24-TA-2334: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi "Epidemioloģiskās drošības likumā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 19.11.2024. sēdes protokols Nr. 49 , 27. § 4.6.punkts nosaka Veselības ministrijai sagatavot un veselības ministram līdz 2025. gada 1. septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Epidemioloģiskās drošības likumā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Epidemioloģiskās drošības likumā, lai
1) izpildītu Ministru kabineta 19.11.2024. sēdes protokola Nr. 49 , 27. § 4.6.punktu "Veselības ministrijai sagatavot un veselības ministram līdz 2025. gada 1. septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Epidemioloģiskās drošības likumā", veicot tehniskus precizējumus saistībā ar izmaiņām citos normatīvajos aktos;
2) pārņemot Covid-19 pandēmijas laikā gūto pieredzi, nodrošinātu gatavību jauna epidemioloģiskās drošības apdraudējuma gadījumā.
1) izpildītu Ministru kabineta 19.11.2024. sēdes protokola Nr. 49 , 27. § 4.6.punktu "Veselības ministrijai sagatavot un veselības ministram līdz 2025. gada 1. septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Epidemioloģiskās drošības likumā", veicot tehniskus precizējumus saistībā ar izmaiņām citos normatīvajos aktos;
2) pārņemot Covid-19 pandēmijas laikā gūto pieredzi, nodrošinātu gatavību jauna epidemioloģiskās drošības apdraudējuma gadījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta (turpmāk – NVD)– reorganizāciju" 1. punkts nosaka, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta trešās daļas 3. punktu un piekto daļu notiek Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – NVD – reorganizācija un līdz 2024. gada 31. decembrim nodot šā rīkojuma 2. punktā noteikto funkciju un uzdevumus sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" (turpmāk – SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs").
Rīkojuma 2. punkts nosaka, ka SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025. gada 1. janvāri ir NVD tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmējs attiecībā uz funkciju – īstenot e-veselības politiku – un valsts pārvaldes uzdevumiem, kas ir noteikts Rīkojuma 2.1. apakšpunktā: 2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu.
Eiropas Slimību profilakses un kontroles centrs, gūstot pieredzi no Covid-19 pandēmijas, iesaka savlaicīgi gatavoties nākotnes apdraudējumiem, pārskatot un precizējot nozaru normatīvos aktus, lai nodrošinātu gatavību nākotnes pandēmijām un apdraudējumiem epidemioloģiskās drošības jomā.
Rīkojuma 2. punkts nosaka, ka SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025. gada 1. janvāri ir NVD tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmējs attiecībā uz funkciju – īstenot e-veselības politiku – un valsts pārvaldes uzdevumiem, kas ir noteikts Rīkojuma 2.1. apakšpunktā: 2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu.
Eiropas Slimību profilakses un kontroles centrs, gūstot pieredzi no Covid-19 pandēmijas, iesaka savlaicīgi gatavoties nākotnes apdraudējumiem, pārskatot un precizējot nozaru normatīvos aktus, lai nodrošinātu gatavību nākotnes pandēmijām un apdraudējumiem epidemioloģiskās drošības jomā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Epidemioloģiskās drošības likumam Slimību profilakses un kontroles centrs (turpmāk – SPKC) nodrošina epidemioloģisko uzraudzību, t.sk., vāc, uzkrāj un analizē datus par cilvēku saslimstību ar infekcijas slimībām, kā arī par kontaktpersonām. Lai nodrošinātu sabiedrības epidemioloģisko drošību, epidemioloģiskās izmeklēšanas laikā ir nepieciešama informācija par saslimušās personas darbavietu, lai novērstu iespējamus liela izmēra uzliesmojumus. Tāpat SPKC ir nepieciešama informācija par kontaktpersonas darbavietu, lai gadījumos, kad sabiedrības veselību apdraudošas ļoti transmisīvas infekcijas gadījumā konstatēts ģimenes kontakts, SPKC, vērtējot kontaktpersonu darbavietu, varētu vērtēt, vai kontaktpersona neveic darba pienākumus, kas var apdraudēt citu cilvēku veselību (piemēram, ārstniecības iestāde, sociālās aprūpes centri, bērnu iestāde u.tml.), un sniegtu personai atbilstošas rekomendācijas vai veiktu citus pretepidēmijas pasākumus. Likuma 111.panta ceturtā daļa nosaka, ka vienotajā digitālajā epidemioloģiskajā sistēmā (turpmāk - EPID sistēma), kuras pārzinis ir SPKC, tiek iekļauti dati par inficēto personu un kontaktpersonu - identificējoša informācija, kontaktinformācija, informācija par inficēšanās vietu, informācija par nodarbošanos un/vai darbavietu. Praksē ir novēroti atsevišķi gadījumi, kad inficētās personas un kontaktpersonas neatklāj savas darbavietas, kas liedz epidemioloģiskās izmeklēšanas speciālistiem pilnvērtīgi izmeklēt un novērst epidemioloģiskās drošības apdraudējumus. Arī informācija par inficētās personas un tās kontaktpersonas profesijas kodu un nosaukumu ir nepieciešama, lai nodrošinātu infekcijas slimību epidemioloģisko uzraudzību, kur ļoti svarīgi ir analizēt slimību biežumu profesiju grupās. Dažādu profesiju pārstāvjiem (arī vienas darbavietas ietvaros) ir lielāks risks ne tikai pašiem saslimt ar infekcijas slimībām, bet arī inficēšanās gadījumā apdraudēt citu cilvēku veselību, piemēram, veselības aprūpes un sociālās aprūpes darbiniekiem, pakalpojumu un tirdzniecības darbiniekiem, izglītības iestāžu darbiniekiem pārtikas uzņēmumu darbiniekiem u.c. Iegūstot pierādījumos balstītu informāciju par saslimstību dažādu profesiju grupu darbinieku vidū, ir iespējams plānot un īstenot mērķtiecīgus profilakses pasākumus, tostarp uzlabot darba drošību un veselības aizsardzību darba vietās, ja tiek konstatēts, ka noteiktai profesiju grupai ir augstāks saslimstības līmenis.
Šobrīd SPKC nav pieejama Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) rīcībā esošā informācija par personas nodarbinātību. Lai SPKC būtu iespējams pildīt savus pienākumus, epidemioloģiskās drošības draudu gadījumā, t.sk. efektīvi veikt epidemioloģisko izmeklēšanu un organizēt pretepidēmijas pasākumus infekcijas skartajos objektos, nepieciešams nodrošināt SPKC datu apmaiņu ar VID, likumā definējot konkrētu datu apjomu, ko SPKC saņem no VID, t.i., inficētās personas un kontaktpersonas personas vārds, uzvārds, personas kods, darbavieta un profesijas kods un nosaukums. Minētais īpaši nozīmīgs, lai padziļināti analizētu epidemioloģisko situāciju un iegūtu datus inficēšanās vietu un veidu noskaidrošanai un lai ieviestu attiecīgus aizsardzības pasākumus. Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumu Nr. 774 "Kontaktpersonu noteikšanas, primārās medicīniskās pārbaudes, laboratoriskās pārbaudes un medicīniskās novērošanas kārtība" 5.punkts nosaka, ka, saņemot paziņojumu par saslimšanu ar infekcijas slimību, SPKC reģionālās nodaļas epidemiologs organizē kontaktpersonu noteikšanu, t.sk. arī darbavietā. Ir svarīgi uzlabot SPKC darbu epidemioloģiskās drošības jomā un dot iespēju analizēt infekcijas slimības, kas izsauc epidēmijas (piemēram, pandēmiskā gripa vai masalas), arī nodarbinātības aspektā, un apzināt infekcijas slimību ietekmi uz tautsaimniecību.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas 5.punkts pieļauj VID rīcībā esošās informācijas par nodokļu maksātāju sniegšanu citai valsts institūcijai, ja šāda informācijas apmaiņa ir noteikta arī citā (nozares) normatīvajā aktā.
Šobrīd SPKC nav pieejama Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) rīcībā esošā informācija par personas nodarbinātību. Lai SPKC būtu iespējams pildīt savus pienākumus, epidemioloģiskās drošības draudu gadījumā, t.sk. efektīvi veikt epidemioloģisko izmeklēšanu un organizēt pretepidēmijas pasākumus infekcijas skartajos objektos, nepieciešams nodrošināt SPKC datu apmaiņu ar VID, likumā definējot konkrētu datu apjomu, ko SPKC saņem no VID, t.i., inficētās personas un kontaktpersonas personas vārds, uzvārds, personas kods, darbavieta un profesijas kods un nosaukums. Minētais īpaši nozīmīgs, lai padziļināti analizētu epidemioloģisko situāciju un iegūtu datus inficēšanās vietu un veidu noskaidrošanai un lai ieviestu attiecīgus aizsardzības pasākumus. Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumu Nr. 774 "Kontaktpersonu noteikšanas, primārās medicīniskās pārbaudes, laboratoriskās pārbaudes un medicīniskās novērošanas kārtība" 5.punkts nosaka, ka, saņemot paziņojumu par saslimšanu ar infekcijas slimību, SPKC reģionālās nodaļas epidemiologs organizē kontaktpersonu noteikšanu, t.sk. arī darbavietā. Ir svarīgi uzlabot SPKC darbu epidemioloģiskās drošības jomā un dot iespēju analizēt infekcijas slimības, kas izsauc epidēmijas (piemēram, pandēmiskā gripa vai masalas), arī nodarbinātības aspektā, un apzināt infekcijas slimību ietekmi uz tautsaimniecību.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas 5.punkts pieļauj VID rīcībā esošās informācijas par nodokļu maksātāju sniegšanu citai valsts institūcijai, ja šāda informācijas apmaiņa ir noteikta arī citā (nozares) normatīvajā aktā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka SPKC tiks nodrošināta kontrolēta piekļuve VID informācijas sistēmu datiem (nosakot konkrētu datu apjomu, ko SPKC saņem no VID, t.i., inficētās personas un kontaktpersonas personas vārds, uzvārds, personas kods, darbavieta un profesijas kods un nosaukums) konkrētam sabiedrības veselības aizsardzības mērķim darbavietas identificēšanai epidemioloģisko draudu gadījumā. Šādas pieejas galvenais nolūks ir identificēt infekcijas slimību skarto personu un to kontaktpersonu darbavietas, kad inficētās personas un kontaktpersonas pašas nesniedz šo informāciju (apgalvo, ka nestrādā) vai sniedz nekorektu informāciju par savu nodarbinātību (veicot epidemioloģisko izmeklēšanu darbavietā, tiek konstatēts, ka inficētais tur vairs nestrādā). Šobrīd VID izstrādātais risinājums, kas nepieciešams SPKC uzdevumu izpildei, paredz datu izgūšanu par pēdējiem trim gadiem. No epidemioloģiskās drošības viedokļa svarīga ir personas aktuālā darba vieta, t.i., informācija par to darba vietu, kur infekcijas slimnieks varēja inficēties pats vai inficēt citus infekcijas slimības inkubācijas periodā.Veicot grozījumus likumā, SPKC būs tiesības saņemt datus (likumā noteiktā datu apjoma robežās) no VID informācijas sistēmas, no kuras dati par personas nodarbinātību tiek atlasīti par pēdējiem trim gadiem, un kurai VID nodrošina pieeju ārējiem lietotājiem. Sistēmas funkcionalitātes dēļ, datus ir iespējams atlasīt tikai par šo noteikto termiņu. Piekļuve likumā noteiktiem personas datiem būs tikai atsevišķiem SPKC pilnvarotiem darbiniekiem, kuriem VID piešķirs tiesības saņemt datus no atbilstošas informācijas sistēmas. SPKC pilnvaroti darbinieki varēs aplūkot VID informācijas sistēmā pieejamos datus par personas nodarbinātību par pēdējiem trim gadiem, savukārt, EPID sistēmā tiek ievadīta informācija tikai par personas aktuālo nodarbinātību, kas tiks izmantota SPKC funkciju izpildei. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka SPKC darbiniekiem, kuri saņems datus no atbilstošas VID informācijas sistēmas, saskaņā ar darba līgumu ir jāievēro konfidencialitāte, tiks nodrošināts, ka informācija par personas nodarbinātību par pēdējiem trim gadiem (izņemot aktuālo informāciju) netiek ievākta un uzglabāta.
Šobrīd informācijas apmaiņa ar VID notiek, bet sarežģītā formā - SPKC rakstiski lūdzot VID sniegt konkrētus datus. Ieliekot šo normu likumā, informācijas apmaiņa tiks atvieglota (t.sk. iespēja automatizēti saņemt nepieciešamos datus) un mazinās slogu iesaistītajām iestādēm.
Tas ļaus efektīvāk identificēt epidemioloģiski nozīmīgus gadījumus īpaši jutīgās profesiju grupās, piemēram, pedagogu, ārstniecības personu, pārtikas nozares darbinieku un citu profesiju pārstāvju vidū, kuri ikdienā saskaras ar lielu cilvēku skaitu vai strādā ar paaugstināta riska grupām. Šāda pieeja uzlabos sabiedrības veselības aizsardzības pasākumu efektivitāti un ātrumu epidēmiju kontroles laikā.
Nākotnē aktuālo datu nodošanai (VID kā datu devējs) un saņemšanai (SPKC kā datu saņēmējs) varētu izmantot Ministru kabineta 2023.gada 31.oktobra noteikumos “Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi” paredzēto datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (turpmāk - DAGR), kas ir valsts platforma un paaugstinātas drošības sistēma datu (tai skaitā personas datu) izplatīšanai un glabāšanai, tādējādi nodrošinot iespēju saņemt datus par personu nodarbinātību tikai SPKC funkciju izpildei nepieciešamajā apjomā. Lai varētu izmantot DAGR, SPKC ir jāveic EPID sistēmas pielāgošana (funkcionalitātes izveide) šim uzdevumam.
Šobrīd informācijas apmaiņa ar VID notiek, bet sarežģītā formā - SPKC rakstiski lūdzot VID sniegt konkrētus datus. Ieliekot šo normu likumā, informācijas apmaiņa tiks atvieglota (t.sk. iespēja automatizēti saņemt nepieciešamos datus) un mazinās slogu iesaistītajām iestādēm.
Tas ļaus efektīvāk identificēt epidemioloģiski nozīmīgus gadījumus īpaši jutīgās profesiju grupās, piemēram, pedagogu, ārstniecības personu, pārtikas nozares darbinieku un citu profesiju pārstāvju vidū, kuri ikdienā saskaras ar lielu cilvēku skaitu vai strādā ar paaugstināta riska grupām. Šāda pieeja uzlabos sabiedrības veselības aizsardzības pasākumu efektivitāti un ātrumu epidēmiju kontroles laikā.
Nākotnē aktuālo datu nodošanai (VID kā datu devējs) un saņemšanai (SPKC kā datu saņēmējs) varētu izmantot Ministru kabineta 2023.gada 31.oktobra noteikumos “Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi” paredzēto datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (turpmāk - DAGR), kas ir valsts platforma un paaugstinātas drošības sistēma datu (tai skaitā personas datu) izplatīšanai un glabāšanai, tādējādi nodrošinot iespēju saņemt datus par personu nodarbinātību tikai SPKC funkciju izpildei nepieciešamajā apjomā. Lai varētu izmantot DAGR, SPKC ir jāveic EPID sistēmas pielāgošana (funkcionalitātes izveide) šim uzdevumam.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1 panta astotās daļas 1. punktam, vienotā digitālā epidemioloģiskā sistēma šā panta pirmajā daļā norādītajiem mērķiem informāciju saņem no Nacionālā veselības dienesta e-veselības sistēmas.
No 2025. gada 1. janvāra e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas ir pārņēmusi SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
No 2025. gada 1. janvāra e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas ir pārņēmusi SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu normatīvā regulējuma atbilstību aktuālajai situācijai, nepieciešams mainīt e-veselības sistēmas pārziņa nosaukumu uz SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nosakot, ka vienotā digitālā epidemioloģiskā sistēma informāciju saņem no SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" informācijas sistēmām.
Problēmas apraksts
Epidemioloģiskās drošības likums šobrīd nosaka, ka vakcināciju drīkst veikt sertificēta ārstniecības persona vai farmaceits. 2022.gada 25.janvārī spēkā stājās grozījumi Ārstniecības likumā un grozījums likumā "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu", ar kuriem tika atcelta prasība par specialitātes sertifikāta nepieciešamību patstāvīgas profesionālas darbības veikšanai māsas specialitātē. Līdz ar to māsām atbilstoši pašlaik spēkā esošo normatīvo aktu prasībām nav pienākums sertificēties, taču atbilstoši noteiktajām kompetencēm ir tiesības veikt vakcināciju.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams saskaņot minēto likuma redakciju, lai nodrošinātu vienotu izpratni un normu interpretāciju. Likumprojekts nosaka, ka atbilstoši savai kompetencei vakcināciju drīkst veikt ārstniecības persona vai farmaceits. Ārstniecības personu profesionālā kompetence ir noteikta attiecīgās profesijas standartā. Saskaņā ar profesiju standartos noteikto, šāda kompetence ir ārstam, māsai (vispārējās aprūpes māsai), vecmātei, ārsta palīgam un paplašinātās kompetences māsai. Profesiju standarti ir viens no izglītības programmu reglamentējošiem dokumentiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Valsts ieņēmumu dienests
Ietekmes apraksts
Lai SPKC būtu iespējams pildīt savus pienākumus, un veikt epidemioloģisko uzraudzību infekcijas skartajos objektos, ir nepieciešams nodrošināt SPKC datu apmaiņu ar Valsts ieņēmumu dienestu.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas 5.punkts pieļauj Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošās informācijas par nodokļu maksātāju sniegšanu citai valsts institūcijai, ja šāda informācijas apmaiņa ir noteikta arī citā (nozares) normatīvajā aktā.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas 5.punkts pieļauj Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošās informācijas par nodokļu maksātāju sniegšanu citai valsts institūcijai, ja šāda informācijas apmaiņa ir noteikta arī citā (nozares) normatīvajā aktā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Slimību profilakses un kontroles centrs, Veselības inspekcijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/8e9cdaeb-f0e6-47e2-af93-d9cfe0d4a8c2/additional_documents
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība tika organizēta publiskās apspriešanas veidā. Publiskās apspriešanas norises laiks: 04.03.2025.-18.03.2025.
Publiskās apspriešanas laikā saņemti viedokļi no 19 personām (ieraksti Tiesību aktu portālā). Lielākā daļa, t.i., 15 personas ir paudušas kategorisku iebildumu pret likumprojektu, neatbalstot to. Viedokļos nav sniegti konkrēti argumenti, bet pausta vispārēja negatīva nostāja pret jebkādām valsts pārvaldes darbībām, kas vērstas uz tiesību ierobežošanu, atsaucoties uz Covid-19 pandēmijas pieredzi. Tai skaitā daudzi viedokļi pausti norādot tikai vārdus “iebilstu”, “esmu pret šo likumprojektu”, “esmu pret” u.tml. Atsevišķos viedokļos pausts iebildums par VID datu nodošanu SPKC, kā arī, lūgums sniegt detalizētāku skaidrojumu par likumprojekta nepieciešamību. Šie viedokļi ir daļēji ņemti vērā, precizējot attiecīgā likumprojekta pantu un anotāciju.
Publiskās apspriešanas laikā saņemti viedokļi no 19 personām (ieraksti Tiesību aktu portālā). Lielākā daļa, t.i., 15 personas ir paudušas kategorisku iebildumu pret likumprojektu, neatbalstot to. Viedokļos nav sniegti konkrēti argumenti, bet pausta vispārēja negatīva nostāja pret jebkādām valsts pārvaldes darbībām, kas vērstas uz tiesību ierobežošanu, atsaucoties uz Covid-19 pandēmijas pieredzi. Tai skaitā daudzi viedokļi pausti norādot tikai vārdus “iebilstu”, “esmu pret šo likumprojektu”, “esmu pret” u.tml. Atsevišķos viedokļos pausts iebildums par VID datu nodošanu SPKC, kā arī, lūgums sniegt detalizētāku skaidrojumu par likumprojekta nepieciešamību. Šie viedokļi ir daļēji ņemti vērā, precizējot attiecīgā likumprojekta pantu un anotāciju.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Slimību profilakses un kontroles centrs
- sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Paredzēta iespēja SPKC automatizēti saņemt datus no Valsts ieņēmumu dienesta
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Paredzēta iespēja SPKC automatizēti saņemt datus no Valsts ieņēmumu dienesta
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ir ietekme uz sabiedrības veselību, stiprināta gatavība jaunu epidemioloģiskās drošības apdraudējuma gadījumā. Ir būtiski pārvaldīt infekcijas slimības gadījumus, uzliesmojumus un epidēmijas un nodrošināt sabiedrības veselības aizsardzību epidemioloģiskās drošības jomā.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likuma "Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrās daļas 5.punkts pieļauj Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošās informācijas par nodokļu maksātāju sniegšanu citai valsts institūcijai, ja šāda informācija apmaiņa ir noteikta arī citā (nozares) normatīvajā aktā. Valsts ieņēmumu dienesta informācija (likumā nosakot konkrētu datu apjomu) nepieciešama Slimību profilakses un kontroles centra darba epidemioloģiskās drošības jomā nodrošināšanai.
Personas datu apstrādes mērķis: nodrošināt SPKC uzdoto funkciju izpildi epidemioloģiskās drošības jomā. Datu apstrāde par infekcijas slimnieku un kontaktpersonu darba vietām ir nepieciešama, lai novērstu (aizsargātu) citu cilvēku (darbinieku un klientu) inficēšanos. Turklāt dati par indivīdu nodarbinātību ir svarīgi no sabiedrības veselības viedokļa, jo tie palīdz identificēt un novērst infekcijas slimību riska faktorus darba vietās un pakalpojumu sniegšanas iestādēs.
Personas datu apstrādes tiesiskais pamats: Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regulas) 6. panta 1. punkta c. apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu. Minētais ir noteikts Epidemioloģiskās drošības likuma 7.pantā) un e. apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Minētais ir noteikts Epidemioloģiskās drošības likuma 7.pantā un 11.1 pantā). Datu apstrāde notiks pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma VII nodaļu (starpresoru vienošanās).
Apstrādājamo personas datu apjoms: personas vārds, uzvārds, personas kods, darbavieta un profesijas kods un nosaukums. Personas dati tiks apstrādāti un glabāti EPID sistēmā.
Personas datu apstrādes termiņš: 10 gadi, pēc šī termiņa beigām personas dati no EPID sistēmas automātiski tiek dzēsti.
Personas datu apstrādes mērķis: nodrošināt SPKC uzdoto funkciju izpildi epidemioloģiskās drošības jomā. Datu apstrāde par infekcijas slimnieku un kontaktpersonu darba vietām ir nepieciešama, lai novērstu (aizsargātu) citu cilvēku (darbinieku un klientu) inficēšanos. Turklāt dati par indivīdu nodarbinātību ir svarīgi no sabiedrības veselības viedokļa, jo tie palīdz identificēt un novērst infekcijas slimību riska faktorus darba vietās un pakalpojumu sniegšanas iestādēs.
Personas datu apstrādes tiesiskais pamats: Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regulas) 6. panta 1. punkta c. apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu. Minētais ir noteikts Epidemioloģiskās drošības likuma 7.pantā) un e. apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Minētais ir noteikts Epidemioloģiskās drošības likuma 7.pantā un 11.1 pantā). Datu apstrāde notiks pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma VII nodaļu (starpresoru vienošanās).
Apstrādājamo personas datu apjoms: personas vārds, uzvārds, personas kods, darbavieta un profesijas kods un nosaukums. Personas dati tiks apstrādāti un glabāti EPID sistēmā.
Personas datu apstrādes termiņš: 10 gadi, pēc šī termiņa beigām personas dati no EPID sistēmas automātiski tiek dzēsti.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
