Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
23-TA-1338: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta piekrišanu balsojumam Eiropas Stabilitātes mehānisma Valdes sēdē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar likuma „Par Latvijas pārstāvību Eiropas Stabilitātes mehānisma Valdē un Direktoru padomē” 5. panta otro daļu ir nepieciešama Ministru kabineta piekrišana, lai Latvijas pārstāvis vai tā vietnieks Eiropas Stabilitātes mehānisma (turpmāk – ESM) Valdes sēdē varētu balsot par 2022. gada zaudējumu segšanu no ESM rezerves fonda.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir saņemt Ministru kabineta piekrišanu, lai Latvijas pārstāvis vai tā vietnieks ESM Valdes 2023. gada 15. jūnija sēdē varētu balsot par ESM 2022. gada zaudējumu segšanu no ESM  rezerves fonda.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar 2022. gada finanšu pārskatu ESM bilance 2022. gada beigās atbilst 812,7 mljrd. euro, kas ir par 14,3 mljrd. euro mazāk kā 2021. gada beigās. Bilances apmēra kritumu galvenokārt noteica ar sertifikātiem apliecināto parādu samazinājums par 15,3 mljrd. euro.

ESM 2022. gadā reģistrēja kopējos neto zaudējumus 60,2 milj. euro apmērā (salīdzinājumam – 2021. gadā neto ienākumi 311,0 milj.  euro). Galvenās izmaiņas noteica ienākumu kritums no finanšu darījumiem, pozīcijas "Finanšu operāciju neto peļņa vai neto zaudējumi" samazinājums par 1,5 mljrd. euro līdz negatīviem 1,3 mljrd. euro 2022. gadā. Šo samazinājumu daļēji kompensēja par 1,1 mljrd. euro lielāki ienākumi no atvasinātajiem instrumentiem, kas izmantoti procentu likmju riska pārvaldībai.

Likuma "Par Līgumu par Eiropas Stabilitātes mehānisma dibināšanu" 25. panta 1. punkts nosaka, ka “ESM operācijās radušies zaudējumi tiek segti, pirmkārt, no rezerves fonda, otrkārt, no apmaksātā kapitāla; un visbeidzot, no atbilstīgās neapmaksātās reģistrētā kapitāla summas”.

ESM ierosina 2022. gada neto zaudējumus 60,2 milj. euro apmērā segt no rezerves fonda, kas atbilst rezerves fonda mērķim (spēja absorbēt neto zaudējumus no iemaksātajiem kapitālieguldījumiem, kas radušies negatīva ienesīguma un procentu likmju paaugstināšanas apstākļos).

Pēc zaudējumu segšanas rezerves fondā būs 3,18 mljrd. euro (2021. gadā – 3,23 mljrd. euro).

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams saņemt MK piekrišanu, lai Latvijas pārstāvis vai tā vietnieks ESM Valdes 2023. gada 15. jūnija sēdē varētu balsot par 2022. gada zaudējumu segšanu no ESM rezerves fonda.
 
Risinājuma apraksts
Ir izstrādāts MK rīkojuma projekts, lai saņemtu Ministru kabineta piekrišanu Latvijas pārstāvja vai tā vietnieka balsojumam ESM Valdes sēdē.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi