Anotācija

24-TA-3231: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Vecrauši" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma “Vecrauši” (kadastra Nr. 80700120507) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 80700120641) 1,7 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 80700120642) 0,0791 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 80700120643) 0,3869 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 80700120644) 0,2247 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 80700120640) 0,3064 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 80700120638) 1,34 ha platībā - Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot projektu "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts), nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Vecrauši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.80700120507) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120641) 1,7 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120642) 0,0791 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120643) 0,3869 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120644) 0,2247 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120640) 0,3064 ha platībā un  zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120638) 1,34 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-365183-261 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica’’ DS2 posma “Vangaži – Salaspils – Misa apakšposms DPS4”, būvatļauja Nr. 1, Rail Baltica projekta īstenošanai Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Vangaži-Salaspils -Misa”, kas nepieciešams Rail Baltica 1. kārtas scenārija realizācijai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000529785 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
1. Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120033) sadales) sastāv no septiņām zemes vienībām:
1.1. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80700120638 – 1,34 ha platībā;  
1.2. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80700120639 – 1,22 ha platībā; 
1.3. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80700120640 – 0,3064 ha platībā; 
1.4. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80700120641 – 1,7 ha platībā; 
1.5. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80700120642 – 0,0791 ha platībā; 
1.6. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80700120643 – 0,3869 ha platībā; 
1.7. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80700120644 – 0,2247  ha platībā.
2. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrēti apgrūtinājumi, nomas tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes, izņemot atzīmes veidā veikto ierakstu par ceļa servitūta teritoriju 0,1 ha platībā.
Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts par ceļa servitūtu neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu. Tādējādi zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
3. Kadastra informācijas sistēmā Nekustamā īpašuma atsavināmajai:
3.1. zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120641) 1,7 ha platībā, no kuras mežu platība – 1,39 ha, krūmāju platība – 0,23 ha un ūdens objektu zeme – 0,08 ha, reģistrēti apgrūtinājumi:
- no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020103) – 0,05 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,0004 ha;
3.2. zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120642) 0,0791 ha platībā, no kuras krūmāju platība – 0,0635 ha, ūdens objektu zeme – 0,0019 ha un zeme zem ceļiem – 0,0137 ha, reģistrēti apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,0791 ha;
- ceļa servitūta teritorija (7315030100) – 0,1 ha;
3.3. zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120643) 0,3869 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,3768 ha un ūdens objektu zeme – 0,0101 ha, apgrūtinājumi nav noteikti;
3.4. zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120644) 0,2247 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,217 ha un ūdens objektu zeme – 0,0077 ha, apgrūtinājumi nav noteikti;
3.5. zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120640) 0,3064 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,2985 ha un ūdens objektu zeme – 0,0079 ha, apgrūtinājumi nav noteikti;
3.6. zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120638) 1,34 ha platībā, no kuras mežu platība – 0,89 ha, krūmāju platība – 0,37 ha un ūdens objektu zeme – 0,08 ha, reģistrēti apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,01 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) – 0,1 ha.
3.7. Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošajām zemes vienībām (kadastra apzīmējumi 80700120641, 80700120642, 80700120643 un 80700120644), kas nepieciešamas Rail Baltica projekta īstenošanai, noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101), savukārt Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošajām zemes vienībām (kadastra apzīmējumi 80700120640 un 80700120638), kas atsavināmas papildus saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu, noteikts lietošanas mērķis - Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība (0201).

Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijā nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmajai daļai noteiktais apgrūtinājums ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.

Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk - Institūcija) 2023. gada 26. oktobrī saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo un otro daļu un 6. panta pirmo daļu nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-3285 “Paziņojums par nekustamā īpašuma “Vecrauši" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 80700120507, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120033 atsavināšanu visā platībā (5,5 ha).
Saskaņā ar situāciju pirms zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120033) sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo zemes vienības daļu aptuveni 2,4951 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļas aptuveni 1,4022 ha platībā, 1,2702 ha platībā un 0,3325 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 12. oktobra atzinumam Nr.1-7.1/23/2918 Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Mežsaimnieciskās teritorijas (M), kur zemes vienības atlikusī daļa saskaņā ar Ķekavas teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumos 653. punktā noteikto nevar būt mazāka par 2 ha. Līdz ar to Zemes vienības daļas ar aptuveno platību 1,4022 ha, 1,2702 ha un 0,3325 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk nav izmantojamas patstāvīgi. Nekustamā īpašuma īpašnieka pārstāvis 2023. gada 28. novembra vēstulē rakstiski ir darījis zināmu, ka Īpašnieks vēlas paturēt savā īpašumā tikai atlikušo zemes vienību daļu aptuveni 1,2661 ha platībā (pirms Rail Baltica projekta tehnisko risinājumu precizēšanas aptuveni 1,2702 ha).

Ņemot vērā minēto, Institūcija nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr.2.3.N/2023-4060 “Precizējums paziņojumā par nekustamā īpašuma “Vecrauši" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 80700120507, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot par Zemes vienības daļas aptuveni 4,2298 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) atsavināšanu.

Institūcijā 2024. gada 29. aprīlī saņemta akciju sabiedrības “RB Rail” vēstule Nr. 1.13/LV-2024-358, kurā sniegta informācija, ka, detalizējot būvprojekta tehniskos risinājumus, ir precizētas Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības daļas robežas un platība.
2024. gada 7. jūnijā Institūcija nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam atkārtotu paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-3027 “Precizējums paziņojumā par nekustamā īpašuma “Vecrauši” Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 80700120507, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot par precizēto atsavināmo kopējo platību aptuveni 4,2339 ha no Zemes vienības.

Pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120033) sadales, atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120639) 1,22 ha platībā netiek atsavināta Rail Baltica projektam, pamatojoties uz Likuma 6. panta pirmo daļu. Vienošanās par atlikušajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 80700120640, 0,3064 ha platībā un ar kadastra apzīmējumu 80700120638, 1,34 ha platībā saglabāšanu Nekustamā īpašuma Īpašnieka īpašumā netika panākta.

Saskaņā ar akciju sabiedrības “RB Rail”, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120639) 1,22 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros ir paredzēta piekļuve no projektēta komersanta nozīmes autoceļa.
Nekustamā īpašuma īpašnieks iebildumus nav sniedzis un prasījumus nav pieteicis.

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 9. decembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma “Vecrauši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80700120507) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120641) 1,7 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120642) 0,0791 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120643) 0,3869 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120644) 0,2247 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120640) 0,3064 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120638) 1,34 ha platībā - Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, nosakot to atbilstoši kopējai vērtībai 24 155,12 EUR (divdesmit četri tūkstoši viens simts piecdesmit pieci eiro un 12 centi), ko veido:
- Atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 14 937,27 EUR (četrpadsmit tūkstoši deviņi simti trīsdesmit septiņi euro un 27 centi), tai skaitā:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120641) 1,7 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120642) 0,0791 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120643) 0,3869 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120644) 0,2247 ha platībā, kas atsavināmas sabiedrības vajadzībām, kopējā tirgus vērtība 8 845,59 EUR jeb 0,37 EUR par zemes kvadrātmetru;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120640) 0,3064 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120638) 1,34 ha platībā, kas atsavināmas papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu, kopējā tirgus vērtība 6 091,68 EUR jeb 0,37 EUR par zemes kvadrātmetru;
- uz zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 80700120641, 80700120642 un 80700120638) 3,1191 ha platībā esošās mežaudzes tirgus vērtība 9 217,85 EUR.
Institūcijā 2024. gada 9. decembrī elektroniskā sarakstē saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana atlīdzības apmēram.  
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada  12.decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4210 nolēma:
- apstiprināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Vecrauši” (kadastra Nr.8070 012 0507) daļas – zemes vienības (kadastra apzīmējums 8070 012 0641) 1,7 ha platībā, zemes vienības (kadastra apzīmējums 8070 012 0642) 0,0791 ha platībā, zemes vienības (kadastra apzīmējums 8070 012 0643) 0,3869 ha platībā, zemes vienības (kadastra apzīmējums 8070 012 0644) 0,2247 ha platībā, zemes vienības (kadastra apzīmējums 8070 012 0640) 0,3064 ha platībā un zemes vienības (kadastra apzīmējums 8070 012 0638) 1,34 ha platībā – Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 14937,27 EUR (četrpadsmit tūkstoši deviņi simti trīsdesmit septiņi euro, 27 centi);
- atlīdzināt zaudējumus - uz zemes vienībām (kadastra apzīmējumi 8070 012 0641, 8070 012 0642, 8070 012 0638) 3,1191 ha platībā augošās mežaudzes tirgus vērtību 9 217,85 EUR.
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības par Īpašuma atsavināšanu kopējo summu 24 155,12 EUR (divdesmit četri tūkstoši viens simts piecdesmit pieci euro, 12 centi) apmērā.
 
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Vecrauši” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80700120507) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120641) 1,7 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120642) 0,0791 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120643) 0,3869 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120644) 0,2247 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120640) 0,3064    ha platībā un  zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120638) 1,34 ha platībā - Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību “RB Rail” un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. 
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi