Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-2074: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra rīkojumā Nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2024. gada 30. jūnijā stājās spēkā grozījumi Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā, kas nosaka, ka Varakļānu novada administratīvā teritorija ir jāapvieno ar Madonas novadu.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Ministru kabineta rīkojuma "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām" satura atbilstību Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam, kā arī esošajai statistisko reģionu situācijai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. 2024. gada 30. jūnijā stājās spēkā izmaiņas Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā, kas nosaka, ka Varakļānu novada administratīvā teritorija pievienojama Madonas novadam. Lai nodrošinātu atbilstību likumam arī reģionālajā statistikā, ir nepieciešams grozīt arī rīkojumu par statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām.

2. Ņemot vērā administratīvi teritoriālo reformu un Latvijas iniciatīvu veikt grozījumus statistiskajos reģionos ar mērķi novērst teritoriālās atšķirības starp plānošanas un statistiskajiem reģioniem, tika iesniegts priekšlikums Eiropas Komisijai par grozījumiem statistiskajos reģionos, lai tos pielāgotu Latvijā esošajiem plānošanas reģioniem. 2022. gada 26. decembrī tika apstiprināta Komisijas Deleģētā regula (ES) 2023/674, ar ko groza pielikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 1059/2003 par kopējas statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (NUTS) izveidi.

Tā ietekmē tika veikti grozījumi Ministru kabineta rīkojumā nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām". Grozījumi stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī.

Lai nodrošinātu pāreju uz grozītajiem statistiskajiem reģioniem, minētā rīkojuma saturā tika atstāta atsauce uz Pierīgas statistisko reģionu, ar norādi 3.2 punktā, ka Pierīgas statistiskais reģions pastāv līdz 2023. gada 31. decembrim.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 30. jūnijā stājās spēkā izmaiņas Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā, kas nosaka, ka Varakļānu novada administratīvā teritorija pievienojama Madonas novadam.
Risinājuma apraksts
Veikt precizējumus Ministru kabineta rīkojumā "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām" tā, lai tie atbilstu Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam, svītrojot 2.5.8. apakšpunktu. 
Problēmas apraksts
2021. gada 7. decembra rīkojuma Nr. 911 "Par Latvijas Republikas statistiskajiem reģioniem un tajos ietilpstošajām administratīvajām vienībām" saturā atrodas atsauce uz Pierīgas statistisko reģionu. 3.2 punkts nosaka, ka Pierīgas statistiskais reģions pastāv līdz 2023. gada 31. decembrim.
Risinājuma apraksts
Svītrot 2.4. apakšpunktu, kurš rīkojumā atsaucas uz Pierīgas statistisko reģionu, kā arī 3.2 punktu, kurš rīkojumā norāda uz minētā statistiskā reģiona pastāvēšanas termiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ņemot vērā, ka Varakļānu novads un Madonas novads ir Vidzemes statistiskā reģiona sastāvā, tad, izpildot 2024. gada 30. jūnija Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteikto normu par Varakļānu novada iekļaušanu Madonas novadā, Vidzemes statistiskajā reģionā mainās tikai iekļauto administratīvi teritoriālo vienību nosaukumi - nav vairs Varakļānu novada. Rīkojumā veiktās izmaiņas neatstās ietekmi uz statistikas sagatavošanu un tās pieejamību statistisko reģionu griezumā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atsaucoties uz Ministru kabineta noteikumu Nr.970 ”Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu, sabiedrības līdzdalība uz šo likumprojektu netiek piemērota, jo tā saturs neparedz būtiskas esošā regulējuma izmaiņas vai jaunu politisko iniciatīvu ieviešanu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta izpilde nemaina Centrālās statistikas pārvaldes, ministriju un citu valsts institūciju kompetenci un funkcijas, neietekmē to institucionālo struktūru, kā arī neparedz jaunu institūciju izveidi, esošo institūciju likvidāciju vai reorganizāciju.
Rīkojuma projekts pats par sevi nerada pienākumu valsts institūcijām piemērot statistiskos reģionus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Rīkojuma projekta izpilde nemaina Centrālās statistikas pārvaldes, ministriju un citu valsts institūciju kompetenci un funkcijas, neietekmē to institucionālo struktūru, kā arī neparedz jaunu institūciju izveidi, esošo institūciju likvidāciju vai reorganizāciju.
Rīkojuma projekts pats par sevi nerada pienākumu valsts institūcijām piemērot statistiskos reģionus.
Pielikumi