Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-2794: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts:
-  atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma (turpmāk - Likums) 9. panta otrās daļas 6. un 12. punktā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam;
- lai nodrošinātu atbilstību Likuma 6. pielikuma 1. punkta tabulai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka divu veidu akumulatori (Fe-Ni un fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai) ir jāuzskaita atsevišķi no citiem elektriskajiem akumulatoriem un fotoelementu paneļi un invertori -  no citām 4. kategorijas elektriskajām un elektroniskajām iekārtām. 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Atbilstoši pārejas noteikumu 44. punktam (noteikumu projekta 12. punkts) paredzēts, ka  šo noteikumu 1. pielikuma 3. punkta tabulas 5. punkts attiecībā uz elektriskiem akumulatoriem fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai stājās spēkā 2030. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Likuma 6. pielikuma 1. punkta tabulas 2.2. apakšpunktā noteiktajam videi kaitīgās preces veidam - elektriskajiem akumulatoriem (Ni-Cd un Fe-Ni) ir piemērojama dabas resursu nodokļa likme 4,00 euro/kg. No minētā regulējuma var secināt, ka Fe-Ni elektriskie akumulatori likumdevēja ieskatā ir pielīdzināmi Ni-Cd elektriskajiem akumulatoriem, nevis citiem elektriskajiem akumulatoriem, kuriem ir citāds ķīmiskais sastāvs.
Savukārt Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 64) 1. pielikuma 3. punkta tabulas 2. punktā ir noteikti atkritumu savākšanas un pārstrādes apjomi atsevišķi tikai elektriskajiem akumulatoriem (Ni-Cd). Līdz ar ko var secināt, ka Fe-Ni akumulatori ir jāuzskaita kopā ar citiem elektriskajiem akumulatoriem (MK noteikumu Nr. 64 1. pielikuma 3. punkta tabulas 4. punkts un 5. pielikuma 3. punkta tabulas 4. punkts ).

2. Fotoelementu (saules) paneļi atbilstoši Likumam ir videi kaitīgas preces. Dabas resursu nodokļa (turpmāk - DRN) likmes par videi kaitīgām precēm ir noteiktas Likuma 6. pielikumā -  nodokļa likmes par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kuras noteiktas Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.panta 22.punktā.
MK noteikumi Nr. 64 nosaka elektrisko un elektronisko iekārtu, tai skaitā fotoelementu paneļu, savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai vai pārstrādes un reģenerācijas apjomus, lai saņemtu atbrīvojumu no DRN samaksas:
- katru gadu tiek savākts kopējais iekārtu atkritumu svars, kas atbilst 65 % no iepriekšējos  gados Latvijas tirgū laisto iekārtu vidējā svara;
- atkārtotai izmantošanai sagatavoto, pārstrādāto un reģenerēto  iekārtu atkritumu apjoms 80-85%.

Lai risinātu jautājumus, kas saitīti ar fotoelementu paneļu, invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai apsaimniekošanu, izstrādāti grozījumi Likumā (stājās spēkā 09.06.2023.).
Ar grozījumiem Likumā noteikta:
1) atsevišķi 4.2. apakškategorija fotoelementu paneļiem un invertoriem;
2) atsevišķi 2.5. apakškategorija elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai;
3) prasība ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas (RAS) ietvaros nodrošināt fotoelementu paneļu, invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai atkritumu pieņemšanu, savākšanu, uzglabāšanu un  elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai atkritumu pārstrādi vai arī ārpus RAS patstāvīgi veikt pasākumus un segt izdevumus, kas saistīti ar fotoelementu paneļu, invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai atkritumu apsaimniekošanu (attiecībā uz saules elektrostaciju ar fotoelementu paneļu kopējo uzstādīto jaudu vismaz 1 megavats).

Likumā noteikts pilnvarojums Ministru kabinetam līdz 2023. gada 1. oktobrim izdot noteikumus:
- par prasībām fotoelementu paneļu, invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai atkritumu pieņemšanai un uzglabāšanai, elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai pārstrādei (Likuma 9. panta otrās daļas 6. punkts);
- par kārtību, kādā nodokļa maksātājs, kas pats veic pasākumus un sedz izdevumus, kas saistīti ar fotoelementu paneļu, invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai atkritumu apsaimniekošanu, reģistrējas Valts vides dienestā (Likuma 9. panta otrās daļas 12. punkts).

3. MK noteikumu Nr. 64 1. pielikuma 2. tabulā ir norādīti nolietotu visu veidu riepu pieņemšanas vai savākšanas apjomi, paredzot, ka no 2023. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. decembrim nolietoto riepu pieņemšanas un savākšanas apjoms attiecībā pret attiecīgajā pārskata periodā realizēto vai savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai ievesto un izmantoto riepu apjomu ir 85 %, 2025. gadā – 90%, bet sākot ar 2026. gadu – 80 %. Šādi procentuālie riepu pieņemšanas un savākšanas apjomi, ņemot vērā informatīvo ziņojumu “Par nolietotu riepu apsaimniekošanu”, tika noteikti ar mērķi samazinātu uzkrātos nolietoto riepu apjomus. Kopš 2019. gada, it sevišķi 2022. gadā un 2023. gadā pirmajā pusgada tika nodrošināta nolietotu riepu vēsturisko uzkrājumu izvēšana un pārstrāde no Starta ielas Rīgā, kā arī no vairākiem citiem objektiem, kā rezultātā tika nodrošināta vēsturisko nolietoto riepu uzkrājumu būtiska samazināšanās, faktiski var apgalvot, ka šobrīd vispār nav konstatējams ievērojams uzkrāto nolietoto riepu apjoms. Tāpat ir vērojami pozitīvi uzlabojumi saistībā ar nolietotu riepu savākšanu no autoservisiem, kā arī regulāri rīkojot bezmaksas nolietotu riepu savākšanās akcijas visā Latvijā, ir veikta nolietotu riepu savākšanas un pārstrādes vides uzlabošana/sakārtošana. Turklāt laika posma, sākot ar 2020. gadu, ir samazinājies (līdz pat 20 %) jauno/ekspluatācijā neizmantoto riepu, kurus ieved riepu importētāji, novietošanas apjomi Latvijas tirgū.

4. Patlaban atbilstoši Valsts vides dienesta atskaišu sistēmā “TULPE” iestrādātajām algoritmam MK noteikumu Nr. 64 27. punktā noteiktais 40% apmērs tiek attiecināts tikai uz pārstrādes un reģenerācijas apjomiem, bet pieņemšanas vai savākšanas % apmērs ir jāizpilda šo noteikumu 5. pielikumā noteiktajā pilnā apmērā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Pastāv pretruna starp Dabas resursa nodokļa likuma 6. pielikuma 1. tabulas 2.2. apakšpunktā un MK noteikumu Nr. 64 1. pielikuma 3. punktā ietverto regulējumu.

2. Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanā pamatā tiek īstenots RAS, kad atkritumu savākšanu, reģenerāciju un apglabāšanu nodrošina apsaimniekotājs (ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants), kam ir saistoši MK noteikumi Nr. 64, un minēto darbību izmaksas sedz šo preču ražotājs.
Vērtējot fotoelementu paneļu dzīves ciklu, to paredzamais ekspluatācijas laiks ir 20-25 gadi.   Tātad šo iekārtu iespējamais atkritumu apjoms paredzams tikai pēc 20 - 25 gadiem, bet faktiski savākto un apsaimniekoto atkritumu daudzums aprēķināms procentuāli no šobrīd Latvijas tirgū laistajām iekārtām, kā to paredz MK noteikumi Nr. 64. RAS ietvaros kā savāktu drīkst uzrādīt tikai tādu apjomu, kas ir savākts Latvijas teritorijā kārtējā gadā. Kārtējā gadā savāktais atkritumu apjoms ne vēlāk kā līdz nākamā gada pirmā ceturkšņa beigām ir jāpārstrādā, vai jāveic gala reģenerācijas darbība.

Pamatojoties uz Likuma jaunu un papildināto pilnvarojumu Ministru kabinetam, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 64 attiecībā uz fotoelementu paneļu, invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai apsaimniekošanu. 

3. Ņemot vērā, ka šobrīd faktiski visi uzkrāto nolietoto riepu apjomi ir savākti, turklāt pašlaik tirgū netiek novērots pārmērīgi liels nolietoto riepu apjoms, būtu nepieciešams pārskatīt MK noteikumos Nr. 64 noteiktos nolietoto riepu pieņemšanas un savākšanas procentuālos apjomus.

4. Ievērojot, ka pilnais apmērs ir attiecināms tikai uz pilnu gadu, nepieciešams attiecīgi precizēt MK noteikumu Nr. 64 27. punkta redakciju. 
Risinājuma apraksts
1. Informācija par apsaimniekoto Fe-Ni akumulatoru atkritumu daudzumu ir jāuzskaita atsevišķi no kategorijas “citi elektriskie akumulatori”. Uzskaitot Fe-Ni akumulatorus atsevišķi no citiem elektrisko akumulatoru veidiem arī tiktu nodrošināta iespēja salīdzināt Valsts vides dienestā un Bateriju un akumulatoru ražotāju[1] reģistrā iesniegto informāciju par tirgū laistajiem un apsaimniekotajiem Fe-Ni akumulatoru daudzumiem.
Noteikumu projekts:
1) nosaka atsevišķi Fe-Ni akumulatoriem savākšanas un pārstrādes apjomus;
2) paredz, ka ražotājs un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants (apsaimniekotājs) datus par Fe-Ni akumulatoriem uzkrāj un sniedz atsevišķi.

[1] Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 31. pantam “bateriju vai akumulatoru ražotājs” ir jebkura persona Eiropas Savienības dalībvalstī, kas neatkarīgi no izmantotās tirdzniecības metodes, arī neatkarīgi no distances līguma, savas komercdarbības vai saimnieciskās darbības ietvaros pirmo reizi laiž tirgū baterijas vai akumulatorus, tai skaitā baterijas vai akumulatorus, kuri atbilstoši ražotāja komercdarbībai ir iestrādāti ierīcēs vai transportlīdzekļos.

2. Lai risinātu jautājumus, kas saitīti ar fotoelementu paneļu (invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai) atkritumu apsaimniekošanu, nodrošinot šo iekārtu atkritumu plūsmas izsekošanu, nepieciešams veikt šādus grozījumus MK noteikumos Nr. 64:
1) nodalīt atsevišķi 4.2. apakškategoriju fotoelementu paneļiem un invertoriem;
2) noteikt prasību RAS ietvaros nodrošināt fotoelementu paneļu un invertoru atkritumu pieņemšanu un uzglabāšanu;
3) noteikt atsevišķi fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanas akumulatoriem savākšanas un pārstrādes apjomus (paredzot vēlāko spēkā stāšanos laiku);
4) neattiecināt skaitliskus savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai vai pārstrādes un reģenerācijas mērķus uz fotoelementu paneļu un invertoru atkritumiem;
5) noteikt kārtību, kādā DRN maksātājs, kas pats veic pasākumus un sedz izdevumus, kas saistīti ar fotoelementu paneļu (invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai) atkritumu apsaimniekošanu, reģistrējas Valts vides dienestā;
6) precizēt pārskata veidlapas (MK noteikumu Nr. 64 5. pielikums).

Paredzēts, ka MK noteikumu Nr. 64 1. pielikuma 3. punkta tabulas 5. punkts attiecībā uz elektriskiem akumulatoriem fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai stāsies spēkā 2030. gada 1. janvārī. Tas ir saistīts ar to, ka elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai paredzamais ekspluatācijas laiks ir 10 gadi. Fotoelementu paneļu tirgu laišana kļuva izplatīta pēdējo gadu laikā, līdz ar to šo iekārtu iespējamais atkritumu apjoms paredzams tikai  2030. gadā.

3. Noteikumu projekts paredz, ka laika periodā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim nolietotu riepu pieņemšanas vai savākšanas apjoms ir 80 % apmērā, bet sākot ar 2026. gada 1. janvāri – 75 % apmērā.

4. Noteikumu projekts paredz, ka MK noteikumu Nr. 64 27. punktā noteiktais 40% apmērs tiek attiecināts arī uz pieņemto vai savākto videi kaitīgu preču apjomu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantiem, kas apsaimnieko videi kaitīgu preču atkritumus.
Ietekmes apraksts
Noteikt, ka divu veidu akumulatori (Fe-Ni un fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai) ir jāuzskaita atsevišķi no citiem elektriskajiem akumulatoriem un fotoelementu paneļi un invertori -  no citām 4. kategorijas elektriskajām un elektroniskajām iekārtām. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/32a0d3ec-c8a8-4069-ac4e-7e988630c0e8/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības laikā nav saņemti iebildumi un priekšlikumi par noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi