Anotācija (ex-ante)

24-TA-1054: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”” (turpmāk – projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 19. punktu un Vispārējās izglītības likuma 4. panta 11. un 11.1 punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka ar 2024. gada 1. septembri vidējās izglītības Sociālā un pilsoniskā mācību jomā optimālajā apguves līmenī ir divi atsevišķi obligāti apgūstamie pamatkursi: “Vēsture I” un “Sociālās zinātnes I”, nosakot kursam “Vēsture I” 105 mācību stundas un kursam “Sociālās zinātnes I” 140 mācību stundas.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
Projekta spēkā stāšanās termiņš noteikts, lai, sākot ar 2024. gada 1. septembri, izglītības iestādes varētu nodrošināt pamatkursu “Vēsture I” un “Sociālās zinātnes I”  īstenošanu, vienlaikus paredzot pārejas periodu, lai nodrošinātu izglītojamiem, kuri līdz grozījumu spēkā stāšanās termiņam ir uzsākuši apgūt pamatkursu “Vēsture un sociālās zinātnes I”, tā pilnu apguvi (iesāktā kursa apguves pabeigšanu, bet ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. augustam).

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumi Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 416) nosaka, ka Sociālā un pilsoniskā mācību jomā optimālajā apguves līmenī ir apgūstams kurss “Vēsture un sociālās zinātnes I” (turpmāk – kurss), paredzot tā apguvei 245 mācību stundas.
Kursa apguve ir priekšnosacījums padziļināto kursu  “Vēsture II” un “Sociālās zinātnes II” turpmākai apguvei.
Noteikumu Nr. 416 10.1. apakšpunktā ir noteiks, ka kurss sniedz zināšanas, izpratni un prasmes vispārīgajā vai optimālajā mācību satura apguves līmenī. 
Noteikumu Nr. 416 9. pielikumā norādīti kursa mērķi, kuri paredz vēstures, ekonomikas un sociālo zinātņu procesu un likumsakarību pārzināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kursa īstenošanas procesā konstatēts, ka, integrējot vēstures, ekonomikas un sociālo zinātņu saturu vienā kursā, vēstures saturs nav pietiekami konkrēti definēts un skaidri nenosaka vēstures procesus un notikumus, kuros izglītojamam jāorientējas. Lai īstenotu kursa mērķus, esošajā stundu skaitā jāaplūko dažādas jomas, līdz ar to katra no tām tiek aplūkota virspusēji, neveidojot izpratni par noteiktiem procesiem, to cēloņsakarībām un kopsakarībām.

Ekonomikas, sociālo zinātņu mācību metodika būtiski atšķiras no vēstures mācību metodikas, līdz ar to kursa īstenošana integrēti pedagogam ir sarežģīti īstenojams uzdevums.

Vēsturē, ekonomikā un sociālās zinātnēs tiek pielietotas atšķirīgas metodes satura apguvei. Apgūstot vēsturi, izglītojamam jāspēj analizēt vēstures avotus, noteikt un skaidrot procesu cēloņsakarības, veidot spriedumus par likumsakarībām vēstures notikumos, savukārt ekonomikā un sociālās zinātnēs izglītojamiem jāspēj orientēties ekonomiskajos un politiskajos procesos, veikt datu analīzi, iesaistīties un izstrādāt ieteikumus pilsoniskās un politiskās līdzdalības aktivitātēs, analizēt normatīvo aktu saturu, konstruēt gadījumu risinājumus u.c., kas pārsvarā paredz orientēšanos šī brīža aktuālajos procesos. Tipoloģijas, vēstures salīdzinošas metodes, ģenētiskās metodes u.c. metožu uzdevums ir rekonstruēt vēsturisko situāciju un parādīt pagātnes notikumu cēloņsakarības. To galvenais instruments ir vēstures naratīvs, atšķirībā no sociālajām zinātnēm, kur dominē citas pētījuma metodes.

Kursa sadalīšana divos atsevišķos pamatkursos nodrošinātu pārdomātāku sistemātisku pieeju abu pamatkursu apguvei, veicinot izglītojamo izpratni gan par vēstures, gan par ekonomikas un sociālo zinātņu procesiem un likumsakarībām. Abu pamatkursu apgūšanas rezultātā tiktu nodrošināta iespēja izglītojamiem apgūt un spēt pielietot piemērotas metodes, analizējot vēstures avotus, statistikas datus u.c., kuras ir ļoti būtiskas, apgūstot padziļinātos kursus “Vēsture II” un “Sociālās zinātnes II”.

Šobrīd, apgūstot integrēto kursu, izglītojamiem neveidojas pietiekoša izpratne gan par vēstures notikumiem, procesiem un likumsakarībām, gan arī trūkst prasmes pielietot atbilstošas metodes, kuru rezultātā ir apgrūtināta mācību kursa “Vēsture II” un “Sociālās zinātnes II” apguve, kā arī izglītojamo zināšanas vēsturē un sociālajās zinātnes var būt fragmentāras.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu esošo problēmu, sagatavoti grozījumi noteikumu Nr. 416 9., 11. un 12. pielikumā, Sociālās un pilsoniskās mācību jomas kursu aizstājot ar diviem atsevišķiem vidējā izglītībā obligāti apgūstamajiem pamatkursiem "Vēsture I" un "Sociālās zinātnes I".

Šāda pieeja paplašinās un nostiprinās izglītojamam pamatizglītības posmā iegūtās zināšanas par politiskajiem, ekonomiskajiem un sabiedriskajiem procesiem, radīs vienotu izpratni par Latvijas, Eiropas un pasaules vēstures procesiem, sniedzot būtisku ieguvumu - attīstot izglītojamā personisko, nacionālo, valstisko un eiropeisko identitāti, kā arī nodrošinās zināšanas par Latvijas (īpaši 20.gadsimta), Eiropas un pasaules vēsturisko attīstību, veidojot demokrātiski tolerantu un valstiski lojāli domājošu personību.

Lai veicinātu izglītojamo pilsoniskās apziņas izpratni un valstspiederības veidošanos, izglītojamam ir nepieciešams dot iespēju veikt tādus uzdevumus, kuri nodrošinātu spēju orientēties svarīgos vēstures procesos, notikumos un likumsakarībās, pētīt un analizēt informācijas un vēstures avotus, patstāvīgi meklēt un atrast izpētei atbilstošus piemērus, tādejādi pilnveidojot cēloņsakarību un mijiedarbības noteikšanu, balstoties uz avotu dažādību, attīstot spēju kritiski tos izvērtēt.

Pilnveidojot prasmes vēstures avotu, literatūras, kartogrāfisko un statistisko datu analīzē, izglītojamie attīstīs prasmes patstāvīgi un faktos balstīti argumentēti skaidrot vēstures norisi, meklēt un pielietot zināšanas par attiecībām starp pagātni un nākotni. Izglītojamie mācīsies novērtēt kultūras mantojuma nozīmīgumu, piedaloties dažādās aktivitātēs, kas vērstas uz tā izzināšanu, kopšanu un saglabāšanu, tādejādi sniedzot iespēju gan procesu novērot, gan piedāvāt savus risinājumus. Vēstures notikumu un procesu analīze nodrošinās spēju izprast šodienas problēmas ģeopolitiskajos konfliktos, kuru pamatā ir vēstures attīstības ceļi dažādās valstīs, kopienās un ideoloģijās.

Apgūstot ekonomikas un sociālo zinātņu procesus un likumsakarības, izglītojamam tiks attīstītas spējas pieņemt lēmumus, kuri ietekmētu viņa labklājību gan individuālā līmenī, gan kā sabiedrības daļai, gan sabiedrībai kopumā.

Projekts paredz, ka grozījumi stāsies spēkā ar 2024. gada 1. septembri, vienlaikus paredzot pārejas periodu līdz 2025. gada 31. augustam, lai nodrošinātu kursa pilnu apguvi izglītojamiem, kuri uzsākuši kursa apguvi līdz grozījumu spēkā stāšanās termiņam.

Lai nodrošinātu minēto grozījumu ieviešanu, Valsts izglītības satura centrs sadarbībā ar Vēstures un Sociālo zinību skolotāju biedrību ir izstrādājis mācību programmu paraugus kursam “Vēsture I” un “Sociālās zinātnes I”, kā arī sākot ar 2024. gada augustu nodrošinās pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi sekmīgai grozījumu un atbilstīgi divu jaunu kursu ieviešanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, pedagogi, izglītība iestāžu vadītāji
Ietekmes apraksts
Jāapgūst “Vēsture I” un “Sociālās zinātnes I” kā divi atsevišķi sociālās un pilsoniskās mācību jomas pamatkursi.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādēm būs nepieciešams veikt atbilstošas izmaiņas izglītības programmās, mācību plānos un nodrošināt divu atsevišķu pamatkursu ieviešanu izglītības procesā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projekta izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrs.
Nevalstiskās organizācijas
Vēstures un Sociālo zinību skolotāju biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/571eee38-a3b7-40b6-b4f4-386544bf13eb

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā 09.05.2024. - 22.05.2024. sabiedrības pārstāvju viedokļi par projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts izglītības satura centrs, Izglītības kvalitātes valsts dienests, Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta iespēja izglītojamajiem gūt viņa vecumam atbilstošas zināšanas, prasmes un iemaņas vēsturē un sociālās zinātnēs, apgūstot divus pamatkursus: “Vēsture I” un “Sociālās zinātnes I”.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi