Anotācija

25-TA-1204: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par karavīru skaita palielināšanu un apropriācijas pārdali starp budžeta apakšprogrammām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2025.gada 13.maija sēdē skatīto informatīvo ziņojumu  “Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai” (25-TA-776) un nepieciešamību NBS nodrošināt aizsardzības spēju ātrāku ieviešanu atbilstoši NATO spēju mērķiem.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt papildus finansējumu atlīdzībai Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) 2025.gadam līdz  7 712 023 euro apmērā un paredz Aizsardzības ministrijas budžeta bāzes izdevumu precizēšanu 2026.gadam palielinot atlīdzību  6 589 065 euro apmērā Aizsardzības resoram piešķirtā budžeta ietvaros, lai  nodrošinātu aizsardzības spēju ātrāku ieviešanu atbilstoši NATO spēju mērķiem, tas ir, sākot ar 2025.gada 1.jūliju palielināt profesionālā dienesta karavīru skaitu par 500 karavīriem, sasniedzot 8 000 karavīru jau 2025.gadā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānam 2025.-2036. gadam paredzēts pakāpeniski palielināt profesionāla dienesta karavīru skaitu līdz 8 000 karavīriem, lai nodrošinātu aizsardzības spēju  ieviešanu atbilstoši NATO spēju mērķiem. Ņemot vērā nepieciešamību aizsardzības spēju ātrākai ieviešanai atbilstoši NATO spēju mērķiem un pozitīvo statistiku rekrutēšanas procesos, tiek prasīts papildus finansējums, lai nodrošinātu 500 profesionālā dienesta karavīru vietu ātrāku atvēršanu, jo tās nepieciešamas profesionālā dienesta personāla gan virsnieku sastāva, gan kareivju un instruktoru sagatavošanai, kurus pēc tam integrētu  jaunajās aizsardzības spējās un nodrošinātu arī esošo spēju kvalitatīvāku un kvantitatīvāku nodrošinājumu. 
Diskusija par šo aktualizēta arī Nacionālās drošības padomē.


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā augstāk minēto ir nepieciešams papildu finansējums atlīdzībai, lai nodrošinātu aizsardzības spēju ātrāku ieviešanu atbilstoši NATO spēju mērķiem.

 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025.gada 13.maija sēdē skatīto informatīvo ziņojumu  “Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai” (25-TA-776),  Aizsardzības ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta informatīvo ziņojumu un rīkojuma projektu, kas paredz:
Atļaut Aizsardzības ministrijai palielināt izdevumus atlīdzībai 2025.gadā ne vairāk kā 7 712 023 euro apmērā un 2026.gadā ne vairāk kā 6 589 065 euro apmērā, ņemot vērā faktisko amata vietu aizpildījumu.
Izdevumus 1. punktā minēto amata vietu ieviešanai segt Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, sagatavojot un iesniedzot Finanšu ministrijā priekšlikumus apropriācijas izmaiņām 2025. gadā un priekšlikumus bāzes izdevumu precizēšanai 2026. gadā, pārdalot finansējumu no budžeta apakšprogrammas “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” izdevumiem precēm un pakalpojumiem uz budžeta apakšprogrammu 22.10.00. “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums” izdevumiem atlīdzībai.
500 papildus vietas provizoriski plānots sadalīt šādā spējām un virzieniem - Sauszemes spēku mehanizētai brigādei, kājnieku kaujas mašīnu apkalpei, pretgaisa aizsardzības vienību komplektēšanai, papildus personāls Artilērijas vienībām un papildus vietas kadetu skaitam  Nacionālās aizsardzības akadēmijā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
7 712 023
0
6 589 065
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
7 712 023
0
6 589 065
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-7 712 023
0
-6 589 065
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-7 712 023
0
-6 589 065
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
7 712 023
0
6 589 065
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta rīkojuma projekta izpilde 2025.gadā tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros, veicot  apropriācijas pārdali no Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” izdevumiem precēm un pakalpojumiem uz budžeta apakšprogrammu 22.10.00. “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums”  izdevumiem atlīdzībai 7 712 023 euro apmērā, lai nodrošinātu personāla skaita straujāku pieaugumu, ņemot vērā arī faktisko amata vietu aizpildījumu.
Lai nodrošinātu finansējumu aizsardzības spēju ieviešanai un atlīdzības izdevumiem turpmākajos gados, Aizsardzības ministrija iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus Aizsardzības ministrijas bāzes izdevumu precizēšanai arī 2026.gadam, pārdalot finansējumu no Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” izdevumiem precēm un pakalpojumiem uz budžeta apakšprogrammu 22.10.00. “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums”  izdevumiem atlīdzībai 6 589 065 euro apmērā.
2025.gada nepieciešamais finansējums tiek aprēķināts no 1.jūlija 500 profesionālā dienesta karavīriem provizoriski pa dienesta pakāpēm  -  kareivji, dižkareivji, kaprāļi, seržanti, virsseržanti, virsleitnanti, kapteiņi,  kur katrai grupai tiek paredzēta atlīdzība ar kvalifikācijas kategorijas koeficientu saskaņā ar Ministra kabineta noteikumiem Nr.509 “Noteikumi par karavīra mēnešalgas un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” un veido  3 844 721 euro, karavīriem paredzētās piemaksas 768 939 euro, tai skaitā, par aizvietošanu, papildus darbu  un sociālās garantijas 2 010 000 euro, tai skaitā, uzturdevas kompensācija, dzīvojamās telpas īres kompensācija, un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 1 088 363 euro, kas kopā veido 7 712 023 euro.
2026.gadā daļa no nepieciešamajām amata vietām un tām nepieciešamā finansējuma jau ir iekļauta budžeta bāzē, tāpēc ir nepieciešams finansējums tikai 228 profesionālā dienesta karavīriem provizoriski pa dienesta pakāpēm - dižkareivji, kaprāļi, seržanti, virsseržanti, virsleitnanti, kapteiņi,  kur katrai grupai tiek paredzēta atlīdzība ar kvalifikācijas kategorijas koeficientu saskaņā ar Ministra kabineta noteikumiem Nr.509 “Noteikumi par karavīra mēnešalgas un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” un veido 3 206 808 euro, karavīriem paredzētās piemaksas 641 362 euro, tai skaitā, par aizvietošanu, papildus darbu,  un sociālās garantijas 1 833 120 euro, tai skaitā, uzturdevas kompensācija, dzīvojamās telpas īres kompensācija, un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 907 775 euro, kas kopā veido 6 589 065 euro.
Savukārt sākot ar 2027.gadu papildus finansējums nav nepieciešams, jo tas jau ir iekļauts budžeta bāzē.
Finansējums papildu karavīru amata vietu atlīdzības nodrošināšanai tiks rasts, samazinot finansējumu Nacionālo bruņoto spēku materiāltehnisko līdzekļu iegādei, pārskatot sākotnēji plānotās vajadzības.
Atlīdzības palielinājums jauno karavīru atlīdzības nodrošināšanai nerada kopējā aizsardzības resora atlīdzības izdevumu palielinājumu vairāk kā 2,6% apmērā, vienlaikus kopējo resora atlīdzības izdevumu apjoma palielināšana saistībā ar jaunu amata vietu ieviešanu, par ko ir lēmis Ministru kabinets, ir uzskatāms par izņēmumu, jo tas nepalielina esošo resorā nodarbināto atlīdzības apmēru.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Aktualitāte tika skatīta arī Ministru kabineta 2025.gada 13.maija sēdē (25-TA-776) .
 
Cita informācija

 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi