23-TA-1856: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Atsevišķu bīstamas ķīmiskas vielas saturošu iekārtu un produktu lietošanas un marķēšanas prasības" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumā un un likumā "Par piesārņojumu" ietvertajam deleģējumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt prasības atsevišķas bīstamas ķīmiskās vielas saturošu iekārtu un produktu lietošanas un marķēšanai, kā arī ierobežojumus atsevišķu bīstamu ķīmisko vielu izmantošanai iekārtās un produktos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2006. gada 14. februāra noteikumi Nr. 139 "Noteikumi par atsevišķu bīstamas ķīmiskas vielas saturošu iekārtu un produktu lietošanas un marķēšanas prasībām un par videi kaitīgo preču sarakstu" nosaka atsevišķu bīstamo ķīmisko vielu saturošu iekārtu un produktu lietošanas un marķēšanas prasības un videi kaitīgo preču sarakstu. Tomēr pēc minēto noteikumu pieņemšanas ir notikušas izmaiņas vairākos normatīvajos aktos, kuru dēļ ir nepieciešams izstrādāt jaunus noteikumus par bīstamas ķīmiskas vielas saturošu iekārtu un produktu lietošanas un marķēšanas prasībām.
2023.gada 18.augustā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regula (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Bateriju regula). Bateriju regulas 4.pantā ir noteiktas prasības bateriju brīvai apritei, 11.pantā ir noteiktas prasības pārnēsājamu bateriju un vieglo pārvietošanās līdzekļu bateriju izņemamībai un nomaināmībai, savukārt Bateriju regulas III nodaļā ir noteiktas prasības bateriju marķēšanai, apzīmēšanai un informācijas sniegšanai par bateriju veselības stāvokli un paredzamo darbmūžu.
2023.gada 18.augustā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regula (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Bateriju regula). Bateriju regulas 4.pantā ir noteiktas prasības bateriju brīvai apritei, 11.pantā ir noteiktas prasības pārnēsājamu bateriju un vieglo pārvietošanās līdzekļu bateriju izņemamībai un nomaināmībai, savukārt Bateriju regulas III nodaļā ir noteiktas prasības bateriju marķēšanai, apzīmēšanai un informācijas sniegšanai par bateriju veselības stāvokli un paredzamo darbmūžu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1.] 2023.gada 18.augustā stājās spēkā Bateriju regula. Bateriju regulas 95.pants paredz, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 6. septembra Direktīvu 2006/66/EK par baterijām un akumulatoriem, un bateriju un akumulatoru atkritumiem un ar ko atceļ Direktīvu 91/157/EEK (turpmāk - Direktīva 2006/66/EK) atceļ no 2025. gada 18. augusta. Tomēr turpmāk izklāstītos noteikumus turpina piemērot šādi:
a)11. pantu – līdz 2027. gada 18. februārim;
b)12. panta 4. un 5. punktu – līdz 2025. gada 31. decembrim, izņemot attiecībā uz noteikumu par datu pārsūtīšanu Komisijai, ko turpina piemērot līdz 2027. gada 30. jūnijam;
c)21. panta 2. punktu – līdz 2026. gada 18. augustam.
Direktīvas 2006/66/EK prasības ir transponētas Atkritumu apsaimniekošanas likumā, kā arī vairākos Ministru kabineta noteikumos.
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 288. pantu regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs. Regulas ir saistošas attiecībā uz visiem tiesību subjektiem, t. i., ne tikai pašām dalībvalstīm, bet arī fiziskām un juridiskām personām, un ir tieši piemērojamas līdzīgi kā nacionālie tiesību akti. Regulu tiešas piemērojamības princips nozīmē to, ka regulas kļūst par dalībvalsts nacionālo tiesību kopuma daļu bez nacionālo tiesību starpniecības, t. i., atšķirībā, piemēram, no direktīvām regulas nav jāpārņem nacionālajos tiesību aktos, vēl jo vairāk, tas pat ir aizliegts.[1]
Bateriju regulas 4.pantā ir noteiktas prasības bateriju brīvai apritei, 11.pantā ir noteiktas prasības pārnēsājamu bateriju un vieglo pārvietošanās līdzekļu bateriju izņemamībai un nomaināmībai, savukārt Bateriju regulas III nodaļā ir noteiktas prasības bateriju marķēšanai, apzīmēšanai un informācijas sniegšanai par bateriju veselības stāvokli un paredzamo darbmūžu.
[1] https://www.tm.gov.lv/lv/metodiskie-ieteikumi/es-tiesibu-ieviesanas-rokasgramata_25092014.pdf
a)11. pantu – līdz 2027. gada 18. februārim;
b)12. panta 4. un 5. punktu – līdz 2025. gada 31. decembrim, izņemot attiecībā uz noteikumu par datu pārsūtīšanu Komisijai, ko turpina piemērot līdz 2027. gada 30. jūnijam;
c)21. panta 2. punktu – līdz 2026. gada 18. augustam.
Direktīvas 2006/66/EK prasības ir transponētas Atkritumu apsaimniekošanas likumā, kā arī vairākos Ministru kabineta noteikumos.
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 288. pantu regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs. Regulas ir saistošas attiecībā uz visiem tiesību subjektiem, t. i., ne tikai pašām dalībvalstīm, bet arī fiziskām un juridiskām personām, un ir tieši piemērojamas līdzīgi kā nacionālie tiesību akti. Regulu tiešas piemērojamības princips nozīmē to, ka regulas kļūst par dalībvalsts nacionālo tiesību kopuma daļu bez nacionālo tiesību starpniecības, t. i., atšķirībā, piemēram, no direktīvām regulas nav jāpārņem nacionālajos tiesību aktos, vēl jo vairāk, tas pat ir aizliegts.[1]
Bateriju regulas 4.pantā ir noteiktas prasības bateriju brīvai apritei, 11.pantā ir noteiktas prasības pārnēsājamu bateriju un vieglo pārvietošanās līdzekļu bateriju izņemamībai un nomaināmībai, savukārt Bateriju regulas III nodaļā ir noteiktas prasības bateriju marķēšanai, apzīmēšanai un informācijas sniegšanai par bateriju veselības stāvokli un paredzamo darbmūžu.
[1] https://www.tm.gov.lv/lv/metodiskie-ieteikumi/es-tiesibu-ieviesanas-rokasgramata_25092014.pdf
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Bateriju regulas piemērošanu atbilstoši tās 95. pantā noteiktajiem termiņiem, ir nepieciešams ietvert attiecīgas atsauces normas uz Bateriju regulas 11.un 13.pantu.
Problēmas apraksts
[2.] Lai nodrošinātu polihlorēto bifenilu (turpmāk - PHB) un polihlorēto terfenilu (turpmāk - PHT) saturošu iekārtu ekspluatāciju videi un cilvēku dzīvībai drošā veidā, ir nepieciešams nodrošināt, ka minētās iekārtas tiek marķētas un uzskaitītas atbilstoši Padomes 1996. gada 16. septembra Direktīvai 96/59/EK par PHB un PHT apglabāšanu (turpmāk - Direktīva 96/59/EK). PHB ražošana un izmantošana vēsturiski saistījusies ar kondensatoru un transformatoru ražošanu, kuru eļļās PHB ticis izmantots savu termiskās noturības un dielektrisko īpašību dēļ. Tomēr, atklājot tā negatīvās ilgtermiņa iedarbības uz veselību un apkārtējo vidi, PHB ražošana kopš 20. gadsimta 60.- 70. gadiem ir būtiski samazinājusies un mūsdienās praktiski izzudusi.
Latvijā PHB nekad nav ticis ražots, tomēr vēsturiski ir ievesti un izmantoti transformatori un kondensatori, kas to satur. Gandrīz visas šīs iekārtas Latvijā jau ir izņemtas no ekspluatācijas un jaunu šāda tipa iekārtu darbības uzsākšana nākotnē nav paredzama. Nozīmīgākā joma PHB apsaimniekošanā ir to saturošo iekārtu un atkritumu droša izņemšana no ekspluatācijas, uzglabāšana līdz to apglabāšanai un apglabāšana. Apkopotie dati par laika periodu no 2013. līdz 2018. gadam uzrāda, ka Latvijas uzņēmumos savāktais PHB un PHT saturošo atkritumu apjoms ir samērā neliels - vidēji gadā 18 tonnas.
Latvijā lielāko daļu no uzņēmumu radītajiem PHB un PHT saturošajiem atkritumiem veido PHB un PHT saturoši transformatori un kondensatori un citas nederīgas iekārtas, kuras satur PHB vai PHT, vai ir piesārņotas ar tiem, veidojot 86 procentus no kopējā radīto šāda tipa atkritumu apjoma. Šajos apjomos ņemta vērā, un uzskaitīta pilnā iekārtu masa, ne tikai PHB vai to saturošo eļļu apjoms. Tā kā Latvijā nedarbojas neviena bīstamo atkritumu sadedzināšanas iekārta, visi savāktie PHB saturošie atkritumi pakāpeniski tiek izvesti uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm drošai apglabāšanai, tos sadedzinot.
Samērā neliels skaits PHB saturošu kondensatoru vēl tiek izmantoti un gaida savu nomaiņu, to kopējais svars nepārsniedz dažus desmitus tonnas. Visas šo iekārtu atrašanās vietas ir zināmas un tiek regulāri kontrolētas no atbildīgo iestāžu puses. Informācija par PHB un PHT saturošām iekārtām tiek publiskota VSIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – LVGMC) tīmekļa vietnē: https://videscentrs.lvgmc.lv/lapas/atkritumi-un-radiacijas-objekti. Uzņēmumiem, kuri savā saimnieciskajā darbībā izmanto PHB/PHT saturošas iekārtas, ir izsniegtas atļaujas A vai B kategorijas piesārņojošas darbības veikšanai atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 30. novembra noteikumiem Nr.1082 “Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai”, kuru izsniegšanas procesā tiek noteiktas prasības arī PHB/PHT saturošo iekārtu marķēšanai un uzskaitei, kā arī minēto iekārtu atkritumu apsaimniekošanai. Papildus prasības PHB/PHT atkritumu apsaimniekošanai ir noteiktas Ministru kabineta 2011.gada 21.jūnija noteikumos Nr.485 “Atsevišķu veidu bīstamo atkritumu apsaimniekošanas kārtība un prasības titāna dioksīda ražošanas iekārtu radīto emisiju ierobežošanai, kontrolei un monitoringam”. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 43.panta otrajā daļā ir noteikti administratīvie sodi par atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpumiem, savukārt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 44.panta otrā daļa nosaka, ka administratīvā pārkāpuma procesu par Atkritumu apsaimniekošanas likuma 43. panta otrajā daļā (izņemot pārkāpumu attiecībā uz ārstniecības iestādē radītiem atkritumiem), minēto pārkāpumu veic Valsts vides dienests.
PHB un PHT ir noturīgie organiskie piesārņotāji, uz kuru apsaimniekošanu attiecas Stokholmas Konvencija par noturīgajiem organiskajiem piesārņotājiem, kas tika pieņemta 2001. gada 22. maijā un stājas spēkā 2004. gada 17. maijā. Stokholmas konvencijas mērķis ir, ievērojot piesardzības principu, pasargāt cilvēku veselību un apkārtējo vidi no noturīgajiem organiskajiem piesārņotājiem (NOP). Stokholmas konvencija nosaka pasākumus, kas jāveic, lai kontrolētu noturīgo organisko piesārņotāju ražošanu, importu, eksportu, apglabāšanu un izmantošanu. Valstīm jāizstrādā attiecīgs normatīvais regulējums un rīcības plāni, lai nodrošinātu saistību izpildi, kā arī jāveicina labākās pieejamās tehnoloģijas un prakses, lai aizstātu esošos NOP un nepieļautu jaunu izstrādi. PHB un PHT, un to atkritumu apsaimniekošanas pasākumi ir ietverti Vides politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam 2.pielikumā (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 31. augusta rīkojumu Nr. 583). Prasības PHB un PHT atkritumu apsaimniekošanai ir noteiktas Ministru kabineta 2011.gada 21.jūnija noteikumos Nr.485 "Atsevišķu veidu bīstamo atkritumu apsaimniekošanas kārtība un prasības titāna dioksīda ražošanas iekārtu radīto emisiju ierobežošanai, kontrolei un monitoringam".
Pašlaik saskaņošanas procesā atrodas likumprojekts “Piesārņojuma novēršanas likums” (21-TA-1169), kurā tiek paredzētas tikai darbības, kas saistītas ar piesārņojuma novēršanu un vairs nav paredzēts deleģējums Ministru kabinetam noteikt prasības atsevišķas bīstamas ķīmiskas vielas saturošu produktu un iekārtu lietošanai un marķēšanai, kā arī atsevišķu bīstamu ķīmisku vielu izmantošanas ierobežojumus iekārtās un produktos. Pašreiz šādas prasības ir noteiktas attiecībā uz polihlorētos bifenilus vai polihlorētos terfenilus saturošām iekārtām, kā arī uz baterijām un akumulatoriem. Tā kā ar minēto regulējumu ir transponētas Eiropas Savienības normatīvo aktu prasības, ir nepieciešams izstrādāt attiecīgus Ministru kabineta noteikumus.
Latvijā PHB nekad nav ticis ražots, tomēr vēsturiski ir ievesti un izmantoti transformatori un kondensatori, kas to satur. Gandrīz visas šīs iekārtas Latvijā jau ir izņemtas no ekspluatācijas un jaunu šāda tipa iekārtu darbības uzsākšana nākotnē nav paredzama. Nozīmīgākā joma PHB apsaimniekošanā ir to saturošo iekārtu un atkritumu droša izņemšana no ekspluatācijas, uzglabāšana līdz to apglabāšanai un apglabāšana. Apkopotie dati par laika periodu no 2013. līdz 2018. gadam uzrāda, ka Latvijas uzņēmumos savāktais PHB un PHT saturošo atkritumu apjoms ir samērā neliels - vidēji gadā 18 tonnas.
Latvijā lielāko daļu no uzņēmumu radītajiem PHB un PHT saturošajiem atkritumiem veido PHB un PHT saturoši transformatori un kondensatori un citas nederīgas iekārtas, kuras satur PHB vai PHT, vai ir piesārņotas ar tiem, veidojot 86 procentus no kopējā radīto šāda tipa atkritumu apjoma. Šajos apjomos ņemta vērā, un uzskaitīta pilnā iekārtu masa, ne tikai PHB vai to saturošo eļļu apjoms. Tā kā Latvijā nedarbojas neviena bīstamo atkritumu sadedzināšanas iekārta, visi savāktie PHB saturošie atkritumi pakāpeniski tiek izvesti uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm drošai apglabāšanai, tos sadedzinot.
Samērā neliels skaits PHB saturošu kondensatoru vēl tiek izmantoti un gaida savu nomaiņu, to kopējais svars nepārsniedz dažus desmitus tonnas. Visas šo iekārtu atrašanās vietas ir zināmas un tiek regulāri kontrolētas no atbildīgo iestāžu puses. Informācija par PHB un PHT saturošām iekārtām tiek publiskota VSIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – LVGMC) tīmekļa vietnē: https://videscentrs.lvgmc.lv/lapas/atkritumi-un-radiacijas-objekti. Uzņēmumiem, kuri savā saimnieciskajā darbībā izmanto PHB/PHT saturošas iekārtas, ir izsniegtas atļaujas A vai B kategorijas piesārņojošas darbības veikšanai atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 30. novembra noteikumiem Nr.1082 “Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai”, kuru izsniegšanas procesā tiek noteiktas prasības arī PHB/PHT saturošo iekārtu marķēšanai un uzskaitei, kā arī minēto iekārtu atkritumu apsaimniekošanai. Papildus prasības PHB/PHT atkritumu apsaimniekošanai ir noteiktas Ministru kabineta 2011.gada 21.jūnija noteikumos Nr.485 “Atsevišķu veidu bīstamo atkritumu apsaimniekošanas kārtība un prasības titāna dioksīda ražošanas iekārtu radīto emisiju ierobežošanai, kontrolei un monitoringam”. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 43.panta otrajā daļā ir noteikti administratīvie sodi par atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpumiem, savukārt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 44.panta otrā daļa nosaka, ka administratīvā pārkāpuma procesu par Atkritumu apsaimniekošanas likuma 43. panta otrajā daļā (izņemot pārkāpumu attiecībā uz ārstniecības iestādē radītiem atkritumiem), minēto pārkāpumu veic Valsts vides dienests.
PHB un PHT ir noturīgie organiskie piesārņotāji, uz kuru apsaimniekošanu attiecas Stokholmas Konvencija par noturīgajiem organiskajiem piesārņotājiem, kas tika pieņemta 2001. gada 22. maijā un stājas spēkā 2004. gada 17. maijā. Stokholmas konvencijas mērķis ir, ievērojot piesardzības principu, pasargāt cilvēku veselību un apkārtējo vidi no noturīgajiem organiskajiem piesārņotājiem (NOP). Stokholmas konvencija nosaka pasākumus, kas jāveic, lai kontrolētu noturīgo organisko piesārņotāju ražošanu, importu, eksportu, apglabāšanu un izmantošanu. Valstīm jāizstrādā attiecīgs normatīvais regulējums un rīcības plāni, lai nodrošinātu saistību izpildi, kā arī jāveicina labākās pieejamās tehnoloģijas un prakses, lai aizstātu esošos NOP un nepieļautu jaunu izstrādi. PHB un PHT, un to atkritumu apsaimniekošanas pasākumi ir ietverti Vides politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam 2.pielikumā (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 31. augusta rīkojumu Nr. 583). Prasības PHB un PHT atkritumu apsaimniekošanai ir noteiktas Ministru kabineta 2011.gada 21.jūnija noteikumos Nr.485 "Atsevišķu veidu bīstamo atkritumu apsaimniekošanas kārtība un prasības titāna dioksīda ražošanas iekārtu radīto emisiju ierobežošanai, kontrolei un monitoringam".
Pašlaik saskaņošanas procesā atrodas likumprojekts “Piesārņojuma novēršanas likums” (21-TA-1169), kurā tiek paredzētas tikai darbības, kas saistītas ar piesārņojuma novēršanu un vairs nav paredzēts deleģējums Ministru kabinetam noteikt prasības atsevišķas bīstamas ķīmiskas vielas saturošu produktu un iekārtu lietošanai un marķēšanai, kā arī atsevišķu bīstamu ķīmisku vielu izmantošanas ierobežojumus iekārtās un produktos. Pašreiz šādas prasības ir noteiktas attiecībā uz polihlorētos bifenilus vai polihlorētos terfenilus saturošām iekārtām, kā arī uz baterijām un akumulatoriem. Tā kā ar minēto regulējumu ir transponētas Eiropas Savienības normatīvo aktu prasības, ir nepieciešams izstrādāt attiecīgus Ministru kabineta noteikumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir iekļautas prasības PHB/PHT saturošo iekārtu identifikācijai, marķēšanai un uzskaitei. Noteikumu projektā ir skaidroti jēdzieni "PHB vai PHT", "PHB vai PHT saturošas iekārtas", "iekārtu attīrīšana". Noteikumu projektā ir noteikts, ka iekārtu īpašnieks Valsts vides dienestam sniedz informāciju par iekārtām, kuras satur vairāk nekā 5 dm3 PHB vai PHT, norādot informāciju par iekārtas veidu, tās atrašanās vietu un plānoto iekārtas aizstāšanas laiku. Iekārtu īpašnieks informē Valsts vides dienestu, ja ir notikušas izmaiņas iekārtu skaitā vai PHB/PHT daudzumā. Līdz PHB/PHT saturošos iekārtu attīrīšanai, sadedzināšanai vai apglabāšanai iekārtu īpašnieks nodrošina iekārtu marķēšanu. Noteikumu projekts paredz, ka Valsts vides dienests reizi gadā apkopo iekārtu īpašnieku sniegto informāciju un iesniedz to LVĢMC , kurš apkopo saņemto informāciju un nodrošina tās pieejamību sabiedrībai.
Noteikumu projektā ir noteiktas prasības PHB/PHT saturošu transformatoru attīrīšanai, nosakot, ka šāda darbība ir pieļaujama tikai tad, ja PHB/PHT sadedzināšana vai apglabāšana radītu lielāku risku cilvēku veselībai vai videi. Šādām darbībām, kur tiek attīrīti i transformatori vai arī tie tiek uzpildīti, ir nepieciešama atļauja A vai B kategorijas piesārņojošas darbības veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu, kurā operatoram būtu jāpamato, kāpēc ir izvēlēta transformatoru pildīšana ar aizstājējvielu un kā tiks apsaimniekoti attiecīgie atkritumi. Ir iespējams izvērtēt, cik liela būs PHB/PHT vai to sadegšanas/sadalīšanās produktu koncentrācija gaisā vai notekūdeņos.
Noteikumu projektā ir noteiktas arī prasības informācijas apkopošanai par PHB vai PHT saturošo iekārtu apstrādi un apsaimniekošanu. Noteikumu projektā noteikts ierobežojums PHB vai PHT izmantošanai transformatoros, kā arī noteikts aizliegums PHB vai PHT atdalīšanai no citām vielām, lai tos atkārtoti izmantotu, kā arī uzsākt jaunus PHB vai PHT saturošu iekārtu ekspluatāciju.
Noteikumu projektā ir noteiktas prasības PHB/PHT saturošu transformatoru attīrīšanai, nosakot, ka šāda darbība ir pieļaujama tikai tad, ja PHB/PHT sadedzināšana vai apglabāšana radītu lielāku risku cilvēku veselībai vai videi. Šādām darbībām, kur tiek attīrīti i transformatori vai arī tie tiek uzpildīti, ir nepieciešama atļauja A vai B kategorijas piesārņojošas darbības veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu, kurā operatoram būtu jāpamato, kāpēc ir izvēlēta transformatoru pildīšana ar aizstājējvielu un kā tiks apsaimniekoti attiecīgie atkritumi. Ir iespējams izvērtēt, cik liela būs PHB/PHT vai to sadegšanas/sadalīšanās produktu koncentrācija gaisā vai notekūdeņos.
Noteikumu projektā ir noteiktas arī prasības informācijas apkopošanai par PHB vai PHT saturošo iekārtu apstrādi un apsaimniekošanu. Noteikumu projektā noteikts ierobežojums PHB vai PHT izmantošanai transformatoros, kā arī noteikts aizliegums PHB vai PHT atdalīšanai no citām vielām, lai tos atkārtoti izmantotu, kā arī uzsākt jaunus PHB vai PHT saturošu iekārtu ekspluatāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Juridiskās personas, kuras izmanto PHB/PHT saturošas iekārtas.
Juridiskās personas, kuras ir bateriju ražotāji vai bateriju izplatītāji, kuri laiž tirgū baterijas.
Juridiskās personas, kuras ir bateriju ražotāji vai bateriju izplatītāji, kuri laiž tirgū baterijas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
31996L0059
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1996. gada 16. septembra Direktīva 96/59/EK par polihlorētu bifenilu un polihlorētu terfenilu (PCB/PCT) apglabāšanu
Apraksts
Direktīvas mērķis ir tuvināt dalībvalstu tiesību aktus attiecībā uz kontrolētu PHB apglabāšanu, PHB saturošu iekārtu attīrīšanu vai apglabāšanu un/vai izlietoto PHB apglabāšanu, tos pilnīgi iznīcinot, pamatojoties uz šīs direktīvas noteikumiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1542
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regula (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK
Apraksts
Lai būtu iespējams aptvert visu Eiropas Savienības tirgū laisto bateriju pilnu aprites ciklu, ir jāizveido saskaņotas prasības produktiem un tirgvedībai, tostarp atbilstības novērtēšanas procedūras, kā arī prasības, kas pilnā mērā attiecas uz bateriju darbmūža beigu posmu. Prasības, kas attiecas uz darbmūža beigu posmu, ir nepieciešamas tāpēc, lai risinātu bateriju izraisīto ietekmi uz vidi un jo īpaši, lai atbalstītu bateriju atkritumu reciklēšanas tirgu un no baterijām atgūto otrreizējo izejmateriālu tirgu veidošanos. Lai sasniegtu iecerētos mērķus – vienā juridiskā instrumentā pievērsties visam baterijas aprites ciklam, vienlaikus nepieļaujot šķēršļus tirdzniecībai un konkurences izkropļojumus, kā arī saglabājot iekšējā tirgus integritāti –, noteikumiem par baterijām izvirzītajām prasībām vajadzētu būt vienveidīgi piemērojamiem visiem ekonomikas operatoriem visā Savienībā, un nevajadzētu būt iespējai dalībvalstīs tos īstenot atšķirīgi. Tāpēc Direktīva 2006/66/EK būtu jāaizstāj ar regulu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32006L0066
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 6. septembra Direktīva 2006/66/EK par baterijām un akumulatoriem, un bateriju un akumulatoru atkritumiem un ar ko atceļ Direktīvu 91/157/EEK
Apraksts
Lai sasniegtu mērķus vides jomā, direktīva aizliedz tirgū izlaist dažas baterijas un akumulatorus, kas satur dzīvsudrabu un kadmiju. Tā arī veicina bateriju un akumulatoru augstu savākšanas līmeni un pārstrādi, un uzlabotas vides darbības, iesaistot visus bateriju un akumulatoru dzīves cikla dalībniekus, tas ir, ražotājus, izplatītājus un tiešos lietotājus un jo īpaši tos dalībniekus, kas tieši iesaistīti izlietoto bateriju un akumulatoru apstrādē un pārstrādē. Īpašie noteikumi šo darbību veikšanai papildina esošos Kopienas tiesību aktus atkritumu jomā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
2001. gada 22. maija Stokholmas konvencijai par noturīgajiem organiskajiem piesārņotājiem
Apraksts
Stokholmas konvencija par noturīgajiem organiskajiem piesārņotājiem ir starptautisks līgums, kas tika pieņemts 2001. gadā un stājās spēkā 2004. gadā. Tās galvenais mērķis ir aizsargāt cilvēku veselību un vidi no noturīgiem organiskajiem piesārņotājiem (NOP) — kaitīgām ķīmiskām vielām, kas ilgstoši saglabājas vidē, uzkrājas dzīvos organismos un var tikt pārvadītas lielos attālumos. Konvencija paredz ierobežot, aizliegt vai pakāpeniski izbeigt šādu vielu ražošanu, izmantošanu un emisiju. Tajā ietvertas arī saistības par bīstamo atkritumu pārvaldību un piesārņoto vietu sanāciju. Latvija ir viena no konvencijas dalībvalstīm, un Latvijā konvencija stājās spēkā 2005.gada 26.janvārī.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1996. gada 16. septembra Direktīva 96/59/EK par polihlorētu bifenilu un polihlorētu terfenilu (PCB/PCT) apglabāšanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta a) apakšpunkts
2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
2.panta b) apakšpunkts
3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
2.panta d) apakšpunkts
6.punkts, 1.pielikuma I daļa
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
2.panta e) apakšpunkts
4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
3.pants
13.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
4.panta 1.punkts
8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
4.panta 2.punkts
5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
4.panta 3.punkts
1.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
4.panta 4.punkts
6.,7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
4.panta 5.punkts
5.punkts, 1.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
4.panta 6.punkts
8.punkts, 2.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
4.panta 7.punkts
6., 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
5.panta 1.punkts
14.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
5.panta 3.punkts
13.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
6.panta 3.punkts
13.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
9.panta 1.punkta a) apakšpunkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
9.panta 1.punkta b) apakšpunkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
9.panta 1.punkta c) apakšpunkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
9.panta 1.punkta d) apakšpunkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
9.panta 2.punkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
10.pants
Netiks pārņemts
-
Deleģējums Eiropas Komisijai
10.a pants
Netiks pārņemts
-
Prasības komitoloģijas procedūrām.
12.panta 1.punkts
Netiks pārņemts
-
Transponēšanas termiņš
12.panta 2.punkts
Informatīvā atsauce uz ES direktīvām
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
12.panta 3.punkts
Netiks pārņemts.
-
Dalībvalsts pienākums paziņot transponēšanas pasākumus.
13.pants
Netiks pārņemts
-
Direktīvas spēkā stāšanās noteikumi
14.pants
Netiks pārņemts
-
Direktīvas adresāti
Pielikums
2.pielikums 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiesību aktā nav paredzēta rīcības brīvība dalībvalstīm.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regula (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11.pants
17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
13.pants
16.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav paredzēta rīcības brīvība dalībvalstīm.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 6. septembra Direktīva 2006/66/EK par baterijām un akumulatoriem, un bateriju un akumulatoru atkritumiem un ar ko atceļ Direktīvu 91/157/EEK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11.pants
17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav paredzēta rīcības brīvība dalībvalstīm.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
2001. gada 22. maija Stokholmas konvencijai par noturīgajiem organiskajiem piesārņotājiem
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
A pielikuma II sadaļas a) ii) apakšpunkts
6.punkts
Pārņemtas pilnībā
A pielikuma II sadaļas a) ii) apakšpunkts
6.punkts
Pārņemtas pilnībā
A pielikuma II sadaļas a)iii) apakšpunkts
13.punkts
Pārņemtas pilnībā
A pielikuma II sadaļas b) i) apakšpunkts
15.punkts
Pārņemtas pilnībā
A pielikuma II sadaļas d) apakšpunkts
10.punkts, 14.punkts
Pārņemtas pilnībā
A pielikuma II sadaļas e) apakšpunkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/b01c0d34-a5cc-4a3f-bb58-1305ea53635f
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības viedokļi un komentāri netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Valsts vides dienests reizi gadā apkopo informāciju par PHB/PHT saturošām iekārtām par iepriekšējo gadu un nosūta valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – centrs). Centrs apkopo saņemto informāciju un nodrošina tās pieejamību sabiedrībai.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks nodrošināta bīstamas vielas saturošu ierīču marķēšana un uzskaite. Tiks veicināta bateriju marķēšana, lai sniegtu informāciju par bīstamo vielu saturu un veicinātu šādu bateriju identificēšanu un dalītu savākšanu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks nodrošināta bīstamas vielas saturošu ierīču marķēšana un uzskaite. Tiks veicināta bateriju marķēšana, lai sniegtu informāciju par bīstamo vielu saturu un veicinātu šādu bateriju identificēšanu un dalītu savākšanu.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
