojumu cenas tiek noteiktas tekošā gada periodam (rēķinoties uz sākotnēji plānoto kravu pārvadājumu un tam sekojošu pakalpojumu apmēru), piemēram, apkalpes vietas operatora pakalpojumiem. No 2022. gada uzņēmuma apgrozījums ir samazinājies no 59,6 milj. EUR uz 44,3 milj. EUR 2024. gadā.
SIA “LDZ Loģistika” darbojas izteikti sadrumstalotā ekspeditoru tirgū, kur par spīti sarežģītai situācijai tirgū, ir spēlētāji, kas spējuši uzrādīt gan apgrozījuma pieaugumu, gan strādāt ar ievērojamu rentabilitāti. SIA “LDZ Loģistika” ir vērojams klientu un rentablāko pakalpojumus kritums - 2023. gadā klientu skaits saruka par 32 klientiem, līdz 67 klientiem. No esošajiem top 15 klientiem 71% no apgrozījuma tiek ģenerēts sadarbojoties ar citiem ekspeditoriem vai kravu pārvadātājiem. Lai arī uzņēmuma rentablākie pakalpojumi ir konteinerpārvadājumi un multimodālie pakalpojumi, īpatsvars šiem diviem pakalpojumiem ir samazinājies ievērojami – tie šobrīd ģenerē vairs tikai 27% no uzņēmuma apgrozījuma (salīdzinot ar 42% 2023. gadā). No 2022. gada uzņēmuma apgrozījums ir samazinājies no 19,2 milj. EUR uz 10,4 milj. EUR 2024. gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss, un SIA “LDZ Loģistika” (turpmāk arī kopā – Sabiedrības) samazinās apgrozījums. Tendence darbības apjoma samazināšanai novērojama kopš 2022. gada, ar Eiropas Savienības sankciju ievešanu pret Krieviju un Baltkrieviju, kā rezultātā pakāpeniski ir ierobežoti liela klāsta kravu pārvadājumi. Kara darbība Ukrainā negatīvi ietekmēja sadarbības iespējas ar Ukrainu, kurām bija liels attīstības potenciāls gan remontu, gan kravu pārvadājumu un loģistikas jomā (stratēģiskie attīstības virzieni). Latvijas uzņēmēji, kas izmanto LDz koncerna pakalpojumus, arī ir cietuši no apgrozījuma samazināšanās ģeopolitiskās situācijas dēļ. Līdz ar to, lai uzturētu dzelzceļa transporta pakalpojumu pieprasījumu, nepieciešams veidot jaunus sadarbības virzienus un veidus, vienlaikus optimizējot izmaksas un darbības procesus. Ņemot vērā esošo situāciju tirgū, visi uzņēmumi ir sākuši ieviest optimizācijas pasākumus, kā arī nepieciešams veidot jaunus sadarbības virzienus un veidus (piemēram, pārorientācija uz Rietumu klientiem, sauso ostu attīstība, kontreileru pārvadājumi, iekšzemes kravu pārvadājumi, specializēto platformu u.c. ritošā sastāva ražošana, nekustamā īpašuma portfeļu efektīvāka pārvaldīšana u.c.).
SIA “LDZ CARGO” šobrīd tiek veikta darbinieku skaita optimizācija, kuras rezultātā uzlabosies uzņēmuma rentabilitāte. Kopējais plānotais darbinieku samazinājums ir no 1,017 darbiniekiem 2024. gada janvārī līdz 595 darbiniekiem 2026. gada decembrī. Uzņēmums arī optimizē darbību un redz ietaupījumus nākotnē caur administratīvo procesu un tehnoloģisko procesu vienkāršošanu. Ņemot vērā šīs optimizācijas, uzņēmums 2024. gadu pabeidza ar 965 tūkst. EUR peļņu pamatdarbības līmenī. Nākamo piecu gadu finanšu plāns, kas balstīts uz pieņēmumu, ka tirgus situācija nemainīsies, paredz, ka uzņēmums līdz 2029. gadam palielinās rentablāko pakalpojumu (vagonu nomas) īpatsvaru.
Tabula Nr.1
SIA “LDZ CARGO” finanšu plāna galvenie dati
Līdzšinēji SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” ir veicis plašu reorganizāciju,tostarp optimizējis operatīvo darbību, pārvirzot galvenos lokomotīvju remonta pakalpojumus uz Daugavpils lokomotīvju remonta centru un slēdzot Rīgas lokomotīvju remonta cehu, kā arī optimizējot darbinieku skaitu un pakalpojumu pieejamību. Darbinieku skaits 2024. gada janvārī bija 678, 2024. gada beigās bija samazināts līdz aptuveni 630 darbiniekiem. Darbinieku skaits samazināts arī 2025. gada janvārī līdz 530 darbiniekiem šobrīd. Lai saglabātu esošos tehnoloģiskos remonta procesus atbilstošā kvalitātē un noteiktajā normatīvajā ietvarā, turpmāka būtiska darbinieku skaita optimizācija nav iespējama. Ņemot vērā šīs optimizācijas, uzņēmums 2024. gadu pabeidza ar 2,7 milj. EUR pamatdarbības zaudējumiem un pakāpeniski līdz 2029. gadam tas plāno samazināt zaudējumus līdz 1,3 milj. EUR gadā. Ja nākamajos periodos ārējo klientu apjoms saglabāsies 2024. gada plānotajā līmenī, tas katru gadu turpinās būt nerentabls pamatdarbības līmenī. Lai nodrošinātu uzņēmuma dibināšanas noteikto stratēģisko mērķi un pamatdarbības pozitīvu rezultātu, tas jāapvieno ar SIA “LDZ Cargo”.
Tabula Nr.2
SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” finanšu plāna galvenie dati
SIA “LDZ Loģistika” ir samazinājusi darbinieku skaitu un citas optimizācijas iespējas neredz. 2024.gadu uzņēmums beidza ar 0.4m EUR pamatdarbības zaudējumiem un katru nākamo gadu līdz 2029. gadam operēs ar aptuveni 0.2m EUR zaudējumiem. Ar šādu nākotnes vīziju uzņēmums bankrotēs 2028.gadā un nespēs būt rentabls līdz pat 2029. gadam, attiecīgi uzņēmums būtu jāslēdz.
Tabula Nr.3
SIA “LDZ Loģistika” finanšu plāna galvenie dati
SIA “LDZ CARGO” šobrīd tiek veikta darbinieku skaita optimizācija, kuras rezultātā uzlabosies uzņēmuma rentabilitāte. Kopējais plānotais darbinieku samazinājums ir no 1,017 darbiniekiem 2024. gada janvārī līdz 595 darbiniekiem 2026. gada decembrī. Uzņēmums arī optimizē darbību un redz ietaupījumus nākotnē caur administratīvo procesu un tehnoloģisko procesu vienkāršošanu. Ņemot vērā šīs optimizācijas, uzņēmums 2024. gadu pabeidza ar 965 tūkst. EUR peļņu pamatdarbības līmenī. Nākamo piecu gadu finanšu plāns, kas balstīts uz pieņēmumu, ka tirgus situācija nemainīsies, paredz, ka uzņēmums līdz 2029. gadam palielinās rentablāko pakalpojumu (vagonu nomas) īpatsvaru.
Tabula Nr.1
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Fakts | Fakts | Fakts | Prognoze | Prognoze | Prognoze | Prognoze | Prognoze | |
| Apgrozījums, milj. EUR | 148,8 | 134,4 | 100,4 | 89,3 | 91,9 | 94,2 | 96,1 | 98,0 |
| Pamat- darbības peļņa, milj. EUR |
3,8 | 5,4 | 0,9 | 0,2 | 2,6 | 4,5 | 4,9 | 5,2 |
| Pamat- darbības marža, % |
2,5 | 4,0 | 1,0 | 1,0 | 3,4 | 5,3 | 5,6 | 5,9 |
Līdzšinēji SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” ir veicis plašu reorganizāciju,tostarp optimizējis operatīvo darbību, pārvirzot galvenos lokomotīvju remonta pakalpojumus uz Daugavpils lokomotīvju remonta centru un slēdzot Rīgas lokomotīvju remonta cehu, kā arī optimizējot darbinieku skaitu un pakalpojumu pieejamību. Darbinieku skaits 2024. gada janvārī bija 678, 2024. gada beigās bija samazināts līdz aptuveni 630 darbiniekiem. Darbinieku skaits samazināts arī 2025. gada janvārī līdz 530 darbiniekiem šobrīd. Lai saglabātu esošos tehnoloģiskos remonta procesus atbilstošā kvalitātē un noteiktajā normatīvajā ietvarā, turpmāka būtiska darbinieku skaita optimizācija nav iespējama. Ņemot vērā šīs optimizācijas, uzņēmums 2024. gadu pabeidza ar 2,7 milj. EUR pamatdarbības zaudējumiem un pakāpeniski līdz 2029. gadam tas plāno samazināt zaudējumus līdz 1,3 milj. EUR gadā. Ja nākamajos periodos ārējo klientu apjoms saglabāsies 2024. gada plānotajā līmenī, tas katru gadu turpinās būt nerentabls pamatdarbības līmenī. Lai nodrošinātu uzņēmuma dibināšanas noteikto stratēģisko mērķi un pamatdarbības pozitīvu rezultātu, tas jāapvieno ar SIA “LDZ Cargo”.
Tabula Nr.2
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Fakts | Fakts | Fakts | Prognoze | Prognoze | Prognoze | Prognoze | Prognoze | |
| Apgrozījums, milj. EUR | 59,6 | 50,9 | 44,3 | 40,8 | 43,5 | 44,1 | 45,1 | 46,0 |
| Pamat- darbības peļņa, milj. EUR |
(1,1) | 0,3 | (2,7) | (2,6) | (1,3) | (1,5) | (1,4) | (1,3) |
| Pamat- darbības marža, % |
(1,9) | 0,5 | (6,0) | (7,0) | (3,1) | (4,0) | (4,0) | (2,8) |
SIA “LDZ Loģistika” ir samazinājusi darbinieku skaitu un citas optimizācijas iespējas neredz. 2024.gadu uzņēmums beidza ar 0.4m EUR pamatdarbības zaudējumiem un katru nākamo gadu līdz 2029. gadam operēs ar aptuveni 0.2m EUR zaudējumiem. Ar šādu nākotnes vīziju uzņēmums bankrotēs 2028.gadā un nespēs būt rentabls līdz pat 2029. gadam, attiecīgi uzņēmums būtu jāslēdz.
Tabula Nr.3
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Fakts | Fakts | Fakts | Prognoze | Prognoze | Prognoze | Prognoze | Prognoze | |
| Apgrozījums, milj. EUR | 19,2 | 14,8 | 10,4 | 8,4 | 8,7 | 8,9 | 9,0 | 9,2 |
| Pamat- darbības peļņa, milj. EUR |
0,7 | 0,4 | (0,4) | (0,2) | (0,2) | (0,2) | (0,2) | (0,2) |
| Pamat- darbības marža, % |
3,5 | 2,7 | (4,0) | (2,8) | (2,6) | (2,6) | (2,6) | (2,6) |
Risinājuma apraksts
Apvienojot visus trīs uzņēmumus būtu iespēja izveidot vienu uzņēmumu, kas no 2026. gada kļūtu rentabls un no 2028. gada sāktu izmaksāt dividendes. Ietaupījumi rastos uz sinerģiju rēķina. Uzņēmumu apvienošanas gadījumā tiktu atvieglots administratīvais process, kas šobrīd ir sarežģīts, tiem pērkot pakalpojumus vienam no otra, samazinātas vadības izmaksas, kā arī samazināts kopējais darbinieku skaits. Papildus tam uzņēmumi spētu uzlabot cenu noteikšanas politiku.
Kopējais darbības izmaksu samazinājums 2025. gadā uz sinerģiju rēķina ir plānots aptuveni 1,4 milj. EUR (neiekļaujot atlaišanas pabalstus, tie būtu 2,6 milj. EUR), kamēr 2029. gadā tas sasniegs 3,1 milj. EUR (iekļaujot indeksāciju). Kopējais ieguvums no sinerģijām piecu gadu laikā sasniegtu 25,9 milj. EUR.
Konsolidētais uzņēmums darbosies ar 120 milj. EUR apgrozījumu un 7,5 milj. EUR pamatdarbības peļņu 2029. gadā.
Tabula Nr.4
Apvienotā uzņēmuma finanšu plāna galvenie dati
Atbilstoši Komerclikuma 335. pantam Sabiedrību apvienošana var notikt kā pievienošana vai saplūšana. Pievienošana ir process, kurā viena vai vairākas sabiedrības (pievienojamās sabiedrības) nodod visu savu mantu citai jau pastāvošai sabiedrībai (iegūstošā sabiedrība). Ar Ministru kabineta rīkojumu tiek ierosināts uzsākt šo kapitālsabiedrību reorganizācijas procesu, atbilstoši Komerclikuma 335. panta otrai daļai veicot apvienošanu pievienošanas ceļā.
Apvienošanas rezultātā SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” plānots pievienot VAS “Latvijas dzelzceļš” atkarīgajai sabiedrībai SIA “LDZ CARGO”.
Izvērtējot Sabiedrību sniegtos priekšlikumus un finanšu prognozes, LDz valde kā vienīgais Sabiedrību dalībnieks ar 2024. gada 29. oktobra lēmumu Nr. VL-1.6/336-2024 lēma izbeigt VAS “Latvijas dzelzceļš” līdzdalību un izšķirošo ietekmi SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” un atbilstoši Komerclikuma 335. pantam reorganizācijas rezultātā pievienot SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “LDZ Cargo”, pēc Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5. panta otrās daļas un 9. panta otrās daļas paredzētās Ministru kabineta kā publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas atļaujas saņemšanas. Jautājumu ir izskatījusi LDz padome (2024. gada 7.novembra lēmums Nr. PA1.2/19-8) un akcionāru sapulce (2024. gada 21. novembra akcionāru sapulces protokola lēmums Nr. A1.1/6-3).
Atbilstoši Komerclikuma 335. pantam, apvienošanas gadījumā pievienojamās sabiedrības beidz pastāvēt bez likvidācijas procesa un pievienojamo sabiedrību tiesības un saistības pāriet iegūstošajai sabiedrībai.
Reorganizācijas rezultātā SIA “LDZ CARGO” no SIA “LDZ Loģistika” un SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” iegūs šo sabiedrību aktīvus un darbojošos pamatlīdzekļus, kā arī reorganizācijas rezultātā tiks nodoti spēkā esošie līgumi. Reorganizācijas rezultātā iegūstošā SIA “LDZ CARGO” turpinās savus un abu pievienojamo Sabiedrību darbības veidus.
Reorganizācijas rezultātā plānots, ka iegūstošās sabiedrības pamatkapitāls palielināsies no 114 697 851 EUR uz aptuveni 152 000 000 EUR (atkarīgs no sertificēta neatkarīga vērtētāja izdarītā vērtējuma). LDz kopējā līdzdalības daļa saglabāsies nemainīga – 100% apmērā, līdzdalības apmērs iegūstošajā sabiedrībā varētu palielināties neatkarīga sertificēta vērtētāja izdarīta vērtējuma rezultātā. Vērtējums tiks veikts ar mērķi iesniegt to Uzņēmumu reģistrā kopā ar meitas sabiedrību reorganizācijas līgumu, tomēr, tā kā visu pievienojamo sabiedrību pašu kapitāls pārsniedz to pamatkapitālu, sagaidāms, ka LDz ieguldījuma vērtība iegūstošajā sabiedrībā būs vismaz vienāda vai pārsniegs LDz ieguldījuma vērtību trīs atsevišķās sabiedrībās par aptuveni 3,6 milj. EUR.
Reorganizācijas rezultātā tiks saglabāts ar Ministru kabineta 2021. gada 16. jūnija rīkojumu Nr. 421 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējo stratēģisko mērķi" noteiktais valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējais stratēģiskais mērķis, proti, nodrošināt efektīvu, drošu un ilgtspējīgu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanu, piedāvājot konkurētspējīgus loģistikas, dzelzceļa ritošā sastāva remonta un apkopes pakalpojumus, sekmējot videi draudzīgu dzelzceļa pārvadājumu attīstību.
Jaunus komercdarbības veidus nav plānots uzsākt, par līdzšinējiem komercdarbības veidiem, veicot līdzdalības izvērtējumu 2021./2022.gadā, ir saņemts pozitīvs Konkurences atzinums.
Konkurences padome 2022. gada 3. februāra atzinumā Nr. 1.7-2/93 un 2022. gada 13. aprīļa atzinumā Nr. 1.7-2/348 “Par VAS “Latvijas dzelzceļš” līdzdalību SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” ir secinājusi, ka SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” sniegtie pakalpojumi, kas nodrošina LDz vispārējā stratēģiskā mērķa sasniegšanu, var tikt atzīti par atbilstošiem Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk- VPIL) 88. panta pirmās daļas 2. punkta nosacījumiem, proti, publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai, kā arī atsevišķu pakalpojumu sniegšanai SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” nodrošina tirgus nepilnības apstākļos atbilstoši VPIL 88. panta pirmās daļas 1. punktam.
Konkurences padome 2022. gada 28. janvārī atzinumā Nr. 1.8-2/83 “Par SIA “LDZ Loģistiku” un 2022. gada 4. aprīļa atzinumā Nr. 1.8-2/304 “Par LDZ papildināto izvērtējumu par līdzdalības saglabāšanu SIA “LDZ Loģistika”” secināja, ka SIA “LDZ Loģistika” pamatdarbībā sniegtos pakalpojumus iespējams atzīt par stratēģiski svarīgu un atbilstošu VPIL 88. panta pirmās daļas 2. punktam.
Konkurences padome 2022. gada 28. janvāra atzinumā Nr. 1.7-2/79 “Par SIA “LDZ CARGO” secināja, ka attiecībā uz SIA “LDZ CARGO” sniegtajiem pakalpojumiem – starptautiskie un iekšzemes kravu pārvadājumi, starptautiskie pasažieru pārvadājumi, vilces nodrošināšana un vagonu nodošana nomā – tie ir atzīstami par stratēģiski svarīgiem pakalpojumiem, turklāt, ņemot vērā tirgus analīzi un ievērojamās SIA “LDZ CARGO” tirgus daļas šajos darbības veidos Latvijas teritorijā, secināms, ka pirmsšķietami nevar uzskatīt, ka tirgus būtu spējīgs nodrošināt konkrēto pakalpojumu sniegšanu bez SIA “LDZ CARGO” dalības tirgū, līdz ar to Konkurences padomei nav iebildumu par LDz līdzdalības saglabāšanu SIA “LDZ CARGO” un konkrēto SIA “LDZ CARGO” darbību turpināšanu.
Ir veikts izvērtējums par SIA “LDZ Loģistika” pievienošanu SIA “LDZ CARGO” no konkurences tiesību viedokļa, un pirmsšķietami nav konstatēti riski, kas izrietētu no šo kapitālsabiedrību juridiskas apvienošanas.
Dzelzceļa likuma izpratnē SIA “LDZ CARGO” un SIA “LDZ Loģistika” apvienošana neietekmēs SIA “LDZ CARGO” kā pārvadātāja neatkarību.
SIA “LDZ Loģistika” nav uzskatāma nedz par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju vai tā būtisko funkciju veicēju, nedz arī par apkalpes vietas operatoru. Līdz ar to SIA “LDZ CARGO” un SIA “LDZ Loģistika” apvienošanās neietilpst dzelzceļa nozares regulējuma tvērumā un nevar radīt vērā ņemamus dzelzceļa nozares regulējuma riskus.
SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” patlaban sniedz SIA “LDZ CARGO” un citiem pārvadātājiem pakalpojumus, kā, piemēram, degvielas vairumtirdzniecība, ekipēšanas pakalpojumi, apkalpes vietas operatora pakalpojumi, un šos pakalpojumus SIA “LDZ CARGO” varēs sniegt kā apkalpes vietas operators arī citiem pārvadātājiem nediskriminējošā veidā.
SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” vienīgais dalībnieks ir LDz, kas īsteno izšķirošu ietekmi pār katru no šīm sabiedrībām. Atbilstoši Konkurences likuma 1. panta 9. punktā noteiktajam LDz, SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” ir viens tirgus dalībnieks. Ja vienošanās notiek starp vienā koncernā ietilpstošām saistītajām sabiedrībām, tā neietilpst potenciāli aizliegto vienošanos (kuras ir aizliegtas ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 101. pantu un Konkurences likuma 11. panta pirmo daļu) tvērumā, jo nozīmē faktiski vien funkciju sadali vai pārdali viena tirgus dalībnieka iekšienē. Līdz ar to SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” apvienošanās nevarētu tikt uzskatīta par vienošanos, kas būtu aizliegta ar LESD 101. pantu un/vai Konkurences likuma 11. panta pirmo daļu un arī nebūtu uzskatāma par tādu apvienošanos, kuras sakarā būtu iesniedzams apvienošanās ziņojums Konkurences padomei (Konkurences likuma 15. pants) vai Eiropas Komisijai.
SIA “LDZ CARGO” dzelzceļa kravu pārvadājumu un SIA “LDZ Loģistika” ekspedīcijas pakalpojumu kopīga piedāvāšana klientiem būtu uzskatāma par “jaukto komplektēšanu” (mixed bundling), kas pati par sevi nav aizliegta, jo ļauj klientiem ietaupīt līdzekļus un iegādāties labāku produktu vai pieņemt labāku piedāvājumu.
Kopējais izmaksu ieguvums ir plānots no izmaksu ietaupījuma un sinerģijām, apvienojot vienā uzņēmumā vairākus komercdarbības veidus.
Galvenie apvienošanas ieguvumi būs:
- atkarīgo sabiedrību apvienošanās rezultātā vienotais uzņēmums iegūs konsolidētus aktīvus un pamatlīdzekļus, uzlabosies finanšu resursu piesaistes iespējas;
- administratīvo izmaksu samazināšanās (valde, padome, darbinieki);
- apvienojamo sabiedrību iekšējo dublējošo funkciju, transakciju un savstarpējo pakalpojumu izmaksu samazināšanās;
- operatīvo un biznesa lēmumu pieņemšanas paātrināšanās.
Iespējamie komercdarbības uzlabojumi:
1) vagonu parka efektīva izmantošana, pārvadātājam piedāvājot uzlabotu pakalpojumu (vagonu izmantošanu tehniskā reisā kopā ar braukšanas tarifiem visās maršruta teritorijās, vagons tiks nodrošināts ar kravām abos virzienos, vagona izmantošana tehniskā reisā ļaus uzlabot pakalpojuma rentabilitāti);
2) pārvadātāja kompleksie risinājumi beramkravām (piedāvājot komplektā pārvadātāja tarifu pa Latviju, termināla pakalpojumus un ekspedīcijas pakalpojumus, tas ļautu palielināt pārdošanas apjomus un tādā veidā būtu iespējams iegūt papildus peļņu);
3) iespēja konsolidēt Sabiedrību īpašumā esošo ritošo sastāvu (lokomotīves un vagoni ) vienā sabiedrībā, nodrošinot esošā sastāva plānveida ekspluatāciju un remontus koncerna vajadzībām, kā arī atbilstoši noslodzei plānot to nomu ārējos tirgos, vienoti iepirkumi ritošajam sastāvam, rezerves daļu plānošana, optimāla ritošā sastāva, un vagonu aprite;
4) uzņēmums nākotnē varētu atsākt vagonu ražošanu, sākotnēji nodrošinot vagonu parka piecu gadu atjaunošanas plānus savām vajadzībām, kā arī vēlāk, ja būs brīvs resurss, izvērtējot iespēju darboties tirgū ar produktu piedāvājumu trešajām personām.
Reorganizācija tiks uzsākta pēc Rīkojuma pieņemšanas. Plānots, ka reorganizācijas process tiks pabeigts līdz 2025. gada beigām. Reorganizācija ir loģisks solis izmaksu ietaupījuma nolūkos.
Atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes izveidotajam un uzturētajam institucionālo sektoru klasifikācijas sarakstam SIA "LDZ Loģistika" ir klasificēta vispārējās valdības sektorā (S.13), bet SIA "LDZ CARGO" un SIA "LDZ ritošā sastāva serviss" ir klasificētas nefinanšu sabiedrību sektorā (S.11). Ņemot vērā to, ka SIA “LDZ Loģistika” ir pret SIA “LDZ Cargo” relatīvi neliels apgrozījums, kā arī SIA “LDZ Cargo” visi ieņēmumi ir no ne valsts sektora, saskaņā ar sākotnējām aplēsēm pēc apvienošanās SIA “LDZ Cargo” nebūtu klasificējams vispārējā valdības sektorā. Pēc SIA “LDZ Loģistika” pievienošanas pie SIA “LDZ Cargo”, kopējā ietekme uz vispārējo valdības sektoru tiks mazināta par aptuveni 220 līdz 230 tūkst. EUR.
Veicot pirmšķietamo ieguvumu novērtējumu, kopējais tūlītējais LDZ koncerna ieguvums no atkarīgo sabiedrību apvienošanas varētu būt 1–2 milj. EUR apmērā, ilgtermiņā sinerģijām veidojot koncerna ieguvumu 3–4 milj. EUR apmērā gadā. Tā kā arī LDz ir klasificēts vispārējās valdības sektorā, dividenžu palielinājums pēc reorganizācijas procesa pabeigšanas samazinās LDz negatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci par aptuveni 3–4 milj. EUR gadā.
Ministru kabineta rīkojuma projektā plānotais pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta izpratnē un uz pasākumu nav attiecināmas komercdarbības atbalsta regulējuma normas, jo Ministru kabineta rīkojuma projektā plānotais pasākums nemaina ne LDz līdzdalības, ne valsts izšķirošās ietekmes apjomu. Izšķirošās ietekmes un līdzdalības izbeigšana sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “LDZ ritošā sastāva serviss” un sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “LDZ Loģistika” nerada publisko resursu piešķīrumu un tādejādi komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi uz šīm darbībām neattiecās.
Ņemot vērā minēto, kā arī pamatojoties uz Likuma 5. panta otro daļu, 9. panta otro daļu, rīkojuma projekts paredz atļaut izbeigt LDz (reģistrācijas Nr.40003032065) izšķirošo ietekmi un līdzdalību sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “LDZ ritošā sastāva serviss” (reģistrācijas Nr.40003788351) un SIA “LDZ Loģistika” (reģistrācijas Nr.40003988480), pievienojot tās sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “LDZ CARGO” (reģistrācijas Nr.40003788421).
LDZ līdzdalību AS “LatRailNet” paredz Dzelzceļa likuma Pārejas noteikumu 35. punkts. Izmaiņas LDz līdzdalībā SIA "LDz apsardze" patlaban netiek plānotas. Līdzdalība SIA ”LDZ apsardze” atbilst LDz vispārējam stratēģiskam mērķim, kas noteikts ar Ministru kabineta 2021. gada 16.jūnija rīkojumu Nr. 421 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējo stratēģisko mērķi" .
Likuma 7. pants nosaka, ka publiskai personai ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt katru tās tiešo līdzdalību kapitālsabiedrībā. Šo prasību nepiemēro, ja likumā ir noteikts, ka attiecīgās kapitālsabiedrības kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas. Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 17. pants nosaka, ka LDZ un tās akcijas nedrīkst privatizēt vai atsavināt. 7. panta trešā daļa paredz, ka publiskai personai ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt vispārējo stratēģisko mērķi publiskas personas kapitālsabiedrībai, kuras kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas.
Tādējādi LDZ vispārējais stratēģiskais mērķis (ietverot arī apsardzes pakalpojumu) ar 2021. gada 16.jūnija Ministru kabineta rīkojumu Nr. 421 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējo stratēģisko mērķi" ir noteikts periodam līdz 2026.gada 15.jūnijam.
Lai pārvērtētu LDZ vispārīgo stratēģisko mērķi, ir veicams izvērtējums, un to ir plānots veikt 2026. gada sākumā, pabeidzot līdz 2026. gada 31. maijam.
Kopējais darbības izmaksu samazinājums 2025. gadā uz sinerģiju rēķina ir plānots aptuveni 1,4 milj. EUR (neiekļaujot atlaišanas pabalstus, tie būtu 2,6 milj. EUR), kamēr 2029. gadā tas sasniegs 3,1 milj. EUR (iekļaujot indeksāciju). Kopējais ieguvums no sinerģijām piecu gadu laikā sasniegtu 25,9 milj. EUR.
Konsolidētais uzņēmums darbosies ar 120 milj. EUR apgrozījumu un 7,5 milj. EUR pamatdarbības peļņu 2029. gadā.
Tabula Nr.4
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Fakts | Fakts | Fakts | Prognoze | Prognoze | Prognoze | Prognoze | Prognoze | |
| Apgrozījums, milj. EUR | 175,7 | 160,0 | 120,8 | 108,5 | 113,3 | 115,6 | 118,0 | 120,4 |
| Pamat- darbības peļņa, milj. EUR |
3,3 | 6,0 | (5,7) | (0,7) | 4,6 | 6,4 | 6,9 | 7,5 |
| Pamat- darbības marža, % |
2,2 | 4,4 | (4,7) | (0,6) | 4,1 | 5,5 | 5,9 | 6,2 |
Atbilstoši Komerclikuma 335. pantam Sabiedrību apvienošana var notikt kā pievienošana vai saplūšana. Pievienošana ir process, kurā viena vai vairākas sabiedrības (pievienojamās sabiedrības) nodod visu savu mantu citai jau pastāvošai sabiedrībai (iegūstošā sabiedrība). Ar Ministru kabineta rīkojumu tiek ierosināts uzsākt šo kapitālsabiedrību reorganizācijas procesu, atbilstoši Komerclikuma 335. panta otrai daļai veicot apvienošanu pievienošanas ceļā.
Apvienošanas rezultātā SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” plānots pievienot VAS “Latvijas dzelzceļš” atkarīgajai sabiedrībai SIA “LDZ CARGO”.
Izvērtējot Sabiedrību sniegtos priekšlikumus un finanšu prognozes, LDz valde kā vienīgais Sabiedrību dalībnieks ar 2024. gada 29. oktobra lēmumu Nr. VL-1.6/336-2024 lēma izbeigt VAS “Latvijas dzelzceļš” līdzdalību un izšķirošo ietekmi SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” un atbilstoši Komerclikuma 335. pantam reorganizācijas rezultātā pievienot SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “LDZ Cargo”, pēc Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5. panta otrās daļas un 9. panta otrās daļas paredzētās Ministru kabineta kā publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas atļaujas saņemšanas. Jautājumu ir izskatījusi LDz padome (2024. gada 7.novembra lēmums Nr. PA1.2/19-8) un akcionāru sapulce (2024. gada 21. novembra akcionāru sapulces protokola lēmums Nr. A1.1/6-3).
Atbilstoši Komerclikuma 335. pantam, apvienošanas gadījumā pievienojamās sabiedrības beidz pastāvēt bez likvidācijas procesa un pievienojamo sabiedrību tiesības un saistības pāriet iegūstošajai sabiedrībai.
Reorganizācijas rezultātā SIA “LDZ CARGO” no SIA “LDZ Loģistika” un SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” iegūs šo sabiedrību aktīvus un darbojošos pamatlīdzekļus, kā arī reorganizācijas rezultātā tiks nodoti spēkā esošie līgumi. Reorganizācijas rezultātā iegūstošā SIA “LDZ CARGO” turpinās savus un abu pievienojamo Sabiedrību darbības veidus.
Reorganizācijas rezultātā plānots, ka iegūstošās sabiedrības pamatkapitāls palielināsies no 114 697 851 EUR uz aptuveni 152 000 000 EUR (atkarīgs no sertificēta neatkarīga vērtētāja izdarītā vērtējuma). LDz kopējā līdzdalības daļa saglabāsies nemainīga – 100% apmērā, līdzdalības apmērs iegūstošajā sabiedrībā varētu palielināties neatkarīga sertificēta vērtētāja izdarīta vērtējuma rezultātā. Vērtējums tiks veikts ar mērķi iesniegt to Uzņēmumu reģistrā kopā ar meitas sabiedrību reorganizācijas līgumu, tomēr, tā kā visu pievienojamo sabiedrību pašu kapitāls pārsniedz to pamatkapitālu, sagaidāms, ka LDz ieguldījuma vērtība iegūstošajā sabiedrībā būs vismaz vienāda vai pārsniegs LDz ieguldījuma vērtību trīs atsevišķās sabiedrībās par aptuveni 3,6 milj. EUR.
Reorganizācijas rezultātā tiks saglabāts ar Ministru kabineta 2021. gada 16. jūnija rīkojumu Nr. 421 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējo stratēģisko mērķi" noteiktais valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējais stratēģiskais mērķis, proti, nodrošināt efektīvu, drošu un ilgtspējīgu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanu, piedāvājot konkurētspējīgus loģistikas, dzelzceļa ritošā sastāva remonta un apkopes pakalpojumus, sekmējot videi draudzīgu dzelzceļa pārvadājumu attīstību.
Jaunus komercdarbības veidus nav plānots uzsākt, par līdzšinējiem komercdarbības veidiem, veicot līdzdalības izvērtējumu 2021./2022.gadā, ir saņemts pozitīvs Konkurences atzinums.
Konkurences padome 2022. gada 3. februāra atzinumā Nr. 1.7-2/93 un 2022. gada 13. aprīļa atzinumā Nr. 1.7-2/348 “Par VAS “Latvijas dzelzceļš” līdzdalību SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” ir secinājusi, ka SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” sniegtie pakalpojumi, kas nodrošina LDz vispārējā stratēģiskā mērķa sasniegšanu, var tikt atzīti par atbilstošiem Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk- VPIL) 88. panta pirmās daļas 2. punkta nosacījumiem, proti, publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai, kā arī atsevišķu pakalpojumu sniegšanai SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” nodrošina tirgus nepilnības apstākļos atbilstoši VPIL 88. panta pirmās daļas 1. punktam.
Konkurences padome 2022. gada 28. janvārī atzinumā Nr. 1.8-2/83 “Par SIA “LDZ Loģistiku” un 2022. gada 4. aprīļa atzinumā Nr. 1.8-2/304 “Par LDZ papildināto izvērtējumu par līdzdalības saglabāšanu SIA “LDZ Loģistika”” secināja, ka SIA “LDZ Loģistika” pamatdarbībā sniegtos pakalpojumus iespējams atzīt par stratēģiski svarīgu un atbilstošu VPIL 88. panta pirmās daļas 2. punktam.
Konkurences padome 2022. gada 28. janvāra atzinumā Nr. 1.7-2/79 “Par SIA “LDZ CARGO” secināja, ka attiecībā uz SIA “LDZ CARGO” sniegtajiem pakalpojumiem – starptautiskie un iekšzemes kravu pārvadājumi, starptautiskie pasažieru pārvadājumi, vilces nodrošināšana un vagonu nodošana nomā – tie ir atzīstami par stratēģiski svarīgiem pakalpojumiem, turklāt, ņemot vērā tirgus analīzi un ievērojamās SIA “LDZ CARGO” tirgus daļas šajos darbības veidos Latvijas teritorijā, secināms, ka pirmsšķietami nevar uzskatīt, ka tirgus būtu spējīgs nodrošināt konkrēto pakalpojumu sniegšanu bez SIA “LDZ CARGO” dalības tirgū, līdz ar to Konkurences padomei nav iebildumu par LDz līdzdalības saglabāšanu SIA “LDZ CARGO” un konkrēto SIA “LDZ CARGO” darbību turpināšanu.
Ir veikts izvērtējums par SIA “LDZ Loģistika” pievienošanu SIA “LDZ CARGO” no konkurences tiesību viedokļa, un pirmsšķietami nav konstatēti riski, kas izrietētu no šo kapitālsabiedrību juridiskas apvienošanas.
Dzelzceļa likuma izpratnē SIA “LDZ CARGO” un SIA “LDZ Loģistika” apvienošana neietekmēs SIA “LDZ CARGO” kā pārvadātāja neatkarību.
SIA “LDZ Loģistika” nav uzskatāma nedz par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju vai tā būtisko funkciju veicēju, nedz arī par apkalpes vietas operatoru. Līdz ar to SIA “LDZ CARGO” un SIA “LDZ Loģistika” apvienošanās neietilpst dzelzceļa nozares regulējuma tvērumā un nevar radīt vērā ņemamus dzelzceļa nozares regulējuma riskus.
SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” patlaban sniedz SIA “LDZ CARGO” un citiem pārvadātājiem pakalpojumus, kā, piemēram, degvielas vairumtirdzniecība, ekipēšanas pakalpojumi, apkalpes vietas operatora pakalpojumi, un šos pakalpojumus SIA “LDZ CARGO” varēs sniegt kā apkalpes vietas operators arī citiem pārvadātājiem nediskriminējošā veidā.
SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” vienīgais dalībnieks ir LDz, kas īsteno izšķirošu ietekmi pār katru no šīm sabiedrībām. Atbilstoši Konkurences likuma 1. panta 9. punktā noteiktajam LDz, SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” ir viens tirgus dalībnieks. Ja vienošanās notiek starp vienā koncernā ietilpstošām saistītajām sabiedrībām, tā neietilpst potenciāli aizliegto vienošanos (kuras ir aizliegtas ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 101. pantu un Konkurences likuma 11. panta pirmo daļu) tvērumā, jo nozīmē faktiski vien funkciju sadali vai pārdali viena tirgus dalībnieka iekšienē. Līdz ar to SIA “LDZ CARGO”, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” apvienošanās nevarētu tikt uzskatīta par vienošanos, kas būtu aizliegta ar LESD 101. pantu un/vai Konkurences likuma 11. panta pirmo daļu un arī nebūtu uzskatāma par tādu apvienošanos, kuras sakarā būtu iesniedzams apvienošanās ziņojums Konkurences padomei (Konkurences likuma 15. pants) vai Eiropas Komisijai.
SIA “LDZ CARGO” dzelzceļa kravu pārvadājumu un SIA “LDZ Loģistika” ekspedīcijas pakalpojumu kopīga piedāvāšana klientiem būtu uzskatāma par “jaukto komplektēšanu” (mixed bundling), kas pati par sevi nav aizliegta, jo ļauj klientiem ietaupīt līdzekļus un iegādāties labāku produktu vai pieņemt labāku piedāvājumu.
Kopējais izmaksu ieguvums ir plānots no izmaksu ietaupījuma un sinerģijām, apvienojot vienā uzņēmumā vairākus komercdarbības veidus.
Galvenie apvienošanas ieguvumi būs:
- atkarīgo sabiedrību apvienošanās rezultātā vienotais uzņēmums iegūs konsolidētus aktīvus un pamatlīdzekļus, uzlabosies finanšu resursu piesaistes iespējas;
- administratīvo izmaksu samazināšanās (valde, padome, darbinieki);
- apvienojamo sabiedrību iekšējo dublējošo funkciju, transakciju un savstarpējo pakalpojumu izmaksu samazināšanās;
- operatīvo un biznesa lēmumu pieņemšanas paātrināšanās.
Iespējamie komercdarbības uzlabojumi:
1) vagonu parka efektīva izmantošana, pārvadātājam piedāvājot uzlabotu pakalpojumu (vagonu izmantošanu tehniskā reisā kopā ar braukšanas tarifiem visās maršruta teritorijās, vagons tiks nodrošināts ar kravām abos virzienos, vagona izmantošana tehniskā reisā ļaus uzlabot pakalpojuma rentabilitāti);
2) pārvadātāja kompleksie risinājumi beramkravām (piedāvājot komplektā pārvadātāja tarifu pa Latviju, termināla pakalpojumus un ekspedīcijas pakalpojumus, tas ļautu palielināt pārdošanas apjomus un tādā veidā būtu iespējams iegūt papildus peļņu);
3) iespēja konsolidēt Sabiedrību īpašumā esošo ritošo sastāvu (lokomotīves un vagoni ) vienā sabiedrībā, nodrošinot esošā sastāva plānveida ekspluatāciju un remontus koncerna vajadzībām, kā arī atbilstoši noslodzei plānot to nomu ārējos tirgos, vienoti iepirkumi ritošajam sastāvam, rezerves daļu plānošana, optimāla ritošā sastāva, un vagonu aprite;
4) uzņēmums nākotnē varētu atsākt vagonu ražošanu, sākotnēji nodrošinot vagonu parka piecu gadu atjaunošanas plānus savām vajadzībām, kā arī vēlāk, ja būs brīvs resurss, izvērtējot iespēju darboties tirgū ar produktu piedāvājumu trešajām personām.
Reorganizācija tiks uzsākta pēc Rīkojuma pieņemšanas. Plānots, ka reorganizācijas process tiks pabeigts līdz 2025. gada beigām. Reorganizācija ir loģisks solis izmaksu ietaupījuma nolūkos.
Atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes izveidotajam un uzturētajam institucionālo sektoru klasifikācijas sarakstam SIA "LDZ Loģistika" ir klasificēta vispārējās valdības sektorā (S.13), bet SIA "LDZ CARGO" un SIA "LDZ ritošā sastāva serviss" ir klasificētas nefinanšu sabiedrību sektorā (S.11). Ņemot vērā to, ka SIA “LDZ Loģistika” ir pret SIA “LDZ Cargo” relatīvi neliels apgrozījums, kā arī SIA “LDZ Cargo” visi ieņēmumi ir no ne valsts sektora, saskaņā ar sākotnējām aplēsēm pēc apvienošanās SIA “LDZ Cargo” nebūtu klasificējams vispārējā valdības sektorā. Pēc SIA “LDZ Loģistika” pievienošanas pie SIA “LDZ Cargo”, kopējā ietekme uz vispārējo valdības sektoru tiks mazināta par aptuveni 220 līdz 230 tūkst. EUR.
Veicot pirmšķietamo ieguvumu novērtējumu, kopējais tūlītējais LDZ koncerna ieguvums no atkarīgo sabiedrību apvienošanas varētu būt 1–2 milj. EUR apmērā, ilgtermiņā sinerģijām veidojot koncerna ieguvumu 3–4 milj. EUR apmērā gadā. Tā kā arī LDz ir klasificēts vispārējās valdības sektorā, dividenžu palielinājums pēc reorganizācijas procesa pabeigšanas samazinās LDz negatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci par aptuveni 3–4 milj. EUR gadā.
Ministru kabineta rīkojuma projektā plānotais pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta izpratnē un uz pasākumu nav attiecināmas komercdarbības atbalsta regulējuma normas, jo Ministru kabineta rīkojuma projektā plānotais pasākums nemaina ne LDz līdzdalības, ne valsts izšķirošās ietekmes apjomu. Izšķirošās ietekmes un līdzdalības izbeigšana sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “LDZ ritošā sastāva serviss” un sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “LDZ Loģistika” nerada publisko resursu piešķīrumu un tādejādi komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi uz šīm darbībām neattiecās.
Ņemot vērā minēto, kā arī pamatojoties uz Likuma 5. panta otro daļu, 9. panta otro daļu, rīkojuma projekts paredz atļaut izbeigt LDz (reģistrācijas Nr.40003032065) izšķirošo ietekmi un līdzdalību sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “LDZ ritošā sastāva serviss” (reģistrācijas Nr.40003788351) un SIA “LDZ Loģistika” (reģistrācijas Nr.40003988480), pievienojot tās sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “LDZ CARGO” (reģistrācijas Nr.40003788421).
LDZ līdzdalību AS “LatRailNet” paredz Dzelzceļa likuma Pārejas noteikumu 35. punkts. Izmaiņas LDz līdzdalībā SIA "LDz apsardze" patlaban netiek plānotas. Līdzdalība SIA ”LDZ apsardze” atbilst LDz vispārējam stratēģiskam mērķim, kas noteikts ar Ministru kabineta 2021. gada 16.jūnija rīkojumu Nr. 421 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējo stratēģisko mērķi" .
Likuma 7. pants nosaka, ka publiskai personai ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt katru tās tiešo līdzdalību kapitālsabiedrībā. Šo prasību nepiemēro, ja likumā ir noteikts, ka attiecīgās kapitālsabiedrības kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas. Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 17. pants nosaka, ka LDZ un tās akcijas nedrīkst privatizēt vai atsavināt. 7. panta trešā daļa paredz, ka publiskai personai ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt vispārējo stratēģisko mērķi publiskas personas kapitālsabiedrībai, kuras kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas.
Tādējādi LDZ vispārējais stratēģiskais mērķis (ietverot arī apsardzes pakalpojumu) ar 2021. gada 16.jūnija Ministru kabineta rīkojumu Nr. 421 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" vispārējo stratēģisko mērķi" ir noteikts periodam līdz 2026.gada 15.jūnijam.
Lai pārvērtētu LDZ vispārīgo stratēģisko mērķi, ir veicams izvērtējums, un to ir plānots veikt 2026. gada sākumā, pabeidzot līdz 2026. gada 31. maijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nākotnē iespējams nepieciešamā valsts līdzfinansējuma apmēra samazinājums LDz kā valsts publiskās lietošanas infrastruktūras pārvaldītājam, sākot ar 2027. gadu, par aptuveni 3 milj. līdz 4milj. EUR gadā. Kopējo LDz zaudējumu mazināšanās rezultātā, tiks mazināts nepieciešamā finanšu līdzsvara apmērs un mazināsies LDz nepieciešamā papildu finansējuma apmērs. Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammas 31.04.00 “Finansējums dzelzceļa publiskai infrastruktūrai” apmērs būtiski nemainīsies, jo šīs apakšprogrammas mērķis ir finansēt pasažieru pārvadājumos izmantojamo infrastruktūru.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VAS "Latvijas dzelzceļš".
Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VAS "Latvijas dzelzceļš".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Atbildīgās institūcijas: Valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš" un Satiksmes ministrija kā kapitālsabiedrības akciju turētāja un par dzelzceļa nozari atbildīgā ministrija.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
