Anotācija (ex-ante)

22-TA-3098: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma "Gusti" Praulienas pagastā, Madonas novadā, nodošanu Madonas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42.panta pirmā daļa, 42.1 un 43.pants, 45.panta pirmā daļa.
Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 10.punkts.
Zemes pārvaldības likuma 17.panta sestā daļa.
Madonas novada pašvaldības domes 2018.gada 30.augusta lēmums Nr.342 (protokols Nr.15, 18.p.) “Par nekustamo īpašumu “Trākšu pienotava”, Praulienas pagastā, Madonas novadā”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Valstij piekrītošās dzīvojamās mājas, saimniecības ēkas un ar tām funkcionāli saistītās zemes vienības nodošana bez atlīdzības pašvaldības īpašumā Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas 2012.gada 26.janvāra spriedumu (stājies likumīgā spēkā 2012.gada 16.februārī) lietā Nr.C30701410 konstatēts juridiskais fakts, ka ēkas (būves) “Trākšu pienotava” ar kadastra apzīmējumiem 70860140176001, 70860140176002, 70860140176003, 70860140176004 un 70860140176005, kas atrodas uz zemesgabala ar kadastra Nr.70860140176, Praulienas pagastā, Madonas novadā, ir bezīpašnieka lieta. Saskaņā ar Latvijas Republikas Civillikuma 930.panta piezīmi nekustamas bezīpašnieka lietas piekrīt valstij.

Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu parādu piedziņas pārvaldes 2012.gada 22.novembra vēstuli Nr.4.2.3/97325 ar 2012.gada 26.jūnija aktu Nr.003995 par bezīpašnieka mantu atzītās būves, kas atrodas uz zemesgabala “Trākšu pienotava”, Praulienas pagastā, Madonas novadā, ņemtas valsts uzskaitē.

Ar 2016.gada 12.maija Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma nodošanas un pieņemšanas aktu Nr.000333 un 2016.gada 12.maija Aktu par valstij piekrītošu būvju ar kadastra apzīmējumiem 70860140176001, 70860140176002, 70860140176003, 70860140176004 un 70860140176005, kas atrodas uz zemesgabala “Trākšu pienotava” Praulienas pagastā, Madonas novadā, nekustamā īpašuma kadastra Nr.70860140176, zemes vienības kadastra apzīmējums 70860140176, nodošanu un pārņemšanu valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” valdījumā minētās būves nodotas SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) valdījumā.

Madonas novada būvvaldes 2016.gada 27.septembra izziņā Nr.MNP/2.1.3.12./16/480 norādīts, ka šķūnis ar kadastra apzīmējumu 70860140176004, kas atrodas “Trakšu pienotava”, Praulienas pagastā, Madonas novadā, apvidū neeksistē.

Saskaņā ar Madonas novada pašvaldības Praulienas pagasta pārvaldes 2018.gada 30.maija vēstuli Nr.PRA/1-06/18/42 divas būves – dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 70860140176002) un ar to funkcionāli saistītā saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 70860140176003) – ir nepieciešamas pašvaldības funkciju veikšanai.

2018.gada 30.augustā Madonas novada pašvaldības dome pieņēma lēmumu Nr.342 (protokols Nr.15, 18.p.) “Par nekustamo īpašumu “Trākšu pienotava”, Praulienas pagastā, Madonas novadā”. Tajā tika nolemts no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 0860140176, 2,6 ha kopplatībā, atdalīt privatizējamo būvju ar kadastra apzīmējumiem 70860140176001 un 70860140176005 uzturēšanai funkcionāli nepieciešamo zemes vienību 0,7 ha platībā, kā arī pārņemt pašvaldības īpašumā dzīvojamo māju (būves kadastra apzīmējums 70860140176002), saimniecības ēku (būves kadastra apzīmējums 70860140176003) un to uzturēšanai nepieciešamo atlikušo zemes vienību 1,9 ha platībā, un piešķirt šai zemes vienībai nosaukumu un adresi “Gusti”, Praulienas pagasts, Madonas novads.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 21.aprīļa rīkojumu Nr.204 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” privatizācijai tika nodots nekustamais īpašums “Trākšu pienotava”, Praulienas pagastā, Madonas novadā, kadastra Nr.70860140231 (turpmāk – Privatizējamais īpašums) – zemes vienība 0,7 ha platībā ar kadastra apzīmējumu 70860140230 un divas būves ar kadastra apzīmējumiem 70860140176001 un 70860140176005. Privatizējamais īpašums 2021.gada 4.janvārī ierakstīts Praulienas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000608726 uz valsts vārda Possessor personā, un tā pirkuma līgums noslēgts 2021.gada 2.jūnijā.

Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 70860140176002) un saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums 70860140176003) ar adresi “Gusti”, Praulienas pagastā, Madonas novadā (turpmāk kopā – Būves), atrodas uz zemesgrāmatā neierakstīta zemesgabala “Gusti”, Praulienas pagastā, Madonas novadā, kadastra Nr.70860140176 (zemes vienības kadastra apzīmējums 70860140229, platība 1,9 ha; turpmāk – Zemes vienība). Zemes vienības statuss – rezerves zemes fonds.

Īpašuma tiesības uz Būvēm zemesgrāmatā nav nostiprinātas. Valsts īpašuma tiesības ir nodibinātas ar tiesas spriedumu, kam ir likuma spēks, ar 2012.gada 16.februāri. Saskaņā ar Civillikuma 1477.panta otro daļu lietu tiesības, kas pastāv uz likuma pamata, ir spēkā arī bez ierakstīšanas zemes grāmatās.

Saskaņā ar Madonas novada pašvaldības Praulienas pagasta pārvaldes 2021.gada 27.septembra vēstulē Nr.PRA/1.7/21/3 sniegto informāciju pašvaldība ir noslēgusi trīs īres līgumus par dzīvojamo telpu īri nekustamajā īpašumā “Gusti”, Praulienas pagastā, Madonas novadā (kopējā ēkas platība 114 m2).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Atsavināšanas likuma 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju, kā arī valstij piederošu dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums. Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42. vai 42.1panta nosacījumiem.

Madonas novada pašvaldības dome ar 2018.gada 30.augusta lēmumu Nr.342 (protokols Nr.15, 18.p.) nolēma pārņemt Būves, kā arī to uzturēšanai nepieciešamo Zemes vienību (turpmāk kopā – Nekustamais īpašums) pašvaldības īpašumā.

Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 16.punktā noteikta domes kompetence lemt par nekustamā īpašuma iegūšanu.

Zemes vienība, pamatojoties uz ēku un zemes nedalāmības principu, kas nostiprināts Civillikuma 968. pantā, ir piekritīga valstij, jo uz tās atrodas Būves, kas ir ņemtas valsts uzskaitē. Īpašums un zeme, tiek nodoti SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” valdījumā: nekustamais īpašums “Gusti” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 70860140176) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 70860140229) 1,9 ha platībā – Praulienas pagastā, Madonas novadā.

Pašvaldība un ministrijas Valsts zemes dienesta publicētajos rezerves zemes fondā ieskaitītās un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantotās zemes izvērtēšanas sarakstos nav izdarījušas atzīmi par Zemes vienības piederību vai piekritību pašvaldībai vai valstij.

Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 17.panta sesto daļu šā panta pirmajā daļā minētie zemes gabali, par kuriem šā panta piektajā daļā noteiktajā termiņā pašvaldības un ministrijas Valsts zemes dienesta publicētajos rezerves zemes fondā ieskaitītās un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantotās zemes izvērtēšanas sarakstos nav izdarījušas atzīmi par zemes gabala piederību vai piekritību pašvaldībai vai valstij, piekrīt vietējai pašvaldībai tās administratīvajā teritorijā. Lēmumu par šo zemes gabalu ierakstīšanu zemesgrāmatās pieņem pašvaldība. Līdz brīdim, kad zemes gabals ir ierakstīts zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šā zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.

Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz Nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības Madonas novada pašvaldības īpašumā, ievērojot Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu, 42.1 un 43.pantu.
Vienlaikus Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu:
1) jānorāda, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanu – palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanai;
2) jāieraksta atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku;
3) jānostiprina valsts īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu vienlaikus ar pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Minēto aizliegumu apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku nepiemēro, ja Nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.

Rīkojuma projekts paredz pilnvarot Madonas novada pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību uz Nekustamo īpašumu nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda. 

Ņemot vērā Civillikuma 968.pantu un to, ka Būves ir nodotas Possessor valdījumā, īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprināmas zemesgrāmatā uz valsts vārda Possessor personā vienlaikus ar Madonas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.

Pēc Nekustamā īpašuma pārņemšanas Madonas novada pašvaldība varēs to izmantot Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 10.punktā noteiktās pašvaldības funkcijas veikšanai – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā saskaņā ar likumu “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”, izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”. Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Madonas novada pašvaldībai.

Atsavināšanas likuma 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju vai dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja vai dzīvokļa īpašums. Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par valsts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42. vai 42.1 panta nosacījumiem. Ja mēneša laikā attiecīgā pašvaldības dome nav pieņēmusi lēmumu vai atsakās pārņemt valsts dzīvojamo māju vai dzīvokļa īpašumu savā īpašumā, to atsavina šajā likumā noteiktajā kārtībā.
Tātad tikai gadījumā, ja pašvaldība pieņemtu lēmumu par atteikšanos pārņemt Būves savā īpašumā, Possessor var pieņemt lēmumu par Būvju atsavināšanu un piedāvāt dzīvojamo telpu īrniekiem izmantot pirmpirkuma tiesības uz viņu īrētajiem dzīvokļiem atbilstoši Atsavināšanas likuma 45.panta trešajai daļai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz fiziskām personām, kuras tiesiski iemitinātas Būvēs, kā arī pašvaldības iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nekustamo īpašumu valsts pašvaldībai nodos bez maksas.
Projekta ietekme uz valsts budžetu nav paredzēta un ar Nekustamā īpašuma īpašnieku maiņu saistītie izdevumi tiks segti no pašvaldības līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

Possessor un Madonas novada pašvaldība.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Saistībā ar rīkojuma projekta izpildi nav plānots radīt jaunas valsts pārvaldes institūcijas vai likvidēt esošās valsts pārvaldes institūcijas, vai reorganizēt esošās valsts pārvaldes institūcijas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi