Anotācija

22-TA-1952: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts pētījumu programmu "Augstas enerģijas fizika un paātrinātāju tehnoloģijas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – Ministrija) ir izstrādājusi rīkojuma projektu saskaņā ar:
1. Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. rīcības virziena  “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” 140. un 409. uzdevumu.
2. Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam” (apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 14. aprīļa rīkojumu Nr. 246) 1.2. Rīcības virziena „P&A infrastruktūras pētniecības un inovācijai” 1.2.1. un 1.2.1.4. uzdevumu izpildi, attīstot izcilību, starpnozaru un starptautisko sadarbību, tādējādi paaugstinot Latvijas pētniecības redzamību un sadarbības iespējas starptautiskā mērogā.
2. Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina prioritāros zinātņu virzienus un valsts pētījumu programmas;
3. Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, kas nosaka, ka valsts pētījumu programmu mērķus un uzdevumus nosaka attiecīgās nozaru ministrijas, konsultējoties ar Latvijas Zinātņu akadēmiju un Latvijas Zinātnes padomi. Ministrija vai citas nozaru ministrijas valsts pētījumu programmu projektu konkursa kārtībā var piešķirt valsts pētījumu programmu projektiem finansējumu no zinātnes finansēšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Valsts pētījumu programmu projektu konkursu organizē un īsteno Latvijas Zinātnes padome.
4. Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu īstenošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi) 4. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Apstiprināt valsts pētījumu programmu “Augstas enerģijas fizika un paātrinātāju tehnoloģijas” (turpmāk – Programma), nosakot, atbilstoši MK noteikumu 4.punktam, tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu, piešķirto finansējumu un sasniedzamos rezultātus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai ministrijai atļautu īstenot un finansēt pētniecību dabaszinātnēs un inženierzinātnēs augstas enerģijas fizikas un paātrinātāju tehnoloģiju jomās, MK noteikumos noteiktajā kārtībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijai kā Eiropas Kodolpētniecības organizācijas (The European Organization for Nuclear Research) (turpmāk – CERN) asociētai dalībvalstij ir jānodrošina valsts pilnvērtīgu dalību CERN, sekmējot jaunas sadarbības iespējas Latvijas zinātniekiem, kā arī augstskolu mācību spēkiem un studentiem, tādējādi stiprinot Latvijas pētniecības ekselenci un attīstību. Latvijai ir jādemonstrē arī atbilstoša zinātniskā kapacitāte. Ņemot vērā CERN Konvencijā  noteikto, CERN darbības metodes, mērķus un principus, zinātniskās kapacitātes demonstrēšana ietver:
1. zinātnisko kopienu, kura nodarbojas ar augstas enerģijas daļiņu fizikas jautājumiem. Latvijā tā ir neliela. Lai attīstītu fizikas nozares augstas enerģijas daļiņu fizikas jomu, ir nepieciešams izveidot starptautisku starpdisciplināru augstas enerģijas daļiņu fizikas un paātrinātāju tehnoloģiju doktorantūras studiju programmu;
2. Augstas enerģijas fizikas (HEP) jeb daliņu fizika ir pētniecības nozari, kurā vitāli svarīga ir ilgtermiņa plānošana, lai nodrošinot pilnvērtīgu dalību jebkurā no lielajiem HEP eksperimentiem gan CERN, gan citās starptautiskajās sadarbībās, Tādejādi Latvijas programmu projektu vadītājiem ir jāspēj starptautiskajiem sadarbības partneriem nodrošināt ilgtermiņa sadarbību, ko ir iespējams sasniegt ar Programmas nepārtrauktība;
3. augstskolu studentus – maģistratūras, doktorantūras un pēc-doktorantūras studentus, kā arī mācību spēkus. Programmas 2020.-2022.gada īstenošanas periodā finansētais tās periods ir 2 kalendārie gadi. Saskaņā ar  Stratēģiskās padomes (turpmāk - stratēģiskā padome) 2022.gada 11.aprīļa sēdē Projekta VPP-IZM-CERN-2020/1-0002 īstenotāju iesniegtajām rekomendācijām , projekta ilgums ir nepietiekams, lai nosegtu vismaz vienu pilnu doktorantūras (PhD) ciklu, kā rezultātā nav iespējams garantēt atbilstošu zinātnisko atdevi no piesaistītajiem studentiem. Šobrīd īstenotās  valsts pētījumu programmas projektos ir iesaistīti 4 maģistratūras studenti (2 -  Latvijas Universitāte; 2 - Rīgas Tehniskā universitāte) un 4 doktorantūras studenti – (2 -  Latvijas Universitāte; 2 - Rīgas Tehniskā universitāte).

Ņemot vērā stratēģiskās padomes 2022.gada 11.aprīļa sēdē prezentēto 2020.-2022. gadā īstenotās valsts pētījumu programmas “Augstas enerģijas fizika un paātrinātāju tehnoloģijas” starprezultātus, secinājumus un rekomendācijas, ir nepieciešams izstrādāt jaunu valsts pētījumu programmu, saglabājot esošās programmas nosaukumu, jo šobrīd īstenotā Programma noslēdzas š.g. oktobrī. Jaunā programma sekmētu pētniecības izcilības attīstību dabaszinātnēs un inženierzinātnēs augstas enerģijas fizikas zinātnēs un nodrošinātu 2020.-2022.gadā īstenotās programmas iegūto rezultātu stiprināšanu un programmas nepārtrauktību.
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu un finansējumu. Rīkojums Ministrijai dos iespēju uzsākt Programmas konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, secīgi izsludināt Programmas projekta pieteikumu konkursu, veikt projekta atlasi un noslēgt projekta īstenošanas līgumu, kā to paredz Ministru noteikumi. Programma kā valsts pasūtījums ir politikas  īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību tiks identificēti un pētīti tādi Latvijas ilgtspējai un attīstībai nozīmīgi jautājumi, kuru risināšanai ir nepieciešams fokusēt Latvijas zinātnisko institūciju darbu un noteikt zinātniskus uzdevumus.  Ievērojot minēto, Programma rada labvēlīgus apstākļus Latvijas ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanai un ekonomiskās izaugsmes stimulēšanai.
Pēc Stratēģiskās padomes sēdes tika saņemti arī rakstiski komentāri no tās locekļiem, piemēram Programmas jaunā uzsaukuma rekomendētais ilgums līdz 5 gadi, kas ietvertu pilnu PhD ciklu.
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 35. panta pirmo un otro daļu un Ministru noteikumu 3., 4. un 6. punktu, Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija), sadarbojoties ar stratēģisko padomi, kuras uzdevums ir konsultēt ministriju par Programmas stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem, sniegt priekšlikumus, izstrādāja rekomendācijas Programmai. Stratēģiskās padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji mo ministrijs, Rīgas Tehniskās universitātes, Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta, sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Baltic Scientific Instruments”, Merilendas Universitātes (University of Maryland),  Pjēra un Marijas Kirī universitātes (Parīze VI) (Université Pierre & Marie Curie, Paris VI), Londonas Universitātes (University of London),  un CERN.
Pamatojoties uz Rīkojumu, kas apstiprina Programmu un ievērojot MK noteikumu 3.punktu, 5. punktu un 16.punktu, konkursa nolikumu izstrādā ministrija, sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi (turpmāk - padome) vai padome nozares ministrijas uzdevumā, kas paredz programmas izpildi. Nolikums neparedz papildu būtiskus nosacījumus programmai, piemēram, MK noteikumu 16.1 punkts paredz, ka var izvērst Programmas uzdevumus, tos neplašinot.
Risinājuma apraksts
Risinājums – ministrija varēs īstenot un finansēt valsts pētījumu programmu, kas nodrošinās iespēju stiprināt Latvijas zinātniskās kopienas attīstību augstas enerģijas fizikas un paātrinātāju tehnoloģijas jomā sadarbībā ar CERN.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekts ir saskaņots ar Latvijas Zinātnes padomi un Latvijas Zinātņu akadēmiju
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Zinātniskajās institūcijās un augstskolās nodarbinātie; zinātnieki; studējošie un zinātniskā doktora grāda pretendenti, Latvijas izcelsmes pētnieki un studējošie diasporā, uzņēmēji, Latvijas Zinātnes padomes nodarbinātie, ārvalstu zinātniskie eksperti.
Juridiskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Zinātniskās institūcijas un augstskolas, uzņēmēji, Izglītības un zinātnes ministrija, Latvijas Zinātnes padome.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas tautsaimniecības stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas darbavietas (pētniekiem un studējošajiem), kā arī tautsaimniecības stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
300 000
0
300 000
0
300 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
300 000
0
300 000
0
300 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
300 000
0
300 000
0
300 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
300 000
0
300 000
0
300 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Programmas īstenošanai 2022. – 2026. gadam ir piešķirts finansējums 1 500 000 euro apmērā.
Programmu finansē no Ministrijas valsts budžeta programmas 05.00.00 “Zinātne” apakšprogrammā 05.12.00 “Valsts pētījumu programmas” piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem programmas īstenošanas nodrošināšanai ik gadu 300 000 euro apmērā.
Programmas īstenošanai piešķirto kopējo finansējumu ir plānots sadalīt viena Programmas projektu pieteikumu konkursa ietvaros, pie nosacījuma, ja projektu pieteikumi novērtēti virs kvalitātes sliekšņa un projektu ietvaros tiks risināti visi Programmas uzdevumi. Gadījumā, ja projektu pieteikumu skaits būs nepietiekošs, tad tiks organizēts atkārtots projektu pieteikumu konkurss.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedriskā līdzība tiks īstenota, publicējot Rīkojuma projektu TAP portālā. 
Pirms programmas projektu konkursa izsludināšanas plānots organizēt informatīvu semināru projektu pieteikumu iesniedzējiem par Programmas projektu konkursa nolikumu un praktiskajām vadlīnijām projekta pieteikuma sagatavošanai, kā arī publicēt informāciju par konkursa nolikumu, vadlīnijām, kā arī atbilžu apkopojumu biežāk uzdotajiem jautājumiem Ministrijas un Latvijas Zinātnes padomes mājaslapā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Latvijas Zinātnes padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas tautsaimniecības stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls. Programma ir izstrādāta, ievērojot: Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021-2027 (turpmāk – NAP) 2021-2027 rīcības virziena “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” 140. un 409. uzdevumu

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programmas ietvaros paredzēts īstenot arī sabiedrības līdzdalības un zinātnes komunikācijas iniciatīvas, tostarp zinātnes komunikācijas iniciatīvas jaunatnei.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programmas konkursa ietvaros plānots piesaistīts arī pētniekus un studējošos no diasporas.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk