22-TA-2199: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 "Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Dabas resursu nodokļa likuma 8. panta otrās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 7., 8., 9. un 10. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”” (turpmāk – noteikumu projekts) nepieciešams, lai palielinātu izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes un reģenerācijas apjomu, kā arī noteikt dalītas vākšanas apjomus dzērienu izlietotajam iepakojumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. 2018. gada 18. janvārī Eiropas Komisija ir pieņēmusi Eiropas stratēģiju attiecībā uz plastmasu aprites ekonomikā. Stratēģijā tika ierosināts ieviest jaunu pašu resursu iemaksu, kas būtu stimuls dalībvalstīm samazināt nepārstrādāta plastmasas iepakojuma atkritumu plūsmas, palielinot pārstrādes apjomus vai samazinot kopējo plastmasas iepakojumu.
Atbilstoši Padomes Lēmumam 2020/2053 par Eiropas Savienības pašu resursu sistēmu un ar ko atceļ Lēmumu 2014/335/ES, Euratom [1] (turpmāk – Lēmums 2020/2053) Eiropas Savienības dalībvalstu, tai skaitā Latvijas, iemaksa, kas no 2021. gada jāveic Eiropas Savienības budžetā, balstās uz nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma daudzumu, piemērojot likmi 0,80 euro par kg. Latvija veica iemaksu par 2021. gadu aptuveni 14 milj. euro apmērā.
[1] Lēmums pieejams tīmekļvietnē: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32020D2053
2. Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas 2019/904/ES par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu (turpmāk – Direktīva 2019/904) 9. panta 1. punkta “a” un “b” apakšpunkta prasību pārņemšanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 12. pantā noteiktajam.
Atbilstoši Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punktam dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai pārstrādes nolūkos nodrošinātu dalītu savākšanu:
- līdz 2025. gadam – tādu par atkritumiem kļuvušo plastmasu saturošu dzērienu iepakojuma (ar tilpumu līdz trim litriem, tai skaitā to korķīši un vāciņi) daudzumu, kas ir vienāds ar 77 % no attiecīgajā gadā tirgū laistā daudzuma;
- līdz 2029. gadam – tādu par atkritumiem kļuvušo plastmasu saturošu dzērienu iepakojuma (ar tilpumu līdz trim litriem, tai skaitā to korķīši un vāciņi) daudzumu, kas ir vienāds ar 90 % no attiecīgajā gadā tirgū laistā daudzuma.
Atbilstoši Padomes Lēmumam 2020/2053 par Eiropas Savienības pašu resursu sistēmu un ar ko atceļ Lēmumu 2014/335/ES, Euratom [1] (turpmāk – Lēmums 2020/2053) Eiropas Savienības dalībvalstu, tai skaitā Latvijas, iemaksa, kas no 2021. gada jāveic Eiropas Savienības budžetā, balstās uz nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma daudzumu, piemērojot likmi 0,80 euro par kg. Latvija veica iemaksu par 2021. gadu aptuveni 14 milj. euro apmērā.
[1] Lēmums pieejams tīmekļvietnē: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32020D2053
2. Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas 2019/904/ES par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu (turpmāk – Direktīva 2019/904) 9. panta 1. punkta “a” un “b” apakšpunkta prasību pārņemšanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 12. pantā noteiktajam.
Atbilstoši Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punktam dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai pārstrādes nolūkos nodrošinātu dalītu savākšanu:
- līdz 2025. gadam – tādu par atkritumiem kļuvušo plastmasu saturošu dzērienu iepakojuma (ar tilpumu līdz trim litriem, tai skaitā to korķīši un vāciņi) daudzumu, kas ir vienāds ar 77 % no attiecīgajā gadā tirgū laistā daudzuma;
- līdz 2029. gadam – tādu par atkritumiem kļuvušo plastmasu saturošu dzērienu iepakojuma (ar tilpumu līdz trim litriem, tai skaitā to korķīši un vāciņi) daudzumu, kas ir vienāds ar 90 % no attiecīgajā gadā tirgū laistā daudzuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Pamatojoties uz Lēmumu 2020/2053, Latvijai jāveic ikgadēju iemaksu Eiropas Savienības budžetā par nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma apjomu.
Saskaņā ar biedrības “Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija” (turpmāk - LASUA) sniegto informāciju otrreizējo izejvielu savākšanas un izlietotā iepakojuma pārstrādes komersanti nepārtraukti pilnveido un attīsta savu saimniecisko darbību. Atbilstoši gada statistikas pārskatam par atkritumiem “Nr. 3 - Atkritumi” norādītajam 2021. gadā tika pārstrādātas vairāk kā 64 000 tonnas plastmasas iepakojuma. Savukārt, sākot ar 2023. gadu, plānots, ka kopējā izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes jauda varētu būt ne mazāka kā 80 000 tonnas gadā. Ņemot vērā, ka esošo izlietotā iepakojuma šķirošanas iekārtu jauda jau šobrīd spēj esošo šķirošanas apjomu nodrošināt, nav šaubu, ka izlietotā iepakojuma pārstrādes uzņēmumi ir spējīgi pilnvērtīgi un kvalitatīvi apsaimniekot izlietotā plastmasas iepakojumu vismaz šādā apjomā:
2023. gadā pārstrādes apjoms būtu 50 %;
2023. gadā reģenerācijas apjoms būtu 20 %.
LASUA ieskatā, paredzētie pārstrādes un reģenerācijas apjomu palielinājumi, par kuriem tika panākta vienošanās starpinstitūciju sanāksmē, ir samērīgi un atbalstāmi. Ir racionāli un pamatoti paaugstināt izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes un reģenerācijas apjomus, tādējādi radot normatīvā akta regulējuma, kas ne tikai samazinās kopējo apglabājamo atkritumu apjomu, bet arī nodrošinās veiksmīgāku Eiropas Savienības direktīvu prasību izpildi.
2. Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 480) ir nepieciešams iekļaut noteiktos dzērienu vienreizlietojama plastmasu saturoša vai kompozīta iepakojuma ar tilpumu līdz trim litriem (dzērienu iepakojums, tā korķīši un vāciņi) (turpmāk - dzērienu plastmasas iepakojums) dalītas vākšanas apjomus un termiņus.
Saskaņā ar biedrības “Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija” (turpmāk - LASUA) sniegto informāciju otrreizējo izejvielu savākšanas un izlietotā iepakojuma pārstrādes komersanti nepārtraukti pilnveido un attīsta savu saimniecisko darbību. Atbilstoši gada statistikas pārskatam par atkritumiem “Nr. 3 - Atkritumi” norādītajam 2021. gadā tika pārstrādātas vairāk kā 64 000 tonnas plastmasas iepakojuma. Savukārt, sākot ar 2023. gadu, plānots, ka kopējā izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes jauda varētu būt ne mazāka kā 80 000 tonnas gadā. Ņemot vērā, ka esošo izlietotā iepakojuma šķirošanas iekārtu jauda jau šobrīd spēj esošo šķirošanas apjomu nodrošināt, nav šaubu, ka izlietotā iepakojuma pārstrādes uzņēmumi ir spējīgi pilnvērtīgi un kvalitatīvi apsaimniekot izlietotā plastmasas iepakojumu vismaz šādā apjomā:
2023. gadā pārstrādes apjoms būtu 50 %;
2023. gadā reģenerācijas apjoms būtu 20 %.
LASUA ieskatā, paredzētie pārstrādes un reģenerācijas apjomu palielinājumi, par kuriem tika panākta vienošanās starpinstitūciju sanāksmē, ir samērīgi un atbalstāmi. Ir racionāli un pamatoti paaugstināt izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes un reģenerācijas apjomus, tādējādi radot normatīvā akta regulējuma, kas ne tikai samazinās kopējo apglabājamo atkritumu apjomu, bet arī nodrošinās veiksmīgāku Eiropas Savienības direktīvu prasību izpildi.
2. Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 480) ir nepieciešams iekļaut noteiktos dzērienu vienreizlietojama plastmasu saturoša vai kompozīta iepakojuma ar tilpumu līdz trim litriem (dzērienu iepakojums, tā korķīši un vāciņi) (turpmāk - dzērienu plastmasas iepakojums) dalītas vākšanas apjomus un termiņus.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekts paredz palielināt izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes apjomu:
1) 2023. gada no 40 % uz 50 %;
2) 2024. gadā no 45 % uz 51 %
3) 2025. gadā no 50 % uz 52 %.
Rezultātā tiks samazināts nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma apjoms un attiecīgi - Latvijas maksājums saskaņā ar Padomes Lēmumu 2020/2053.
Papildus paredzēts palielināt izlietotā plastmasas iepakojuma reģenerācijas apjomu:
1) 2023. gada no 15 % uz 20 %;
2) 2024. un 2025. gadā no 16 % uz 20 %
3) 2026., 2027 un 2028. gadā no 18 % uz 20 %.
2. Noteikumu projekts nosaka dzērienu plastmasas iepakojuma dalītas vākšanas apjomus apsaimniekotājiem (ražotāja paplašinātās atbildības sistēmām komersantiem).
Depozīta dzērienu plastmasas (PET) iepakojuma pieņemšanas apjomi jau ir noteikti Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumu Nr. 519 “Depozīta sistēmas darbības noteikumi” 3. pielikumā (apjomi (īpatsvars %) un termiņi).
Izvērtējot provizoriskos datus par depozīta dzērienu plastmasas iepakojuma tirgū laišanas un pieņemšanas apjomiem (īpatsvaru), kā arī to dzērienu plastmasas iepakojuma apjomu, kas tiek apsaimniekots ražotāja paplašinātās atbildības sistēmās (turpmāk - RAS) ārpus depozīta sistēmas (kam ir saistoši MK noteikumi Nr. 480), secināts, ka dalītas vākšanas apjomus var nedaudz samazināt, nosakot:
- 2025. gadam 67% (Direktīvā 2019/904 noteikto 77% vietā);
- 2029. gadam 84% (Direktīvā 2019/904 noteikto 90% vietā).
Šādi vienlaikus tiek samazināts slogs dzērienu plastmasas iepakojuma apsaimniekotājiem un izpildītas Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punktā noteiktās prasības.
Dzērienu plastmasas iepakojuma, kurā dzērienus laiž tirgū, un tā dalītās savākšanas apjomi (tonnas) un īpatsvars (%):
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 2024. gadā vērtēs nepieciešamību atkārtoti precizēt MK noteikumu Nr. 480 1. pielikuma 4. tabulā noteiktos dzērienu plastmasas iepakojuma dalītas vākšanas mērķus, kad būs pieejami dati par depozīta sistēmas darbības rezultātiem.
Attiecīgi precizētas Apsaimniekošanas plāna (6. pielikuma 1. punkta tabula) un Pārskata (7. pielikuma 1. punkts, 2.1., 3.1. un 3.2. apakšpunkta tabulas, 8. punkta tabula) veidlapas.
1) 2023. gada no 40 % uz 50 %;
2) 2024. gadā no 45 % uz 51 %
3) 2025. gadā no 50 % uz 52 %.
Rezultātā tiks samazināts nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma apjoms un attiecīgi - Latvijas maksājums saskaņā ar Padomes Lēmumu 2020/2053.
Papildus paredzēts palielināt izlietotā plastmasas iepakojuma reģenerācijas apjomu:
1) 2023. gada no 15 % uz 20 %;
2) 2024. un 2025. gadā no 16 % uz 20 %
3) 2026., 2027 un 2028. gadā no 18 % uz 20 %.
2. Noteikumu projekts nosaka dzērienu plastmasas iepakojuma dalītas vākšanas apjomus apsaimniekotājiem (ražotāja paplašinātās atbildības sistēmām komersantiem).
Depozīta dzērienu plastmasas (PET) iepakojuma pieņemšanas apjomi jau ir noteikti Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumu Nr. 519 “Depozīta sistēmas darbības noteikumi” 3. pielikumā (apjomi (īpatsvars %) un termiņi).
Izvērtējot provizoriskos datus par depozīta dzērienu plastmasas iepakojuma tirgū laišanas un pieņemšanas apjomiem (īpatsvaru), kā arī to dzērienu plastmasas iepakojuma apjomu, kas tiek apsaimniekots ražotāja paplašinātās atbildības sistēmās (turpmāk - RAS) ārpus depozīta sistēmas (kam ir saistoši MK noteikumi Nr. 480), secināts, ka dalītas vākšanas apjomus var nedaudz samazināt, nosakot:
- 2025. gadam 67% (Direktīvā 2019/904 noteikto 77% vietā);
- 2029. gadam 84% (Direktīvā 2019/904 noteikto 90% vietā).
Šādi vienlaikus tiek samazināts slogs dzērienu plastmasas iepakojuma apsaimniekotājiem un izpildītas Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punktā noteiktās prasības.
Dzērienu plastmasas iepakojuma, kurā dzērienus laiž tirgū, un tā dalītās savākšanas apjomi (tonnas) un īpatsvars (%):
Tirgū laišana un savākšanā | 2025. | 2029. |
Dzērien plastmasas iepakojums RAS ārpus depozīta sistēmas (tonnas) | 2539 | 2749 |
Depozīta dzērienu plastmasas iepakojums (tonnas) | 8333 | 9020 |
Kopā (tonnas) | 10872 | 11769 |
RAS dalītās savākšana (tonnas) | 1701 | 2309 |
RAS dalītās savākšana (%) | 67 | 84 |
Depozīta sistēmas dalītās savākšana (tonnas) | 6667 | 8299 |
Depozīta sistēmas dalītās savākšana (%) | 80 | 92 |
Kopā (tonnas) | 8368 | 10608 |
Kopā (%) | 77 | 90 |
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 2024. gadā vērtēs nepieciešamību atkārtoti precizēt MK noteikumu Nr. 480 1. pielikuma 4. tabulā noteiktos dzērienu plastmasas iepakojuma dalītas vākšanas mērķus, kad būs pieejami dati par depozīta sistēmas darbības rezultātiem.
Attiecīgi precizētas Apsaimniekošanas plāna (6. pielikuma 1. punkta tabula) un Pārskata (7. pielikuma 1. punkts, 2.1., 3.1. un 3.2. apakšpunkta tabulas, 8. punkta tabula) veidlapas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Noteikumu projekts attiecas uz izlietotā iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu apsaimniekotājiem, kuru līgumpartneriem piemēro atbrīvojumu no nodokļa samaksas, un nodokļa maksātājiem, kuri paši izveidoja, un piemēro atkritumu apsaimniekošanas sistēmu. Valsts vides dienests uz šo brīdi ir noslēdzis līgumus ar pieciem apsaimniekotājiem.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības mērķgrupai noteikumu projekts pēc būtības nemainīs veicamās darbības, līdz ar to nepalielinās administratīvo slogu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nav.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumu Nr. 519 “Depozīta sistēmas darbības noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 519).
Pamatojums un apraksts
Līdz 2023. gada 30. septembrim nepieciešams izstrādāt un apstiprināt Ministru kabinetā grozījumus MK noteikumu Nr. 519 3. pielikumā, nosakot dzērienu plastmasas iepakojumam šādus dalītas vākšanas apjomus:
- 2025. gadam 80% (spēkā esošo 77% vietā);
- 2029. gadam 92% (spēkā esošo 90% vietā).
- 2025. gadam 80% (spēkā esošo 77% vietā);
- 2029. gadam 92% (spēkā esošo 90% vietā).
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0904
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu.
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu 9. panta 1. punkta “a” un “b apakšpunkts.
ES tiesību akta CELEX numurs
32020D2053
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Lēmums 2020/2053 par Eiropas Savienības pašu resursu sistēmu un ar ko atceļ Lēmumu 2014/335/ES.
Apraksts
Padomes Lēmums 2020/2053 par Eiropas Savienības pašu resursu sistēmu un ar ko atceļ Lēmumu 2014/335/ES.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
9. panta 1. punkta “a” un “b” apakšpunkts
3. punkts (MK noteikumu Nr. 480 1. pielikuma 4. tabula);
Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 12. pants;
Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumu Nr. 519 “Depozīta sistēmas darbības noteikumi” 3. pielikums.
Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 12. pants;
Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumu Nr. 519 “Depozīta sistēmas darbības noteikumi” 3. pielikums.
Pārņemtas pilnībā
Nav noteiktas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
1.Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punkta “a” un “b” apakšpunkta prasības daļēji tika pārņemtas ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 12. pantu un MK noteikumu Nr. 519 3. pielikumu. Secināts, ka papildu grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 983 “Noteikumi par izlietotā iepakojuma reģenerācijas procentuālo apjomu, reģistrēšanas un ziņojumu sniegšanas kārtību un iepakojuma definīcijas kritēriju piemērošanas piemēriem" nav nepieciešami.
Anotācijas 1.3. sadaļā ietverts skaidrojumus, kā ar noteikumu projektā un MK noteikumos Nr. 519 ietverto normatīvo regulējumu (ievērojot provizoriskos datus par depozīta sistēmas darbību) tiks izpildītas Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punktā noteiktās prasības.
Papildu Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punktā noteikto prasību nostiprināšanai ir paredzēts veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 519 3. pielikumā (anotācijas 4. sadaļā).
2. Šīs sadaļas tabulā neietvertās Direktīvas 2019/904 prasības tika pārņemtas vai ieviestas ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumu un uz likuma pamata izdotajiem tiesību aktiem.
Anotācijas 1.3. sadaļā ietverts skaidrojumus, kā ar noteikumu projektā un MK noteikumos Nr. 519 ietverto normatīvo regulējumu (ievērojot provizoriskos datus par depozīta sistēmas darbību) tiks izpildītas Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punktā noteiktās prasības.
Papildu Direktīvas 2019/904 9. panta 1. punktā noteikto prasību nostiprināšanai ir paredzēts veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 519 3. pielikumā (anotācijas 4. sadaļā).
2. Šīs sadaļas tabulā neietvertās Direktīvas 2019/904 prasības tika pārņemtas vai ieviestas ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumu un uz likuma pamata izdotajiem tiesību aktiem.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Lēmums 2020/2053 par Eiropas Savienības pašu resursu sistēmu un ar ko atceļ Lēmumu 2014/335/ES.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
-
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Lēmuma 2020/2053 normas ir attiecināmas tikai dalībvalstij un nav saistošas privātpersonām. Tāpēc šīs sadaļas tabulā nav ietverta informācija par minētā lēmuma prasību pārņemšanu noteikumu projektā.
Vienlaikus paredzēts, ka izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes apjoma palielināšana rezultātā tiks samazināts nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma apjoms un attiecīgi - Latvijas maksājums saskaņā ar Padomes Lēmumu 2020/2053.
Vienlaikus paredzēts, ka izlietotā plastmasas iepakojuma pārstrādes apjoma palielināšana rezultātā tiks samazināts nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma apjoms un attiecīgi - Latvijas maksājums saskaņā ar Padomes Lēmumu 2020/2053.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/db6441ac-b976-46e0-837a-0dfdfdf843a5
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības laikā nav saņemti iebildumi un priekšlikumi par noteikumu projektu.
6.4. Cita informācija
Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nav.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz iepakojuma un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Nav.
Pielikumi