Anotācija (ex-ante)

24-TA-384: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumos Nr. 238 "Iekšējo auditoru sertifikācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Iekšējā audita likuma 8.panta 3.punkts, 10.panta otrās daļas 5.punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesiskā regulējuma grozījumu mērķis ir pilnveidot valsts pārvaldes iekšējo auditoru sertifikācijas pārbaudījuma saturu atbilstoši profesijas attīstības  tendencēm un izmaiņām audita vidē, lai nodrošinātu profesionāli kompetentus cilvēkresursus valsts pārvaldes iekšējā audita funkcijā, veicinātu iekšējā audita attīstību un funkcijas mērķu sasniegšanu, sniedzot pievienoto vērtību publiskā sektora pārvaldības, risku vadības un kontroles procesu pilnveidošanā, darbības mērķu sasniegšanā, efektivitātes celšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Iekšējais audits ir neatkarīga, objektīva pārliecības radīšana un konsultēšana, lai palielinātu organizācijas vērtību un pilnveidotu tās darbību. Iekšējais audits ir vadības rīks, kas palīdz iestādei sasniegt tās mērķus, novērtējot pārvaldības, risku vadības un kontroles procesus un sekmējot to pilnveidošanu. Audita darba rezultātus būtiski ietekmē iekšējo auditoru profesionālā kompetence un prasmes. Lai iekšējais audits spētu nepārtraukti sniegt pievienoto vērtību iestādei, iekšējam auditam ir jāattīstās un nepārtraukti jāpilnveidojas.
Lai spētu efektīvi un lietpratīgi pildīt darba pienākumus, auditoram  pastāvīgi jārūpējas par savu profesionālo izaugsmi – jāuztur un regulāri jāatjauno zināšanas, iemaņas un prasmes ne vien audita tehnikā, bet arī citās būtiskās jomās, piemēram, tādās kā darbības (biznesa) vides uztvere/izpratne, analītiskā un kritiskā domāšana, datu ieguve un analīze, vispārīgās IT zināšanas. Eiropas Savienībā spēcīgas iekšējā un ārējā audita funkcijas tiek uzskatītas par labas pārvaldības pīlāriem gan nacionālo budžetu, gan ES fondu, gan ES institūciju budžetu pārvaldībā. Ieguldījumi auditoru zināšanās un spējās tiek uzskatīti par atbalstu ES interesēm un centieniem stiprināt pārvaldību.
Gan pasaulē, gan Latvijā iekšējo auditoru  sertifikācija ir atzīta par piemērotu un efektīvu veidu kā trešajām pusēm apliecināt profesionālo kompetenci. Sertificēšana ir neatkarīga trešās personas darbība, apliecinot, ka attiecīgais produkts, process, pakalpojums vai persona atbilst normatīvajā aktā vai standartā noteiktajām prasībām.
Latvijā valsts pārvaldes iekšējā auditora sertifikāts apliecina, ka auditors ir sekmīgi nokārtojis pārbaudījumu, apliecinot darbam nepieciešamo kompetenci un kvalifikāciju. Saskaņā ar Iekšējā audita likuma 11.panta trešo daļu, iekšējā audita struktūrvienības vadītāja pienākumus var pildīt tikai tāda persona, kura ir ieguvusi valsts pārvaldes iekšējā auditora sertifikātu iekšējo auditoru sertifikācijas jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā vai biedrības “Iekšējo auditoru institūts” atzītu iekšējā auditora profesionalitāti apliecinošu sertifikātu. Šāda pieeja ļauj nodrošināt kopējā audita darba procesa organizēšanu atbilstoši iekšējā audita profesionālās darbības prasībām. Pārējiem auditoriem sertifikāta iegūšana ir brīvprātīga. Sertifikāta iegūšanai nepieciešamo zināšanu līmeņa sasniegšana sekmē publiskā sektora iekšējā audita kvalifikācijas paaugstināšanos kopumā. Sertifikāta spēkā uzturēšanai nepieciešams regulāri piedalīties profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumos. Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumos Nr. 238 "Iekšējo auditoru sertifikācijas kārtība" minētie sertificēto iekšējo auditoru kvalifikācijas uzturēšanas pasākumi attiecas uz šo noteikumu 8.punktā minētajām pārbaudījuma jautājumu jomām un ministrijas vai iestādes pamatdarbības jomām, kas iekļautas ministrijas vai iestādes iekšējā audita vidē. 
Saskaņā ar Iekšējā audita likuma 10.panta otrās daļas 5.punktu, Finanšu ministrija pārrauga iekšējo auditoru sertifikācijas sistēmu, kā arī saskaņā ar 2.punktu, koordinē iekšējo auditoru mācības un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanu. Sertifikāta iegūšanas un uzturēšanas procesu nodrošina Valsts administrācijas skola sadarbībā ar Finanšu ministriju. Latvijas valsts pārvaldes iekšējo auditoru sertifikācija tika ieviesta 2003.gadā, kad pastāvēja divu līmeņu sertifikāti, savukārt esošais sertifikācijas pārbaudījuma modelis darbojas kopš 2010.gada. Kopumā modelis ir darboties spējīgs un ir piemērots valsts pārvaldei, tomēr šo gadu laikā ir mainījies iekšējā audita darbības ietvars. Nacionālās sertifikācijas pārbaudījuma saturs ir vairākkārt pārskatīts, aktualizējot esošo saturu, taču nav kompleksi pārskatīta pārbaudījuma jautājumu jomu un satura aktualitāte pēc būtības un sasaistē ar iekšējo auditoru aktuālajām kompetenču attīstības vajadzībām. Atsevišķu procesuālu notikumu ietekmē kopējā jautājumu integritāte laika gaitā ir daļēji zudusi, kā arī daļēji mainījušies pārbaudījumā akcentējamie profesijai būtiskie jautājumi. Vienlaikus ar to aktualitāti zaudējusi arī ilgāk kā 10 gadus sniegtā iespēja uzturēt pirmā līmeņa sertifikātu, kas netiek pielīdzināts valsts pārvaldes iekšējā auditora sertifikātam, lai samazinātā apjomā kārtotu sertifikācijas pārbaudījumu. Aktuāls ir arī piemērotu, modernu un valsts valodā pieejamu mācību materiālu un sagatavošanās kursu trūkums. Šobrīd ir aktualizējamas kvalifikācijas celšanas un sertifikāta spēkā uzturēšanas jomas un veidi, jo iekšējā auditora profesija pasaulē ir attīstījusies un iekšējā audita profesionālās prakses ietvars ieguvis jaunas dimensijas un akcentus.
Ievērojot iepriekšminēto, nepieciešams pārskatīt valsts pārvaldes iekšējo auditoru sertifikācijas pārbaudījuma saturu.

Lai nodrošinātu valsts pārvaldes iekšējo auditoru profesionālās kompetences attīstību, Finanšu ministrija ir analizējusi situāciju un organizējusi virkni pasākumu, lai kompleksi risinātu ar iekšējo auditoru amatu saimi saistītos jautājumus, kā arī meklētu piemērotākos un lietderīgākos modeļus un risinājumus, lai nodrošinātu iekšējā audita attīstību, veicinātu valsts iekšējās kontroles sistēmas kvalitātes paaugstināšanos un efektīvāku iekšējā audita funkcijas mērķu sasniegšanu. Finanšu ministrija sadarbībā ar Valsts administrācijas skolu, Valsts kanceleju, ārējiem ekspertiem un, līdzdarbojoties valsts pārvaldes iekšējā audita struktūrvienību vadītājiem, izstrādāja valsts pārvaldes iekšējo auditoru profesionālo kompetenču ietvaru. Tajā ir integrēts starptautiskā Iekšējo auditoru institūta izstrādātais kompetenču modelis un citu valstu labā prakse, tādējādi reprezentējot zināšanu, prasmju un iemaņu prasības mūsdienīgam iekšējam auditam. Ir pārskatīta noteiktā atalgojumu skala amatu saimei "iekšējais audits", lai nodrošinātu atalgojuma līmeņa sasaisti ar profesionālās kvalifikācijas līmeni, ko apliecina iekšējā auditora sertifikāts, un tādējādi motivētu iekšējos auditorus. Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta programmas projekta “Efektīvas iekšējās kontroles sistēmas un iekšējā audita turpmāka attīstība Latvijas Republikā” ietvaros notika sadarbība ar ekspertiem par dažādiem iekšējā audita funkcijas darbības jautājumiem, tostarp aktivitātē, kas saistīta ar iekšējo auditoru sertifikācijas sistēmu un pārbaudījuma saturu. Papildus tam, mācību satura un jautājumu izstrādē tika iesaistīti arī Latvijas ārējie eksperti. Atbilstoši sagatavotajai nacionālās iekšējo auditoru sertifikācijas sistēmas attīstības koncepcijai, noteiktas astoņas jomas, atbilstoši kurām būtu jāorganizē iekšējo auditoru sertifikācijas pārbaudījums, sagatavots šo jomu saturs, mācību materiāli, sertifikācijas pārbaudījuma jautājumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iekšējo auditoru profesionālai un efektīvai darbībai ir nepieciešamas ļoti plašs zināšanu un prasmju kopums, lai spētu veikt novērtējumus dažādās valsts pārvaldes darbības jomās un funkcijās. 2021.gadā Iekšējā audita padome atzīmēja, ka “iekšējā audita profesija ir saistīta ar aizvien lielākiem izaicinājumiem, ko nosaka plašais audita darba apjoms, izmaiņu temps risku vidē un tehnoloģiju progress. Līdz ar to, nepieciešamo profesionālo kompetenču un zināšanu apjoma prasības katram iekšējam auditoram pieaug”.
Turklāt, valsts pārvaldes iestāžu vadītāji no iekšējiem auditoriem sagaida zināšanas par aktuālajām metodēm, rīkiem, ietvariem dažādās ar risku vadību, iekšējo kontroli un iestāžu pārvaldību saistītajās jomās, lai tās varētu sekmīgi ieviest iestāžu darbības pilnveidošanai.
Kopš 2010.gada, kad izveidota nacionālā sertifikācijas sistēma, ir vairākkārt mainījušies starptautiskie iekšējā audita profesionālās prakses standarti, iekšējo auditoru darbības prioritātes un metodes, kā arī būtiski ir mainījusies auditējamā vide gan attīstoties informācijas tehnoloģijām un labas pārvaldības praksei, gan arī risku vadības un iekšējās kontroles nozīmei. Nacionālās sertifikācijas pārbaudījuma saturs ir vairākkārt pārskatīts, atsevišķās jomās aktualizējot esošo saturu, bet nemainot to kopumā. Šobrīd ir kompleksi pārskatīta pārbaudījuma jautājumu jomu un satura aktualitāte pēc būtības un sasaistē ar iekšējo auditoru kompetencēm un aktuālajām attīstības vajadzībām. Līdz ar to nepieciešams aktualizēt ārējo normatīvo regulējumu, ietverot tajā ekspertu pārskatīto sertifikācijas jomu sarakstu un tam atbilstošo pārbaudījuma jautājumu atlasi. 
 
Risinājuma apraksts
Risinājumu avoti ir valsts pārvaldes attīstības plānošanas dokumenti un izstrādātais iekšējo auditoru profesionālo kompetenču modelis, koncepcija nacionālās iekšējo auditoru sertifikācijas sistēmas reformai, Iekšējā audita padomes, ekspertu, Valsts administrācijas skolas un iekšējo auditoru izteiktie viedokļi.
Esošais posms (šobrīd plānotais grozījumu apjoms) ir svarīgs, lai normatīvajā regulējumā nodrošinātu procesuālo pāreju uz jauna satura sertifikācijas pārbaudījumu. Atbilstoši jaunajām tēmām ir sagatavoti mācību materiāli un tiek ieviesti e-mācību moduļi iekšējiem auditoriem, nodrošinot nepieciešamo informatīvo bāzi, lai sagatavotos sertifikācijas pārbaudījumam. Pašreizējā sertifikācijas sistēmas modernizēšanas posmā nepieciešams mainīt sertifikācijas pārbaudījuma saturu, lai ieviestu pārmaiņas, kas vērstas uz valsts pārvaldes iekšējā audita modernizāciju, auditoru  profesionalizāciju un  tuvināšanu starptautiskajai praksei.
Savukārt, sertifikācijas pārbaudījuma norises un tehnisko risinājumu izmaiņas ir tieši saistītas ar Valsts administrācijas skolas iespējām un plānoto tehniskā nodrošinājuma modernizāciju, līdz ar to tiks risinātas turpmākajos sertifikācijas modernizācijas posmos kopā ar citiem jautājumiem.

Pamatā esošajos noteikumos tiks saglabāts spēkā esošais tiesiskais regulējums, kas nosaka iekšējo auditoru (turpmāk – auditors) sertifikācijas, auditora sertifikāta spēkā uzturēšanas un anulēšanas kārtību. Ar grozījumiem esošie noteikumi tiks precizēti vai papildināti:
-           mainītas jomas, kuras ietvertas pārbaudījumā, un atbilstoši kurām tiek sagatavoti pārbaudes jautājumi;
-           precizēts kopumā sagatavojamo jautājumu skaits un attiecīgajās jomās atlasāmo pārbaudījuma jautājumu skaits un īpatsvars pārbaudījuma kārtošanai, vienlaikus vienkāršojot kopējo atlases procesu, izslēdzot aktualitāti zaudējušo atšķirīgo pieeju jautājumu skaita atlasē;
-           ietverti pārejas noteikumi sertifikācijas pārbaudījuma kārtošanai atbilstoši jaunajam saturam;
-           veikti atsevišķi tehniski precizējumi izpildes kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Grozījumu īstenošana tiks veikta esošā finansējuma un cilvēkresursu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts administrācijas skola
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts administrācijas skola

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Atsevišķos posmos tiks vienkāršots process, izslēdzot aktualitāti zaudējušo pirmā līmeņa sertifikātu uzturēšanu un vienādojot jautājumu atlases kārtību visiem sertifikācijas pārbaudījuma kārtotājiem.
8. Cita informācija
Projekts tiešā veidā neietekmē valsts pārvaldes efektivizāciju. Vienlaikus procesa īstenošanas rezultāti ietekmēs iekšējo auditoru profesionalitātes paaugstināšanos, jo valsts pārvaldes iekšējā audita darbība aptver dažādas ministriju un iestāžu funkcijas un uzdevumus, kuru novērtēšanas rezultātā tiek sniegti iekšējo auditoru ieteikumi institūciju darbības procesu pilnveidošanai un efektivizēšanai.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi