Anotācija (ex-ante)

22-TA-133: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta pirmās daļas  6.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir
1. samazināt 9.2.2.1. pasākuma “Deinstitucionalizācija” (turpmāk - 9.2.2.1. pasākums) kopējā attiecināmā finansējuma apmēru un uzraudzības rādītāju;
2. atcelt atsevišķu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas reižu ierobežojumus un precizēt atsevišķus 9.2.2.1.pasākuma īstenošanas nosacījumus;
3. samērot tiesiskā regulējuma normas, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši normatīvajam regulējumam par atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem un tajā noteiktajiem izņēmumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanas un īstenošanas uzraudzības laikā ir secināts, ka trīs plānošanas reģioni - Rīgas, Latgales un Kurzemes, dažādu un objektīvu iemeslu dēļ nesasniegs tiem noteiktos uzraudzības rādītājus attiecībā uz personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk - personas ar GRT), kuras saņem Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansētus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus pašvaldībās - kopumā par 205 personām ar GRT. Attiecīgi arī abos plānošanas reģionu projektos ir izveidojies finansējuma atlikums kopumā 1 867 521 euro apmērā. Savukārt Latgales plānošanas reģionā Covid-19 pandēmijas radītās ietekmes rezultātā ir prognozējama rādītāja attiecībā uz personām ar GRT neizpilde par 90 personām un attiecīgi izveidosies finansējuma ietaupījums 1 000 000 euro apmērā. Noteikumu projekts paredz samazināt 9.2.2.1.pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu un uzraudzības rādītāju attiecībā uz personām ar GRT, šo finansējumu un rādītāju pārdalot 9.2.2.3.pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana” (turpmāk – 9.2.2.3.pasākums) trešās projektu atlases kārtas īstenošanai (1 867 521 euro un uzraudzības rādītāju), kā arī finansējumu 1 000 000 euro apmērā 9.1.4.4.pasākumam “"Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" (turpmāk – 9.1.4.4.pasākums) sociālā mentora pakalpojuma un cita atbalsta nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas atbalstu 9.1.4.4.pasākumā saņems atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam.

2. Covid-19 ierobežojumu rezultātā ir būtiski ierobežotas personu ar GRT iespējas saņemt nepieciešamos atbalsta pakalpojumus dienas aprūpes centros un specializētajās darbnīcās, līdz ar to pieaug individuāli vai mazās grupas sniegtā atbalsta loma. Vienlaikus ir saņemta gan 9.2.2.1.pasākuma projektu finansējuma saņēmēju - plānošanas reģionu, gan Latvijas Pašvaldību savienības, gan arī biedrības “CitādsES” vēstule un bērnu ar funkcionāliem traucējumiem (turpmāk – FT) vecāku elektroniskā sarakste un saņemti telefonu zvani, ka 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros būtu pozitīvi vērtējama sociālās rehabilitācijas reižu skaita palielinājums bērniem ar FT, balstoties uz katra bērna aktuālo atbalsta plāna informāciju.

3. Atsevišķas pašvaldības 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros nodrošina personām ar GRT vienas dienas laikā gan aprūpes mājās pakalpojumu, gan dienas aprūpes centra (turpmāk – DAC) pakalpojumu neskatoties uz to, ka DAC pakalpojums ir pilnas dienas sociālais pakalpojums.

4. 2022.gada 5.martā spēkā stājās spēkā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums, savukārt tā steidzamības kārtā virzītie un pieņemtie grozījumi paredz arī sabiedrībā balstīsu sociālo pakalpojumu sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem ES fondu līdzfinansēto projektu ietvaros, tai skaitā 9.2.2.1.pasākumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Uzsākot 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanu, sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana pašvaldībās deinstitucionalizācijas (turpmāk -DI) mērķa grupas personām pamatā tika balstīta uz pašvaldību sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstības risinājumiem, kas tika iekļauti plānošanas reģionu DI plānos. Pārsvarā ESF finansētu pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām tika ieplānota pēc attiecīgas pakalpojumu infrastruktūras izveides pašvaldībās.
Ņemot vērā, ka daudzu pašvaldību sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide ir iekavējusies, kā rezultātā 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros nav bijusi iespēja finansēt pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām sākotnēji plānotajā apmērā, kā arī ņemot vērā Covid-19 pandēmiju, kas 2020. un 2021.gadā ievērojami ierobežoja iespējas DI mērķa grupas personām saņem tām nepieciešamos pakalpojumus klātienē, divi no pieciem plānošanas reģioniem ir konstatējuši risku nesasniegt uzraudzības rādītāju plānotajā apmērā attiecībā uz personām ar GRT, kuras saņem ESF finansētus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus pašvaldībā.
Izvērtējot šī brīža 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanas progresu un analizējot reģionu plānotās finansējuma un uzraudzības rādītāju izpildes plūsmas (detālos plānus), tika secināts, ka:
- Rīgas plānošanas reģiona projektā tiks nodrošināta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana par 127 personām ar GRT mazāk, kā sākotnēji projektā plānots. Papildus pakalpojumu infrastruktūras trūkumam un Covid-19 ietekmei problēmu projektā iesaistīt plānoto personu ar GRT skaitu ietekmē arī tas, ka projektā nepiedalās Rīgas valstspilsēta, kurā ir koncentrēts lielākais personu ar GRT skaits Latvijā. Savukārt pārējo Rīgas plānošanas reģionu pašvaldību redzeslokā esošais personu ar GRT skaits ir mazāks, kā sākotnēji projektā plānots. Attiecīgi Rīgas plānošanas reģiona projektā ir konstatēts arī attiecināmā finansējuma atlikums 1 280 249 euro apmērā, kuru projekta ietvaros nebūs iespējams investēt, ņemot vērā mazāku personu ar GRT skaitu, kurām projektā tiks sniegti sabiedrībā balstīti sociālie pakalpojumi;
- Kurzemes plānošanas reģiona projektā tiks nodrošināta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana par 78 personām ar GRT mazāk, kā sākotnēji projektā plānots. Tas pamatā saistīts ar to, ka atsevišķas pašvaldībās pakalpojumu infrastruktūras izveide ir iekavējusies un izveides pabeigšana atsevišķos gadījumos tiek plānota tikai 2023.gadā, kā arī tas, ka COVID-19 pandēmijas ierobežošanai noteikto ierobežojumu ietvaros nav bijis iespējas sniegt pakalpojumus klātienē tajās pašvaldībās, kurās ir pieejamas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietas. Attiecīgi Kurzemes plānošanas reģiona projektā ir konstatēts arī attiecināmā finansējuma atlikums 587 272 euro apmērā, kuru projekta ietvaros nebūs iespējams investēt, ņemot vērā mazāku personu ar GRT skaitu, kurām projektā tiks sniegti sabiedrībā balstīti sociālie pakalpojumi;
-Latgales plānošanas reģiona projektā Covid-19 pandēmijas ierobežošanai noteikto ierobežojumu dēļ nav bijis iespējas sniegt pakalpojumus plānotajā apmērā mērķa grupas personām ar GRT, ņemot vērā, ka pakalpojumu sniegšana klātienē uz laiku nebija iespējama. Attiecīgi projektā visdrīzāk tiks iesaistītas par 90 personām ar GRT mazāk, kā sākotnēji plānots, un projektā veidojas finansējuma atlikums 1 000 000 euro apmērā.

2. Šobrīd Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumiem Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk  - MK noteikumi Nr. 313) 42.3.1.apakšpunktā minēts, ka bērniem ar FT tiek nodrošināti individuālo vajadzību izvērtēšana un individuālo sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas plānā (turpmāk - atbalsta plānā) noteiktie sociālās rehabilitācijas pakalpojumi ne vairāk kā 100 reizes visā DI projekta īstenošanas laikā. Savukārt MK noteikumu Nr.313 42.3.2.apakšpunktā minēts, ka bērnu ar FT likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenēm tiek nodrošināti ne vairāk kā 40 pakalpojuma sniegšanas reizes par vienu bērnu ar FT visā projekta īstenošanas laikā. Arī attiecībā uz šo mērķa grupu ir saņemta gan DI projektu finansējuma saņēmēju - plānošanas reģionu, gan Latvijas Pašvaldību savienības, arī NVO “CitādsEs” vēstule, elektroniskā sarakste un telefonu zvani ar aicinājumu izvērtēt pakalpojumu ierobežojumus, jo ne vienmēr bērnam ar FT tiek nodrošināti visi pakalpojumi vai pakalpojumu sniegšanas reizes, kas ietvertas atbalsta plānā Papildus tam daudzās pašvaldībās bērni ar FT ir jau pieraduši pie izvēlētā pakalpojuma sniedzēja sniegtā atbalsta veida un pieejas, un tādējādi nebūtu lietderīgi pārtraukt vai ierobežot to, ja tas pozitīvi veicina bērna funkcionēšanas spēju attīstību vai uzturēšanu optimālā līmenī .Vienlaikus ir saņemts arī plānošanas reģionu priekšlikums atcelt ierobežojumus arī dienas aprūpes centra (turpmāk – DAC) pakalpojuma sniegšanā (šobrīd ir noteikts, ka pakalpojumu bērniem ar FT var sniegt līdz 250 dienām gadā). Tāpat Covid-19 ierobežojumu rezultātā būtiski pieaug individuāli vai mazās grupas sniegtā atbalsta loma personām ar GRT. Lai gan šobrīd ir tikai atsevišķi gadījumi, kad personas ar GRT ir izmantojušas maksimāli noteikto individuālā atbalsta apjomu (100 reizes), tuvākajā nākotnē šis nosacījums var ierobežot personai nepieciešamā atbalsta sniegšanas iespējas. Apstākļos, kad minētais atbalsts kompensē citu atbalsta veidu ierobežotu pieejamību, iepriekš noteikto atbalsta apjoma ierobežojumu saglabāšanai nav pamata.

3. Atbilstoši MK 2017. gada 13. jūnija noteikumiem Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” DAC un specializētā darbnīca ir pilnas dienas sociālais pakalpojums, attiecīgi Labklājības ministrija, izstrādājot 9.2.2.1.pasākuma sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienības izmaksu aprēķina un piemērošanas metodiku (turpmāk - VVIM), noteica DAC un specializētās darbnīcas kompensācijas likmi par dienu (nevis stundu). Līdz ar to neatkarīgi no personas ar GRT uzturēšanās laika šajās pakalpojumu sniegšanas vietās (2, 4 vai 8 stundas), pašvaldībai par pakalpojumu sniegšanu tiek kompensēta VVIM noteiktā pilnas dienas likme. Ņemot vērā iepriekšminēto, nav pamatota aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanas izmaksu kompensēšana pašvaldībai vienlaikus par aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanu un DAC vai specializētās darbnīcas pakalpojumu sniegšanu to darba laika ietvaros neatkarīgi no stundu skaita, ko persona ir pavadījusi pakalpojuma sniegšanas vietā.

4. 2022.gada 12.martā spēkā stājās grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju likumā, kas paredz, ka sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus ES politiku instrumentu pasākumu ietvaros Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedz, nepiemērojot normatīvajos aktos par deinstitucionalizācijas pasākuma īstenošanu noteikto individuālo vajadzību izvērtēšanas un individuālo sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas plānu izstrādes kārtību (noteikta MK noteikumos Nr.313). Minētajā gadījumā individuālo vajadzību izvērtēšanu un individuālo sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas plānu izstrādi nodrošina tā pašvaldība, kurā ir personas dzīvesvieta. Lai pašvaldība sniegtu  sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus ES politiku instrumentu pasākumu ietvaros Ukrainas civiliedzīvotājiem, sociālo pakalpojumu piešķiršanu veic, ņemot vērā Ministru kabineta noteikumos Nr.138 “Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu” noteikto, un piemērojot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktos izņēmumus.
Risinājuma apraksts
1.Lai risinātu iepriekšminēto problēmu un konstatēto risku uzraudzības rādītāja attiecībā uz personām ar GRT, kuras saņem ESF finansētus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus, nesasniegšanai, noteikumu projekts paredz samazināt un pārdalīt 9.2.2.1.pasākuma finansējuma atlikumu 1 867 521 euro apmērā un uzraudzības rādītāju attiecībā uz personām ar GRT, kuras saņem ESF finansētus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus dzīvesvietā (205 personas), 9.2.2.3.pasākuma trešās atklātu projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanai, vienlaikus paplašinot arī 9.2.2.3.pasākuma mērķa grupu ar personām ar GRT, kā arī pārdalīt finansējuma atlikumu 1 000 000 euro apmērā[1] 9.1.4.4.pasākumam atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem. Attiecīgi noteikumu projekts paredz noteikt, ka 9.2.2.1. pasākuma kopējais attiecināmais finansējums ir 46 812 430 euro, tai skaitā ESF finansējums –39 790 565 euro un valsts budžeta finansējums – 7 021 865 euro, bet sasniedzamā uzraudzības rādītāja “personu ar GRT skaits, kuras saņem ESF atbalstītos sociālās aprūpes pakalpojumus dzīvesvietā (arī sociālās rehabilitācijas pakalpojumus)” sasniedzamā vērtība ir 1 895 personas.

2. Noteikumu projekts paredz: a) atcelt nosacījumu par maksimāli noteiktu sociālās rehabilitācijas reižu skaitu, ko bērniem ar FT ir iespējams saņemt līdz 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanas beigām. Ierobežojumu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu reižu skaita atcelšanai ir vairāki pamatojumi un pierādījumi, piemēram, saskaņā ar LR Tiesībsarga veikto pētījumu “Bērnu ar invaliditāti rehabilitācijas efektivitāte Latvijā: sociālā darba aspekts”  piekļuve un iespēja saņemt sociālo rehabilitāciju var samazināt slimības vai traumas sekas, uzlabot veselību, dzīves kvalitāti un samazināt veselības aprūpes pakalpojumu izmantošanu. Sociālā rehabilitācija ir nepārtraukts process un tā sākas ar diagnozes uzstādīšanas brīdi. Tādējādi ir būtiski, lai šī iespēja netiktu atņemta tajā brīdī, kad rehabilitācijas pārtraukšana var radīt negatīvu ietekmi uz bērna veselības stāvokli, radot varbūtību tam atkal pasliktināties. Tādējādi sociālās rehabilitācijas pakalpojumi bērniem ar FT ir jānodrošina tādā intensitātē un apmērā un ar tādu regularitāti, kas balstīta uz bērna individuālām vajadzībām un sniedz vispozitīvāko ieguldījumu bērna sociālo prasmju un funkcionēšanas spēju uzturēšanā un uzlabošanā (dažiem bērniem pietiekamas ir 50 vai 100 pakalpojuma reizes, citiem 200 vai 300, bet ir arī bērni, kuriem 500 un vairāk pakalpojuma sniegšanas reizes nesniegs pilnvērtīgu atbalstu sociālo prasmju un funkcionēšanas spēju uzturēšanā). Izvērtējot gan pieejamo informāciju katra bērna atbalsta plānā, gan izmantojot iespēju sociālajam dienestam pie pakalpojumu piešķiršanas pieprasīt ģimenes (vai ārstējošā) ārsta izziņu par kontrindikācijām,  ir iespējams noteikt atbalsta apmēru , tai skaitā nepieciešamo sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas reižu skaitu bērniem, kas būtu piešķirams 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros. No minētā secināms, ka sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamība tādā intensitātē un apmērā un ar tādu regularitāti, kas balstīta uz bērna individuālām vajadzībām, var sniegt vispozitīvāko ieguldījumu bērna sociālo prasmju un funkcionēšanas spēju uzturēšanā un uzlabošanā, un vienlaikus veicinot šo pakalpojumu piedāvājumu un pieejamību arī 9.2.2.1.pasākuma ietvaros visā Latvijā. Izvērtējot aktuālo progresa informāciju 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros uz 2021.gada 31.decembri, secināms, ka no 1 428 bērniem ar FT, kas saņēmuši sociālās rehabilitāciju pakalpojumus, aptuveni 15 % no tiem  ir izmantojuši pakalpojumu sniegšanas reizes tuvu šobrīd maksimāli noteiktajām, t.i. vidēji 80 – 100 reizes. No minētā ir secināms, ka pieprasījums pēc sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem saglabājas un tas ir nepieciešams. Vienlaikus tas neradīs lielu finansiālo slogu 9.2.2.1.pasākuma projektu finansējuma saņēmējiem, kā arī  pakalpojumu sniegšana 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros ir iespējama  līdz 2023.gada 3.ceturksnim. Indikatīvais aprēķins nepieciešamajai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas reižu palielināšanai (jeb atcelšanai): 2 000 bērni (līdz 2021.gada beigām ir izstrādāti 2709 atbalsta plāni un vidēji 70 % bērni varētu saņemt sociālās rehabilitācijas pakalpojumus)  ar FT x 30 euro (vidējā vienas pakalpojuma sniegšanas reizes cena) x 100 reizes (100 reizes aprēķinos balstīts uz pieņēmumu, ka daļa bērnu ar FT ir jau saņēmušas visas 100 pakalpojumu sniegšanas reizes, savukārt daļa bērnu nav izmantojušas maksimālo pakalpojumu sniegšanas reižu skaitu un līdz 2023.gada 30.septembrim varētu izmantot sev nepieciešamo pakalpojumu reižu skaitu. Papildus tam pieņēmums balstīts arī uz to, ka vidēji 8 reizes mēnesī, t.i., 2 reizes nedēļā ir optimāls apjoms bērnam ar FT saņemt sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, attiecīgi neveidojot pārāk liela noslodze) indikatīvi veido  6 000 000 euro. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamais finansējums ir pieejams 9.2.2.1.pasākuma projektu esošā finansējumu ietvaros;  b) atcelt nosacījumu par maksimāli noteiktu sociālās rehabilitācijas reižu skaitu arī bērnu ar FT likumiskajiem pārstāvjiem. Gan vairāki pētījumi, gan informācija sociālos tīklos liecina par to, ka atbalsts mērķa grupas bērnu vecākiem ir ļoti  nepieciešams veselīgai un pilnvērtīgai ģimenes sociālajai funkcionēšanai, kuras ļoti bieži ir pakļautas ilgstošam sociālās atstumtības riskam. Tādējādi, neierobežojot sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas iespējas, tiktu līdzsvarotas arī viņu pašu vajadzības pēc sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem. Saskaņā ar jau esošo praksi, bērnu ar FT likumisko pārstāvju vai audžuģimenes nepieciešamība saņemt kādu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu būtu iekļaujama bērna izstrādātajā vai aktualizētajā atbalsta plānā, kā arī par pamatu pakalpojuma piešķiršanai noder gan ģimenes, gan ārstējošā ārsta izziņa vai paša likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes iesniegumā minētais par noteikta sociālās rehabilitācijas pakalpojuma nepieciešamību. Atbalsta plāns ir palīgs arī pašvaldību sociālajam dienestam, kas nodrošina sociālā gadījuma vadību un atbilstoši nozares regulējumam, reizi gadā atbalsta plānu aktualizē. Līdz ar to arī sociālās rehabilitācijas pakalpojumi bērna ar FT likumiskajam pārstāvim, kurš veic vistiešāko bērna aprūpi, būs sasniedzami un neierobežoti,  sniedzot nepieciešamo atbalstu un  ieguldījumu viņu garīgās labklājības un veselības uzlabošanai visā Latvijā. Sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanas nosacījumu izmaiņas sniegs lielāku atbalstu visām ģimenēm, kurās ir bērni ar FT, tai skaitā arī vecākiem, kuru ģimenēs ir vairāki bērni ar FT un dažādām diagnozēm . Līdz ar ierosinātajām izmaiņām tiktu palielināta atbilstoša pieeja bērnu ar FT likumisko pārstāvju vai audžuģimenes  veselības, labklājības un sociālas iekļaušanas jēgpilnam atbalstam, neierobežojot viņu pašu vajadzības pēc sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem. Izvērtējot aktuālo progresa informāciju 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros uz 2021.gada 31.decembri, 748 bērnu ar FT likumiskie pārstāvji ir saņēmuši sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. Indikatīvā finansējuma, kas papildu būtu nepieciešams sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem bērnu ar FT likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenēm, aprēķinam tiek pieņemts, ka vidējā viena sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas reizes izmaksu summa ir 25 – 35 euro (vidēji 30 euro) par vienu pakalpojuma reizi. Aprēķins, palielinot sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas reizes veidojas šādi: 748 bērnu ar FT likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes x 40 reizes (pieņemot, ka līdz 2023.gada 30.septembrim bērnu likumiskie pārstāvji saņems vēl tikpat reizes, cik izmantojuši līdz 2021.gada 31.decemebrim) x 30 euro = 897 600 euro. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamais finansējums ir pieejams 9.2.2.1.pasākuma projektu esošā finansējumu ietvaros; c) kompensācijas apmēra par DAC saņemšanu svītrošanu, nenosakot DAC pakalpojuma maksimālās kompensācijas apmēra izmaksas. Minētās izmaiņas ir pamatojamas ar vairākiem apsvērumiem un pieņēmumiem. Tā, piemēram, bērni ar FT lielāko dienas daļu atrodas izglītības iestādēs vai ņem dalību mācību procesā, tādējādi DAC pakalpojumu bērni saņem salīdzinoši maz stundu dienā un šis pakalpojums nav finansiāli ļoti ietilpīgs pakalpojums. Otrkārt, tiks vienādoti nosacījumi ar DAC saņemšanas nosacījumiem personām ar GRT 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros, attiecībā uz kuriem nav noteikts ierobežojums pakalpojuma saņemšanai un to var izmantot līdz 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanas beigām. Papildus tam Latvijā šobrīd ir vērojama būtisks cenu pieaugums jeb inflācija, attiecīgi vairākas telpu uzturēšanas izmaksu pozīcijas ir palielinājušās (piemēram. dažādu energoresursu cenu pieaugums, minimālās darba algas palielinājums u.c.).  Svītrojot kompensācijas apmēra ierobežojumus DAC pakalpojumam, tiks sniegts lielāks atbalsts sociālo pakalpojumu sniedzējiem pašvaldībās, tai skaitā arī 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidotās DAC infrastruktūrās. DAC pakalpojuma bērniem ar FT apmeklējuma laiks nav ierobežots un to var izmantot ne tikai savu likumisko pārstāvju vai audžuģimenes prombūtnē (piem., darba laiks, ikdienas pasākumi), bet arī citā laikā, kas ir atkarīgs no katras ģimenes nepieciešamības un vajadzībām, tādējādi arī DAC telpu uzturēšanas un speciālistu atalgojuma izmaksām nebūtu jābūt piesaistītam pie konkrētas telpu noslodzes. Līdz ar to, izslēdzot noteiktos  kompensācijas apmēra un sniegšanas apjoma nosacījumus, DAC pakalpojumu sniedzējs netiks ierobežots atbalsta sniegšanai DI projektu ietvaros visā Latvijā. Izvērtējot aktuālo progresa informāciju 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros uz 2021.gada 31.decembri DAC pakalpojumus ir saņēmuši 85 bērni ar FT. Indikatīvais finansējums, kas papildu būtu nepieciešams neierobežotam DAC pakalpojumam, aprēķinam tiek balstīts uz pieņēmumu, ka 85 bērni ar FT x 3 750 euro (18 mēneši jeb 1,5 gadi no noteikumu projekta spēkā stāšanās līdz 2023.gada 30.septembrim un balstoties uz līdzīgu aprēķinu, kad DAC pakalpojumu bērns ar FT izmanto 9.2.2.3.pasākuma ietvaros 1 gadu un tā izmaksas veido 2 500 eur/gadā) = 318 750 euro. DAC pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamais finansējums ir pieejams 9.2.2.1.pasākuma projektu esošā finansējumu ietvaros; d) atcelt individuālā un grupu atbalsta apjoma ierobežojumus personām ar GRT. Atceļot no projekta kompensējamo individuālā un grupu atbalsta apjoma ierobežojumus personām ar GRT, tiks vismaz daļēji kompensētas Covid-19 ierobežojumu rezultātā būtiski ierobežotās iespējas saņemt nepieciešamos atbalsta pakalpojumus DAC un specializētajās darbnīcās. Ierobežojumu atcelšana neradīs finansiālas sekas 9.2.2.1.pasākuma projektiem, jo jau šobrīd projektos ir ieplānots lielāks finansējums individuālā un grupu atbalsta pakalpojumu nodrošināšanai kā tas faktiski tiek izmantots Covid-19 pandēmijas ietekmē.

3. Noteikumu projekts paredz noteikt, ka 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros Aprūpes mājās pakalpojumu personas ar GRT nevar saņemt vienlaikus ar DAC un specializēto darbnīcu pakalpojumiem. Nosakot nepārprotami skaidru ierobežojumu no projekta kompensēt aprūpes mājās pakalpojuma izmaksas, ja tā saņemta vienlaikus ar DAC vai specializētās darbnīcas pakalpojumu to darba laikā, tiks novērstas dažādas interpretācijas iespējas un neattiecināmu izmaksu risks. Aprūpes mājās pakalpojumu tajā pašā dienā, kad persona ar GRT DAC vai specializēto darbnīcu pamatotas nepieciešamības gadījumā var sniegt pirms vai pēc minēto pakalpojumu sniegšanas darba laika.

4. Noteikumu projekts paredz noteikt, ka 9.2.2.1. pasākuma projektos var sniegt atbalstu arī mērķa grupas personām, kuras ir Ukrainas civiliedzīvotāji un viņu ģimenes locekļi, kuri izceļo no Ukrainas vai kuri nevar atgriezties Ukrainā Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ šā bruņotā konflikta norises laikā. Šādā gadījumā 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros šīm personām nodrošina sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu atbilstoši normatīvajam regulējumam par atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem un tajā noteiktajiem izņēmumiem (Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums un arī citi ar to saistītie normatīvie akti, kādi nākotnē varētu tikt izstrādāti atbalsta nodrošināšanai). Vienlaikus MK noteikumos Nr.313 tiek noteikts pienākums 9.2.2.1.pasākuma finansējuma saņēmējiem – plānošanas reģioniem uzkrāt informāciju par projekta ietvaros sniegto atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri projekta ietvaros saņem atbalstu. Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri atbilst 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas pazīmēm un saņems atbalstu 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros, tiks ieskaitīti MK noteikumu Nr.313 4.2.4. un 4.2.5. apakšpunktos norādītajos iznākuma rādītājos, un par šīm personām ir uzkrājama MK noteikumu Nr.313 63.punktā norādītā informācija (līdzīgi kā par mērķa grupas personām – Latvijas iedzīvotājiem). Šobrīd, pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros piemērojami tikai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta pirmās daļas 6.punktā noteiktie izņēmumi, kas paredz   nepiemērot normatīvajos aktos par deinstitucionalizācijas īstenošanu noteikto personas individuālo vajadzību izvērtēšanas un individuālās sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas plāna izstrādes kārtību. Šādā gadījumā individuālo vajadzību izvērtēšanu un individuālā sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas plāna izstrādi nodrošina tā pašvaldība, kurā ir personas uzturēšanās vieta, pieņemot attiecīgu lēmumu par nepieciešamā pakalpojuma piešķiršanu. Savukārt citi izņēmumi, kas nākotnē varētu tikt pieņemti attiecībā uz sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, 9.2.2.1.pasākuma projektos būs piemērojami no attiecīgo izmaiņu normatīvajā regulējumā par atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem spēkā stāšanās.

[1] Latgales plānošanas reģiona projektā šobrīd netiek samazināts uzraudzības rādītājs par 90 personām ar GRT, ņemot vērā, ka finansējuma ietaupījums netiek novirzīts tā paša SAM 9.2.2.3.pasākuma trešās atlases kārtas īstenošanai. Latgales plānošanas reģiona projektā iznākuma rādītājs tiks samazināts pēc LM ierosinātā iznākuma rādītāja samazinājuma ar grozījumiem Nr.8 darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projektam nav ietekmes uz finansējuma saņēmējiem, uzsākto projektu īstenošanu un noslēgtajiem līgumiem.
Noteikumu projekta rezultātā veicamie grozījumi vienošanās par projekta īstenošanu nav uzskatāmi par būtiskiem Regulas Nr.1303/2013 71. panta izpratnē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • Personas ar GRT, kuras no valsts finansētām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām pāriet uz dzīvi sabiedrībā, kā arī pilngadīgas personas ar GRT, kuras potenciāli var nonākt valsts ilgstošas aprūpes institūcijā un kurām ir noteikta smaga vai ļoti smaga invaliditāte (I vai II invaliditātes grupa).
  • Bērni ar FT, kuriem VDEĀVK ir noteikusi invaliditāti, un viņu likumiskie pārstāvji vai audžuģimene.
  • Ārpusģimenes aprūpē esoši bērni un jaunieši līdz 17 gadu vecumam (ieskaitot), kuri saņem valsts vai pašvaldības finansētus bērnu ilgstošas aprūpes institūciju pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju veikt 9.2.2.1. pasākuma finansējuma un sasniedzamo uzraudzības rādītāja attiecībā uz personām ar GRT pārdali uz 9.2.2.3.pasākumu, kā rezultātā tiks nodrošināta iespēja organizēt trešo atklātu projektu iesniegumu atlases kārtu, kuras ietvaros ar nevalstisko organizāciju starpniecību mērķa grupas personām – bērniem ar funkcionāliem traucējumiem (turpmāk – bērni ar FT) un arī personām ar GRT būs iespēja saņemt tām nepieciešamos sabiedrībā balstītos sociālos pakalpojumus, kurus tās, dažādu iemeslu dēļ nesaņēma 9.2.2.1.pasākuma projektu ietvaros.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
10 539 907
598 176
9 471 929
1 435 489
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
10 539 907
598 176
9 471 929
1 435 489
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
12 399 890
703 737
11 143 446
1 688 810
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
12 399 890
703 737
11 143 446
1 688 810
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 859 983
-105 561
-1 671 517
-253 321
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 859 983
-105 561
-1 671 517
-253 321
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-105 561
-253 321
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-105 561
-253 321
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 313 šobrīd 9.2.2.1. pasākuma projektiem pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir 49 679 951 euro, tai skaitā ESF finansējums 42 227 958 euro un valsts budžeta finansējums 7 451 993 euro.
Finansējums 9.2.2.1.. projektu īstenošanai tiek plānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts budžeta apakšprogrammas 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekti (2014–2020)” (turpmāk – valsts budžeta apakšprogramma) ietvaros, kurā budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma ieviešanai nepieciešamie publiskā (ESF un valsts budžeta) finansējuma līdzekļi attiecīgajā gadā.
Atbilstoši minētās valsts budžeta apakšprogrammas datiem plānošanas reģionu projektu īstenošanai ir pārskaitīts finansējums šādā apmērā (skat. tabulu Nr. 1 zemāk):

Tabula Nr.1
Valsts budžeta apakšprogrammas izpilde (2015. – 2021. gadā)
Gads Finansējums kopā (euro) ESF finansējums (euro) VB finansējums (euro)
2015. 67 437 57 321 10 116
2016. 9 886 805 8 403 784 1 483 021
2017. 6 211 589 5 279 851 931 738
2018. 146 592 124 603 21 989
2019. 0 0 0
2020. 2 436 910 2 071 373 365 537
2021. 2 127 214 1 808 132 319 082
KOPĀ: 20 876 547 17 745 064 3 131 483

Savukārt turpmākajiem projektu īstenošanas gadiem šobrīd valsts budžeta apakšprogrammā finansējums plānots šādā apmērā:
- 2022.gadā (atbilstoši Finanšu ministrijas 20.01.2022. rīkojumam Nr. 41) 12 399 890 euro, tai skaitā ESF finansējums 10 539 907 euro un VB finansējums  1 859 983 euro;
2023.gadā  – 11 143 446 euro,  tai skaitā ESF finansējums 9 471 929 euro un VB finansējums 1 671 517 euro.

Valsts budžeta apakšprogrammas finansējums neaptver visu 9.2.2.1 pasākumam šobrīd spēkā esošo pieejamo finansējumu (49 679 951 euro), jo ir sekots 9.2.2.1.pasākuma faktiskajai projektu izpildei un valsts budžets koriģēts pret sākotnēji plānoto, piemēram, 2019.gadā, balstoties uz valsts budžeta apakšprogrammas datiem, 9.2.2.1.pasākuma projektiem netika pārskaitīts finansējums, jo plānošanas reģionu rīcībā bija pietiekams finansējums projektu darbību īstenošanai.
Noteikumu projekts paredz samazināt 9.2.2.1. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 2 867 521 euro, tai skaitā ESF finansējumu 2 437 393 euro, un valsts budžeta finansējumu – 430 128 euro.
 Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā 9.2.2.1. pasākuma projekta kopējais attiecināmais finansējums plānots 46 812 430 euro, tai skaitā ESF finansējums 39 790 565 euro un valsts budžeta finansējums 7 021 865 euro.
Ņemot vērā šobrīd valsts budžeta apakšprogrammā turpmākajiem gadiem plānoto kopējo finansējumu 23 543 336 euro apmērā (2022.gadam – 12 399 890 euro, 2023.gadā – 11 143 446 euro) un plānoto 9.2.2.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma samazinājumu līdz 46 812 430 euro, valsts budžeta apakšprogrammā kārtējam budžeta gadam plānots šāds finansējuma apmērs (skat. tabulu Nr. 2)

Tabula Nr. 2
Valsts budžeta apakšprogrammā plānotais finansējums (2022. – 2023. gadā)
 
Gads Finansējums kopā (euro) ESF finansējums (euro) VB finansējums (euro)
2022. 13 103 627 11 138 083 1 965 544
2023. 12 832 256 10 907 418 1 924 838
KOPĀ: 25 935 883 22 045 501 3 890 382

Savukārt pēc KP VIS informācijas plānošanas reģioni savos projektos norāda faktisko finansējuma izpildi un projektos plāno finansējumu šādā apmērā (skat. tabulu Nr.3) :

Tabula Nr. 3
Projektu finanšu progress KPVIS (2015. – 2021. gadā)
 
Gads Finansējums kopā (euro) ESF finansējums (euro) VB finansējums (euro)
2015. 25 733 21 873 3 860
2016. 771 675 655 924 115 751
2017. 1 925 319 1 636 521 288 798
2018. 1 825 487 1 551 664 273 823
2019. 2 099 329 1 758 929 340 400
2020. 2 809 608 2 388 167 421 441
2021. 6 368 906 5 413 570 955 336
KOPĀ 15 826 057 13 426 648 2 399 409

Savukārt turpmākajiem gadiem šobrīd plānots šāds finansējums:
2022. gadā –17 118 041 euro, tai skaitā ESF finansējums 14 550 335 euro un valsts budžeta finansējums 2 567 706  euro;
2023. gadā – 16 735 853 euro, tai skaitā ESF finansējums 14 250 975 euro un valsts budžeta finansējums 2 484 878 euro.
Tādējādi secināms, ka valsts budžeta apakšprogrammas ietvaros plānošanas reģioniem ir piešķirts finansējums  20 876 547 euro apmērā, bet plānošanas reģioni, īstenojot 9.2.2.1.pasākuma projektus, faktiski ir izmantojuši finansējumu 15 826 057 euro apmērā.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā turpmākajiem projektu īstenošanas gadiem plānošanas reģioni savos projektos indikatīvi var plānot šādu finansējumu (skat. tabulu Nr. 4)

Tabula Nr. 4
KPVIS projektu plānotais finansējums (2022. – 2023. gadā)
 
Gads Finansējums kopā (euro) ESF finansējums (euro) VB finansējums (euro)
2022. 15 065 809 12 805 938 2 259 871
2023. 15 920 564 13 557 979 2 362 585
KOPĀ 30 986 373 26 363 917 4 622 456

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF daļa 85 % apmērā no pasākuma minimālajām attiecināmām izmaksām.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās tiks ierosināti Rīgas, Latgales un Kurzemes plānošanas reģionu projektu grozījumi un tiks precizētas arī valsts budžeta ilgtermiņa saistības un finansējums tiks precizēts 2022. gadam un 2023. gadam atbilstoši projektos plānotajam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2022. un 2023. gadam plānotais finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts.

9.2.2.1. pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības un izmaksas atbilst darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9. prioritārā virziena "Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana" 112. intervences kategorijas kodam "Piekļuves uzlabošana cenas ziņā pieejamiem, ilgtspējīgiem un kvalitatīviem pakalpojumiem, tostarp veselības aprūpei un vispārējas nozīmes sociālajiem pakalpojumiem" (ESF finansējuma summa 39 790 565 euro).
Finansējuma veids – "01 Dotācija".
Teritorijas tips - "07 Nepiemēro".
Teritoriālie sasniegšanas mehānismi – "07 Nepiemēro".
Tematiskais mērķis - "09 Veicināt sociālo iekļaušanu, apkarot nabadzību un jebkādu diskrimināciju".
 

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 22. maija noteikumos Nr. 291 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.3. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana" īstenošanas noteikumi" (ievietoti TAP 2022.gada 4.februārī, 22-TA-134)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts paredz uzņemt atbrīvoto 9.2.2.1. pasākuma finansējumu 1 867 521  euro apmērā un ieplānot jaunu uzraudzības rādītāju - personu ar garīga rakstura traucējumiem skaits, kuras saņem Eiropas Sociālā fonda atbalstītos sociālās aprūpes pakalpojumus dzīvesvietā (arī sociālās rehabilitācijas pakalpojumus) ar sasniedzamo vērtību 205, par kuru attiecīgi tiks samazināts 9.2.2.1.pasākuma uzraudzības rādītājs. Pārdalītais 9.2.2.1.pasākuma finansējums un uzraudzības rādītājs tiks novirzīts trešās atklātas projektu iesniegumu atlases īstenošanai, kuras ietvaros atbalstu saņems arī personas ar GRT.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.2. Grozījumi NK 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr.102 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi (22-TA-755)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts paredz uzņemt atbrīvoto 9.2.2.1. pasākuma finansējumu 1 000 000  euro apmērā, kurš tiks novirzīts sociālā mentora pakalpojuma nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Noteikumu projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē vienlaikus vai pirms tiesību akta projekta 22-TA-134 virzības izskatīšanai MK sēdē.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Nav attiecināms.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā. Viedokļa sniegšanas laiks no 2022. gada 14. janvāra līdz 2022. gada 27. janvārim. Līdz TA akta nodošanai saskaņošanai TAP (t.sk. līdz 2022. gada 18. februārim) par tiesību aktu sabiedrības viedoklis netika saņemts.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi