Anotācija (ex-ante)

22-TA-3779: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 365 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozōjumi Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 365 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu optimālu Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) un valsts budžeta līdzekļu izmantošanu Ekonomikas ministrijas (turpmāk - EM) atbildībā esošo darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6.punktu, 9.punktu un 13. punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumu Nr. 365 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK Noteikumi Nr.365) noteiktā 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" ietvaros tiek īstenotas aktivitātes, kas paredz “Labās prakses pārņemšana” un “Augsta līmeņa apmācības” apmācību programmas. Lai tās īstenotu, ir pieejams REACT-EU finansējums 5 000 000 EUR apmērā.

Šobrīd kopumā atbalstīti 42 komersanti un 73 personas ir saņēmušas nefinansiālu atbalstu Augsta līmeņa apmācību aktivitātes ietvaros (MK noteikumu Nr.365 22.2.apakšpunkta aktivitāte), bet personas, kas ir saņēmušas nefinansiālu atbalstu Labās prakses aktivitātes ietvaros (MK noteikumu Nr.365 22.3.apakšpunkta aktivitāte) Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas (turpmāk - KPVIS) datos vēl netiek uzrādītas, jo komersanti vēl nav iesnieguši Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā (turpmāk - LIAA) atskaites un LIAA nav apstiprinājis īstenotās apmācības. Faktiski uz 31.12.2022., tiks apgūti 407 139 EUR, vienlaikus aktīvi notiek šo aktivitāšu īstenošana un plānots, ka līdz 31.12.2023. kopā tiks apgūti 3 500 000 EUR, indikatīvi sasniedzot MK Noteikumos Nr. 365 noteiktos rādītājus: 122 atbalstītos komersantus un 488 personas, kuras saņem nefinansiālu atbalstu. Līdz ar to arī proporcionāli tiek samazināta arī summa viena projekta iesnieguma maksimāli pieļaujamai finansējuma apmēram no 5 650 000 euro uz 4 150 000 euro.


Vienlaikus Ekonomikas ministrija ir secinājusi, ka esošās ekonomikas situācijas apstākļos, uzņēmumiem ir īpaši svarīgs atbalsts ārējo tirgus apgūšanai. Ņemot vērā, ka MK Noteikumos Nr. 365 veidojas atlikums 1 500 000 EUR apmērā, Ekonomikas ministrija rosina veikt pārdali uz starptautiskās konkurētspējas veicināšanas atbalta programmu, kas tiek īstenota ar Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumiem Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi"".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Karš Ukrainā un sankcijas Krievijai un Baltkrievijai ir sašūpojušas globālos tirgus un atstāj ietekmi uz pasaules ekonomiku. Ietekme uz Eiropas, it īpaši Austrumeiropas, valstīm, tai skaitā Latviju ir lielāka. Galvenie ietekmes kanāli uz ekonomiku ir caur augstākām izejvielu cenām, noskaņojuma vājināšanos un tirdzniecības apjomu mazināšanos ar Krieviju, Baltkrieviju un Ukrainu. Saistībā ar šobrīd ārpolitikā esošo krīzes situāciju un ieviestajām sankcijām pret noteiktām austrumu valstīm, ir būtiski nodrošināt atbalstu tirgus pārorientācijai un biznesa projektu realizācijai, lai novērstu tirgus lejupslīdi.
Risinājuma apraksts
MK Noteikumu projekts paredz:
1. REACT-EU finasējuma pārdali 1 500 000 EUR  apmērā uz starptautiskās konkurētspējas veicināšanas atbalsta programmu;
2. tehniskus precizējumus, kas attiecas uz rādītāju vērtībām - tiek noteikts, ka 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa finansēto atbalstāmo darbību ietvaros līdz 2023. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji un to vērtības:
a) atbalstīto komersantu skaits – 122;
b) atbalstīto komersantu skaits, kas saņem grantus, – 122;
c) specifiskais rezultāta rādītājs – inovatīvo komersantu īpatsvars ir 40 %;
d) personu skaits, kuras saņem nefinansiālu atbalstu – 488.
Netiek uzskaitītas sasniedzamās vērtības 2021.gadā un 2022.gadā atsevišķi, saglabājot iepriekš definētās sasniedzamās kopējās vērtības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 423 714
-1 271 856
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 423 714
-1 271 856
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 211 858
-1 500 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 211 858
-1 500 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-788 144
228 144
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-788 144
228 144
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
228 144
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
228 144
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomikas ministrija rosina veikt finansējuma pārdali 1 500 000 euro (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 1 263 557 euro, valsts budžeta finansējums - 236 443 euro) uz Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi"".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Noteikumu projekts tiks virzīts pirms vai vienlaicīgi ar grozījumiem Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi"" un grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 25. septembra noteikumos Nr. 612 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt MVK izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.5. pasākuma "Atbalsts ieguldījumiem ražošanas telpu un infrastruktūras izveidei vai rekonstrukcijai" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Tiek pārdalīts finansējums 1 500 000 EUR apmērā uz starptautiskās konkurētspējas veicināšanas programmu
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi