Anotācija (ex-ante)

24-TA-2033: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumos Nr. 230 "Noteikumi par zvērinātu notāru amata vietām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir aizstāt zvērināta notāra amata vietu Vidzemes apgabaltiesas teritorijā Valkā ar jaunizveidotu zvērināta notāra amata vietu Smiltenē, tādējādi nodrošinot Vidzemes apgabaltiesas teritorijas iedzīvotājus ar plašāku zvērinātu notāru pieejamību teritorijā, kurā ir liela iedzīvotāju koncentrācija un augsta saimnieciskā aktivitāte.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Ņemot vērā to, ka šā gada septembra beigās zvērināta notāra amata pienākumus Valkā sāks pildīt jauna zvērināta notāre, uzskatāms, ka tiesiskās skaidrības nolūkā noteikumu projektā noteiktajam regulējumam nosakāms skaidrs atskaites punkts, gada sākums.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Notariāta likuma 6.1 pantu Ministru kabinets, izvērtējis notariālo pakalpojumu pieejamību, pārmaiņas tiesu iekārtā, iedzīvotāju skaitā, attiecīgās apdzīvotās vietas saimnieciskajā dzīvē, notariālo lietu piekritībā un notāru vecuma struktūrā, kā arī ņemot vērā Latvijas Zvērinātu notāru padomes viedokli, nosaka zvērinātu notāru amata vietas, izveido jaunas vai likvidē esošās amata vietas. Attiecīgi Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumi Nr. 230 "Noteikumi par zvērinātu notāru amata vietām" (turpmāk – noteikumi Nr. 230) noteic zvērinātu notāru amata vietas un to izvietojumu.
Noteikumu Nr. 230 3.4.6. apakšpunkts noteic, ka Vidzemes apgabaltiesas darbības teritorijā Valkā ir viena zvērināta notāra amata vieta. Turklāt, ņemot vērā to, ka saskaņā ar Notariāta likuma 37. pantu tieslietu ministrs var atļaut vai arī uzdot zvērinātam notāram noteiktās nedēļas vai mēneša dienās ierasties savu pienākumu pildīšanai tuvākās apkaimes apdzīvotajās vietās, kur nav zvērināta notāra, ikvienam zvērinātam notāram, kurš praktizē Valkā, ar rīkojumu tiek uzdots noteiktu dienu skaitu (divas dienas) pildīt zvērināta notāra amata pienākumus arī Smiltenē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Smiltenes novadā ir 12. augstākais ekonomiskais aktivitātes līmenis no visiem novadiem valstī. Turklāt šis rādītājs ir augstāks nekā Vidzemes statistikas reģionā kopumā. Savukārt Valkas novadā ekonomiskās aktivitātes līmenis ir zemākais starp visiem novadiem Latvijā[1].
Arī attiecībā par iedzīvotāju skaitu norādāms, ka Smiltenes novadā ir 17 697 iedzīvotāji, Smiltenē – 5129, Valkas novadā – 7501, bet Valkā – 4564 iedzīvotāji[2]. Tādējādi secināms, ka Smiltenes novada teritorijā koncentrējas lielāka iedzīvotāju aktivitāte.
Norādāms, ka zvērināts notārs, kurš tieslietu ministra uzdevumā pilda amata pienākumus arī papildus prakses vietā, veiktās amata darbības reģistrē vienotā notariālo darbību reģistrā (Notariāta likuma 45. panta pirmās daļas 1. punkts), līdz ar to statistika par Valkā un Smiltenē veiktajām darbībām atsevišķi nav apkopojama. Vienlaikus Latvijas Zvērinātu notāru padome ir veikusi piecu zvērinātu notāru, kuri laika posmā no 1998. līdz 2023. gadam praktizēja šajā amata vietā, aptauju un, apkopojot saņemtās atbildes, secināms, ka, salīdzinot pieprasījumu pēc notariālajiem pakalpojumiem Valkā un Smiltenē, Smiltenes novadā novērojama lielāka ekonomiskā aktivitāte, arī zvērināta notāra biroja apmeklētība ir augstāka Smiltenes prakses vietā.
Tāpat, salīdzinot Tieslietu ministrijas rīcībā esošos bāriņtiesu statistikas datus apliecinājumu izdarīšanā[3], secināts, ka Smiltenes novada bāriņtiesa 2023. gadā veikusi 1292 apliecinājumus, Valkas novada bāriņtiesa – 182 apliecinājumus, bet laika periodā no 2024. gada janvāra līdz jūlijam Smiltenes novada bāriņtiesa – 1025 apliecinājumus, bet Valkas novada bāriņtiesa – 215 apliecinājumus. Attiecīgi secināms, ka arī lielāka nepieciešamība pēc notariālās palīdzības ir vērojama tieši Smiltenes novadā.
Svarīgi vērst uzmanību, ka abu patstāvīgu amata vietu saglabāšana – gan Valkā, gan Smiltenē – nav iespējama. Proti, kopējais veikto notariālo darbību skaits visiem Valkas amata vietā praktizējušajiem zvērinātiem notāriem liecina, ka nav ekonomiska pamata divu zvērināta notāra amata vietu izveidošanai (Valkā un Smiltenē). Statistikas dati liecina, ka vēsturiski Valkas zvērinātiem notāriem vidējais amata darbību skaits gadā ir bijis aptuveni 80 % no vidējā zvērinātu notāru amata darbību skaita Vidzemes apgabaltiesā. Līdz ar to atbalstāms ir variants, ka amata vieta Vidzemes apgabaltiesas darbības teritorijā Valkā ir pārceļama uz Smilteni, vienlaikus uzdodot zvērinātam notāram sniegt notariālos pakalpojumus arī Valkā.
Norādāms, ka arī Smiltenes novada pašvaldība bija vērsusies gan Tieslietu ministrijā, gan Latvijas Zvērinātu notāru padomē, lūdzot rast iespēju nodrošināt zvērināta notāra sniegtos notariālos pakalpojumus Smiltenes novada administratīvajā teritorijā ar iespējamo prakses vietu Smiltenes pilsētā un informēt par iespējamajiem risinājumiem un iespējām zvērināta notāra sniegto pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai Pašvaldības administratīvajā teritorijā. Attiecīgi Latvijas Zvērinātu notāru padome ir vērsusies Tieslietu ministrijā ar lūgumu izdarīt grozījumus noteikumos Nr. 230 un aizstāt zvērināta notāra amata vietu Valkā ar zvērināta notāra amata vietu Smiltenē.



[1] https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__NBBA__NBBB/EKA140/table/tableViewLayout1/

[2] https://stat.gov.lv/lv/dinamiskais-grafiks/galv-iedzivotaju-skaits-novados

[3] Novadu teritoriālajās vienībās, kurās nav notāra, bāriņtiesa Civillikumā noteiktajos gadījumos sniedz palīdzību mantojuma lietu kārtošanā, gādā par mantojuma apsardzību, kā arī izdara apliecinājumus un pilda citus šā likuma 61. pantā norādītos uzdevumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz aizstāt zvērināta notāra amata vietu Vidzemes apgabaltiesas darbības teritorijā Valkā ar zvērināta notāra amata vietu Vidzemes apgabaltiesas darbības teritorijā Smiltenē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ikviena fiziska persona, kura vēlēsies saņemt zvērināta notāra palīdzību.
Ietekmes apraksts
Minētajiem sabiedrības locekļiem būs iespēja saņemt plašāk zvērināta notāra palīdzību Smiltenē.
Juridiskās personas
  • Ikviena juridiska persona, kura vēlēsies saņemt zvērināta notāra palīdzību.
Ietekmes apraksts
Minētajiem sabiedrības locekļiem būs iespēja saņemt plašāk zvērināta notāra palīdzību Smiltenē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā to, ka Notariāta likums skaidri noteic kritērijus, pamatojoties uz kuriem nosakāmas zvērināta notāra amata vietas, nevienas institūcijas viedoklis to ietekmēt nevar un attiecīgi sabiedrības līdzdalību veikt nav nepieciešams.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • zvērināti notāri

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi