23-TA-1372: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" peļņas daļu par 2022. gadu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabinets pēc valsts kapitāla daļu turētāja pamatota priekšlikuma ar Ministru kabineta rīkojumu var noteikt sadalīt peļņu par 2022.gadu saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 „Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – Noteikumi Nr.72) 3.1.apakšpunktu, nosakot dividendes 64 % apmērā no valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” (turpmāk – Jūras administrācija) pārskata gada peļņas un 348 737 euro novirzīt Jūras administrācijas daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādei un uzstādīšanai, lai nodrošinātu augstu mērījumu kvalitāti un īstenotu valsts deleģētā uzdevuma izpildi.
Ņemot vērā minēto, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" peļņas daļu par 2022. gadu" (turpmāk - rīkojuma projekts).
Ņemot vērā minēto, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" peļņas daļu par 2022. gadu" (turpmāk - rīkojuma projekts).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz,ka Jūras administrācijas 2022.gada peļņa tiek sadalīta un dividendes par 2022.gadu 348 737 euro apmērā (64% no peļņas par 2022. gadu) novirzītas Jūras administrācijai daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādei un uzstādīšanai, lai nodrošinātu augstu mērījumu kvalitāti un īstenotu valsts deleģētā uzdevuma izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Jūras administrācija ir valsts kapitālsabiedrība, kurā 100% kapitāla daļu turētāja ir Satiksmes ministrija. Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktā ir noteikts, ka minimālā prognozējamā peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs valsts kapitālsabiedrībām, ir 64% no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, ja atbilstoši šo noteikumu II nodaļai kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā nav noteikts citādi.
Jūras administrācija 2020. gadu noslēdza ar 319 177 euro zaudējumiem un 2021. gadu ar 284 864 euro zaudējumiem. Jūras administrācija arī 2022. gadu prognozēja noslēgt ar zaudējumiem 46 598 euro apmērā, tādējādi dividenžu izmaksa par 2022. gadu netika plānota. Tomēr saskaņā ar apstiprināto Jūras administrācijas 2022. gada pārskatu (Jūras administrācijas 2022. gada pārskats apstiprināts 2023. gada 21. aprīļa kārtējā dalībnieku sapulcē (protokols Nr.3, lēmums Nr.1) pārskata gada peļņa ir 544 902,00 euro. Tādējādi Jūras administrācijas peļņa 2022. gadā pārsniedza prognozēto peļņu. Atbilstoši Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktam dividendēs izmaksājamā summa būtu 64% jeb 348 737 euro.
Jūras administrācija 2020. gadu noslēdza ar 319 177 euro zaudējumiem un 2021. gadu ar 284 864 euro zaudējumiem. Jūras administrācija arī 2022. gadu prognozēja noslēgt ar zaudējumiem 46 598 euro apmērā, tādējādi dividenžu izmaksa par 2022. gadu netika plānota. Tomēr saskaņā ar apstiprināto Jūras administrācijas 2022. gada pārskatu (Jūras administrācijas 2022. gada pārskats apstiprināts 2023. gada 21. aprīļa kārtējā dalībnieku sapulcē (protokols Nr.3, lēmums Nr.1) pārskata gada peļņa ir 544 902,00 euro. Tādējādi Jūras administrācijas peļņa 2022. gadā pārsniedza prognozēto peļņu. Atbilstoši Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktam dividendēs izmaksājamā summa būtu 64% jeb 348 737 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 10. februāra rīkojumu Nr.79 “Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” vispārējo stratēģisko mērķi” Ministru kabinets ir noteicis, ka Jūras administrācijas stratēģiskais mērķis ir nodrošināt tādu pakalpojumu sniegšanu un uzņēmuma darbību, kas veicina Eiropas reģiona mērogā konkurētspējīgas jūrniecības nozares izaugsmi, ilgtspēju un attīstību, piemērojot augstus vides, drošības un aizsardzības standartus.
Saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6.panta pirmās daļas 15.- 17.punktā ietverto deleģējumu Jūras administrācija veic šādus valsts pārvaldes uzdevumus:
- kontrolē un veic dziļuma mērījumus, kā arī hidrogrāfiskos mērījumus un pētījumus Latvijas ūdeņos;
- atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģeotelpisko informāciju iegūst, apkopo un uztur Latvijas ūdeņu (jūras un ostu) ģeotelpiskos datus un pamatdatus (jūras ģeotelpisko informāciju);
- organizē navigācijas publikāciju sagatavošanu, iespiešanu un izplatīšanu;
- publicē un izplata navigācijas brīdinājumus un paziņojumus, kā arī veic kuģošanas drošības informācijas analīzes un izziņošanas nacionālā koordinatora pienākumus.
Jūras administrācijas veiktie mērījumi un navigācijas publikācijas tiek uzskatītas par oficiāliem Latvijas Republikas hidrogrāfiskiem mērījumiem navigācijas publikācijām.
Atbilstoši Jūras administrācijas vidēja termiņa darbības stratēģijas 2023. – 2027. gadam projektam viens no Jūras administrācijas mērķiem ir nodrošināt kvalitatīvus, augstas precizitātes un uzticamus jūras ģeotelpiskos datus, tai skaitā, attīstīt un modernizēt tehnoloģisko sistēmu bāzi, lai nodrošinātu kvalitatīvus, starptautiskiem standartiem atbilstošus hidrogrāfiskos mērījumus un ģeodēziskos datus, iegādājoties daudzstaru dziļumu mērījumu kompleksu hidrogrāfijas kuģim “Kristiāns Dāls” 2023. gadā.
Šobrīd Jūras administrācijas rīcībā ir divas daudzstaru eholotes mērījumu sistēmas. Viena sistēma ir uzstādīta uz mērījumu kutera “Sonārs” un pārsvarā tiek izmantota dziļumu mērījumu veikšanai ostās un Rīgas jūras līcī. Otra daudzstaru eholotes mērījumu sistēma ir uzstādīta uz hidrogrāfijas kuģa “Kristiāns Dāls” un pārsvarā tiek izmantota darbiem atklātā jūrā un nodrošina līdz pat 90% no kopējā uzmērīto dziļumu apjoma (tādejādi nodrošinot 1974. gada Starptautiskajā konvencijā par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras un tās 1988. gada protokolā (SOLAS konvencija) noteiktā piekrastes valsts pienākuma izpildi).
Pašreiz Jūras administrācijas rīcībā esošā kompānijas “Teledyne Reson” izgatavotā daudzstaru eholotes mērījumu sistēma (multi–beam echosounder system, turpmāk – MBES) “SeaBat 7101” tika iegādāta 1998. gadā un daļēji atjaunota 2009. gadā. MBES “SeaBat 7101” vairs neatbilst tādām tehniskajām prasībām, lai nodrošinātu kvalitatīvus un Starptautiskās hidrogrāfijas organizācijas (IHO) S–44 standarta jaunākajām prasībām atbilstošus dziļuma un hidrogrāfiskos mērījumus un pētījumus Latvijas ūdeņos – darbu atklātā jūrā ar palielinātu ātrumu lielā dziļumā un pie palielinātas viļņošanās. IHO hidrogrāfisko mērījumu standarta S-44 jaunākais - 6.0.0 izdevums, kas publicēts 2020. gada septembrī, ir starptautiski atzīts standarts, kuru izmanto hidrogrāfijas dienesti un nozares pārstāvji visā pasaulē kā rokasgrāmatu un pamatdokumentu hidrogrāfisko mērījumu plānošanā un izpildē, lai nodrošinātu mērījumu kvalitāti un uzlabotu kuģošanas drošību. S-44 jaunākajā 6.0.0 izdevumā, salīdzinot ar iepriekšējiem izdevumiem, ir noteiktas jaunas – stingrākas prasības hidrogrāfisko mērījumu rezultātiem, palielinot prasības mērījumu precizitātei, zemūdens objektu noteikšanai, kvalitātes kontrolei un mērījumu rezultātu izšķirtspējai. Jūras administrācijas izmantotā daudzstaru eholotes mērījumu sistēma MBES “SeaBat 7101” ir nolietota un arvien biežāk ir nepieciešamas remonts. Saskaņā ar sistēmas ražotāja kompānijas “Teledyne Reson” sniegto informāciju, šai sistēmai vairs nav pieejamas rezerves daļas un sistēmas remonts lielāku bojājumu gadījumā nav iespējams pat ražotāja rūpnīcā.
Ņemot vērā hidrogrāfijas kuģa “Kristiāns Dāls” dziļumu mērījumu aparatūras kompleksa nolietojumu un, lai nodrošinātu mūsdienu prasībām atbilstošu kvalitatīvu dziļuma mērījumu veikšanu, Jūras administrācijai ir nepieciešams iegādāties jaunu daudzstaru eholotes mērījumu sistēmu, pilnībā nomainot sistēmas procesoru, iegādājoties modernizētu akustisko antenu un pozicionēšanas sistēmu. Tādējādi tiktu nodrošināti daudz augstākas kvalitātes un precizitātes mērījumi.
Ievērojot minēto, daudzstaru dziļumu mērījumu kompleksa iegāde Jūras administrācijas hidrogrāfijas kuģim ir ļoti nozīmīga Jūras administrācijai, lai nodrošinātu augstu mērījumu kvalitāti attiecībā uz tai deleģētajiem pārvaldes uzdevumiem mērījumu un navigācijas publikāciju sagatavošanā.
Ņemot vērā minēto, Jūras administrācijas valde 2022. gada 26. septembrī (protokols Nr. 19, lēmums Nr.1) pieņēma lēmumu par daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādes iepirkuma uzsākšanu. Saskaņā ar Jūras administrācijas valsts kapitāla daļu turētāja Satiksmes ministrijas 2022. gada 2. decembra lēmumu (protokols Nr. 7, lēmums Nr. 2) ir izteikta piekrišana par daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādes iepirkuma uzsākšanu. Attiecīgais iepirkums ir izsludināts 2023. gada 28. martā. Plānotās izmaksas daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas pirkumam, piegādei un uzstādīšanai dokā ir aptuveni 350 000 euro. Precīzas izmaksas būs zināmas iepirkuma procesa noslēgumā.
Jūras administrācijas ieņēmumi no deleģētajiem valsts pārvaldes uzdevumiem un funkcijām veido aptuveni 90%, savukārt ieņēmumi no brīvā tirgū realizētajiem pakalpojumiem – 10%. Darbojoties valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību statusā, Jūras administrācija nodrošina valsts deleģēto uzdevumu izpildi, nepiesaistot līdzekļus no valsts budžeta, izņemot līdzekļus, kas tiek piešķirti saskaņā ar Satiksmes ministrijas un VSIA “Latvijas Jūras administrācija” 22.12.2021. deleģēšanas līgumu Nr. 2-10/2021-8 “Par Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas turētāja funkciju izpildi”. Tomēr saskaņā ar minēto līgumu piešķirtie līdzekļi ir izmantojami tikai šajā līgumā paredzētajam mērķim, kas nav saistīts ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6.panta pirmās daļas 15.- 17.punktā Jūras administrācijai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšanu.
Saskaņā ar noteikto kārtību par valsts kapitālsabiedrību grupēšanu, ņemot vērā to ienākumus, Jūras administrācija uzskatāma par valsts atkarīgu nekomerciālu kapitālsabiedrību.
Jūras administrācija nesaņem finansējumu no valsts budžeta. Pamatieņēmumus Jūras administrācijas budžetā (aptuveni 70% no kopējo ieņēmumu apmēra) veido maksa par navigācijas pakalpojumiem, kas sedz izdevumus, kas rodas valsts deleģēto funkciju izpildē. Pārkrauto kravu apjoma būtiskais kritums Latvijas ostās iepriekšējos gados veicināja to, ka Jūras administrācija iepriekšējos gados ir strādājusi ar zaudējumiem. Samazinājums pārkrauto kravu apjomā nozīmē mazāku kuģu skaitu Latvijas ostās, savukārt ostās ienākošo kravas kuģu skaits vistiešākā veidā ietekmē maksas par navigācijas pakalpojumiem apjomu, kas veido pamatieņēmums Jūras administrācijas budžetā.
Sniegto pakalpojumu un produktu kvalitātes uzlabošana ir patstāvīgs Jūras administrācijas ilgtermiņa mērķis un tā īstenošanai nepieciešamas investīcijas, kuras nav iespējams uzkrāt darbojoties tiešā ģeopolitisko svārstību ietekmē (kravu apjomi ostās) un vienlaikus cenšoties saglabāt finansiālo neatkarību.
Saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6.panta pirmās daļas 15.- 17.punktā ietverto deleģējumu Jūras administrācija veic šādus valsts pārvaldes uzdevumus:
- kontrolē un veic dziļuma mērījumus, kā arī hidrogrāfiskos mērījumus un pētījumus Latvijas ūdeņos;
- atbilstoši normatīvajiem aktiem par ģeotelpisko informāciju iegūst, apkopo un uztur Latvijas ūdeņu (jūras un ostu) ģeotelpiskos datus un pamatdatus (jūras ģeotelpisko informāciju);
- organizē navigācijas publikāciju sagatavošanu, iespiešanu un izplatīšanu;
- publicē un izplata navigācijas brīdinājumus un paziņojumus, kā arī veic kuģošanas drošības informācijas analīzes un izziņošanas nacionālā koordinatora pienākumus.
Jūras administrācijas veiktie mērījumi un navigācijas publikācijas tiek uzskatītas par oficiāliem Latvijas Republikas hidrogrāfiskiem mērījumiem navigācijas publikācijām.
Atbilstoši Jūras administrācijas vidēja termiņa darbības stratēģijas 2023. – 2027. gadam projektam viens no Jūras administrācijas mērķiem ir nodrošināt kvalitatīvus, augstas precizitātes un uzticamus jūras ģeotelpiskos datus, tai skaitā, attīstīt un modernizēt tehnoloģisko sistēmu bāzi, lai nodrošinātu kvalitatīvus, starptautiskiem standartiem atbilstošus hidrogrāfiskos mērījumus un ģeodēziskos datus, iegādājoties daudzstaru dziļumu mērījumu kompleksu hidrogrāfijas kuģim “Kristiāns Dāls” 2023. gadā.
Šobrīd Jūras administrācijas rīcībā ir divas daudzstaru eholotes mērījumu sistēmas. Viena sistēma ir uzstādīta uz mērījumu kutera “Sonārs” un pārsvarā tiek izmantota dziļumu mērījumu veikšanai ostās un Rīgas jūras līcī. Otra daudzstaru eholotes mērījumu sistēma ir uzstādīta uz hidrogrāfijas kuģa “Kristiāns Dāls” un pārsvarā tiek izmantota darbiem atklātā jūrā un nodrošina līdz pat 90% no kopējā uzmērīto dziļumu apjoma (tādejādi nodrošinot 1974. gada Starptautiskajā konvencijā par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras un tās 1988. gada protokolā (SOLAS konvencija) noteiktā piekrastes valsts pienākuma izpildi).
Pašreiz Jūras administrācijas rīcībā esošā kompānijas “Teledyne Reson” izgatavotā daudzstaru eholotes mērījumu sistēma (multi–beam echosounder system, turpmāk – MBES) “SeaBat 7101” tika iegādāta 1998. gadā un daļēji atjaunota 2009. gadā. MBES “SeaBat 7101” vairs neatbilst tādām tehniskajām prasībām, lai nodrošinātu kvalitatīvus un Starptautiskās hidrogrāfijas organizācijas (IHO) S–44 standarta jaunākajām prasībām atbilstošus dziļuma un hidrogrāfiskos mērījumus un pētījumus Latvijas ūdeņos – darbu atklātā jūrā ar palielinātu ātrumu lielā dziļumā un pie palielinātas viļņošanās. IHO hidrogrāfisko mērījumu standarta S-44 jaunākais - 6.0.0 izdevums, kas publicēts 2020. gada septembrī, ir starptautiski atzīts standarts, kuru izmanto hidrogrāfijas dienesti un nozares pārstāvji visā pasaulē kā rokasgrāmatu un pamatdokumentu hidrogrāfisko mērījumu plānošanā un izpildē, lai nodrošinātu mērījumu kvalitāti un uzlabotu kuģošanas drošību. S-44 jaunākajā 6.0.0 izdevumā, salīdzinot ar iepriekšējiem izdevumiem, ir noteiktas jaunas – stingrākas prasības hidrogrāfisko mērījumu rezultātiem, palielinot prasības mērījumu precizitātei, zemūdens objektu noteikšanai, kvalitātes kontrolei un mērījumu rezultātu izšķirtspējai. Jūras administrācijas izmantotā daudzstaru eholotes mērījumu sistēma MBES “SeaBat 7101” ir nolietota un arvien biežāk ir nepieciešamas remonts. Saskaņā ar sistēmas ražotāja kompānijas “Teledyne Reson” sniegto informāciju, šai sistēmai vairs nav pieejamas rezerves daļas un sistēmas remonts lielāku bojājumu gadījumā nav iespējams pat ražotāja rūpnīcā.
Ņemot vērā hidrogrāfijas kuģa “Kristiāns Dāls” dziļumu mērījumu aparatūras kompleksa nolietojumu un, lai nodrošinātu mūsdienu prasībām atbilstošu kvalitatīvu dziļuma mērījumu veikšanu, Jūras administrācijai ir nepieciešams iegādāties jaunu daudzstaru eholotes mērījumu sistēmu, pilnībā nomainot sistēmas procesoru, iegādājoties modernizētu akustisko antenu un pozicionēšanas sistēmu. Tādējādi tiktu nodrošināti daudz augstākas kvalitātes un precizitātes mērījumi.
Ievērojot minēto, daudzstaru dziļumu mērījumu kompleksa iegāde Jūras administrācijas hidrogrāfijas kuģim ir ļoti nozīmīga Jūras administrācijai, lai nodrošinātu augstu mērījumu kvalitāti attiecībā uz tai deleģētajiem pārvaldes uzdevumiem mērījumu un navigācijas publikāciju sagatavošanā.
Ņemot vērā minēto, Jūras administrācijas valde 2022. gada 26. septembrī (protokols Nr. 19, lēmums Nr.1) pieņēma lēmumu par daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādes iepirkuma uzsākšanu. Saskaņā ar Jūras administrācijas valsts kapitāla daļu turētāja Satiksmes ministrijas 2022. gada 2. decembra lēmumu (protokols Nr. 7, lēmums Nr. 2) ir izteikta piekrišana par daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādes iepirkuma uzsākšanu. Attiecīgais iepirkums ir izsludināts 2023. gada 28. martā. Plānotās izmaksas daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas pirkumam, piegādei un uzstādīšanai dokā ir aptuveni 350 000 euro. Precīzas izmaksas būs zināmas iepirkuma procesa noslēgumā.
Jūras administrācijas ieņēmumi no deleģētajiem valsts pārvaldes uzdevumiem un funkcijām veido aptuveni 90%, savukārt ieņēmumi no brīvā tirgū realizētajiem pakalpojumiem – 10%. Darbojoties valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību statusā, Jūras administrācija nodrošina valsts deleģēto uzdevumu izpildi, nepiesaistot līdzekļus no valsts budžeta, izņemot līdzekļus, kas tiek piešķirti saskaņā ar Satiksmes ministrijas un VSIA “Latvijas Jūras administrācija” 22.12.2021. deleģēšanas līgumu Nr. 2-10/2021-8 “Par Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas turētāja funkciju izpildi”. Tomēr saskaņā ar minēto līgumu piešķirtie līdzekļi ir izmantojami tikai šajā līgumā paredzētajam mērķim, kas nav saistīts ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6.panta pirmās daļas 15.- 17.punktā Jūras administrācijai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšanu.
Saskaņā ar noteikto kārtību par valsts kapitālsabiedrību grupēšanu, ņemot vērā to ienākumus, Jūras administrācija uzskatāma par valsts atkarīgu nekomerciālu kapitālsabiedrību.
Jūras administrācija nesaņem finansējumu no valsts budžeta. Pamatieņēmumus Jūras administrācijas budžetā (aptuveni 70% no kopējo ieņēmumu apmēra) veido maksa par navigācijas pakalpojumiem, kas sedz izdevumus, kas rodas valsts deleģēto funkciju izpildē. Pārkrauto kravu apjoma būtiskais kritums Latvijas ostās iepriekšējos gados veicināja to, ka Jūras administrācija iepriekšējos gados ir strādājusi ar zaudējumiem. Samazinājums pārkrauto kravu apjomā nozīmē mazāku kuģu skaitu Latvijas ostās, savukārt ostās ienākošo kravas kuģu skaits vistiešākā veidā ietekmē maksas par navigācijas pakalpojumiem apjomu, kas veido pamatieņēmums Jūras administrācijas budžetā.
Sniegto pakalpojumu un produktu kvalitātes uzlabošana ir patstāvīgs Jūras administrācijas ilgtermiņa mērķis un tā īstenošanai nepieciešamas investīcijas, kuras nav iespējams uzkrāt darbojoties tiešā ģeopolitisko svārstību ietekmē (kravu apjomi ostās) un vienlaikus cenšoties saglabāt finansiālo neatkarību.
Risinājuma apraksts
Lai Jūras administrācija spētu īstenot tās stratēģiskajā mērķī noteiktos uzdevumus un nodrošinātu augstu mērījumu kvalitāti attiecībā uz Jūras administrācijai deleģētajiem valsts pārvaldes uzdevumiem, Jūras administrācijai nepieciešami līdzekļi daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādei un uzstādīšanai, līdz ar to Satiksmes ministrija ierosina Ministru kabinetam noteikt sadalīt peļņu par 2022.gadu saskaņā ar Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu, nosakot dividendes 64 % apmērā no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas un 348 737euro novirzīt Jūras administrācijai daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādei un uzstādīšanai, lai nodrošinātu augstu mērījumu kvalitāti un īstenotu Jūras administrācijai valsts deleģētā uzdevuma izpildi.
Rīkojuma projekts ir izvērtēts no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta viedokļa, un ir secināms, ka Jūras administrācijai nosakāmā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu, jo 348 737 euro no dividendēs sadalītās summas tiks novirzīti Jūras administrācijai daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādei un uzstādīšanai, kas nepieciešama Jūras administrācijai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai. Šie valsts pārvaldes uzdevumi nav saimnieciska darbība, bet ekskluzīvi valsts kompetencē esoši pakalpojumi, kas ir deleģēti Jūras administrācijai. Kā arī, pamatojoties uz Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktā noteikto, finansējums, kas paredzēts, lai segtu ar valsts funkciju saistītos izdevumus, nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu un nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Rīkojuma projekts ir izvērtēts no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta viedokļa, un ir secināms, ka Jūras administrācijai nosakāmā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu, jo 348 737 euro no dividendēs sadalītās summas tiks novirzīti Jūras administrācijai daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegādei un uzstādīšanai, kas nepieciešama Jūras administrācijai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai. Šie valsts pārvaldes uzdevumi nav saimnieciska darbība, bet ekskluzīvi valsts kompetencē esoši pakalpojumi, kas ir deleģēti Jūras administrācijai. Kā arī, pamatojoties uz Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktā noteikto, finansējums, kas paredzēts, lai segtu ar valsts funkciju saistītos izdevumus, nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu un nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
321 290 537
-348 737
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
321 290 537
-348 737
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
321 290 537
-348 737
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
321 290 537
-348 737
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-348 737
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-348 737
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumā „Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 2023.gadā ir ieplānoti ieņēmumi no dividendēm (ieņēmumi no valsts (pašvaldību) kapitāla izmantošanas) 321 290 537 euro. Jūras administrācija 2022. gadu prognozēja noslēgt ar zaudējumiem 46 598 euro apmērā, tādējādi dividenžu izmaksa par 2022. gadu netika plānota.
Ņemot vērā, ka daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegāde ir nepieciešama valsts deleģētā uzdevuma izpildei, uzņēmumu ienākuma nodoklis tiks aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, līdz ar to tas tiks aprēķināts no dividendēs sadalītās peļņas daļas un valsts deleģētā uzdevuma īstenošanai novirzāmās summas.
Ņemot vērā, ka daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas iegāde ir nepieciešama valsts deleģētā uzdevuma izpildei, uzņēmumu ienākuma nodoklis tiks aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, līdz ar to tas tiks aprēķināts no dividendēs sadalītās peļņas daļas un valsts deleģētā uzdevuma īstenošanai novirzāmās summas.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un Jūras administrācija.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un Jūras administrācija.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
- Satiksmes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
